HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
JURA omkring BBR mm....
hamselv
Vi diskuterer lidt omkring jura'en med varmeanlæg BBR, oplysninger til samme og flere andre ting.

Hvis jeg læser rigtig, skal et primært varmesystem overholde DS 469 norm for varmeanlæg, med alt hvad der nu står i den. Med det in mente kan man vel ikke beholde sit gasfyr og kalde en luft/luft for primær varmekilde?

Betingelsen for at få nedsat elafgift ved brug af varmepumper, er som husker det, at den primære varmekilde er el. Betyder det at der kan og skal gives nedsat elafgift når man har en luft/luft varmepumpe sammen med sit gasfyr?

Hvis huskes korrekt, er det boligejeren der under strafansvar skal sørge for BBR er korrekt. Hvis man ændrer sin BBR og skriver varmepumpe er primær varmekilde og man har en luft/luft + gasfyr. Har man så afgivet urigtige oplysninger?

Kender nogen de præcise lovtekster?

Og god jul til alle, i øvrigt.
 
lars-jacobsen
Kan ikke umiddelbart huske noget sted hvor der stor beskrevet hvad der evt. har højere prioritet end andet, men hvis der er naturgas så er der sikkert også tilslutningspligt/forblivelses pligt (med mindre der er tale om et nyt lavenergihus). Og så vil jeg tro man tolker naturgas som den primære kilde uanset hvad man ellers stoppper i ejendommen, og har af gasaftag. Man kunne jo også have et par brændeovne hvoraf en er med gris og adgang til "gratis" brænde. I sådan en situation er den primære kilde jo nok heller ikke naturgas, men ellers ja det er jo ejeren der under strafansvar er forpligtet til at holde BBR opdateret md de korekte oplysninger. Og hvis ejeren mener/tolker en luft/luft som den primære, så må man vel være i god tro hvis ikke man umiddelbart kan læse andet på BBR, BR eller DS469.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Diskussionerne går liftligt i Horsens hvor fjernvarme er blevet tvangsudrullet. Fidusen er så man installerer en LL og lader der køre som den jo kan, og beholder naturligvis sit gasfyr. Meen må man så hævde LL er primær, uanet at den jo ikke kan varme på hele huset, og ikke kan lave varmt vand. Så mener jeg det kolliderer med DS 469.
 
kkrede
Så kan alle vel i princippet installere en luft/luft og så få billig el når de første 4000kwh er brugt.
Der må da være et eller andet bag primær varmekilde. Men om det er, hvor mange timer de, hver især kører eller forbruget omregnet i kwh ved jeg ikke.
Det tager 5 min at ændre i bbr og så udfylde en blanket til kommunen ,som til sidste ender hos elselskabet. Der bliver ikke stillet spørgsmål efterfølgende.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Varmeihuset
Primær br vel være det der ER primært ;o)
Godt nok snakker vi nu jura, men det plejer ikke at være helt ved siden af

Min nabo er underlagt gas, men hans brændeovn kører så meget som muligt

den del der leverer mest, må jo være primær varmekilde

Han er som sagt underlagt gas , og der betyder det ikke noget , bortset fra at han sidder billigere med ovnen end uden

Min kammerat , har huset sat som el som primær, han har elradiatorer
dem ønsker han ikke at bruge , men er nød til det i et værelse
resten af huset holdes varmt med brændeovnen (han får ikke meget søvn i fyringssessonen
han bruger så lidt el at han ikke kommer over 4000kwh pr år
S egentligt er el jo ikke hansprimære varmekilde,, men da han bruger så lidt, kan han jo ikke anklages for at snyde sig til billig el

Jeg havde olie fyr da jeg flyttede ind
Planen var i starten, at få sat en luft luft op
og jo den ville kunne varme huset op, men ikke kælderen ,og ej vv
så planen var også at beholde fyret , også som backup, og til meget kolde dage
Jeg fik at vide at det ville tælle som primær varmekilde, da pumpem ville aflevere KLART den største del af opvarmningen

i et nyt hus , vil en familie på fire , nok bruge mere energi på vv end hus opvarmning, det vil blive svært at få en luft luft til at være den primære varmekilde

En helt anden ting er jo så at mange der bruger mere end 4000kwhpr år foruden varme ,får varmerabat,,, uden at strømmen blev brugt til varme
og så er der dem som jeg der bliver straffet, da jeg kun bruger ca 2700kwh pr år foruden varmen

ER der et link til DS469 ??
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Nej DS469 er copyright beskyttet og du finder den ikke på nettet via google.
Den kan dog findes med andre programmer/værktøjer. Jeg har dog tilladt mig at "citere" et par afsnit her på sitet, men ikke i sin helhed.

