HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Optimal indstilling af nibe f1245
Klimm
Hej alle og specielt til PMP. Vi er en familie på 3 som har fået vores nye hus oktober 2012. Det er på 170kvm i et plan med 3lags vinduer,500mm isolering på loftet og 400mm i væggene så man vel godt kalde det et lavenergihus. I huset har vi fået indstalleret et nibe 1245 jordvarmeanlæg med 300 m slange. Det blev i sidste øjeblik kørt ind af Vølund og står lige nu med en varmekurve på 5 og +2 i temp. Jeg er af den type at når jeg køber og betaler mange penge for noget skal det også køre 100% optimalt både med vanen ,men også økonomisk, og det er jeg bange for ikke er tilfældet,så derfor skriver jeg her.

Her er de ting som jeg tror ikke virker optimalt.

1. Vi synes det er koldt om morgenen og det er sjældent at gulvvarmen er varm hele tiden,vi har rumtermostater i alle rum som står låste på 22 grader og det er ikke så tit at de kalder på varme.

2. Vi har sat vandet på luksus indstilling 3 timer om morgenen og om aftenen for at have ordenligt varmt vand at bade i (det er ikke nok varmt i stilling normal)

3. Generalt vil vi bare gerne have hjælp til at optimere vores anlæg så det kører perfekt og det skulle være der at PMP skulle være stjernen.

Undskyld den lange smørge,men hvis man ikke spørger får man ingen svar.

Hilsen Thomas

lars-jacobsen
Ja PMP er hurtig til at gennemskue problemer, specielt hvis han får en logfil.

Men en af tingene du kan gøre når nu du har et lavenergihus der ikke behøver så meget varme er, istedet for den "normale" styringsform med termostaterne der skiftevis kalder på dejlig varmt vand, er at ændre styringsform/metode. Stil termostaterne på 24-25 gr så de mere eller mindre er åbne hele tiden. Så kan du sænke varmekurven som pumpen arbejder efter. Det betyder godt nok at pumpen skal kører noget mere, men den arbejder ikke så hårdt så sammenlagt vil det vil give en meget bedre økonomi.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

woebbe jordvarme siden 1985
Hej klimm,

Godt du fik skrevet et indlæg her på heatpump.

Dit gulvvarmeanlæg og dit jordvarmeanlæg er helt sikkert ikke korrekt indreguleret i forhold til det hus du beskriver, du burde kunne klare dig med varmekurve3 eller 4 og stadig have rigeligt med varme i huset, men lyt til pmp når han ser dit indlæg.

Inden pmp kommer på banen kan du gøre følgende, skru helt op på alle dine rumtermostater, som de står nu hindre de at du får varme nok i dine gulve, læg så mærke til om gulvene efter et døgns tid har nogenlunde samme temperatur ellers bør gulvkredsene indreguleres.

Du bør også lige fortælle om du har gulvvarme i betongulv.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

Klimm
Jeg har gulvvarmen lagt i beton og har både klinker og trægulv. Desuden har vi også indlagt varme i vores garage,men den er ikke tændt og bliver det kun hvis vi skal holde noget fest derude. Har det nogen betydning?

Gulvvarme lagt i beton er rigtigt godt til varmepumpedrift, det man bare skal være bevidst om er at gulvvarme i beton er lang tid om at ændre temperatur i forholdtil en gammeldags radiator. Den bedste løsning især i et nyt hus som dit er at lade varmepumpen styre din inde temperatur ved at den hæver eller sænker fremløbstemperaturen i forhold til udetemperaturen, det giver den bedste boligkomfort og den bedste driftøkonomi men det kræver at man skruer helt op for alle rumtermostater ( eller piller telestaterne helt af) og kun bruger rumtermostaterne i de få rum hvor en lavere temperatur ønskes i forhold til resten af huset.

Som sagt tror jeg at du med pmps hjælp vil kunne komme 1 eller 2 varmekurver ned.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

pmp
Det er nok bedst vi starter med en forventningsafstemning.
Hvis man skal have de sidste procenter ud af sådan en varmepumpe, skal den følges over tid, og det kan kun ejeren/brugeren. Det er ikke noget du har eller kan betale for.
Vi hjælper gerne her på heatpump, men jeg vil anbefale du læser installatørhåndbogen. Så forstår vi bedre hinanden.

