HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Let gulvvarme/radiator
tagestavsdal
Jeg skal totalrenovere vores kommende bolig.
Et gammel bindingsværkhus stort set uisoleret.
Skal isoleres efter BR15 standard.
Godt nok ligger huset i et fjernvarmeområde, men jeg vil satse på luft til vand VP.
Tunggulvvarme i stueetagen, men god kvalitet laminatgulv ovenpå.

På førstesalen er overvejelsen i første omgang letgulvvarme, og igen laminatgulv ovenpå.

Det viser sig desværre at vores ønsker om renovering er noget dyrere end forventet, huset ligger i et bevaringsværdigt område, med mange ristrektioner til vinduer og døre, skorsten selvom vi ikke vil have brændeovn osv.

Mit spørgsmål til gruppen er dette:
Hvad er prisforskellen på radiator opvarmet første sal, og så den lette gulvvarme, måske kan jeg hente lidt besparelse her?

Tænker at nogen herinde må have en ide om dette forhold.

Hilsen Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Varmeihuset
ER det selve økonomien i opvarmningen eller indkøb af gulvvarme kontra radiatorer ?

Hvis der fiser en masse varme op igennem etageadskillelsen, skal der ikke meget radiator til at holde varmen på første salen (såfremt der er ordentlig isolering)
omvendt vil en del varme måske gå nedad, og blive til loftsvarme på stuetagen, såfremt du vælger gulvvarme

seføli alt efter hvor meget der isoleres i etageadskillelsen

næste spørgsmål er så hvor meget plads der er til isolering og gulvvarme i etageadskillelsen

Og så hvad loven siger om isolering i etageadskillelsen

HVIS du ønsker varme på første, så kunne jeg forstille mig at det vil være billigst at lade gulvet være (hvis du/i kan leve med det, og sætte en stor(hvis nødvendigt) radiator op
så vil første være grundopvarmet af stueetagen, + radiatoren på første
Hvis ellers tag og ydervægge er 2015 standard tror jeg ikke det vil være uøkonomisk , bare varmen bliver indenfor klimaskærmen

men at få et hus som du nævner op på 2015 standard bliver ikke billigt
og med de chikaner du er rendt ind i, blir det ikke bedre
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Hvad prisforskellen radiator vs gulvarme koster er svært at sige noget konkret om. Det kommer an på ..... og der er mange paremetre og driftsbetingelser der har indflydelse.
Hvis radiatorene har tilnærmelsesvis lige så stor overflade som gulvarmen og driftes ved samme temperatursæt så skulle det nærmest være ens. I regne stykket kan så også indgå etableringsprisen. Hvilken der her er billigst kommer igen an på flere ting, såsom skal der ligges gulv alligevel, type og fabrikat af vvalgt varmesystem/radiatorer, hvad kan evt laves som gør det selv osv.
Og så er der endelig det æstetiske med synlige rør og radiatorer, der også kan begrænse indretningsmulighederne.
Men husk at få beregnet radiatorydelsen ved et fornuftigt temperatursæt der passer med VP betingelser. Ellers giver de ikke nok varme ifht behov. Jeg har tidligere postet beregningsskemaer til dette. Eller om du skal drifte dem med så høj en fremløbstemperatur, at VP driften bliver uøkonomisk.
Ofte vil der dog ikke være brug for ret meget varme i praksis på en førstesal, såfremt der er trappe eller på anden måde åbent "midt i huset". Det vil nok altid være at foretrkke med en god isolering også i etageadskillelsen, så varmen ikke fiser ovenpå hvor der ikke nødvendigvis er behov.
Det er noget andet med en kold og fugtig kælder, varme fyret af herned kan godt udnyttes i køkken/stue ovenover. Men varme fra et køkken/stue der fiser op i et "disponibelt" rum, soveværelse eller kontor på 1. sal kan være spild.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
tagestavsdal
Tak for svarene til Lars og Varmeihuset

Jeg fik stillet et lidt uklart spørgsmål,
det var udgifterne til etablerings fasen jeg tænkte på.
Jeg er helt på det rene med at jo større radiatorer jo lavere fremløb er muligt,
min tidshorisont i boligen er 10-15 år, hvis man lever til gennemsnits levealderen,
Så etablerings omkostninger vejer noget tungere end lidt billigere driftomkostninger, der hen over en årrække tjener den måske forøgede etablering ind.