Fordi man installere een luft/luft vp fra jem&fix eller bilka i stuen eller et andet tilfældigt rum i boligen, tror jeg ikke med den vil blive tolket som den primære varmekilde, uanset hvor meget den kører og man evt klarer sig med koldt vand.
Men man er vel egentlig i sin gode ret til at hævde det og få ordnet papirerene. Hvis det så ikke er i overenstemmelse med kommunens fortolkning af reglerne må de jo have en henvisning eller afgørelse hvor der står noget herom.
Min personlige mening er dog at en simpel luft/luft vp ikke kan være den primære opvarminngskilde. Men hvis heller ikke det direkte står noget sted hvordan reglerne skal fortolkes, ja så må man jo godt. Uanset det så måske er moralsk forkert og ikke i den ånd/meningen som loven er skrevet.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lars-jacobsen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2776&pid=21355#post_21355]hamselv skrev:[/url]
Diskussionerne går liftligt i Horsens hvor fjernvarme er blevet tvangsudrullet. Fidusen er så man installerer en LL og lader der køre som den jo kan, og beholder naturligvis sit gasfyr. Meen må man så hævde LL er primær, uanet at den jo ikke kan varme på hele huset, og ikke kan lave varmt vand. Så mener jeg det kolliderer med DS 469.

I bund og grund handler afgifts nedsættelsen sig jo slet ikke om det byggetekninske. Her har man bare valgt et par ord "primære varmekilde" og det begreb findes jo ikke i hverken BR eller DS469. Her bruges begreber som opvarmningsform og varmeanlæg. Og en simpel luft/luft varmepunpe kan i sig sig selv IKKE opfylde DS469 krav til opvarming og individuel styring rum for rum.
Og har i øvrigt fundet denne afgørelse hvor der er lidt uddybning af hvad der i praksis har "forrang" så man skal nok ikke gøre sig for store forhåbninger:

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2166928
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
Ifølge elafgiftslovens § 6, stk. 1, kan der opnås nedsat elvarmesats i elopvarmede helårsboliger, hvorved forstås, at elvarmeinstallationen skal være hovedvarmekilde i boligen.

Så hvis hovedmængden af afleveret energi til huset forgår via en lufluft varmepumpe så ,,,,,
xxxxxxxxxxxxxx

Nå,, i overnævnte sag, er det jo simpelt
Huset er ikke registreret som elopvarmet, og dermed kan sagsøger seføli ikke få nedsat elafgiften

Sagsøger selv,oplyser at huset i stort omfang opvarmes af gas

EN luftluftvarmepumpe kan ikke opvarme begge etager
og det ønssker sagsger heller ikke
sagsøger ønsker en for sig gunstig tolkning af loven

den fik sagsøger så ikke
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

ang at have både fyr og pumpe

SÅ kan det vel sammenlignes med arbejde

det er IKKE forbudt at have to arbejder
ET af dem vil være den primære/hoved indtagskilde

