HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Spare penge ved at regulere varmepumpens drift efter strømprisen
VB
Jeg vil bare lige dele med forummet, hvordan jeg styrer min varmepumpes drift time for time, så den yder maksimalt, når strømmen er billigst, men slapper markant af, når strømmen er allerdyrest.

Det begyndte med, at jeg indstillede varmtvandsproduktionen, så den kun foregår i den billigste time ifølge app'en Strømpriser. Det giver rigeligt med varmt vand til vores forbrug. Undertiden er strømmen helt gratis, så det kun er afgiften jeg betaler.

Det gav mig blod på tanden til også at regulere varmeproduktionen.

Jeg blokerer varmepumpen (og tilskudsvarmen) de to dyreste timer i døgnet, (som i dag er fra 12 til 13 er 2,78 kr. og fra 17 til 18 er 3,13 kr.) Så i de to timer holder varmepumpen helt fri.

De billigste timer (1,97 kr.) ligger i dag mellem 03 og 08, så der giver jeg varmepumpen fuld gas ved at indstille den ønskede rumtemperatur til at ligge 1 grad højere. (jeg har rumføler, der dækker hele huset).

Varmepumpen når ikke at hæve ikke temperaturen i rummene, men vandets temperatur hæves til 50 grader, og skaber dermed en solid varmebuffer i centralvarmesystemet at tære på, når strømmen er dyrest.

Fra 8.00 til 12.00 stiger strømprisen gradvist fra 1,97 til 2,78 kr., hvilket i dag fortsætter frem til klokken 17.00.

I denne periode har jeg indstillet rumtemperaturen, så den ligger en grad lavere end ønsket. Men den opsparede varme i centralvarmeanlægget holder rumtemperaturen oppe, selv om varmepumpen hyppigt holder stille.

De nævnte indstillinger foretager jeg én gang i døgnet, hvorefter varmepumpen selv klarer resten.

Blot til inspiration - og jeg er godt klar over, at det måske ikke er alle varmepumper, der har de indstillingsmuligheder, som min har. Og at det nok også er en fordel, at jeg har en rumføler.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
tagestavsdal
Hej VB

Lidt kommentarer:
hvis du har din varmepumpe tilkoblet internetet, (min fra efteråret 2014 kan tilkobles)

Så har Vølund/Nibe en smartpricing funktion, som selv henter priserne enten DK1 eller DK2, og regulerer driften i forhold til priser.

Således at kWh forbruget på døgnet er det samme, men ud fra elprisen køres der mere ved billig strøm og mindre ved dyr strøm.
Du kan selv indstille, hvor stor effekten af priserne skal påvirke varmepumpen,
trin 1 giver lille effekt, trin 8 giver stor effekt, altså beregnet fremløb sænkes meget ved høj strømpris.
Jeg kører smart pricening på min pumpe.

Så den del klarer pumpen selv.

Men men udover strømprisen betaler vi også for leveringen
I øjeblikket er der en spids periode 17-20 hvor leveringen koster 160øre/kv
og i lavlast er det 59øre pr kWh

MEN MEN MEN fra 1. januar bliver det slemt
i spids perioden (nu 17-21) koster det fremover 290øre pr kWh
i lavlast perioden 00-06 koster det 32øre pr kWh
resten hedder højlast og koster 96øre pr kWh

på grund af nettariffen er mine varmepumper i øjeblikket blokkeret fra 17-20
og vi fra 1. januar være blokkeret fra 17-21
altså ingen produktion af hvaeken varmt vand eller varme

Alt dette kan jeg styre via app på mobil eller via browser på computer.

Kender du den mulighed??
Er du interesseret i at følge drift data fra mine pumper, så
opret dig som bruger på NIbeuplink.com (det er gratis)
send mig en mail og jeg åbner så du kan se mine pumper

Hilsen Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
VB
Hej Tage

Tak for kommentaren og oplysningerne om de dyre spidsperioder, som jeg ikke var opmærksom på.

Jeg har ikke min VP tilknyttet Internettet mere, så jeg fortsætter nok bare med at justere manuelt fra dag til dag.

Hilsen VB
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,491 Unikke besøg
XHTML CSS