HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vil skifte til Luft/Vand pumpe i 2021... Hvordan?
Martin82
Hej!
Helt ny herinde og har prøvet at kigge lidt rundt.

Jeg er lidt på herrens mark, om hvordan jeg starter mit lille eventyr.
Jeg er selvfølgelig også ude efter det nye tilskud, hvor puljen snart bliver fyldt op igen - skriver de.
Tilskud til varmepumpe og loftisolering (så skal opdatere mit energimærke)

Lidt baggrund om hytten: ( https://ibb.co/PF6cx4C )
1963
111 m2 i stueplan og 40 m2 i kælder. Renoveret for 5 år siden, med gulvvarme i stueplan, og radiatorer (fra huset) i kælderen.
Pillefyr 10 kw Blackstar fra 2012. Kører fint og skifter kun el-tænder engang i mellem.
Vil også have hulmursisoleret, tror jeg. Da jeg kan læse, at VP'er skal have velisolerede huse.

Ud over placering af udedelen, er jeg lige i tvivl om hvordan jeg starter.
På følgende link ses huset, og tænker faktisk bare udedelen skal placeres hvor den røde firkant er, da fyrrummet er bagved + styring til al gulvvarme. https://ibb.co/PF6cx4C

Ang. tilskud, så står der at jeg skal søge tilskud inden jeg laver aftale med håndværker, men noget af det første man skal udefylde, ér netop montage/montørvirksomhed og CVR. Så er det fandme da ikke nemt.

Så allerede der står jeg lidt i stampe.
Så har jeg haft en gut ude, ven og VVS'er, som nævner han nok kan få en Elco til indkøbspris, da den har en kosmetisk skade bagpå. Men Elco er jo ikke på listen over varmepumper hos Energistyrelsen, men han mener ret sikkert der kan fås tilskud alligevel. Hvad indedelen så koster, aner jeg ikke, og ej heller om det er "godt nok". Vi regner med at flytte fra om 5-6 år, så vil jo heller ikke smide vildt mange dollars efter projektet.

Beklager den lange tekst, og kan sikkert blive ved. Men så er det nok bedre I spørger i stedet for.

Hvordan starter jeg det her?
 
kkrede
Medmindre at pillefyret er lige til skrot, så ville jeg lade den køre. Du får ikke hentet investeringen hjem på 5 år.

Vp skal være mindst a++ før du kan få tilskud og så skal du være opmærksom på at mange tilbud på vp er steget meget efter at der kan hentes tilskud hjem, den vil vvs'erne gerne stoppe i lommen.

Så måske kan det bedre gå at købe den vp af din ven og undvære tilskuddet.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
lars-jacobsen
Det vil da også være en øjebæ af en skændsel og montere en udedel lige der midt på den pæne facade. Men det er bare min æstetiske mening.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Martin82
#2
Jeg undgår køb/find tilbud af piller, slæb af piller, opbevaring af piller, slæbe piller til silo.
Undgår sod/røg i fyrrum. Jeg undgår rens og skorsten/skorstenfejer. Jeg får frigjort fyrrummet til opbevaring og andet. Jeg får rummet hvor piller er opbevaret frigjort og kan bruges til andet.
Jeg er fuldstændig ligeglad med, om så VP koster 1000 kr mere om året at bruge.
Og så bliver mit hus nemmere at sælge med en varmekilde der "passer sig selv".

#3
Jeg er helt enig, og det er heller ikke fastlagt endnu. Jeg ved bare muligheden er der, og efter jeg i går opdagede inddækninger, hvor meget de rent faktisk kan dække, så er jeg ikke SÅ bange for det mere. MEN, vi tjekker dog hvor den ellers kan sidde, uden at forstyrre naboer.

