Varmebærepumpen: Funktion / indstilling
|
Fighter 1145 |
Lagt på d. 02-11-2013 09:10
|
Begynder
Antal indlæg: 85
|
Hej
Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med at afklare spørgsmål vedr. Varmebærerpumpen i mit anlæg.
min pumpe kører på intermitterende så den starter og stopper 20 sekunder før og efter varmpumpe start/stop. Er dette en korrekt indstilling eller bør den stå på auto eller
kontinuerlig ?
I servicehåndbogen kan jeg se, at hastighederne for alle områder vedr. varmebærepumpen er sat til 70% bortset fra varme, der kører på 60%.
Skal varmebærepumpen overhovedet have hastighed på varme når der kører en særskilt/ekstern cirkulationspumpe på varmesystemet ?
Hvad gør varmebærerpumpen i forhold til varmt vand ? Kører den blot vandet rundt mellem varmepumpen og varmtvandsbeholderen eller cirkulerer den helt ud til de enkelte tappesteder ?
Jeg har læst i installatørhåndbogen, men er stadig ikke klar over, hvilke indstillinger der vi være optimale i forhold til mit anlæg, som er følgende:
Vølund Fighter 1145 15KW 2x300 meter slange.
300 liter varmtvandsbeholder og cirkulationspumpe, som jeg dog har slukket for idet jeg ikke kan mærke forskel på om den er tændt eller slukket.
100 liter buffer
Udelukkende Vandbåren gulvvarme støbt i beton (stueetage / 1. sal).
Hus i energiklasse 2 |
|
|
|
woebbe jordvarme siden 1985 |
Lagt på d. 03-11-2013 10:41
|
Ved meget
Antal indlæg: 800
|
Jeg vil gerne prøve at fortælle dig hvordan jeg tror det virker, men det er med alt mulig forbehold da jeg ikke kender den måde dit anlæg er opsat på og da det er en ganske anden måde end mit eget....
Jeg tror din varmebærepumpe er sat til intermitterende ( dvs den starter og stopper nogenlunde samtidig med varmepumpen) fordi den ved varmeproduction kun skal cirkulere vandet fra Varmepumpen over i bufferbeholderen. Du har en anden cirkulationspumpe der heltiden cirkulere vandet fra dine gulvkredse gennem bufferbeholderen og på den måde opvarmer dine gulve.
Hvilke indstillinger varmebærerpumpen skal stå på med den opsætning aner jeg ikke, men det er der nok ander herinde det kan svare på.
Varmebærerpumpen skal i hvertfald køre når Varmepumpen laver varme ellers vil varmen ikke kunne komme over i bufferbeholderen.
På mit anlæg er det også varmebærerpumpen der flytter varme over i varmtvandsbeholderen, det sker ved at en 3 vejsventil skifter over så varmen cirkulere igennem varmtvandsbeholderen istedet for bufferen /( gulvkredsene). Jeg vil tro det er det samme på dit anlæg.
Den cirkulationspumpe du har slukket kan være en der er til at cirkulere det varme brugsvand rundt så der altid er varmt vand med det samme ved alle tappesteder.
En 15 kWh varmepumpe til et klasse 2 hus lyder i mine øre af temmlig meget, er dit hus meget stort eller har du et spabad du skal fylde med vand.............?
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 grader varmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
|
|
|
|
Fighter 1145 |
Lagt på d. 04-11-2013 07:06
|
Begynder
|
Hej Woebbe
Tak for dit svar, som jeg er meget enig i. I sommer opdagede jeg at varmebærerpumpen kørte hele tiden, og det var derfor jeg ændrede indstillingen til intermitterende.
Hvor hurtigt pumpen så skal køre for de enkelte indstillinger for at dette er optimalt ved jeg ikke, men jeg kan se at fabriksindstillingerne er 70%, og så må nogen (VVS'eren eller Vølund) have besluttet at varmt vand kun skulle køre på 60%.
Ja, mit anlæg på 15KW er efter min mening alt for stort. Huset er på 316 kvadratmeter (i 2 fulde plan). Jeg har et spabad, men det er overhovedet ikke noget problem. De 300 liter i varmtvandsbeholderen dækker fint behovet, og skulle det være nødvendigt er der indbygget et 6kw varmelegme, som lynhurtigt giver ekstra varme.
Hamselv har beregnet mit behov til 11kw, med usikkerhed til den gode side.
Jeg har gentagende gange kontaktet Vølund og gjort opmærksom på det som jeg kalder en kraftig overdimensionering af pumpen / underdimensionering af slangerne.
