HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
F1245-8 mange starter og dårlig drift/økonomi?
TMM
Vi flyttede i foråret i nybygget hus, med følgende specs:

191m2, et plan, med gulvvarme og klinker overalt.
Bygget efter 2015 kravene, dvs. energiklasse 1.
Store sydvente vindues partier - dejligt om sommeren! :-)

Huset er opvarmet med et Vølund 1245-8kw, Nibe UKV 40L buffertank, samt 350m slange. Der er traditionel indeling af blandekredse, og de er styret med trådløse danfoss thermostater.

"Problemet" opstår i forbindelse med jeg i orlovsperiode henover sommeren bemærker at anlægget starter/stopper temlig meget.

Fremløbet fra varmepumpen til fremløb på gulvvarmen, er oftest 25-28 grader. Temperaturforskel mellem frem og returløb ligger typisk 0,5-1 grader.

På brugssiden har jeg kun at bemærke at jeg i perioder at gulvet er koldt, men omvendt skyldtes det nok at rum temperaturen retteligt har været "høj" nok (ift. rumthermostaterne), og pumpen/fremløbet deraf har været stoppet af thermostaterne. Dertil at jeg godt kunne tænke mig en højere temperatur i badeværelserne (pt. 22,5grader), men uanset om jeg skruer op på thermostaten, rykker det ikke på fremløbet på varmepumpen.

På elforbruget har jeg fulgt det siden februar, men synes ikke det har været voldsomt højt. I de koldeste måneder var det på ugebasis 150kwh INCL. vores brugs-el, da der ikke er særskilt el-måler på varmepumpen - hvilket jeg dog overvejer at få monteret.

Nå, men efter at have konstateret ovennævte, kontaktede jeg min aut. installatør. Han mente at jeg skulle følge styringen som mine rumthermostater har (da jeg jvf. instruktionsbogen var gået over til at sætte dem på max, og styre det via varmekurveforskydningen).

Da han var her, og ikke synes at kunne konstaterer nogle fejl, ringede han en af Vølunds teknikere, og de fandt sammen ud af en del indstillinger der ikke var korrekte.

Nå, men anlægget har nu kørt i 1 måned siden da, og jeg synes tværtimod det kører dårligere nu, og starter/stopper endnu mere.

Det samme gælder når vi går i bad (har en rimelig stor bruser), starter pumpen næsten også altid varmtvandsproduktionen - kan det være rigtigt? (vi er god til korte bade).

Set over de sidste 10 måneder har pumpen hvor den har været i drift, jvf. statestikken i maskinen startet/stoppet 5500 gange, kørt 1.100 timer, hvilket i min løse hovedregning svarer til ca. 18 gange i døgnet, med en kørselstid i gns. på 20 min.

Jeg ved godt at det er gns. betragtninger, og det er noget unuanceret - men henset til der har været sommer hvor den bør have kørt betydelig mindre, synes jeg det er i overkanten.

Min installatør har lovet at kontakt Vølund og kigge på det igen, men der er nu gået 14 dage uden der er sket noget, så jeg har selv kontaktet Vølund for at høre hvad de kan give mig af hjælp til fejlfinding/optimering.

Jeg har dog selv et par teorier om, hvad der kan være at justerer/ændrer på - men nu er jeg ingenlunde VVS mand, men nok bare af natur lidt snusfornuftig anlagt! :-)

* Styringen på rumthermostaterne skal jeg se bort fra. Justerer opholdsrum + bad på max, og holde dem lukket i værelser - medmindre der bliver for koldt i disse.
* Den lille forskel på frem- og returløb kan skyldtes for stor en cirkulatioen på de kredse som thermostaterne allerede kører åbne - måske pkt. 1 afhjælper dette delvist.
* Min fremløb på 25-27 grader, er for lille til stabilt at opvarme gulvvarmefladerne - bør hæves til ???? grader.
* Få VVS til at kontrollerer/efterjusterer cirkulationen på de enkelte kredse - idet jeg oplever uens varme i badeværelserne.
* Evt. justeret gradminutterne længere ned, pt. std. indstilling -60 grader.