Næste gang håber jeg på svar, som rent faktisk besvarer mit/mine spørgsmål Wink
Men tak alligevel Smile
 
kla
Nu kunne man jo købe en splitløsning! hvor man hos nogle fabrikanter kan have rørtræk på op til 75 meter, disse varmepumper definere temperaturen på anlægges vandtemperatur og kompenserer for det lange rørtræk ved at skrue lidt op for kompressoren, og qva det er gas som transporteres relativt hurtigt i rørene, bliver merudgiften ved lange rørtræk mere begrænset end ved a flytte sort radiatorvand.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
kla
for øvrigt er splitløsninger som regel billigere end dem med sort vand, og det eneste krav der er for tilskud på varmepumper er at du ikke må bo i et fjernvarmeområde, og varmepumpen skal have 2 + det er ikke et krav at varmepumpen skal stå på positivlisten, så hvis den ELCO du har kik på har 2 + kan du sagtens få tilskud.

tænker måske argumentet med at man ikke skal bo der så lang tid er en smule "søgt" dit hus stiger jo i værdi da det kommer i en anden energiklasse, så mon ikke du under alle omstændigheder "tjener" pengene hjem
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Varmeihuset

kla skrev:

Nu kunne man jo købe en splitløsning! hvor man hos nogle fabrikanter kan have rørtræk på op til 75 meter, disse varmepumper definere temperaturen på anlægges vandtemperatur og kompenserer for det lange rørtræk ved at skrue lidt op for kompressoren, og qva det er gas som transporteres relativt hurtigt i rørene, bliver merudgiften ved lange rørtræk mere begrænset end ved a flytte sort radiatorvand.


der er ikke gas i rørerne, men flydende kølemiddel
kun ude i udedelen bliver det til gas, det når man tillader det at fordampe under lavt tryk, som medfører at det bliver koldt,udelufen opvarmer den kolde gas, den kolde gas komprimeres og fortættes atter til varm flydende kølemiddel, som så sendes ind i husets indedel

er ikke sikker på at split er billigere, de koster timeløn ved opsætningen ,og lange rør koster, de er af kobber

men det er en løsning hvis man ikke vil ha udedelen lige der
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Martin82
Jeg har haft Klimadan ude, og han nævner med sikkerhed, den kan stå omme på den anden side af huset, og så er PEX-trækket bare lidt længere, men vi snakker 6-7 meter, og ellers vil den smule varme fise ud i bryggerset.. Det er godt nok LIGE op ad terrassen, men om sommeren hvor vi sidder derude, larmer den jo ikke meget, og et skjold vil også blive lavet tænker jeg. Så det må jeg jo bare håbe på, at den ikke larmer for meget. Thermia ITEC ECO 8 (Lydtryk= 4 og 8 meter, hhv. 46 og 40 dB ).
http://tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia_ItecEco_datasheet_DK_20200820_2.pdf

Den anden jeg afventer en pris på, er en CTC 610M (så vidt jeg husker) som har været i brug i en måned, hvor jeg måske kunne få en skarp pris.
Men skal jo stadig have en indedel, og hvad skal man forvente af pris for disse, er det samme pris som udedelen?

En anden ting er, jeg synes at erindre man kunne få en luft/vand varmepumpe opsat for ca. 60.000 som standardpris førhen. Tilbuddet fra Klimadan er på 98.000 kr Sad
Er det bare steget, eller manglede jeg noget mere i de 60.000 kroners?

Tak for jeres tid!
 
kla
Pas nu på med lyd, hvis du placerer varmepumpen et sted fordi du er blevet "lokket" til det og så lyden viser sig at blive generende, hvad vil du så gøre? udedele til varmepumper er ikke lydløse, der er en kompressor som giver lyd fra sig og en blæser som hiver i luften og som regel ligger luftmængderne på mellem 2000-5000 m3 afhængig af størrelse på varmepumpen. så lyd det kommer der. De fleste fabrikanter har et optimistisk syn på lyd, og den korrekte lyd ser du normalt i installationsmanualen, og ikke i salgsbrochuren. jeg har solgt varmepumper i over 20 år, og oplever faktisk tit at mange er overraskede over lyden. jeg har solgt varmepumper som blev betragtet som "lydløse" som kunden fik klager over. så i mit varmepumpe hoved ville jeg gøre alt for at tilgodese mine egne krav omkring placering og ikke lytte til "smarte" sælgere.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Martin82
Hej kla

Mange tak for den beretning! Er selv mest hooked på at få den omme foran, som på billedet i mit første indlæg.
Det er grimmest, men der generer den ingen (ud over os selv).