Senest har jeg modtaget et skriftligt svar fra Vølund, hvoraf det fremgår at de intet ansvar har i forhold til dimensioneringen, og hvis jeg gerne vil have droslet mit anlæg ned til et 12KW anlæg, ja så kan jeg henvende mig til VVS'eren og få et tilbud på opgaven, som er oplyst til ikke at været en ubetydelig opgave.
Jeg er meget forundret, idet jeg skriftligt har bedt om tilbud på et på et optimalt kørende anlæg, hvor jeg ikke efterfølgende skal ud og købe yderligere. Til VVS'eren havde jeg fremsendt hustegninger, geoteknisk rapport og varmetabsberegningen.
Nu har jeg henvendt mig til VPO-Ordningen, som Vølund er medlem af. De linker på deres hjemmeside til ordningen, og heraf fremgår det at denne også tager sig af forkert dimensionering. Nu afventer jeg hvad denne ordning så er værd når det kommer til stykket. Mit generelle indtryk er desværre at meget få ønsker at tage ansvar for deres udførte arbejde.
Set i bakspejlet skulle jeg naturligvis have sagt fra, da jeg først fik oplyst at 10kw var fint, herefter 12kw, og senest altså 15, som blev resultatet. Som Hamselv tidligere har skrevet burde jeg til et sådant anlæg have haft ca. 200 meter yderligere slange (800 ialt). De 600 havde nok været ok til et 12 kw anlæg.
Havde jeg haft den viden som jeg har i dag, var det gået anderledes, men når man er førstegangskøber stoler man jo nok på diverse leverandørers kundskaber. |
|
|
|
Lagt på d. 04-11-2013 08:59
|
Ved meget
|
Ja jeg undrede mig også over at du skulle bruge en 15 kWh varmepumpe i et klasse 2 hus.
Der findes dygtige vvser og så finder der vvser som havde været bedre egnet som klovne i et cirkus.
Det må være pga spabadet / 300 liter varmntsbeholder at du har fået en 1145 og ikke en 1245.
Det er iøvrigt meget enkelt at lave den om fra 15 kWh til feks 10 kWh, idet an blot udskifter selve modulet som r den store kasse der er nederst i unitten.
Alså en let operation men til en pris af måske 25000kr, den udgift bør naturligvis betales af vvseren. Spændende at høre hvad du får ud af din klage.....
Det der lige nu er vigtigt er også t du får checket op på hvad dit energiforbrug på Varmepumpen er, hvis du ikke allerede har en bimåler sat på Varmepumpen så er dt en god ide at få sat på så du kan følge energiforbruget nøje.
Til alt held har du betongulve som i sig selv er en kæmpe buffer, og med en Vp der er for stor er det vigtigt at du får indstillet styringen sådan så du får så lange drifttider og pauser som muligt, det vil give bedste drift og mindst slitage .
Umiddelbart tror jeg ikke at den opsætning du har på dine gulvkredse er optimal til en Vp der er for stor, gulvvarme i beton, klasse 2hus. Jeg tror du var bedre tjent med en opsætning hvor jordvrmeanlægget, gennem bufferbeholderen, køre direkte på gulvkredsene som så skal være indreguleret korrekt således at evt telestater kan fjernes. På den måde vil du kunne nøjes med den cirkulationspumpe der sidder i Varmepumpen. Da dit hus er på 316 m2 er det ikke sikkert at den indbyggede varmebærerpumpe er stor nok til at fordele varmen direkte rundt i gulvkredsene og det er muligvis derfor at du har fået den opsætning du har nu... Da jeg jo ikke er vvser bør du checke det med andre her på sitet især de professionelle som også deltager i debatterne, der kan sagtens være noget jeg har overset i forhold til dit hus.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 grader varmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
|
|
|
|
Fighter 1145 |
Lagt på d. 10-11-2013 07:06
|
Begynder
|
Hej Woebbe
Mange tak for dit svar.
Den eksterne cirkulationspumpe til gulvarmen er en Alpha 2, som fungerer med et system, der hedder "Auto Adapt". Dette system finder selv frem til det nødvendige pumpebehov. Pumpen viser, at den arbejder med 43-44 watt. Min tanke er så, at den kan håndtere cirkulation i hele huset og altså både i stueetagen og på 1. sal. Jeg er dog i tvivl idet anlægget har været indreguleret til at varmebærerpumpen skulle køre kontinuerligt. Denne indstilling har jeg ændret til "intermitterende", så den kun kører når der produceres varme.
