HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
varmepumpe og varme
MHDK
Hej
Beklager et måske lidt forvirrende indlæg. Men Jeg søger lige hjælp, da jeg er ved at få grå hår af vores varmepumpe. Vi bor til leje i noget nybyg med danfoss varmepumpe. Her op til den kolde tid, har vi altid problemer med at indstille den korrekt, så der kommer varme i huset UDEN det koster 20+ kw om dagen. Søger derfor lidt hjælp her.
Huset er udstyret med en danfoss varmepumpe, den er placeret i et rum på taget, som jeg desværre ikke har adgang til. Resten af huset opvarmes KUN via gulvvarme, som styres via rumtermostater på væggene.
Vores problem er, at de rumfølere sagtens kan vise fx 24 grader. Det gør de nærmest konstant, men gulvet er P**** koldt. Jeg har her forsøgt nærmest alt de sidste 2 år ved vintertid, for at få det justeret til et holdbart niveau, som ikke koster 20+kw om dagen.
Jeg har et panel, hvor jeg har mulighed, for at justerer RUM værdi, som det eneste. Jeg har ikke mulighed for at justere varmekurven på pumpen.
Jeg har prøvet flere muligheder, fx
1. stilt rumføler på 30 gr (ca. 7 grader over, hvad de viser) og stilt rum værdi på 30. det giver efter noget tid også lidt varme i vores rum. Men det koster også ca 25 kw om dagen. Og ganger jegdet med ca 2kr, så koster det hurtigt 50kr om dagen. Kan det virkelig passe ?
2. jeg har også prøvet med samme indstilling 30 gr. På rum føler. Men stil rum værdi på fx 18. det giver mindre forbrug men slet ingen varme rundet i gulvene.
Hvad gør jeg helt galt her, omkring indstillingen og søgen for at finde et godt niveau ?
1. hvis rumføleren viser 24 grader og jeg skruer dem op til 30, står ventilerne så ikke bare konstant åben og kalder på varme, som varmepumpen ikke kan følge med i at producere ?
2. Det er specielt et problem hen mod aften når ungerne skal i seng og deres værelse er helt køligt.
3. anbelfales det at sætte en konstant fast temperatur på rumføleren, eller fx la den falde til fx 14 grader når ingen er hjemme og stige til xx når man kommer hjem og nærmere sig aften ?
4. er det korremt at rumfølerene skal sætter OVER de grader som den viser, for at kunne sende varme rundt ? altså viser den ca 24 grader, får jeg vel intet ud af den står på 20 i indstillinger ? for den slukker vel når den er over 20 grader så ?

Info. 110m2 hus i 2 plan, med gulvvarme i hele huset. Uden varme i gulvet, viser alle rumføler stadig ca 24 grader. Men der mærkes intet varme i gulvet. Jeg er med på at det er temperaturen i ca 1,5m højde den måler. Så vi skal bar eha puttet noget varme til fødderne, så ungerne ikke fryser aften/nat.

Selv hvis jeg stiller rumværdien på varmepumpe til autostyring og rumføler til fx 26, så sætter den varmekurven til ca 22 og det koster også de ca 50kr. er det normalt eller hvad vil et daglig forbug ca være ?
 
Varmeihuset
Hvis det er nybygget, så er det forhåbentligt godt isoleret ,og er det det, skal der ikke meget energi til at holde indetemperaturen

Hvilken gulvbelægning er det , fliser føles næsten altid kolde, selv med 22 grader

noget andet er , er der virkeligt 24 grader i rummene ? har du testet dette ,og er det virkelig jeres ønske temperatur ?
hvordan ved du at den bruger 20kw om dagen, hvis du ikke har adgang til pumpen?? sidder bimåleren så du kan se den ?
og hvis ja , hvad bruger pumpen i gerningsjeblikket

du har 110m2 gulv, hvis det er beton, er det 11 kubikmeter der liiige skal varmes op , det tar sin tid , og er pumpen sat op til at ta elpatron til hjælp ,,så koster det

hellere hæve ønske temp i små skridt,, men igen hvis der ER 24 grader hos jer,og gulvet er koldt,, så er det sgu mærkeligt

men et nyt hus burde ikke ha brug for 20kw der har været igennem en varmepumpe pr døgn ,ved de nuværende temperaturer

har du evt et infrarødt termometer ? måske har fruen et til madlavning
så kan du checke om der virkeligt er kold ved gulvet

noget helt andet, du skriver at pumpen sidder i et RUM på taget
Er den indelukket?
er det en Luft vand
eller jordvarme ?