Hvad har I af bud og gode råd??

Og ikke mindst - hvad er jeres erfaringer med anlæg der er sammelignelige? Her tænker jeg på antal start og stop, samt strømforbrug, og øvrige nøgletal (grader osv.)

Sig frem hvis I skal bruge flere specs eller info.

lars-jacobsen
Første råd er at du prøver at læse nogle af de eksisterende indlæg herinde og se om ikke der skulle være lidt guldkorn imellem. Nå ja og selvfølgelig manualen til pumpen.

Denæst ser din afkøling på gulvvarmen ikke ud til at være noget særlig. Det kan skyldes flere ting, såsom for stort flow eller der rent faktisk ikke er behov for varmen.

Din fremløbs temperatur er ikke afhænging af om du skruer nok så højt op på termostaten på badeværelset. Den er afhænging af hvilken varmekurve du har valgt og udetemperaturen.
Her i overgangsperioden er der sjældet brug for ret meget varme Hvorfor fremløb kun er på måske 25 gr. Det er ikke meget hvis man ønsker varmt gulv på badeværelser.
Her kan ændring af varmekurven hjælpe, eller ændring af flowet i kredsen. Det sidste skal din VVS'r nok hjælpe dig med, da det ikke umiddelbart er for alle.

Mht mange start/stop så er de svære at undgå hvis der ikke er brug for ret meget varme. Så vil pumpen gå igang når setpunktene siger det og i løbet af nul komme fem har du fået hævet temperaturen i frem/retur de par grader setpunkterne siger der er nødvendige. Derfor er indregulering vigtig. Det kan man selv prøve sig frem til vha indstillingerne, men det kræver man holder tungen lige i munden og har styr på hvad man ændre på og hvorfor. (skriv ned som minimum). Altså hvad resultat forventer man ændringen giver og udebliver det så set tilbage og find forklaringen.

Det er ikke nemt at vide hvor meget varme man rent faktisk bruger uden en måler. Defor få monteret min. en bimåler på varmepumpen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

TMM
Jeg har læst brugs- og installatør anvisningerne, men de giver ikke konkrete bud pp hvad jeg kan ændre af justeringer, og de fleste steder er min pumpe udfyldt med de værdier som foreskriften siger.

Jeg har læst en del tråde her på sitet, men har ikke lige fundet noget der passer til min problemstilling.

En sammenkobling af den viden jeg har fået heraf er baggrunden for mine egne teorier til hvad der kan være problemet.

Jeg havde bare håbet der var nogen med konkrete erfaringer som kunne give bud på nogle konkrete justeringer (=løsningsforslag) jeg kan foretage på anlægget, istedet for bare en konstatering af at der er noget der ikke spiller 100%, for det ved jeg jo godt ! Smile

TMM
Supplerende kan jeg sige at den de sidste 2 dage har startet 34 gange pr dag, og kørt 5 timer pr dag Sad

allankj1
Mit forbrug har set sådan ud de sidste 2 dage:

22-10-2012. 4,4 timer drift, 3 starter (2 af dem til varmt vand)
23-10-2012, 7,1 timer drift, 4 starter (4 af dem til varmt vand)

Kender ikke til Vølund pumperne som kører med gradminutter, men prøv at kontakt PMP der er bruger herinde. Han er mega god til disse pumper. Fordelen ved din pumpe er at du kan logge data på en USB, sende filen til ham og så kikker han på dine data og kommer med et forslag på hvad du skal ændre.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

kla
prøv dette setup.
Varmekurve 4
varmtvandstemperatur
start 40 grader
sluk 50 grader.

Måske bruger du indeføler til tempstyring, du skal anvende udeføler.

der kan være luft i dine gulvvarmeslanger.

det kan være at dine gulvvarmeslanger er indjusteret forkert

dine starter om sommeren er kun varmt vand.