Når varmepumpen ikke er i drift, har jeg forsøgt at ændre indstillinger på varmebærerpumpens drift /hastighed. Dette har ingen indflydelse på på cirkulationspumpen som stadig kører med en effekt på 43-44 watt, også når den har været slukket mellem ændringerne i testen.
Jeg er stadig meget i tvivl om, hvorvidt stueetagen og 1. sal er adskilt, så det er tænkt at stueetagen skal køre på varmebærerpumpen og 1. sal på cirkulationspumpen. Er dette tilfældet vil jeg jo nok opleve dårlig cirkulation i stueetagen når varmebærepumpen stopper efter endt drift.
Er der nogen, der ved hvilken installationstankegang der er normal til et hus i 2 plan og på 316 kvadratmeter ? |
|
|
|
Lagt på d. 10-11-2013 12:04
|
Ved meget
|
Selv tak.
Jeg tror det ville være godt hvis du kunne spørge dem der har bygget dit hus/ lavet VVS arbejdet, hvilken opsætning af centralvarmesystemet de har lavet, det vil gøre det meget nemmere at råde dig. Spørg dem også om alle dine gulvkredsene er korrekt indreguleret i forhold til hinanden således at der er ens flow hvis alle kredse kalder på varme samtidigt.
Umiddelbart vil jeg tro at varmebærerpumpen kun varmer bufferbeholdern op og at alpa pumpen klarer hele huset ved at tage varmen fra bufferbeholderen. Det der styrer hvornår Varmepumpen skal starte er måske en exttern føler der registrere temperaturen der går ud til gulvkredsene.
Du kan nu hurtigt checke hvad alpa pumpen laver ved at slukke den og se om det er hele huset der bliver koldt eller kun feks din 1 sal, vær dog opmærksom på at betongulvene vil være lune meget længere en trægulvene på din 1 sal.
|
|
|
|
lars-jacobsen |
Lagt på d. 10-11-2013 12:26
|
Ved meget
Antal indlæg: 791
|
Normalt kørere man radiatorer og gulvvarme hver for sig. Typisk radiatorer ved en højere temperatur direkte på "kedlen" og gulvvarmen vi en shunt med egen pumpe. Se f.eks. Eksemplet neders til venstre på side 15 her:
http://www.nibeonline.com/PDF/231379-1.pdf
Med VP bør man dimensionere sine radiatorer til det meget lavere temperatur set og så kan det hele køre på samme kreds/streng. Så kan man undvære shunten og lade VP klare det.
En Alpha2 (25/60) der kører med 44w (100%) på nuværende tidspunkt tyder på et anlæg der ikke er indreguleret, eller dimensioneret korrekt.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
|
|
|
|
Fighter 1145 |
Lagt på d. 10-11-2013 15:09
|
Begynder
|
VVS'eren har fået pengene, og er tilsyneladende ikke interesseret i at håndtere reklamationer (overdimensionering af varmepumpe, for lidt slange, manglende brineisolering m.v.).
Jeg har udelukkende gulvvarme i hele huset. Der er også støbte betongulve på 1. sal. Samlet set har jeg ca. 21 gulvvarmekredse. Telestaterne er alle helt åbne, så der bør være frit flow. Jeg har lige testet igen og selv om varmebærerpumpen kører på 100% ændres Watt-forbruget på Alpa 2 pumpen ikke.
Jeg tror som Woebbe, at Alpha 2 pumpen driver det hele og yderligere er det min vurdering, at der skal arbejdes ret hårdt når 21 kredse skal forsynes i både stueetage og på 1. sal.
Jeg bør måske sætte mig ind i, hvordan de enkelte kredse skal indreguleret, så jeg evt. kan efterprøve den indregulering, som bør være foretaget af VVS'eren. Jeg mener at man kan købe noget der hedder et flowmeter, som kan monteres på de enkelte kredse, men det må jeg nok hellere lige undersøge. |
|
|
|
Lagt på d. 10-11-2013 15:46
|
Ved meget
|
Med 21kredse bliver det nok noget af en udskrivning med flowmålere til alle kredse.
Så vidt jeg husker er den indbyggede varmbærerpumpe lige så kraftig eller kraftigere end en alpa 2 pumpe, hvilket vil sige t hvis alpa 2 pumpen kan drive vandet rundt i ale kredse så kan varmebærerpumpen også.
Men er problemet at du mangler varme i huset ?.
|
|
|
|
skov |
Lagt på d. 10-11-2013 15:50
|
Begynder
Antal indlæg: 93
|
Hej Fighter
Vær opmærksom på at det til 1. sal skal løftes ca. 2,5-3 meter højere end det til stueplan.
