HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
årligt eftersyn på jordvarme
stephendk
Nogen der ved om den i jordvarmebekendtgørelsen kyndige person skal være vvs'er af uddannelse eller en der har sat sig ordentligt ind i tingene

hamselv
Ja et er jo jordkredsen, noget andet er selve varmepumpen. Så umiddelbart er kølemontører dem der kan dække begge dele.

stephendk
Der er umiddelbart ikke noget krav på årligt eftersyn af varmepumpen da den er under 1 kg, kun de ting der er opgivet i bilag 3 i bekendgørelsen
så der er vel ikke noget i vejen med at feks en ingeniør udfører denne kontrol

hamselv
Nå, dem jeg kender har mere end et kg fyldning. Men du kan måske hvilken varmepumpe du tænker på?

hamselv
Vores mindste har 1,6 kg fyldning! OOg den ufattelige interesse i at undgå de årlige eftersyn fatter jeg ikke helt. De er ikke specielt dyre (vores) og jeg kan se Hennings justeringer klart er medvirkende til at mindske energiforbrug med mere ganske betydeligt......

allankj1
Min har altså kun 1,35 kg fyldning.

Mht. eftersyn ja så koster det mig 1.400 kr. Min varmeregning er 7.400. Udgiften til eftersyn kommer således til at udgøre 19% af dem samlede varmeregning. På den måde synes jeg det gør ondt på pengepungen.

Ps. spørg du min nabo er han nok ikke enig med dig i at serviceeftersyn er godt. 2.800,- kr for 20 min eftersyn, en pumpe der kørte mærkeligt efter servicemand var kørt og i går en kompressor der var stået af på en KH Nordterm 305.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

lars-jacobsen
Tag også et kik på denne 2 mdr.gamle tråd omhandlende samme emne:
http://heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1757&highlight=Eftersyn&pid=11669#post_11574
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

hamselv
Din er så en HT'er Allan. Den jeg kiggede på var HE'eren. Og eftersynspris i den prisklasse synes jeg ikke er slemt. Det betaler man også for olie og gasfyr. Iøvrigt kan det kun ophæves til en tålelig forretning når man er dygtig til at planlægge turene. Husk på at kørsel og moms sluger sin broderpart. Hennings gennemsnitlige tidsforbrug ligger lige over to timer pr sted, incl kørsel. Har kendskab til flere der tager det dobbelte. Og så ryger kæden af, når man har et relativt lille forbrug på varmepumpen. Man kan kun ønske at brugere og kunder ser på totaløkonomien, og spekulerer i hvorfor den ene tilbyder 100 meter slange ekstra, hvad eftersyn koster, og hvad væsentlige reparationer vil koste. Hvor lang garantien mm. At udregne noget med forbrug ud fra årseffektfaktorer er lidt lala.

hamselv
Når man tale om hvem der kan/skal lave hvad, kunne jeg aldrig drømme om at søge rådgivning om kødet hos bageren og brødet hos slagteren. Jeg vil lade de repektive lave det de er bedst til. At bede en ingeniør f. eks udføre ens lovbefalede eftersyn kan jeg ikke se noget der ligner logik i, med mindre det er som fusk. For det første aflønnes den slags normalt højere, og er som oftest uden praktisk erfaring. En dygtig og omhyggelig VP tekniker, der roder med sådan noget til dagligt - er vant til fejsøgning - kan som oftest afsløre små simple snigende fejl, ved simpel håndspålæggelse, og er det et firma der arbejder pænt meget med montage og servicering af varmpumper har man så også et antal "alvidende limsten" i firmaet der kan bakke op.

Vi oplever ikke sjældent at man spørger os om vi vil servicere anlæg af andet fabrikat, men takker oftest nej, idet vi foretrækker at spille kloge på det vi faktuelt ved noget om.

Anede jeg ikke selv noget om VP'er ville jeg ikke tænke et sekund på at rekvirere vores Henning (faktisk bad vores allerdygtigste servicemontør - som virkelig er en gudsbenådet kølemontør - Henning lige gennemgå og trimmer hans varmepumpe).

allankj1
På gasfyret er det kun hvert andet år der skal være service og dette kan vel fåes for omkring 1.100 kr. Hvad koster en kølemontør time ? Find ham der bor tættest på og sig du vil faktureres på timebasis. Bliver dette ikke billigst. Alternativt kan der vel komme ned i pris hvis man er 4-5 naboer der kan blive enige om at få udført serviceeftersyn samme da. Så spares kørsel vel.

Heldigvis har jeg en IVT forhandler i byen så kørsel er ikke aktuelt her. Mener dog at deres pris er 1.400 kr for et eftersyn. Nu har jeg så fået lavet mit i forbindelse med at de alligevel var og lave pumpen.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Det kan i nogen tilfælde være billgst at tage tingene billigst i regning.

Her i huset er det nemt. Der er 10 meter til VP'en og servicen udføres som interessetimer.

Men den er jo evigt tilbagevendende. Intet må koste noget, og samtidig vil vi gerne have mere i løn. I runde tal koster en montør vel et par hundrede i direkte løn. Så ryger der lidt på til sociale omkostninger mm - sådan ca 30% eller vel endda lidt mere. Så ligger du på min 260 kr/timer. Så skal mester have lidt og der skal lægges til side til lidt kit-tid og værktøj. Lad os så sige vi ligge på ikke under 300 kr. Så forlanger vores mester måske 425 - 475 kr formanden, hvilket så giver et db på astronomiske 50%. At så samme mester bærer genudkald, uddannelse, biler, diesel osv rager ikke store ånder. At husleje mm koster og ikke at forglemme de "al-vidende limsten". Men så må man jo vælge lavpriseftersynet, hvis man kan finde et enkeltmandsfirma, hvor omkostningerne i sagens natur er mindre.

Er vi ude at rage kastanier ud af ilden efter nogen der kommet væsentlig galt afsted, anvender vi en "tekniker-takst" der er højere end montørtaksten.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.