Hvis du har cirkulation på det varme vand kan det være årsagen til flere/for mange starter.

Sænk værdien på gradminutter til - 100 før start af varme.

du kan ændre varmebærepumpens hastighed, så du opnår et delta T på gulvvarmen på 5 grader.

måske er minimum temperatur sat til f.eks. 27 grader, dette gøres gerne hvis kunden ønsker varme gulve i sommerperioden.

prøv ovenstående og se om det hjælper.
Karsten Larsen.

www.tjorneholm.dk

TMM
@karsten:

Jeg har ikke cirkulation på brugsvandet.
Anlægget kører via udeføler, der er ikke monteret indeføler.
Der er sat min fremløbstemperatur på 25

Varmt vand står til start 42 og stop 46 pt

Vamebærerhastighed står til 55% vand, 55% varme..

kla
det som du bør ændre er
minimum fremløbstemperatur sættes til 20 grader
Start vand 40
stop vand 50
varmebærepumpehastighed
Varme 45 %
Vand 55 %

så har du trimmet så driften bliver væsentligt bedre held og lykke
Karsten Larsen.

www.tjorneholm.dk

TMM

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1925&pid=12943#post_12943]allankj1 skrev:[/url]

Mit forbrug har set sådan ud de sidste 2 dage:

22-10-2012. 4,4 timer drift, 3 starter (2 af dem til varmt vand)
23-10-2012, 7,1 timer drift, 4 starter (4 af dem til varmt vand)

Kender ikke til Vølund pumperne som kører med gradminutter, men prøv at kontakt PMP der er bruger herinde. Han er mega god til disse pumper. Fordelen ved din pumpe er at du kan logge data på en USB, sende filen til ham og så kikker han på dine data og kommer med et forslag på hvad du skal ændre.

Det var dælme ikke mange starter.

Har du en stor buffer på? Eller bruger anden alternativ opvarmningskilde?

allankj1
Har ingen buffer på. Alle telestater i huset stå på max og så er det varmepumpen og denns varmekurver der styrer varmen i huset.

Min "buffer" er således mit 167 m2 betongulv.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

woebbe jordvarme siden 1985
Hej TMM
Jeg har en varmepumpe magen til din, som fungere super godt her hos mig.

Jeg har følgende indstillinger:

Varme kurve 5 ( du bør nok kunne prøve med kurve 4 og måske ende på varmekurve 3)

Minimum fremløb 27 grader

gradminutter :start kompressor minus 150 GM

Start tilskudsvarme minus 800GM

Varmtvandsindstilling:

start økonomi 26 grader
stop økonomi 36 grader(temperaturfølerne sidder i bunden af varmtvandsbeholderen så det varme vand der kommer ud af vandhanen er ca 11 grader varmere )

varmebærerpumpehastighed :

Varmt vand 70 %

pool 70 %

varme 100 % Her må du prøve dig frem det er vigtigt at have en forskel på ca 5 grader mellem fremløb og retur når varmepumpen laver varme.

Jeg kører både med udeføler og rumføler (sidder i stuen hvor der er en 6 meter lang sydvendt vinduesfacade), rumføler insdtilling er sat til 23 grader og faktor 4,0.

Jeg tror at problemet hos dig bla kan ligge i dit gulvvarmesystem hvor følgende kan give problemer:

manglende eller utilstrækkelig udluftning.

ingen eller forkert indregulering af de enkelte gulvvarmekredse

rumfølere på hver gulvvarmekreds styrer varmen .

Jeg vil foreslå at du skruer alle rumtermostater op på max og så checker om alle slange kredse bliver lige varme når vmepumpen kører, evt kan du jo spørge vvs eren om de har indreguleret dine slange kredse.

Du får den bedste driftøkonomi og den bedste komfort ved at lade varmepumpens styring (via varmekurven) bestemme fremløbstemperaturen og dermed også din indetemperatur.