er der evt et ENKELT rum , der HAR varme i gulvet, (fx badeværelset) og dette så faktisk varmer hele huset op ?,det sker der nemlig hos min mor pt,,(hus fra 2007)
hvis du prioriterer ungernes værelse mest, så luk ned for varmen i alle rum , undtagen ungernes

Det med at skrue ned mens man er væk, det dur ikke med tung gulvvarme (vis det ER tung gulvvarme)temperaturen kan let ta en halv dag for at ændre sig ,igen 11 kubikmeter beton
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Udover det er en danfoss varmepumpe hvilken type, model er der tsle om ?
Hvilke indstilinger, parametre er der valgt for driften ?
Hvis du ikke har adgang til at bestemme varmekurve mm ville jeg forlange at betale og afregne efter indeklima og comfortniveau, istedet for den tilførte energi til en dårlig installation (ic-meter).
@varme i huset. Der skal være bimåler på en (ny) varmepumpe jvfr. BR.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
MHDK

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2752&pid=21217#post_21217]Varmeihuset skrev:[/url]

Hvis det er nybygget, så er det forhåbentligt godt isoleret ,og er det det, skal der ikke meget energi til at holde indetemperaturen

Hvilken gulvbelægning er det , fliser føles næsten altid kolde, selv med 22 grader

noget andet er , er der virkeligt 24 grader i rummene ? har du testet dette ,og er det virkelig jeres ønske temperatur ?
hvordan ved du at den bruger 20kw om dagen, hvis du ikke har adgang til pumpen?? sidder bimåleren så du kan se den ?
og hvis ja , hvad bruger pumpen i gerningsjeblikket

du har 110m2 gulv, hvis det er beton, er det 11 kubikmeter der liiige skal varmes op , det tar sin tid , og er pumpen sat op til at ta elpatron til hjælp ,,så koster det

hellere hæve ønske temp i små skridt,, men igen hvis der ER 24 grader hos jer,og gulvet er koldt,, så er det sgu mærkeligt

men et nyt hus burde ikke ha brug for 20kw der har været igennem en varmepumpe pr døgn ,ved de nuværende temperaturer

har du evt et infrarødt termometer ? måske har fruen et til madlavning
så kan du checke om der virkeligt er kold ved gulvet

noget helt andet, du skriver at pumpen sidder i et RUM på taget
Er den indelukket?
er det en Luft vand
eller jordvarme ?

er der evt et ENKELT rum , der HAR varme i gulvet, (fx badeværelset) og dette så faktisk varmer hele huset op ?,det sker der nemlig hos min mor pt,,(hus fra 2007)
hvis du prioriterer ungernes værelse mest, så luk ned for varmen i alle rum , undtagen ungernes

Det med at skrue ned mens man er væk, det dur ikke med tung gulvvarme (vis det ER tung gulvvarme)temperaturen kan let ta en halv dag for at ændre sig ,igen 11 kubikmeter beton


det er nybyg, ca 5 år gammel godt isoleret "rækkehus" med nabo på begge sider. og med alm parket gulve. kun badeværelse er med fliser. (Som også er kolde)

Har målt med andet ja, det stemmer meget godt overens. om sommeren kommer den nemt op på 34-36 grader. hvor jeg fx. har slukket ALT gulvvarme og kørt varmepumpeværdien helt ned. selv på på disse efterårsdage. selvom jeg tester og skruer varmepumpem/rum værdi helt ned på 10 på varmepumpe og skruer helt ned på rumfølerne, så falder temperaturen ikke under ca 22 grader. (på rumfølerne) formentlig pga den gode isolering. men Gulver blir koldt.

de 20 kw. er ud fra jeg overvåget elskabet i flere dage. med rumføler helt åbne på 32 og varmepumpe rumværdi på 30, bruger den 28kw om dagen. har sammenlignet den, med når rum værdi fx er sat til 16 eller 18. så ligger den på 20 kw

det røde infrarød grill termometer stemmer meget godt overens med føleren på væggen. det er faktisk derfor jeg blir godt forvirrede af det hele
for jeg forstår godt at hvis rumfølerne fx er sat til 22 grader. men de viser 24,3, så åbner de vel ikke ventilen og kalder på varme. problemet er så bare når gulvet i virkeligheden er under 20 grader.

1. jeg er derfor i tvivl om det hele skal testes ved bare at skrue alle rumfølerne op på fx. 30. også starte med varmepumpe værdien på fx 20 også øge en gang om dagen eller hver anden dag. indtil det ønsker er opnået ?

