HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jubilæum!
F1250
Så oprandt dagen hvor vores VP kunde fejre et års fødselsdag.Grin

Det har været et nemt bekendtskab, som ikke har voldt de store problemer.

Det eneste jeg har "bøvlet med" var her i efteråret hvor varmen i den ene ende af stuen forsvandt/udeblev, hvilket viste sig at være et par batterier i gulvvarmestyringen der var døde. (trægulv)
Har brugt 7427 kwh siden 16/11-11, hvilket svarer til et snit på 20,34 kwh/døgn

Før brugte vi et gammelt træpillefyr, hvor alene styring til fyr og diverse pumper brugte ca 200 w konstant.

Jeg er meget tilfreds med investeringen!

Tak for et super forum og god weekend til alle!

/Flemming
Vølund F1250, 1150m slange, primært gulvvarme, bimåler på varmepumpe.
Renoveret gård fra 1886 med stuehus på 275kvm i et plan
FORBRUG: FØR: 10 tons Træpiller, ca 1000kwh til pumper/styring & sorte fingre MINDST en gang i ugen
NU: 20-30 kwh / døgn

Lonestar
Hej Flemming!
Tillykke med dit jubilæum - selv har vi også jubilæum i dag, nemlig 4 uger med jordvarme. Og jeg håber da, vi bliver lige så tilfredse som dig med tiden.
Men synes godt nok, det sluger en frygtelig masse strøm - 1300 kwh på de 4 uger!! De sidste par døgn alene har den brugt ca. 65 kwh/pr. døgn! Jeg synes det er meget?

Jeg faldt derfor over dit indlæg, da dit anlæg lyder til at være rimelig sammenligneligt med vores, hvordan gør du??!! Smile
Vil lige skynde mig at skrive, at jeg er konen i huset og manden rejser meget ude. Han har endnu ikke selv haft tid til at sætte sig ind i tingene. Jeg er ikke nervøs ved at pille ved tasterne, men forstår desværre ikke så meget af det tekniske bagved endnu!
Vi bor i en renoveret landejendom på 263 m2 i alt. De 163 er selve boligen, hvoraf grundplanen på knap 100 m2 stort set er varmet op med gulvvarme. Isoleret efter gældende normer i 1996. Derudover har vi et anneks på ca. 100 m2, hvoraf de ca. 30 m2 er varmet op til alm. stuetemp. 20-21 gr. og resten holdes lidt køligere. Annekset er isoleret efter normer i 2008.
Vi har gulvvarmestyring på begge steder.
Vi har fået installeret en 17 kw F 1145 fra Vølund, med godt 800 m. slange.
Vi havde et 20 kw pillefyr før og brugte ca. 10 tons piller årligt, om sommeren var fyret slukket og vi havde varmt vand fra kombi vandvarmeren.

Jeg har prøvet at slå tilskudsvarme fra uden mærkbar resultat. Jeg har prøvet at ændre vandtemp. til "økonomi" om natten, uden resultat.
Fra de øvrige indlæg jeg har skimmet, kan jeg se at man kan stille på en hel masse parametre, men det virker lidt uoverskueligt på mig. Ak ja, jeg som troede det hele skulle blive meget nemmere når pillefyret var væk Smile

Har du - eller andre, nogle brugbare råd, som er til at finde ud af for en anti-tekniker? Smile
Skal lige sige, at jeg har ringet til VVS firmaet som vi købte det af, og de har lovet at Vølund kigger forbi for at se om alægget kører korrekt.

mvh Græsenken

F1250
Hej Græsenke :-)
Selv tillykke med jordvarmen!
Jeg ved ikke rigtigt hvor jeg skal starte, men bliver nok nødt til at spørge lidt ind til jeres setup for at gøre det relevant....
1. Har i buffertank på?
2. Står varmepumpen i forbindelse med stuehuset, eller har i den ude i et gammelt fyrrum?
3. Hvordan laver i varmt vand? (Brugsanvisning)
I min 1250'er er varmtvandsbeholderen indbygget i varmepumpen, og derfor flyttede vi varmepumpen ind i kælderen da vi "skrottede" træpillerne....
Hvor er du fra i landet, kunne jo være det var tæt på? (Er fra 7760 Hurup Thy)