Jeg bruger feks kun rumtermostater i de rum hvor vi sover og derfor ønsker en lavere temperatur.

Jeg vil iøvrigt tilslutte mig allank1 forslag om at kontakte PMP han har også en varmepumpe magen til og han er super dygtig til at aflæse logdata m.m.Smile han kan iøvrigt også gennemskue om dit gulvvarmeanlæg er monteret hensigtsmæssigt til varmepumpedrift.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

TMM

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1925&pid=12949#post_12949]woebbe jordvarme siden 1985 skrev:[/url]

Hej TMM
Jeg har en varmepumpe magen til din, som fungere super godt her hos mig.

Jeg har følgende indstillinger:

Varme kurve 5 ( du bør nok kunne prøve med kurve 4 og måske ende på varmekurve 3)

Minimum fremløb 27 grader

gradminutter :start kompressor minus 150 GM

Start tilskudsvarme minus 800GM

Varmtvandsindstilling:

start økonomi 26 grader
stop økonomi 36 grader(temperaturfølerne sidder i bunden af varmtvandsbeholderen så det varme vand der kommer ud af vandhanen er ca 11 grader varmere )

varmebærerpumpehastighed :

Varmt vand 70 %

pool 70 %

varme 100 % Her må du prøve dig frem det er vigtigt at have en forskel på ca 5 grader mellem fremløb og retur når varmepumpen laver varme.

Jeg kører både med udeføler og rumføler (sidder i stuen hvor der er en 6 meter lang sydvendt vinduesfacade), rumføler insdtilling er sat til 23 grader og faktor 4,0.

Jeg tror at problemet hos dig bla kan ligge i dit gulvvarmesystem hvor følgende kan give problemer:

manglende eller utilstrækkelig udluftning.

ingen eller forkert indregulering af de enkelte gulvvarmekredse

rumfølere på hver gulvvarmekreds styrer varmen .

Jeg vil foreslå at du skruer alle rumtermostater op på max og så checker om alle slange kredse bliver lige varme når vmepumpen kører, evt kan du jo spørge vvs eren om de har indreguleret dine slange kredse.

Du får den bedste driftøkonomi og den bedste komfort ved at lade varmepumpens styring (via varmekurven) bestemme fremløbstemperaturen og dermed også din indetemperatur.

Jeg bruger feks kun rumtermostater i de rum hvor vi sover og derfor ønsker en lavere temperatur.

Jeg vil iøvrigt tilslutte mig allank1 forslag om at kontakte PMP han har også en varmepumpe magen til og han er super dygtig til at aflæse logdata m.m.Smile han kan iøvrigt også gennemskue om dit gulvvarmeanlæg er monteret hensigtsmæssigt til varmepumpedrift.

Hvis vandet sættes så langt ned i temp, har det så ikke en risiko for bakterie dannelse? Eller det er måske nok at pumpen hver 3. Uge varmer det højere op?

Dine termostater, i værelser/Soverum, hvad kører de så på?

Takker for Info - vil lige prøve PMP, og så prøve din opsætning for at se hvad det giver sf resultat.

Dannelse af legionella bakterier opstår typisk i vand der har været stillestående i længere tid og temperaturer på 45 grader er noget de lever godt i, men da der jo hele tiden bliver brugt af det varme vand sker der en udskiftning og gennemstrømning som efter min opfattelse ikke skulle kunne give problemer. Men at lade varmepumper køre legionella program hver 3 uge lyder fornuftigt. Mit gl varmepumpeanlæg fra 1985 kunne slet ikke lave højere temperaturer end ca 45 grader.

Mine rumtermostater sidder i 3 mindre værelser hvor temperaturen holdes på 20 -21 grader.
De 27 graders min fremløb betyder at mine gulve aldrig føles kolde, jeg har iøvrigt sat anlægget til at stoppe med at lave varme ved en udetemperatur på17 grader. Man kan godt presse endnu mere økonomisk drift ud af anlægget ved at sætte min fremløb til feks 15-20 grader men så går det ud over boligkomforten.