Forslag:
Find ud af hvad er til stueplan og hvad er til 1. sal.
Luk for alt gennemstrømningen til 1. sal, og også til garagen hvis den ikke er lukket.
Herefter skal/bør du kunne se en reduktion på watt-forbruget.
Hvis der ikke er nogen videre reduktion kan du begynde at lukke for kredsene i stueplan, en efter en og noterer resultatet, herefter skulle du kunne få en rimelig form for "belastningskurve" for pumpen.
Afhængig af resultatet kunne løsningen være 1 eller 2 separat pumpe for 1. sal.
Om det så skulle være 1 eller 2, afhænger af om 2 mindre er bedre end 1 større, samt nødvendig plads mv.
God Fighting
mvh
Skov |
|
|
|
lars-jacobsen |
Lagt på d. 10-11-2013 16:55
|
Ved meget
|
Der findes på nettet hos diverse leverandører også både skemaer og (online)software til at beregne gulvarmekredse og deres forindstilling.
Måske var det lige en ide at efterprøve om forindstillingerne. Du kender bedst selv rum størrelser og stikledningslængde. Så er det ikke den helt store videnskab at få en praj om hvordan tingene skal/bør være, og så sammenligne med hvordan det i virkeligheden er indstillet.
Men igen hvis der er OK varme i alle rum, ja så husk det gamle ordsprog:
If it aint broke, dont fix it.
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Strammelse.stokerlog.dk
|
|
|
|
Chr |
Lagt på d. 10-11-2013 21:18
|
Ved meget
Antal indlæg: 380
|
Citer [url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2146&pid=15176#post_15176]skov skrev:[/url]
Hej Fighter
Vær opmærksom på at det til 1. sal skal løftes ca. 2,5-3 meter højere end det til stueplan.
Forslag:
Find ud af hvad er til stueplan og hvad er til 1. sal.
mvh
Skov
Det spiller ingen rolle, at vandet skal løftes 2,5 - 3,0 meter op. Der er en tilsvarende sugevirkning, når det kommer ned igen (hævertprincippet)
Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
|
|
|
|
Lagt på d. 10-11-2013 22:42
|
Ved meget
|
Hvis der ikke er nogen problemer vil jeg også mene at du skal se tiden an og se om driftøkonomien er ok.
Det der er interesant er om alpa2 pumpen er kraftig nok til at drive hele gulvvarmesystemet når man tager den øgede løftehøjde til 1 salen med i betragtning.
I stedet for t sætte varmebærerpumpen på intermitterende kn du også i menuen indstille den til at gå ned i hastighed når Varmepumpen ikke laver varme...
|
|
|
|
Fighter 1145 |
Lagt på d. 14-11-2013 21:01
|
Begynder
|
Tak for jeres svar. Jeg begyndte at undersøge sagen nærmere idet jeg synes at det var svært at varme gulvene ordenligt op. Jeg kørte på varmekurve 3-4 og det var det niveau jeg anvendte sidste år. I år er det ikke nok. Nu har jeg kørt på varmekurve 7-9 et par dage og gradmin. på 500-750, og så bliver gulvene varme over det hele, også når det kun er Alpha pumpen, der kører.
Indstillingen er lige nu varmekurve 5 grandmin. 600 og varmebærerpumpen kører kun intermitterende. |
|
|
|
Lagt på d. 15-11-2013 23:32
|
Ved meget
|
Ud fra det du skriver vil jeg vurdere at der er et eller andet galt hvis det er nødvendigt at køre på varme kurve 7 -9 i et energiklasse 2 hus........
Jeg vil mene at du bør sætte gradminutterne til bage til fabriksindstillingen som vist nok er -60 ( se i instrukstionsbogen) indtil varmekurve m.m. Er indstillet korrekt eller er det svært at vide om øvrige justeringer fungerevsom de skal. Min egen erfaring er at gradminutterne er noget af det sidste der skal indstilles.
Jeg vil mene at din varmekurve burde kunne ligge på enten 3, 4, eller måske 5.
Du kunne jo prøve varmekurve 4 og hviscdt er for koldt parrelel forskyde varme kurven med pluds 1.
Men alt forudsætter naturligvis at dit gulvvarme system er korrekt sat sammen og indreguleret korrekt.å
|
|
|
|
lars-jacobsen |
Lagt på d. 16-11-2013 11:57
|
Ved meget
|
Nej der er ikke meget fidus i at have varmepumpen til at knokle med at lave fremløbs temperaturer på 50-60 grader for derefter at shunte ned til gulvarmens 30-35 stykker.
Strammelse.stokerlog.dk
|
|
|