/ Flemming
FORBRUG: FØR: 10 tons Træpiller, ca 1000kwh til pumper/styring & sorte fingre MINDST en gang i ugen

F1250
Med "Brugsanvisning" mener jeg brugsVAND :-)

Lonestar
Hej igen og tak for svar!
Nu kommer vi nok snart ud i noget, jeg ikke har helt styr på, men jeg skal prøve.
1) ja, det vil jeg tro vi har! Vi har en tank stående ved siden af uniten, som er på 500 ltr, så vidt jeg har forstået. De 300 l. er til brugsvand og resten er buffer, som også kan tilføres varme fra vores solfangeranlæg (som vi ikke har fået tilsluttet endnu). Lyder det rigtigt? Smile Grunden til at jeg er lidt forvirret er, at sælger/VVS manden hele tiden snakkede om, at vi skulle bruge den 300 ltr. tank vi havde til solfangeranlæget som buffer, men det blev pludselig lavet om, så nu står den ubenyttet. Og vi fik den store tank i stedet.
2) Varmepumpen står ude i det gamle fyrrum, som ligger i annekset. Vi har i forvejen løgstør rør nedgravet til gulvvarmen og har fået lagt et nyt twin løgstør rør ned til brugsvand nu. Og vi har fint masser af varmt vand herinde. Det varme vand pumpes herover med cirkulationspumpe som er timet til kun at køre om dagen. Men ja, der er sikkert varmetab der...
3) Brugsvand bliver som sagt lavet med varmepumpen også, den er sat til normal (økonomi, normal eller luksus er valgene) og vi mangler bestemt ikke varmt vand. Vi er så det meste af tiden kun 3 ud af 5 beboere til stede, så vi kunne nok nøjes med økonomi? Men har ikke lyst at bade i lunken vand, hvis det ikke batter noget på måleren alligevel!
Vi bor i midtjylland, nær Give, så det er jo et stykke vej fra Hurup..

lars-jacobsen
4 uger er ikke lang tid til at afgøre om et forbrug er stort eller lille, da der som du selv er inde på er mange parametre.
Men et par steder man kunne starte er at vælge økonomi indstilling på det varme vand. Evt. Sænke temperaturen lidt (uden at vide hvad din er) hvis du har rigelig med varmt vand. Det skyldes pumpen ikke er så effektiv til at lave vand på 60 gr, som 35 gr. Derfor jo mere du kan begrænse varmtvands kørslerne des bedre.
Og som udgangspunkt skal man jo starte et eller andet sted med alle indstillingerne og det kan godt være jeres varmekurve er default/standard, og at i ii praksis kan nøjes med en lavere. Det finder i kun ud af ved at skurue ned lidt ad gangen, indtil det er for koldt, hvorefter den så skal have et lille hak op igen. Det er ikke noget der kan indstilles fra start, men noget ejer/bruger må "lege med".
Men noter jeres nuværende indstillinger og juster så bare lidt ned. Og afvent resultatet.
Nå ja og læs manualen, det kunne være der var nogle guldkorn deri.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

Gert
Hej lonestar. Måske i har samme problem som vi havde i starten. Vi har også en 500 l kappebeholder 300 l brugsvand og 200 l akkumulering. Vores retur fra gulvvarme kørte igennem bunden af beholderen for at holde bundtemperaturen til brugsvandet lunt, altså køle gulvreturen en ekstra grad, men lige det modsatte skete gulvreturen blev opvarmet af brugsvandet og dette resulterede i alt for ofte brugsvandsproduktion, som giver dårlig økonomi pga det meget højere setpunkt. Vi har kørt returen fra gulv udenom beholderen, men har kun kunnet gøre det pga behovstyret varmepumpe , en ekstra akku beholder kan også være løsningen
Lavenergi bjælke hus klasse 2, 200m2. Fra 2008
6kw Vagn Tanderup jordvarme behovstyret
2*200m jordslange. Års forb.3500 kwt. Års cop 3,8.
9m2 solfangere samt 500L akk. opstartet april 2010. Veksler bygget ind, så varme fra sol kan optimere brine temp. solcelle anlæg 5880w tyndfilms opstartet dec. 2011

Lonestar
Hej Lars
Tak for input. Og du har helt ret, må igen i gang med at læse i manualen og prøve forskellige justeringer. Jeg har måske ikke været tålmodig nok når jeg har prøvet, og der går måske lige nogle dage inden man kan se om det har effekt! Så har nu valgt økonomi på vand, så ser jeg lige her de næste par dage om det giver noget. Kan ikke rigtig justere på temperaturen i huset da den ligger lige omkring de 20 gr., hvilket jeg synes er lidt i underkanten i forvejen.