Der er også nogle naturlove vi ikke kommer uden om.
Et hus med et meget lille energiforbrug og gulvvarme indstøbt i beton giver nogle udfordring i sig selv - uanset om varmekilden er varmepumpe eller ej.
Allerede i 2007 skrev Teknologisk Institut sådan i en rapport:
"Gulvvarmeslangerne skal placeres så højt som muligt i konstruktionen og bør ikke indstøbes i betonunderlaget, hvis der udlægges trægulve. I stedet for bør der anvendes
specielle gulvvarmeplader, der udlægges direkte under trægulvet"

og videre
"Gulvvarme indstøbt i betongulve bør kun anvendes som grundvarmekilde og bør altid være suppleret med radiatorer/konvektorer – eller luftvarmeflade i kanal - til hurtig regulering af rummets varmebehov som følge af gratisvarme fra bl.a. solindfald og personer i rummet"

Dit hus er isoleret endnu bedre end nye huse var dengang - så problemet er bare blevet større.

Så går vi over til dine spørgsmål. Undervejs har jeg nogle spørgemål til dig, så jeg gerne vil have svar på.

1. Hvor koldt er der om morgenen ? grader tak ?
(Der er vel ikke bare det, at forlade en varm seng der føles koldt)
Der sker nok det, at temperaturen stiger frem til sengetid p.g.a. jeres aktiviteter - lys, tv, pc m.v. Det få rumfølerene til at lukke for gulvkredsene. Ud på natten falder temperaturen så igen, og ved 22 grader åbnes for gulvkredsene. Desværre tager det lang tid at varme betongulvet op, så derfor kommer temperaturen noget under 22 inden den igen stiger. Måske det du oplever om morgenen.

2. Hvorfor ? Går i tør for varmt vand, hvis den står på økonomi 24/7 ? Jeg går ud fra I bader i ca. 38 gr. varmt vand - og så er det altså dårlig økonomi, at bruge meget varmere vand og blande koldt i efterfølgende. Er det en 6 eller 8 kw I har ?

3. Jeg er enig i, at du skal starte med at sætte varmekurven ned - først sætter du forskydningen ned til 0 - venter nogle dage - så varmekurve 4 o.s.v.
Du følger med i rumtemperaturerne og åben/lukketid i de enkelte kredse. Hvis der er stor afvigelse i åben/lukketiden i de enkelte kredse, kan det være p.g.a. forkert indregulering, og det er vigtigt, at indreguleringen er på plads.
Hvis du starter med at skrue helt op for rumtermostaterne tror jeg der bliver alt for varmt - ellers er jeg enig med woebbe.

Senere - når du er kommet ned i passende varmekurve - kan du åbne for rumtermostaterne og måske på den måde undgå for lav morgentemperatur.

Hvor mange starter har du pr. døgn ? og hvor mange drifttimer pr. døgn ? Er den medfølgende indeføler monteret ? Har du en 40 l tank i serie ? eller større ? har du en blandesløjfe (og ekstern pumpe) ?

Du skal nok blive glad for din F1245.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

@pmp

Grunden til at jeg ville åbne helt for alle rumtermostater var for at sikre at rumtermostaterne ikke modarbejder varmepumpens styring ( den flydende kondensering).

Hvis varmekurven et for høj vil de aktive termostater lukke af for varmen og dermed snyde en til at tro at varmekurven er korrekt, desuden kan det være svært at sikre at termostaterne kun styres af varmen fra det respektive rum, nogle gange kan varmen som strømmer fra et tilstødende rum få termostaten i det respektive rum til at lukke ned så hvis termostaterne skal være aktive er det vigtigt at lukke dørene til de forskellige rum.

Omvendt tror jeg du har ret i at der med varmekurve 5 plus2 vil blive alt for varmt indtil den korrekte varme kurve er fundet.

Men mener du ikke også at det, når den rigtige varmekurve er fundet m.m., vil give den bedste komfort og driftøkonomi at køre med helt åbne telestater og så lade Varmepumpen sænke og hæve fremløbstemperaturen afhængig af ude temperaturen. Evt med varmepumpens rumføler aktiveret på feks 2.

Min egen erfaring med termostatstyring på de forskellige kredse er at det kan gi en del udsving i gulvtemperaturen.

pmp
@woebbe
Jo jo
Jeg vil bare ned i varmekurve først.
Ellers pumper vi en masse varme i gulvet uden grund, med det resultat at indetemperaturen bliver for høj.
Der er også lige en del spørgsmål jeg gerne vil have svar på først.
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

@pmp

Ja der er selvfølgelig ingen grund til at klimm får hele huset lavet om til en sauna, he he.

