HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Opfyldning af jordvarmeslanger
maersk
Hej Forum

Jeg har for ca. 2 år siden fået monteret en jordvarmepumpe, buffertank og 600 mtr slange.

Mit problem går på at jeg syntes at mit anlæg taber tryk i jordslangerne.

Da anlægget blev monteret blev det sat til 2 bar i tryk. Så gik der et par måneder eller 3 og anlægget stoppede grundet for lavt tryk i slangerne.

Montøren kom og skruede lidt på det hele og efterspændte alt i samlebrønden og genopfyldte slangerne til 2 bar..

Der går nu ca. et år mere og anlægget sætter igen ud grundet for lavt tryk.. Samme procedure som før, dog at der denne gang bliver skiftet nogle propper? i samlebrønden. Anlægget bliver endnu engang genopfyldt til 2 bar.

Nu kører det bare.. syntes jeg

Den 27/2 2013 er der eftersyn på kompressoren for første gang.

Serviceteknikeren kontrollerer anlægget og måler trykket til 1,7 bar. Her nu knap 4 mdr. efter er trykket faldet til lige knap 1,1 bar.. Så trykket er faldt med 0,6 bar på 4 mdr.. Kan det være rigtigt?

Jeg spurgte firmaet som har monteret anlægget hvad der er galt?
svaret var "ligesom et centralvarmeanlæg, nogen gange skal genopfyldes, så skal der ligeledes også genopfyldes med spritvæsken i sådan et system"

Er det rigtigt, eller prøver montøren bare at slippe af med mig?

Mvh Steffen

hamselv
Lidt ret har de. Hvis man ikke har skyllet ordentligt vil det te sig sådant. Så har man sået med en lille forkølet pumpe og et par 3/4" slanger er det nok tilfældet. Så kan en skylning med ordentlig grej afhjælpe det.

Men man har da trykprøvet det, har man ikke? Loven foreskriver tydeligt trykprøvning med minimum 2 gange drifttrykket! Og det skal der foreligge en attest på og kopi af denne skal være fremsendt til kommunen.

Det er frygteligt sjældent vi skal efterfylde, så jeg køber ikke rigtig den forklaring. Normalt plages vi så af tendens til utæthed for luft i vores ekspansioner på brinesiden. Altså vi taber luftlommen (ikke brine). Derfor bruger vi kun sjældent brine på service. Vi er så begyndt at pakke med noget andet. Så nu ser vi om ikke det er afhjulpet.

maersk
Tak for hurtig respons :-)

Hele anlægget er blevet trykprøvet, og jeg har stadig attesten.. som også er sendt ind til kommunen..

Er det en måde jeg evt. selv kan kontrollere det med ekspansioner på?

Eller skal jeg bare have fat i montøren igen inden reklamationsretten udløber..
Vølund Nibe F1245 10KW

hamselv
Jeg vil mene installatøren skal sørge for det er iorden.

maersk
Tak for svar..

Jeg kontakter montøren og vender lige tilbage til tråden når jeg har fundet ud af noget!
Vølund Nibe F1245 10KW

Fighter 1145
Hej Mæersk

Jeg har oplevet det samme som dig. Jeg har efterfyldt en del gange og luftet ud. Yderligere har jeg tømt en hel bunke grus ud af filteret, så i mit tilfælde er der vist ikke tvivl om, at VVS'eren ikke har skyllet anlægget korrekt.

Er der noget nyt i din sag ?

hamselv
Jeg synes det er beskæmmende, når sådan noget forekommer Fighter 1145!

Det er ret simpelt at bruge propper eller tryksætning under nedgravning/pløjning. Almindelig omhu ved fyldning og skylning (og gerne samtidig filtrering koster jo intet), burde simpelthen være et ubetinget krav.

Du skulle se mit fotoarkiv over snavssamlere og mudderfarvet brine. Og selv den mest uoplyste, vil vide at grus i maskineriet ikke er klogt. Det er gennem tiden blevet til udskiftning af nogle brinepumper på den konto. Men glædeligt aldrig på anlæg vi selv har monteret. Det lader os tilbage med overbevisningen om at god omhu ved fyldning og nedgravning er et krav - ubetinget. Og det så underordnet hvilket fabrikat maskine man har.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.