HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kompressorkurve
andreaskruger
Hejsa,

Jeg har et Metro F12 med en VVM330. Lige nu står kompressorkurven til -20/10 . Jeg kan også vælge auto.

Hvordan finder man den optimale kompressorkurve? Er det at lade den stå på auto eller hvordan?

Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget god dokumentation på det.
 
kkrede
Så du har sat den til manuel ? Jeg ville nok lade den køre auto først og så følge den på uplink, og derefter sætte den på auto og fintrimme, men her om sommeren kommer du ikke langt med det. Du skal vente til det bliver koldt.
Er det et nyt anlæg du lige har fået ?
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
andreaskruger

kkrede skrev:

Så du har sat den til manuel ? Jeg ville nok lade den køre auto først og så følge den på uplink, og derefter sætte den på auto og fintrimme, men her om sommeren kommer du ikke langt med det. Du skal vente til det bliver koldt.
Er det et nyt anlæg du lige har fået ?


Jeg har oplevet en del på auto at den har mange start / stop i stedet for lidt længere træk ved lavere frekvens. Derfor har jeg sat den til manuel.

Jeg var mere interesseret i , hvordan man egentlig finder den rigtige kompressor kurve.
 
lars-jacobsen
Definer venligst “den rigtige” ?
For i min optik findes der ikke kun een, det afhænger helt af hvilke parametre der ønskes opfyldt, og de resulterer ofte i modstridende indstillinger. Så er det:
God stabil varme ?
Færrest mulig start/stop ?
Mest økonomisk drift (med hvilket set/udgangs-punkt)?
Og så er vi slet ikke ude i at indvolvere husets og anlægget fysiske formåen.
Osv
Osv
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
kkrede

andreaskruger skrev:

kkrede skrev:

Så du har sat den til manuel ? Jeg ville nok lade den køre auto først og så følge den på uplink, og derefter sætte den på auto og fintrimme, men her om sommeren kommer du ikke langt med det. Du skal vente til det bliver koldt.
Er det et nyt anlæg du lige har fået ?


Jeg har oplevet en del på auto at den har mange start / stop i stedet for lidt længere træk ved lavere frekvens. Derfor har jeg sat den til manuel.

Jeg var mere interesseret i , hvordan man egentlig finder den rigtige kompressor kurve.


Hvor lang tid kører kompressor ved 0gr og -5gr ? og har du gulvarme eller radiator ?
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
tagestavsdal

andreaskruger skrev:



Jeg har oplevet en del på auto at den har mange start / stop i stedet for lidt længere træk ved lavere frekvens. Derfor har jeg sat den til manuel.

Jeg var mere interesseret i , hvordan man egentlig finder den rigtige kompressor kurve.


Hej Andreas
Jeg har i øjeblikket 2 Vølund varme pumper, en jordvarme og en luft til vand.

Jeg har ingen start/stop på jordvarmen, hen over den kolde periode, den regulerer på frekvansen og kører konstant.
Det har jeg reguleret ved at sætte gradminut til -330, fremfor standard på -60
Det kan give lidt udsving i indetemperaturen, men ikke noget problem, da jeg har gulvvarme.

Min luft vand WWM 310, har i den koldere periode på året 4-5 start/stop,
også her er gradminut sat til ca -300
ved standard indstillingen havde jeg 8-10 start/stop i døgnet.

Luft/vand pumpen har vist brug for start/stop i forbindelse med afrimninger eller lignende

Så mit forslag - sæt komperesseren til auto, og ændre på dit gradminut tal
Men som kkrede skriver, så kan du først arbejde rigtigt med indstillingerne, når det bliver koldere og du har brug for varme

Hilsen Tage

PS, hvis du er bruger på Nibeuplink, eller opretter dig der, så kan jeg åbne, således at du kan følge mine pumper,
Så sig til hvis det har interesse.
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,978,867 Unikke besøg
XHTML CSS