HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Danfoss DHP-H kombineret med solfanger?
Kr@ss
Er der nogen som har dyrket at kombineret Jordvarme anlæg med solfanger med vacumrør? Jeg har et Danfoss DHP-H jordvarmeanlæg som jeg er godt tilfreds med, men som alt andet vil man jo gerne være mere miljø bevidst og ikke mindst være mere medbestemmende over udgifter til driften (El).
Jeg har luret meget i Installationsvejledningen til jordvarmeanlægget, som kan ses på følgende link http://heating.danfoss.com/PCMPDF/Danfoss_Install_VMBMA1002_en.pdf i afsnittet 5.2.2.1 Example system solution 2, hvor der står beskrevet en løsning med en ekstern varmekilde (117). Her er det så jeg tænker muligheden med et 30 rørs solfanger anlæg ind, som opvarmer en buffertank på 200-300 liter. I bufferen forventer jeg at der er 2 spiraler, én til at cirkulere solganger væske og ... så er det her jeg vil spørge de kloge hvordan jeg kommer videre herfra?!
Tænker både på den fysiske sammenkobling og styring af kombinationen. I ovenstående manual er desuden beskrevet forskellige senarier omkring den eksterne varmekilde.
Håber nogen har lyst og interesse i at komme med input

Pft

Kim

PS Har vedhæftet Installationvejledningen ...

our
Hej Kr@ss

Jeg håber at du får nogle rigtig gode svar i denne tråd, da jeg selv i forvejen har solvarme - og snart skal have min Danfoss DHP-H 10 opstillet Smile
(Jeg er iøvrigt glad for at høre at du er tilfreds med din DHP-H Wink )

Mine egne tanker går på at beholde solvarmeanlægget nogenlunde som det ér, og så bare "forvarme" brugsvandet i solfangerbeholderen, før det når varmepumpens varmtvandsbeholder.
Danfoss DHP-H 10 (9kw)
3x200m i 2 lag.
500 ltr akkumuleringstank.
8,8 m2 solvarme tilsluttes, når der bliver tid.

Kr@ss
Har nu været heldig at få Danfoss i tale via en grossist. Eesværre er styringen i mit anlæg ikke tænkt som jeg gerne vil bruge det - at have en ekstra varmekilde (solfanger med buffertank), som primær kilde når der er varme tilgængelig i tanken og så bruge strøm på jv anlægget når det skal producere varme. Som jeg fik det forklaret vil jv være 100 % afskåret fra at producere når parametret ekstern tilskud bliver aktiveret i styringen - det er så det jeg syntes lyder dybt besynderligt, og desværre får det nok konsekvens at jeg dropper tanken om solfanger og betaler for strømmen og afgifterne, og ser glad ud ... Til dig our, måske et spørgsmål du kan grave lidt mere i inden du får dit anlæg op at køre.

Kim

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 25

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.