Har man både fyr og pumpe
Vil ET af dem vil være den primære/hoved varmekilde

Mister huset 17000kwh varme der erstattes af en luft luft
og der leveres til fire personer 4x850kwh=3400 til varmt vand

så vil jeg til enhver tid påstå at luftluft varmepumpen ER den primære leverandør af varme til huset

og det vil jeg stadig hvis pumpen kun leverer 14000kwh varme til huset
og fyret 3400kwh til varmt vand+ 3000kwh varme til et rum eller to,, som pumpen ikke kan nå
HELE systemet opfylder vel gældende regler
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
hamselv
Jeg er lidt ligeglad med hvorledes man kan trylle en LL'er til at varetage en større eller mindre del af opvarmningen. Spørgsmålet kan indkredses til, overholder LL'eren kravet til varmeanlæg, som er opremset i DS 469. Jeg mener nej, idet varmen ikke kan reguleres til hver enkelt rum og den ikke kan lave varmt vand. Og når man så kombinerer med f. eks gas, vil jeg mene at gassen er den primære varmekilde. Og det næste spørgsmål vil jo så i sagens natur være om der kan kræves afgiftlettelse for ellen til varmepumpen, da varmepumpen "kun" er en supplerende varmekilde. Og lad os med det samme undlade at rode os ud i eksempler hvor folk udelukkende kan opvarme vha de supplerende varmekilde såsom brændeovne og LL varmepumper. DS 469 er netop sat i verden for at varme skal kunne tilføres og reguleres til de enkelte rum, og ikke centralt punktformigt i huset.
 
lars-jacobsen
Helt ening med hamselv.
Og i den afgørelse som jeg henviser til er det ikke den konkrete sags udfald jeg var interesseret i, men mere betingelserne for hvornår en elvarmeinstallation kan betragtes som den primære eller ej. Og de er faktisk rimelig klare:

Der lægges ved denne betragtning vægt på den varmeinstallation, der har mest gennemgribende karakter i bygningen, fx centralvarmeanlæg med enten et vandbårent radiatorsystem eller et varmluftcirkulationssystem, fremfor elradiatorer eller luft-til-luft varmepumper. Dette betyder normalt, at fast tilsluttede varmeinstallationer (typisk baseret på naturgas, fjernvarme, fyringsolie eller automatisk fremført biomasse), registreres forud for mere løst tilknyttede (ofte eldrevne) løsninger.

Indeholder en bygning eksempelvis et aktivt oliefyr, naturgasfyr eller fjernvarmeveksler tilsluttet enten et vandbårent radiatorsystem eller et varmluftcirkulationssystem samt eldrevne luft-til-luft varmepumper, vil bygningen altid skulle registreres i BBR med opvarmningsmiddel fyringsolie, naturgas eller fjernvarme fremfor elektricitet. Dette uanset de respektive forbrugsmængder.

I tilfælde, hvor den samme konkrete varmeinstallation i bygningen betjener sig af flere energikilder registreres det opvarmningsmiddel, der anvendes mest til bygningens opvarmning. Et typisk eksempel er et centralvarmeanlæg, der er baseret på en eldreven luft-til-vand varmepumpe, der i kolde perioder understøttes af et oliefyr. Her vil opvarmningsmidlet normalt skulle registreres som fyringsolie, der regnes for den egentlige kilde til bygningsopvarmning i kolde perioder. Dette uanset, at bygningens årlige energiforbrug af fyringsolie eventuelt skulle være lavere end det årlige energiforbrug af elektricitet. I tilfælde, hvor bygningsejer kan godtgøre, at centralvarmeanlægget altovervejende er eldrevet og, at oliefyret kun henstår som en nødforanstaltning / frostsikring, kan der anlægges en helheldsbetragtning, der tager hensyn hertil. Som pejlemærke bør forbruget af fyringsolie i sådanne tilfælde ikke overstige omkring 200 liter årligt."


Installares flere små luft/luft varmepumper (en i hvert rum så DS469 kan overholdes) og man så har olie/gasfyr til det varme vand, ja så er det stadig lige før der ikke kan opnåes afgiftsnedsættelse, idet energiforbruget til varmt vand (som i BR henseende også er en del af bygninges varme/energiforbrug) overstiger grænsen i helhedsbetragtningen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Sådan Lars. Hvor har du sakset den smøre fra. Den svarer jo langt hen ad vejen på det meste.
 
hamselv
Undskyld Lars, skulle bare følge dit link, så er den fulde tekst der. Ved så at en masse i Horsens er blevet vejledt af nogle varmepumpe sælgere til "bare" at sætte en LL'er i huset, beholde gassen og så simpelthen ændre deres BBR. Den holder jo så slet ikke, og kommunen kan så lavsimpelt simpelthen underkende BBR meddelelsen , påtvinge dem fjernvarmen og endda stikke dem en bøde for at afgive urigtige oplysninger til BBR. Gad vide om elselskabet oveni kan komme efter dem med bål og brand, hvis man har søgt afgiftslettelse på et urigtigt grundlag. Av av.