For har netop tænkt den tanke. Ja jo, lav dB og lydsvag. Men alligevel er der en støj.
Nogle andre sagde så, at man bliver vant til den, meeen :-/
 
Chr
Martin:
Man bliver vant til støjen, men .... "man", det er en selv, ikke naboer eller lignende. Dernæst skal du være obs på, at den støjer mere, når det er koldt og den skal lave varmere vand, så den evt demo-model du får vist et sted ikke er repræsentativ. Endvidere har underlag og baggrund betydning for støjen. Hårdt underlag og hård baggrund øger støjen betydeligt, og anbragt i et hårdt hjørne, så er den hel gal!
Der er en tråd på dette site on en, der er træt af støj fra naboens VP. Sikke trakasserier man kan komme ud i. Hav det i erindring, når du vælger.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Martin82
Jeg er dog mest til at stille den omme foran, som billedet viser i første indlæg, som nævnt.
Ja, det er grimmest og nemmest at se, men så må den få noget inddækning - her bare lige den første der kommer frem i søgningen https://www.lavprisel.dk/udeskjuler-til-varmepumper-kompositplast-i-antracitgraa-64541
MÅ den bruges, tænker på effekt fra maskinen?

Og har fået en pris på en CTC EcoAir 610M og CTC EcoZenith i255 L, til en fin pris - tror jeg da.
Den pris jeg har fra Klimadan (Thermia) kommer ikke derned, selvom jeg får tilskud.
Ej heller det fra Electro Energy, tror jeg det hedder.

Og har hørt fra en anden uvildig, at CTC skulle være fint.

Ang. belægning, så nævnte en gut vi bare smed fliser, men har faktisk grus (som kan ses på billedet).
Er det ikke smartest at grave lidt ned, fylde godt op med grus, så det fungerer som dræn, og så IKKE bruge fliser?
Eller?

Igen, mange tak for jeres svar!
 
kkrede
Det er en go ting at få den hævet lidt, så du ikke skal fjerne sne hele tiden og så er det bedst at du trækker en slange hen til dit tagrende nedløb med en varmeledning i så den ikke kan fryse til. Der kommer meget vand fra en vp og det kan fugte dit hus, hvis du ikke får det ledt ordentligt væk.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Martin82
Hvor meget snakker vi ang. hævning? 20 cm f.eks.?

Og en varmeledning, nu har jeg faktisk to stk liggende fra tidligere lejlighed, men der betalte jeg ikke selv strøm af dem - men det kan jeg da godt blive bekymret over i 4 måneder om året?
Men hvis den slange/rør ligger langs huset, evt. ført lige under jordhøjde, så tænker jeg ikke det er noget problem (?)

Nogen der kan side noget om CTC mærket?
Lige disse to især: CTC EcoAir 610M og CTC EcoZenith i255 L
 
kkrede
Min står ca 30 over jordhøjde, men 20 er da også fint.
Min tænder og slukker selv for varmeledningen afhængig af temp. Tror ikke det er noget der bruger særlig meget strøm. Frostfri er noget længere under jordhøjde, tænker 80cm.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Martin82
Nu spørger jeg lige dumt, men hvordan laver man så den tænder selv? Jeg har bare sådan en jeg købte i Harald Dytbåt/Jem og Fix

Jeg kan se der står "opvarmet kondensbakke". Er det ikke nok?
 
kkrede
Det er indbygget i nibes styring. Varmetråden er trukket i flexrøret. Man bestiller 1-3-6m og så følger der en automatsikring med der passer til længden. Tænker at man får fejl, hvis ikke det er koblet til. Men kan kun svare for mit eget anlæg.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Martin82
Ja okay.. Det er jo fikst nok Smile
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,138,779 Unikke besøg
XHTML CSS