Lonestar
Hej Gert
Mange tak for input - den giver jeg lige videre til manden når han kommer hjem, det har han styr på (tror jeg!). Det kunne meget vel være sådan noget..
mvh Lonestar

F1250
Hej igen!
Der er masser af indstillinger man kan skrue på, men nu hvor det er koldt, er det nok lige så vgtigt at den kan lave noget varme :-)
Det første der undre mig er at i har en cirkulationspumpe på brugsvandet? dvs at i cirkulerer 50-60 gr varmt vand ud og hjem 12 timer i døgnet? hvordan lavede i varmt vand før? (du skriver at jordvarmen står i det gamle fyrrum, hvor er kombivandvarmeren?)
og er det "kun" i "hovedhuset" der er behov for varmt vand?
Jeg skal lige have "læst op" på brugsanvisningen til en 11'er-serie :-)
/Flemming

Lonestar
Hej Flemming
Vi har varmt vand i begge "huse".
Før havde vi to varmtvandsbeholdere. Kombien sad i hovedhuset.
Den kunne ikke kobles på det nye anlæg (aner ikke hvorfor). Så enten skulle den køre på el alene - eller den løsning vi valgte. Vi har et spabad, som vi bruger ca. 1 gang om ugen og den havde vi ikke lige lyst til at fylde op med el-varmet vand..
Ja - vi cirkulerer varmt vand som du beskriver. Vi kan også indstille timeren, så den ikke kører så meget, men da jeg har fridage mv., er det lidt træls at man skal tænke på, om der nu er varmt vand i huset hvis man skal bruge det. Jeg véd godt man så kan gå over og tænde for cirkulationspumpen og så er der varmt vand i løbet af 5 min.. og hvis det er den, der æder så meget strøm, så er det jo det, vi må gøre!
Jeg var ovre og stille vand til økonomi i aftes og umiddelbart kan jeg ikke se/mærke nogen forskel. Kunne se vandtemp. var 53 gr. da jeg var derovre..
Jeg kan se i manualen at fabriksindstillet stop temp. ved økonomi, standard og luksus er hhv 43, 50 og 52 gr. Så det undrer mig meget, at den stod på 53 gr? Vi har ikke pillet i noget der. Men jeg vil lige gå over og tjekke om VVS firmaet har stillet på noget. Havde faktisk også tænkt over, hvor varmt vandet mon ville være ved luksus indstilling, da jeg synes det var pænt varmt ved normal!

Mvh Lonestar

Lonestar
Vandtemp. på de 53 gr. var her til morgen, forresten. Til gengæld var stuetemp. nede på 19.6, så det skal helst ikke længere ned Smile

mureren
Har en F1145 USB-logning?
Det lyder nemlig som en sag for PMP, han er eminent til at gennemskue de her pumper! ;-)
Hvor mange start og stop har VP haft på varme og brugsvand, og hvor lange driftstider?
Solcelleanlæg: 6.840 Wp, 36 x 190 W Ulica paneler samt 2 x Sunny Boy 3300 invertere.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=7205&sid=18367

F1250
Murereren:
Ja, det bør den have, har også tænkt på pmp, men hans er så vidt jeg husker en 12-serie...
Lonestar:
Jeg tror en stor del går tabt i jorden "ud og hjem" samt forholdsvis dårlig cop med en brugsvandstemp på 53 grader.
Kan du se prøve at se i en hvor lang tid pumpen køre på hhv varme og brugsvand, samt hvor mange starter den har i døgnet?
En 17 kw er en ordentlig maskine :-)
Hvilken varmekurve har i valgt? og er der noget forskydning?

Måske skal man prøve at "træge" den, så den får et længere spænd at arbejde indenfor, inden den starter op igen.

Her har pumpen kørt uafbrudt den sidste uges tid, men den skruer jo også selv op og ned for effekten :-)

mureren
Mon ikke PMP kan gennemskue tallene fra en 1150 også....det føler jeg mig ret overbevist om. (hvis han altså har lyst til at kigge på det, vi kan jo ikke forvente at bare fordi han er dygtig til det skal han arbejde gratis!)

