HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Cirkulationspumper slukker
stoffer
Hej,

Jeg har to cirkulationspumper på den varme side koblet til varmepumpen. I weekenden er pumperne slukket to gange. Er det normalt eller skyldes det noget andet?

De tænder igen hvis jeg slukker og tænder for varmepumpen på den lille knap over displayet.

Varmepumpen er en IVT Greenline HE C9

Mvh

hamselv
De slukker hvis de bliver bedt om det. Men det lugter så af en lidt mærkværdig indstilling af sommertidsstyring + forkert placering af udeføleren. Ellers burde det vist ikke forekomme.

Er der fejl bør du selvfølgelig henvende dig til din installatør. Apparatet er dækket af garanti. Er det en fejl 40, koster det måske noget at få den programmeret rigtigt (hvis opstartsprotokollen viser du selv har pillet).

Udeføleren skal sidde i skygge på nordsiden af huset. Alt andet er forkert. Kan du ikke finde ud af nord/syd kan du altid finde din ejendom ved simpelthen at Google adressen. Nord er opad på det luftfoto der vises.

hamselv
Hvis pumperne er strømfødt fra telestat styringen, slukker den pumpen når alle telestater er lukket.

stoffer
Hej igen,

Pumperne er strømfødt fra varmepumpen og der er ingen telestater monteret.

Det er korrekt gættet at jeg har placeret udeføler på øst siden i øjeblikket. Det medfører selvfølgelig at pumperne slukker fordi den går i sommermode hvis solen er fremme. Det forklarer dog ikke hvorfor cirkulationspumperne var slukket i går aftes kl 23. Der er kun 4 timers delay på overgang fra sommertid til vintertid. Iøvrigt var solen kun meget lidt fremme i går, men jeg har desværre ikke set om pumperne blev slukket ved frokost tid i går....

Kan varmepumpen levere nok effekt til to pumper?

hamselv
Nu ville det være ret væsentlig om man fik at vide hvilke pumper det drejer sig om inden man gætter noget!

Hvad siger leverandør? Der er garanti på varmepumpen.

lars-jacobsen
Varmepumpetype står i indlæg #1

Normalt burde det ikke betyde noget om der er tale om 1,2 eller flere pumper idet de bruger minimal med strøm. Et relæ i VP burde nok kunne holde til at switche 0,2A

Må være tale om fejlindstilling/programering af div. indstillinger.

Nå nej , det er selvfølgelig helt normalt som Stoffer også spørger til, idet det jo er meningen den skal stoppe, under de givne forudsætninger Wink

For selv uden telestater kan retur temperaturen komme så højt op at pumpen siger OK og stopper cirkulationen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

hamselv
Sludder.

VARMEPUMPEN står angivet. Det kan jeg sagtens læse. Og kender HE'eren aldeles udemærket.

Men PUMPERNE er ikke nævnt.

Og til OR er der tale om en udgang der er ikke er med et relæ, men med en halvleder. Derfor er det ret betydende hvorledes denne belastes.

Høj returtemperatur, kan ikke stoppe pumpen, med mindre noget er rivende galt programmeret. Derfor bliver jeg ved med at spørge til installatøren. Er det ham der har bøffet, må han så få det rettet.

stoffer
De to cirkulationspumper det drejer sig om hedder
Grundfos Alpha2 25-40 og 25-60. Den første bruger ca 20 W mens den anden bruger ca 9-40 W(lidt mere usikkert)

Inden jeg går til min leverandør vil jeg gerne blive lidt klogere på sagen og eventuelt høre om jeg har overset noget. Jeg har ikke ændret på vinter/sommer indstillinger: Den skifter ved 18 gr og har 4 timers forsinkelse. Den er sat til auto sommer/vinter. I går har jeg dog ændret til fast vintertid for at se om den stadig slukker for pumperne.

Som nævnt hvis jeg slukker og tænder for varmepumpen så tænder cirkulationspumperne igen.

Kan en høj indetemperatur(indeføler monteret) medføre at cirk pumperne slukker?

Der kan gå flere uger i mellem den slukker cirk pumperne. Dog på det seneste er det sket 1-2 gange i de sidste 2 weekender.

hamselv
Den belastning burde ikke give kvaler.