Supergodt fundet Lars.
 
Varmeihuset
Som jeg forstår det så er der solgt massevis af llèr, som supplerende, de er registreret som primære/hoved leverende varmekilder


Så myndighederne er da bevidst om eksistensen af disse

At skat så temmelig typisk kommer med udtalelser om at det der bruges mindst , skal betragtes som hoved kilde, det overrasker jo næppe ret mange

At der så samtidig gives tilskud til at få folk til at købe llèr
netop for at få forbruget af fosilt brændstof reduceret, det viser bare galskaben i skats vurderinger
HVOR er tanken om reducering af afbrænding af fosilt brændstof blevet af ??

Det her er en klassiker, staten er oppe imod sine egne regler , så er den lille mand altid taber
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Har man et alm gas eller olie fyr, + termostas styrede radiatorer eller gulvvarme

så har man vel et system der opfylder lovens krav

TILFØJER man endnu en varmekilde til SELVSAMME system

Så har man stadig et system der opfylder lovens krav

hvordan ejeren bruger det skal ejeren vel selv have lov til at bestemme ,, ellers ender det med at vi kun må køre baglæns i bilerne ;o)

Kan man så påvise at energileverancen fra olie eller gassen, er faldet med mere end 50% , så vil det betyde at olie eller gassen IKKE længere er primær kilde

i et nyt hus nok svært, men i et 60er hus muligt

At skat så kommer med deres typiske( vi gør hvad vi kan for at kradse skatter ind )vurderinger vil næppe holde i en retsal

de 200 liters pejle mærke de bruger, er det så for et 80m2 hus , eller en herregård p 600m2 ???
og er det ny byggeri eller et hus fra 1880
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2776&pid=21366#post_21366]Varmeihuset skrev:[/url]
Har man et alm gas eller olie fyr, + termostas styrede radiatorer eller gulvvarme
så har man vel et system der opfylder lovens krav
TILFØJER man endnu en varmekilde til SELVSAMME system
Så har man stadig et system der opfylder lovens krav
hvordan ejeren bruger det skal ejeren vel selv have lov til at bestemme ,, ellers ender det med at vi kun må køre baglæns i bilerne ;o)
Kan man så påvise at energileverancen fra olie eller gassen, er faldet med mere end 50% , så vil det betyde at olie eller gassen IKKE længere er primær kilde
i et nyt hus nok svært, men i et 60er hus muligt
At skat så kommer med deres typiske( vi gør hvad vi kan for at kradse skatter ind )vurderinger vil næppe holde i en retsal
de 200 liters pejle mærke de bruger, er det så for et 80m2 hus , eller en herregård p 600m2 ???
og er det ny byggeri eller et hus fra 1880


Ja du kan godt gøre ovennævnte og det vil overholde loves krav mht BR, DS469 osv. No problem.
Men du opfylder IKKE skat´s krav for at få nedsat afgift. Og jo deres afgørelse plejer som regel at holde i en retsal - for det er jo deres regler. Man kan så være uenig i dem, men så må man jo få politikerne til at lave dem om - hvis man kan samle flertal herfor.Og det tror jeg næppe man kan i dette tilfælde. At man kan sammenligne at få installeret een lille luft/luft VP = afløser for husets varmeanlæg.

vedr. størrelsen af ejendommen de 200L skal dække står der ikke noget om i afgørelsen, men når der nu tales om "gennemsnits betragtninger" vil jeg da tro man mener hvad der svarer til et "standardhus" på 130m2 (det er jo kun til "backup")
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
Jeg ved godt at skat af og til selv laver deres egne regler,,,desværre

Men det er nu folketinget der laver reglerne
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,143,061 Unikke besøg
XHTML CSS