Alle dine spørgsmål er jo også meget relevante hvis en god og effektiv justering af Varmepumpen skal kunne foretages, du er super god til det og jeg syntes det er meget værdifuldt at du bruger tid på at hjælpe så mange, tak for det.

Vedr det du henviste til fra teknologisk institut, så prøvede jeg lige at måle overfladetemperaturen på mine gulve og sammenligne med returtemperaturen på Varmepumpen. Det er tankevækkende at jeg med er returtemperatur på Varmepumpen på 34 grader kun kan måle en overfladetemperatur på mine gulve på : 26 grader hvor der er gulvtæppet og 29 grader hvor der er klinker/vinyl .

Hvis det er pga den almindelige temperatur træghed i betonen, viser det hvor vigtigt det er ikke at lægge slangerne for langt ned i betonen da dt jo kan betyde at man må køre med 1 eller 2 varmekurver højere. Omvendt må slangerne heller ikke ligge før højt da det kan give kolde striper/felter og det duer jo heller ikke.

pmp
@woebbe
Måske ser vi snart både gulvvarme og radiatorer i alle rum. Gulvvarmen kunne så give en grundvarme efter en udeføler. Radiatorer med almindelige termostater kunne give det sidste og regulere for gratisvarme. (jeg har også andre ideer)

Det er nok en mulighed for, at undgå temperatur-udsving, når energiforbruget er så lille.

I dit hus er energiforbruget jo noget større. Derfor er din fremløbstemperatur højere og det øger forskellen gennem betonen.

Et almindeligt anlæg med slanger pr. 30 cm helt nede i under betonen - og så ellers en on/off styring fra rumfølere, er ikke det bedste til at holde en jævn indetemperatur i et nyt lavenergihus.
Men så sætter man bare ventilationsanlægget til at blæse gratisvarmen ud - og brugerne opdager ikke noget.

Det er også mit indtryk at man nogle steder bruger energi til at køle eller fjerne den varme man kort for inden producerede, vist ikke særlig CO2 venligt.

Jeg har jo en 36 m2 del af min stue hvor det lykkedes en VVS er og en tømre at begrave gulvvarmeslangerne under knap 10 cm beton, samtidig lagde de det hele i en kreds på ca 125 meter, ikke videre genialt, men.....

Jeg har jo sat en pumpe direkte på den kreds for at kompensere for det tryktab den lange kreds giver. Nu har jeg øget hastigheden på pumpen så der er mindre forskel på fremløb og retur på den ene kreds end på alle øvrige kredse i huset. Ideen var at prøve om jeg kunne bruge de 36 m2 som en form for Extra buffer, idet temperaturen vil blive højere der end i de øvrige gulve. Både varmebærerpumpen og den Extra pumpe køre jo også selv om Varmepumpen står stille og i teorien burde varmen jo så langsomt fordele sig fra den Extra varme gulvflade til de øvrige og give længere drift tider på Varmepumpen.

Hvad mener du om den teori

pmp
Nej - det tror jeg ikke på.
Du skaber bare ubalance, når varmepumpen er i drift - det samme som ved en dårlig indregulering.

Du skal have så koldt returvand som det er muligt, for at få den bedste COP. Det får du ikke hvis vandet kommer hurtigere gennem den ene kreds. Det bedste er, at varme jævnt på alt vand i hele systemet. En kreds hvor vandet kommer hurtigere igennem, giver kortere drifttider.

Det er netop det der ofte sker med parallel-forbundne buffertanke. Når varmepumpen er i drift kommer de til at virker som en ekstra gulvkreds, der ikke er indreguleret. Se bare alle de indlæg der er om op til 300 l buffer, og under 10 min. drifttid.

Jeg har skrevet mere om dette i andre indlæg.

@pmp

Jeg har kigget på opsætningen af min gulvvarme og på det du skriver, ....... Og øv ja du har ret, jeg kan godt se at returvandet , på den kreds med pumpen på , nu er lige så varme som fremløbstemperatur, hvilket jo så vil hæve den samlede returtemperatur der kommer frem til Varmepumpen og det vil ikke give længere drifttider tværtimod.

Jeg troede ellers jeg havde fundet bare en lille smule fornuftigt ved at mine gulvslanger ligger så dybt.

Pumpen er nu sat tilbage i hastighed så der er nogenlunde samme delta på alle kredse.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.