Tre ting kan give anledning til panderynker:

1 Placeringen af udeføleren - få den flyttet så den sidder korrekt.

2 I installatørmenuen kan G1 være sat til automatisk. Det er forkert. Den SKAL stå til kontinuerlig

3 Termineringsfejl. Hvis kablingen ikke er korrekt ved canbus'en og termineringen ikke er korrekt udført, kan fåes de allersæreste fejl. Der er krav til kabler og hvordan skærmen skal bindes op.

Derudover er rumføleren ikke min livret!

hamselv
Generelt er det langt nemmere at tage telefonen og spørge sin installatør, end at starte lange tråde på heatpump. Installatøren evner med stor sansynlighed at spørge ind til hvor du har pillet (hvis det er dig selv). Og er det ham selv der har en ups, kommer han formentlig forbi pronto og finder ud af hvorfor (det ville vi ihverttildfælde).

Pumpeindstillingen kan som sagt være indstillet åndsvagt i et misforstået forsøg på at ville spare penge.

Canbus'en er en sær en, der bruger tid på at oparbejde sig til en fejl. Den er mere lusket. Generelt skal yder-enderne i en can-bus være terminerede. Skærmkablerne skal være jordede - men kun i den ene ende. Ellers kan der opstå meget mærkværdig opførsel.

stoffer
Hej hamselv,

Det må have været en fejlindstilling fra min side: G1 var sat til automatisk. Drejehjulet på pumpen er lidt overfølsomt på min, så det er nemt at sætte en værdi på den forkerte indstilling. Fejlen er helt og holdent på min side. Jeg prøver at sætte den tilbage til auto vintertid for at provokere tænd/sluk af cirk pumper igen.

Jeg forstår dog ikke hvorledes varmepumpen afgør om der er et varmebehov....

Mht at spørge min installatør, er det korrekt at det generelt er nemmere at spørge pågældende, men jeg er desværre undtagelsen der bekræfter reglen - der er større sandsynlighed for at dommedag sker end at jeg får hjælp....

Jeg er i øvrigt meget glad for dette forum. Der udveksles masser af driftserfaring her og os der kun er begyndere i emnet kan få hjælp til driften.

hamselv
Vi hjælper med glæde. Det er en af fordelene ved at elske det der er ens arbejde.

Det der afgør om kompressoren skal køre er T1 føleren. Den er monteret i toppen af bufferen, alternativt på fremløbet (hvis bufferen er sparet væk). Når den lige har været i gang starter den med en hysterese på 16°. Dvs hvis børværdien er udregnet til f.eks 30° så er startpunktet lige ved stop altså børværdi minus halv hysterese. Så begynder den at tælle og øger langsomt startpunktet. Laveste hysterese er så 4°. Dvs går der tid nok hedder startpunktet 28°. Hvis temperaturen daler hurtigere, kommer den på et lidt lavere punkt. Dog skal minimums genstartstiden overholdes. Det samme gør sig gældende den anden vej. Lige når den er startet, hedder stoppunktet børværdien plus den dobbelt max hysterese, altså 38° i tænkte situation. Så tæller tiden ned til den rammer min hysteresen og stoppunktet hedder 32°. Har en fin grafisk forklaring i en af kursusbøgerne. Det hjælper noget på start/stoptiderne at de har lavet det lille trick. Køres med buffer og telestater, kan med fordel søges at få nogenlunde ens flow på primærkreds og sekundær. Køres så en grad højere på primær, vil nogle telestater lukke og bufferen udnyttes til fulde og temmelig lange startstop tider kan opnås. Uden buffer og direkte på indstøbt gulvvarme kan man også få det meget fint, men der skal pusles lidt mere. Men det er plaget af gulvets træghed. Og rumføleren kan lave noget bøvl.

Du bør så læse din bog grundigt, da rumreguleringen så er noget mere langhåret og stiller noget større krav til korrekt indstilning. Og du bør især være grusom varsom med at få justeret den faktuelle rumtemperatur du ønsker at køre efter. Og så være meget varsom med ikke at lade rumføleren få for meget indflydelse. Synes jeg har oplevet at telestaterne fungerer bedre. Specielt dem med infrarød øje, hvor du kan stille min. overfladetemperatur.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.