Da dit hus er bedre isoleret end mit er det muligt at du kan sætte anlægget til at stoppe med at lave varme allerede ved 15 grader og det er også muligt at min. Fremløb skal sættes lidt lavere for ikke at få det for varmt efterår og forår.

Det bedste tidspunkt at indstille på er om vinteren når det er koldt og varmepumper kører mere konstant.

Som du har beskrevet dit hus ville jeg nok prøve med en min fremløbstemperatur på 25 grader og varmekurve 4. Og hvis der bliver for koldt så sætte varmekurven til 5 og hvis der bliver for varmt så sætte den på 3. Når du har fundet den varmekurve der giver den ønskede rumtemperatur kan du efter følgende sætte min fremløb temperatur op til feks 27 grader hvis du syntes dine gulve føles for kolde. Vær opmærksom på at et betongulv er længe om at stabilisere varmen og du bør derfor ikke ændre varmekurve mere en 1 gang i døgnet.

Men det hele afhænger som sagt af at dit gulvvarmeflader anlæg er sat rigtigt op.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

TMM
OK det prøver jeg.

Hvor kan man justerer det således at den ikke producerer varme oven en given ude temperatur??

Jeg er med på min. fremløb, men ikke på at den bliver overstyret via en "høj" ude temperatur.

Det giver i øvrigt god mening hos os, da vores hus egentlig er varmt nok når der bare er 12-14 grader udenfor, hvis bare solen har kigget en smule frem....

Vedr stop af varme:

i menuen i følgende rækkefølge: fanen sættes med drejehjulet på ikonet af varmepumpen, og derefter vælg avanceret = autoindstilling=stop af varme (jeg har 17 grader).

Når du er derinde kan du evt også stille filter tid den har jeg sat til 4 timer. så ændre den hurtigere temperaturen både op og ned i forhold til fabriksindstillingen.

Stop af tilskudsvarme er hos mig sat til minus 20 grader.

---
Det med at min fremløb kan overstyrer kan ske hvis men fremløb feks er sat til min 30 grader og varmekurven kun forskriver 25 grader ved en given udetemperatur, så vil du simpelthen få det alt for varme i huset. Det kan især være et problem i meget godt isoleret huse som dit og iøvrigt også mit eget, derfor tror jeg du skal starte med at sætte min til 25 grader og så se hvordan det går, selvfølgeligt får man ikke et meget varmt badeværelsesgulv med 27 graders fremløb men rumtemperaturen skal såment nok blive omkring 23 grader .

kla
Det som du forsøger nu hjælper ikke på dine mange starter eller et lavt delta t på gulvvarmen. der er oceaner af forskel på et hus fra 1985 og et fra 2012.

selvfølgelig vil varmepumpen starte mange gange når du har sat en min temperatur som ligger på grænsen af rumtemperaturen i et nyt hus. hvis du tænder 2 sterinlys er du nok ved at dø af varme.

mindre starter får du kun ved at ændre dit delta T på gulvvarme og på varmt vand

ved at sætte cirkulationspumpen på 100% flytter du meget mere vand og derved bliver din delta T mindre på gulvvarmen.

Gradminutter kan du sagtens lege med, men i et nyt hus giver det at ændre gradminutterne ned til -150 kun en temperaturforskel på ca 1 grad mellem start og stop.

at sætte værdien på gradminutter på -800 når varmepumpen er totalt overdimensioneret er totalt overkill.

beklager at jeg ikke er enig med Woebbe.
Karsten Larsen.

www.tjorneholm.dk

TMM

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1925&pid=12954#post_12954]kla skrev:[/url]

Det som du forsøger nu hjælper ikke på dine mange starter eller et lavt delta t på gulvvarmen. der er oceaner af forskel på et hus fra 1985 og et fra 2012.

selvfølgelig vil varmepumpen starte mange gange når du har sat en min temperatur som ligger på grænsen af rumtemperaturen i et nyt hus. hvis du tænder 2 sterinlys er du nok ved at dø af varme.

mindre starter får du kun ved at ændre dit delta T på gulvvarme og på varmt vand

ved at sætte cirkulationspumpen på 100% flytter du meget mere vand og derved bliver din delta T mindre på gulvvarmen.

