HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
pillovn tilslutte jordvarmeanlægget
Hegge
Hej
Jeg har et dejligt DVI anlæg vvc9dc. Kører upåklageligt med god temp.
Overvejer dog at sætte pilleovn i stuen med vandtilslutning til anlægget.
Nogen som har erfaringer med dette???

hamselv
Hvorfor? Regn på pillepris, regulær opnået virkningsgrad! Det er spild af penge at forsøge den slags.

Min erfaring siger at kun ved gratis træ skal man overveje den slags.

Hegge
Ovnen mest for hyggens skyld. Når jeg så var i gang kunne den jo så også hjælpe anlægget lidt på vej. Men jeg vil da lige regne lidt om det kan svare sig. Ellers er en lille ovn jo rigeligt hvis bare for hyggenWink

hamselv
Sidst vi erstattede en pillebrændeovn med to stk HE9'ere fra Panasonic var resultatet 20kr mindre i omkostning pr dag og langt bedre komfort, ingen støj og ingen støv. Dertil kommer ingen skorstenfejer.

Lejligheds hygge = køb en metanol pejs. Køb teknisk sprit ved din jordvarmeleverandør. Han burde kunne levere dig sprit der er renere og billigere end det du får i pejsebutikken. Skorsten ej nødvendig.

Niels R
Jeg har selv overvejet at skifte vores almindelige brændeovn ud til en med vandtank og så overføre varmen derfra til akkumuleringstanken, hvor den vil supplere både centralvarmen og det varme brugsvand. Faktisk er der bedre betingelser for at overføre varme til akkumuleringstanken når centralvarmen køre og sænker temperaturen i bunden af tanken. Hvis modellen er med solfangerspiral kan der overføres op til 5 kW med åben ekspansion, ellers kan eksterne varme kilder tilsluttes efter anvisninger fra dette link.

http://www.jordvarme.dk/files/manager/pdf/DVI_Montagevejledning_Ekstern_varmekilde_tilsluttet_Queen_DC.pdf
DVI Queen VV7DC _ 430m slange i ler/muldjord _ 150m2 delvist renoveret hus fra år 1900 med 50% "let" gulvvarme og 50% små radiatorer _ Indetemperatur 18-25 grader _ Opvarmer også vandet til opvask og vaskemaskine _ Driftstimer på kompressor siden 26.08.10 = 4633 _ Brændeovn til hygge _ Luftsolfanger på 3 m2 _ Familie på 2 voksne og 2 børn _ Forbrug til varmt vand og varme de seneste 12 måneder = 1650 kWh + ca. 5 m3 brænde + Årlig eftersyn 1812 kr. _ Deltager i "Styr din varmepumpe" _ Vores totale elforbrug de seneste 12 måneder inkl. varmepumpe = 4588 kWh.

Niels R
Om det kan betale sig at installere en pille/brændeovn med vandtank sammen med en varmepumpe afhænger nok af den enkelte situation, der er mange ting som er med til at afgøre tilbagebetalingstiden.

I forbindelse med installationen er spørgsmålene blandt andet:

Kan en eksisterende skorsten benyttes?
Er varmepumpen forberedt til en ekstern varmekilde?
Står ovn og varmepumpe forholdsvis tæt på hinanden?
Kan det sikkerhedsmæssige omkring overtryk nemt lade sig gøre?
Kan du gøre det meste af arbejdet selv?

Og i forbindelse med brug af ovnen er spørgsmålene blandt andet.

Kan den øvrige varme lukke ned i takt med brug af ovnen?
Står ovn og varmepumpe forholdsvis tæt på hinanden?
Er prisen på piller/brænde lavt?

Hvis svaret er ja til disse spørgsmål, kan det måske være en god ide, også økonomisk.

Også i forbindelse med installationer hvor varmepumpen kan have gavn af aflastning, som for eksempel ved LV når det er meget koldt eller VV når slangelængden er lovlig kort kan det måske være en løsning.

Hvis kun skorstenen bruges begrænset, mener jeg man kan få justeret tilsynet til en gang om året, så er det lidt billigere.

Endelig kan den permanente opvarmning rykkes en del i overgangs perioderne med en ovn i huset og brine temperaturen vil blive hævet i den kolde periode pga. aflastning.

Jeg mener det kræver en nøje vurdering det enkelte sted for helt at afgøre, god eller dårlig ide.
DVI Queen VV7DC _ 430m slange i ler/muldjord _ 150m2 delvist renoveret hus fra år 1900 med 50% "let" gulvvarme og 50% små radiatorer _ Indetemperatur 18-25 grader _ Opvarmer også vandet til opvask og vaskemaskine _ Driftstimer på kompressor siden 26.08.10 = 4633 _ Brændeovn til hygge _ Luftsolfanger på 3 m2 _ Familie på 2 voksne og 2 børn _ Forbrug til varmt vand og varme de seneste 12 måneder = 1650 kWh + ca. 5 m3 brænde + Årlig eftersyn 1812 kr. _ Deltager i "Styr din varmepumpe" _ Vores totale elforbrug de seneste 12 måneder inkl. varmepumpe = 4588 kWh.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.