De fleste jeg kender til med fornuftige driftstider på VP har træget pumpen en del. F.eks. gradminutter sænket til -250 eller -300, uden problemer, i hvert fald ved gulvvarme som primær opvarmning.
Solcelleanlæg: 6.840 Wp, 36 x 190 W Ulica paneler samt 2 x Sunny Boy 3300 invertere.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=7205&sid=18367

F1250
Hej!
Prøv at se hvad der sker med cop, når pumpen skal lave 53 gr. varmt vand!
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-november-2012/?tab=2

Høje temp er gift for en varmepumpe :-)
kan oplyse at jeg har brugt 98 kwh på ca 50 timer på varme :-)
/Flemming

pmp
@lonestar
Først tillykke med jeres F1145.
Den har en rigtig god styring (som flere gange er opdateret med ny software), der gør det muligt, at opnå en effektiv drift under mange forskellige forhold. Det betyder så også, at meget kan indstilles forkert.
Jeg kan umiddelbart frygte, at den arbejder med fast kondensering, med indstilling som beskrevet i installatørhåndbogen side 16 - (d.v.s. min. fremløbstemperatur 50 grader i menu 1.9.3). Bare et gæt, men der kan være så meget andet.
Det letteste er, at du tager en log på en USB-pind, som beskrevet i installatørhåndbogen side 70-71 - menu 7.2. Sæt interval til 1 min. tag et døgn. Derefter tager du en backup af instillingerne - menu 7.3. Så sender du filerne til mig (+ gerne foto af installationen) - og jeg kan se om den har det godt.

Det vanskelige i jeres installation bliver nok, at få balance i vandflowet mellem vp/buffer på den ene side og buffer/varmefordelingssystem på den anden side.
Er flowet størst i føste kredsløb, kommer man let til at anvende for høj fremløbstemperatur - og er flowet størst i andet kredsløb, har man reelt en blandesløjfe. Begge tilfælde giver lavere cop. Desværre er det helt typisk, at dette bliver overset/ikke forstås af installatøren.
Men lad os nu se - der kan være så meget.

Hvilket årsforbrug var I stillet i udsigt ?
Når I har fået en 17kw, må der være regnet med et ikke helt lille forbrug.

Vedrørende varmtvand er det normalt på Nibe, at start/stop sker efter en føler i bunden og visningen i displayet er efter en føler i toppen (tappetemperatur). Derfor er temperaturen højere end start/stop sætpunkterne.
Men varmtvandscirkulation mellem 2 bygninger er desværre gift for en varmepumpe - hvem har dog fundet på det.

PS Har i husket, at få anmeldt elvarme til forsyningsselskabet ? Det giver en rabat på elafgiften på 14 øre i 2012 og 51 øre i 2013 (af forbrug over 4.000kwh)
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

Lonestar
Hej
Hold da op, der er kommet mange gode forslag!
Lige et hurtigt spørgsmål, da jeg lige skal bruge til på at kigge det hele igennem, passe børn og lave mad ind i mellem - ja, den burde have mulighed for usb logning, men der hvor jeg kan se stikket burde være, er et dæksel - skal jeg bare fjerne den? Og som jeg forstår det i manualen, skulle der være en usb nøgle med software på med? I så fald har vi ikke fået den?
mvh Lonestar

Lonestar
hmmm.. synes ikke det ser ud til, jeg kan bruge usb? I brugerhåndbogen står der heller intet om det.. i installatør håndbogen er det dog nævnt.
Har brugt 75 kwh på de sidste 23 timer, til trods for at vand er sat til økonomi.. av-av..

pmp
Ja, tag det roligt - mad og børn først.

Så læser du i installatørhåndbogen side 70 og 71. (punkt 7.1 springer du over)

Du tager skal tage den lille plastikprop ud - der står F1145 på den. USB-pinden følger ikke med, men du har nok en til din pc.
Når du sætter den i, kommer der en ny menu frem i displayet efter et par sekunder.
Så sætter du en logning igang, som beskrevet under 7.2. på side 71. Sæt interval til 1 min.

Lad den logge et døgn

Er det andet i mit indlæg du ikke forstår - så skriver du bare igen
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 11

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.