HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Andersen Electric, Nordic One
Jacobteilberg
Nogen med erfaring?
Svigerfar har fået installeret 15kw for 10mdr. siden og har ikke haft andet end problemer.. den bruger næsten dobbelt antal kwh end indikeret fra sælger. Hen over vinter så de sig nødsaget til at få installeret brændeovn, hvilket har taget toppen af forbruget.
Hvis nogen har erfaringer vil jeg meget gerne høre.
hilsen Jacob
 
hamselv
Ligner en kineser (der har man altid travlt med at skilte med hvilke komponenter man bruger). Allerførst er der en bimåler på? Hvis ikke giver det ikke meget mening at gætte mere. Hvad var førbruget, hvad er nuværende forbrug? Har man undersøgt om anlægget er trimmet ordentligt? Forkerte indstillinger med f. eks højt fremløb, meget varmt brugsvand, manglende trægning af elpatron kan sagtens afstedkomme væsentlig overforbrug. Ligeledes dårlig montage ringe vandflow osv er træls for en varmepumpe.
 
Jacobteilberg
beregning fra sælger var 6210kwh/år men på foreløbig 10mdr. er han over 10.000kwh (bimåler). elpatron er koblet fra, varmt brugsvand har de slukket for og tænder så først inden de skal i bad - og slukker så i bagefter. Montører har været ude flere gange, og er nu enedes om han får den på wifi og så vil de overvåge den.

før brugte han 2300 liter olie og spekulerede aldrig over varmt vand, temperatur osv.
 
hamselv
Så er det spændende. Er den installeret ordentlig? Isolering? Vi har jo set billeder af uisolerede rør mellem ude og indedel? Er den justeret åndsvagt.....Altså alt for høje fremløb osv? Eller er varmepumpen bare ringe (vi har set mange kinesere der faktuelt var betydeligt ringere end mærkningen). Men det er jo sådan noget man kan måle på. Kan kun sige....Intet kan overraske mig. Fik en stak jordvarmer ind i forbindelse med en syn og skønssag ind for år tilbage. På papiret havde de COP langt over 4. Men Teknologisk målte vist ingen over 3. Har også oplevet en der iflg bimåleren brugte nøjagtig det dobbelte af hvad den selv regnede ud. Har altid sagt: Køb Svensk eller meget anerkendt. Selv ville jeg til enhver tid vælge Mitsubishi i LV og Bosch i jordvarme, selvom deres reservedelspriser er ude i hampen.
 
hamselv
Vær i øvrigt obs på at hel frakobling af elpatron kan være temmelig skadeligt for driftøkonomien, idet man kan spolere varmepumpens mulighed for at kunne afrime effektivt. Det bedste er at tidsforsinke det der er muligt og eventuelt begrænse effekten, Men ellers er det meget problematisk at beregningerne fejler med noget der antyder måske 100%. Stiller man en driftøkonomi i udsigt der siger omkring 6000 kWh og man på 10 måneder bruger over 10000 kWh er der regnet vildt forkert eller installationen er virkeligt smuttet. Eller den er indstillet så skørt at det er helt vildt. Forstår det slet ikke. Vi bruges Bosch VPW programmet og Mitsubishi's ditto og hører kun at vi er utroligt gode til at gætte hvor det havner. Men vi har selvfølgelig og +20 års erfaring i at fodre programmerne.

PS det er da fælt så mange fejl der er på siden i tiden!??!?!
 
Kalechen
Jeg oplevede det samme, her på Nordfyn. Efter at have læst mange indlæg på denne og andre hjemmesider, samt forstået mere af, hvad der er op og ned, er min SCOP forbedret med ca. 40%.

Det er grotesk, så mange dårlige VP- iinstallationer, der er foretaget. Det er ikke sjældent, at læse om de stakler, der faldet i kløerne, på "såkaldte VVS", der giver indtryk af, at hvis VP kan opvarme, så er den installation perfekt.

Vores alle sammens klagesystem - f.eks. er på vanlig dansk vis indrettet således, at INTET må foretages, hvis der skal være syn og skøn. VVS- firmaet gør INTET for at fremme processen - det har jeg mærket i vores egen sag. Ca. et år, før selve synet sker og derefter en rapport fra syn og skøn.

I mit tilfælde fik VVS alligevel det meste af sin faktura betalt, selv om halvdelen ikke kunne opvarme. Der manglede ca 180 m2, der blev opvarmet af oliekaminer i ca. 18 måneder.

Så, hvis nogen fra det nordfynske område, skal have installeret varmepumpe, kan jeg nemt remse en mængde VVS'ere, man skal holde sig langt væk fra.
 
Kalechen
Gad vide om det er dem, der er nævnt anonymt her:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ingen ... armepumper

Fra samme link:

"Efterspørger bedre uddannelse af montører

Hvis der skal luges ud i fejlinstallationerne af varmepumper, så kræver det bedre uddannelse af montørerne, mener Søren Bülow, direktør i brancheforeningen Dansk Køl & Varme.

Derfor efterspørger brancheforeningen, at der kommer strengere krav til de certificeringskurser, man skal gennemføre, hvis man vil montere varmepumper.

- Nu må vi stramme ballerne. Hvis vi skal være med til at løse klimaudfordringerne, bliver vi nødt til at kræve, at de, som installerer varmepumper, er grundigt uddannede, siger Søren Bülow."

Mange installatører/VVS'ere's holdning og moral kunne sammen med større kompetence og en kraftig forbedret reklamation, kunne hjælpe gevaldigt og ikke bare jagten på hurtige penge, der har 1. prioritet!!!
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,140,220 Unikke besøg
XHTML CSS