HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Monobloc eller split?
miko
Vi skal have installeret en luft til vand varmepumpe.
I en monobloc kører det varme vand ud til varmepumpen. i en split er det kølemidlet som cirkulerer udenfor, så vidt jeg har forstået.
Vi vil gerne placere udedelen et andet sted end lige uden for fyrrummet, da vi ikke synes den er videre køn og den kommer til at stå på et gangareal.
Det betyder, at der bliver en længere afstand ude, hvor enten vandet eller kølemidlet skal passerer.

Vi mangler svar på, hvad varmetabet er i begge løsninger.
Hvis det er en bagatel, placerer vi udedelen væk fra fyrrummet, hvis det er betydeligt, placerer vi udedelen lige uden for fyrrummet.
Og måske er der forskel på varmetabet i en mono og en split.

Er der nogen herinde, som ved noget om det.
Med venlig hilsen - Michael
 
skov
Alt andet lige er det isoleringen af slangerne eller mangel på samme, der giver varmetabet.
Om det er Split eller monoblok har, i min optik, formentlig ikke den store betydning.

Prøv at læse indlægget under VARMEPUMPE DRIFT/Bosch EHP10 AW med CC160.
Her kan du læse hvor galt det kan gå med manglende/dårlig isolering.

Det siger sig selv at jo mere korrekt udført Isoleringstykkelse, jo mindre varmetab eller stort set ingen varmetab.
 
hamselv
SKal jeg vælge, blev det ikke noget med vand i udedelen (frost). Ejheller fandt jeg det charmerende med varmetabet i et par ø28 rør, gva et par kølerør der var temmelig mange dimensioner mindre. Så jeg kunne aldrig finde på at vælge monoblok.
 
Kalechen
I min optik som amatør, er producenten, den klogeste på produktet og derfor foretrækker jeg monoblok. Al teknik er i kassen og formentlig optimeret. I mit tilfælde har jeg kun 35 cm mellem ydervæg og VP. Frem- og tilbageløb er isoleret rigtig meget.

Som jeg ser problematikken med split er at "man" er afhængig af VVS's tekniske kunnen/vilje til føre rør med kølemiddel. Jeg tænker bl.a. på den større forskel mellem kølemidlet og om omgivelserne.

I mit tilfælde, besluttede jeg at kun at fremstille gulvvarme. Jeg har fået installeret blødsvandsanlæg kombineret med gennemstrømningsvandvarmere og fungerer tilfredsstillende.

Da jeg fik udført det årlige serviceeftersyn, var kommentaren, at den VP kommer til holde lang tid, når den kun skal fremstille gulvvarme.

I de 32 måneder min VP har været i drift, har den produceret varme i 7000 timer og brugt ca. 100 timer på afrimning.

Min COP de sidste fire måneder er i gns. 5,43. Dec var 4,88.

Jordvarme var ikke aktuelt for mig, da jeg har tør sandjord.

Nogen vælger at få "skudt et lodret ned i jorden. Hvordan omkostninger er forhold til at "pløje" slager ned, ved jeg ikke noget om. Og anede ikke, at det var muligt.
 
miko
Tak for jeres tilbagemeldinger.
Vh. Michael
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,784 Unikke besøg
XHTML CSS