Og så er der hele sps omkring indretning af loftet, uden radiatorer er man jo mere fritstillet

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Varmeihuset
Of topic
Hvordan er planen ang at få huset op på 2015 standard ?
Tænker her på at det er et bindingsværk hus,og går ud fra at man gerne vil beholde udseendet ,hvis det sidste er rigtigt, så skal der isoleres inden fra
Det gir så problemer med kolde ydervægge + det træ der befinder sig i væggen
Ovre på Bolius, har der været et eksembel på nogen der havde fået lavet et sådant projekt, med slemme følger
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
hamselv
Tage.....
Når man ikke er helt ny længere, skal man også tænke komfort. Og tilbage til spørgsmålet. Radiatorer er billigere at lave end let gulvvarme, men gulvvarmen giver noget komfort der i min optik er uundværlig. Jeg gider ikke fryse og elsker varme gulve. Og jeg er vist lidt nyere end dig.

Et gammelt hus i opgraderer, så ville jeg satse på gulvvarme OG give gulvvarmen lidt ekstra opmærksomhed ved vinduerne sådan jeg kunne trylle ekstra varme der. Hopper du tilbage til radiatorerne, har RIO et fint regneark hvor du kan lege med fremløbstemperaturer, ydelser og forskellige radiatorer. Som alt andet, skal man vide lidt om det, men kan så eksperimentere med alt muligt.
 
hamselv
..og gevinsten ved ordentlig radiatorer prøvede vi til fulde på Odden. Et gammelt hus og relativt for små radiatorer til VP drift. Tidsplanerne gav os så at få varmepumpen op først. En snestorm forsinkede selve radiatorerne. Men vi lærte så, varmepumpe drift på for klejne radiatorer giver udover uønskede høje fremløb og ringe driftøkonomi tydelig fornemmelse af drift/ikke drift. Da vi skiftede radiatorerne fra enkeltlags, til to-lags konvektorradiatorer, sænkede vi fremløb temmelig meget og oplevede en lækker varmeomslutning fra varmeanlægget. Det føltes sådan lækkert blødt og omsluttende. Forskellen var temmelig vildt og kom bag på både smed og undertegnede.
 
lars-jacobsen
Her er et lille reklame kompendie der kommer omkring nogle af forholdende der indgår i et ordentlig deminsioneret varmesystem med vægt på radiatorer:
http://www.purmo.com/docs/heatingguide-se.pdf

Ville nok også gå efter gulvvarme idag, men hvor "fodkoldt" vil der blive idag på en førstesal med trægulv og radiatorer ? Formentlig ikke noget af betydning.
som Hamselv også nævner så er radiator løsningen nok en del billigere, hvor meget må du nok regne videre på med dine egne forudsætninger på indkøbspriser mm.
Men del dem gerne med os Wink
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
Hvis du ender med radiatorer, så lav det sådan at rørene IKKE kommer op af gulvet , men ud af væggen,det gør rengøring meget lettere
lav det evt med pex rør bagpå, nok til at man kan løfte radiatoren af ophænget uden at skulle afmontere vandet
Igen for at kunne komme til ved evt rengøring , eller maler arbejde

Var det mig, kom det nok an på om gulvet alligevel skulle pilles op eller ej

Hvis der nu ligger et pænt gammels trægulv, kan det vare direkte synd at ændre det
er det derimod en øjebæ af et gulv,,så ;o)
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,975,003 Unikke besøg
XHTML CSS