Gradminutter kan du sagtens lege med, men i et nyt hus giver det at ændre gradminutterne ned til -150 kun en temperaturforskel på ca 1 grad mellem start og stop.

at sætte værdien på gradminutter på -800 når varmepumpen er totalt overdimensioneret er totalt overkill.

Karsten, forklar liiiige det med delta t på guldvarmen så det er forståeligt for mig også? :-) hvad indstillinger skal jeg røre ved der?

TMM
Er vi enige om at gradminutterne er den der hedder start kompressor eller er det den der bare hedder aktuel værdi???

Hej kla

Jeg tror du har misforstået det med de -800 gradminutter, som jeg skrev er det vedr START AF TILSKUDSVARME (ELPATRON) dvs tilskudsvarme starter aldrig hos mig for jeg har ikke brug for tilskudsvarme hvilket jeg heller ikke kan forestille mig at TMM har i hans hus med en så stor VP på 8kwh.

Som jeg også skrev så må TMM prøve sig frem vedr varmebærerpumpens hastighed til han når en forskel (delta) på ca 5 grader. jeg burde måske have forklaret at grunden til at min varmebærerpumpe står på 100 % er fordi jeg i en tilbygning på huset havde en idiot af en vvs til at lægge gulvarmeslangerne og han lavede 1 kreds på 125 meter istedet for 2 kredse på det halve. hvilket jeg klart havde bedt ham om.

vedr min temperatur så skriver jeg faktisk også at hvis den er for højt sat så vil den overstyre i forhold til varmekurven hvilket vil bevirke at der bliver for varmt i huset. det kan godt være svært at finde den rette min temperatur i et nyt hus da ønsket om et lunt og varmt badeværelsesgulv eller klinkegulv ofte er i modsætning til den minimums temperatur der er hensigtsmæssig i forhold til feks "kun" at have 23 grader i resten af huset. Med feks 20 grader i min fremløb får man ikke et varmt badeværelsesgulv "hele" året. men som sagt er dety jo bare at prøve sig frem bliver det for varmt så kan man jo bare sænke min fremløb, hvis ønsket feks er en indetemperatur på 23 grader så vil en min fremløb på 23 grader jo ikke bidrage med nogen varme så efter min opfattelse må min fremløb især på klinkegulve, skulle ligge meget tæt på den rumtemperatur man ønsker og ikke lavere hvis man vægter boligkomfort højt, kolde gulve er noget øv.

Selv om mit hus er fra 1985 så er det extremt godt isoleret og tåler faktisk nogen sammenligning med huse bygget i dag.

JEg er iøvrigt enig med dig i det øvrige du skriver, derfor håber jeg at TMM får kontaktet PMP så der kan blive klarhed over om hans gulvvarme er sat rigtigt op, udluftet og indreguleret korrekt osv , hvis ikke gulvvarmen er lavet rigtig hjælper det jo ikke at stille på varmepumpen.

TMM

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1925&pid=12954#post_12954]kla skrev:[/url]

Aaaaaahhhhh du mener at jeg skal sikre en forskel på 5 grader på frem og returen, som der er nu ligger den på ca 0,5-1grad når pumper ikke kører.

Et eller sted må det vel være en udtryk for dårlig eller manglende flow, men nu har jeg jo også brugt alle mine rumthermostater.

Jeg prøver lige dine indstillinger og maxer thermostaterne, så må vi se hvordan det får indflydelse.

En anden ting jeg har tænkt lidt over er temp forskellen på min brine. Den er typisk omkring 1 grad, bør denne ikke være større???

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.