2. hvad så når jeg engang finder den ønsker temperatur og varmepumpen, (stadig bruger +20kw om dagen, det lyder voldsomt.) skal jeg på intet tidspunkt skrue ned for rumfølerne, hvis de står konstant på 30, så er ventilen vel også konstant åben, hvis selve rummet ikke når 30 grader ?

helt lukket rum isoleret i nogle "kasser" Luft til vand. tror de har bygget og placeret dem deroppe. for at de fleste gamle mennesker i boligforeningen ikke skal have adgang til alle de forskellige ting og pille ved knapperne. der ikke noget rum der har varme. kæmper lidt med at det konstant er koldere på 1 sal.
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2752&pid=21219#post_21219]lars-jacobsen skrev:[/url]

Udover det er en danfoss varmepumpe hvilken type, model er der tsle om ?
Hvilke indstilinger, parametre er der valgt for driften ?
Hvis du ikke har adgang til at bestemme varmekurve mm ville jeg forlange at betale og afregne efter indeklima og comfortniveau, istedet for den tilførte energi til en dårlig installation (ic-meter).
@varme i huset. Der skal være bimåler på en (ny) varmepumpe jvfr. BR.


Jeg er godt klar over at der skal være bimåler, men spurgte jo til om hvordan han kunne se pumpens forbrug,når han ikke kunne komme til pumpen

spørger jo DERFOR til om han kan komme til bimåleren
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Det blir vildere og vildere ??

hvad er gulvtemperaturen ?? er det de tyve du nævner??

Måske dine naboer bare fyrer for vildt ;o)

Ved du om det er tungt gulvarme/slanger støbt i beton, eller let gulvvarme ?
hvis selve varmepumpen står i en lukket kasse, så vil den køre med en cop på under en =katastrofalt

kan man se fordamperen udefra ??

hvad har det kostet i el de andre år ?og hvilken temperatur holdte i i huset ?

nu er det vel ikke sådan , at pumpen er sat til at holde 22 grader, og rummet bliver varmet af dine naboer og elforbrug i huset, og pumpen så forsøger AT KØLE huset ??
dvs at den i det ene tilfælde faktisk holdte temp nede ved at køle gulvet, og når du så satte den til 30, skulle den først varme det nedkølede gulv op, inden det ville slå igennem til fødderne

på min har jeg frakoblet denne køle funktion, ellers ville den prøve at holde temp nede på varme dage
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
MHDK
Jeg har lige gået det hele efter, her efter 2 dage med alle Rumføler at til 28 grader i alle rum og min varmepumpe rumværdi på 21.

Jeg kan nu konstatere.
1- Temperaturen som Rumfølerne viser. ca 24 grader, nu stemmer overens med varmen i gulvet. når jeg måler på dem med en laser (der måske ca 0,5 graders forskel) (dog er der tydelige varmer i stueetagen, med stue og køkken i et rum. end på 1 sal, i alle værelserne med samme varme. der er ca 2 grader koldere på 1 sal. på trods af samme indstillinger.)

nu er der så 2 spørgsmål
1. forsætter jeg bare med de her indstillinger i et par dage til betonen under parket gulvet er varmet godt op. også prøver at skrue en tak ned ? for at se om den kan holde varmen men sænker forbruger ? lige pt. bruger den ca 22/23 kw om dagen. i forhold til normalt en 10-12 kw hen over sommeren med "slukket" gulvvarme.

2. Kan det passer at selvom målingerne på parket gulvet siger 24 grader, så kan det stadig føles lidt "koldt" for fødderne ? tror måske jeg tænkte at ved 24 grader, så burde ens "sokker" blive lidt lune ?

3. Køre man med samme grader på rumfølerne hele døgnet i denne vintertid, (lige nu står de på 30 grader) eller sætter man den til at skrue ned på bestemte timer af døgnet ? tænker 30 grader konstant er = konstant åbne ventiler og en varmepumpe der skal køre og sende varme rundt hele tiden ?
 
allankj1
" Lige pt. bruger den ca 22/23 kw om dagen" er dette ikke hele huset forbrug der er dette ??

Har du en måler der viser præcist hvad varmepumpen alene bruger?
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kkrede
Jeg har bruger ca 13-14 kwh i døgnet til varme og varmt vand. Opvaskemaskinen kører også på varmt vand.
Ligger på 22-22,5gr. i hele huset og 23gr. på badeværelset.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg tror du skal prøve at skrue helt op for alle rumfølere i hele huset og så måle temperaturen på de føderør (fremløb og retur) der kommer fra varmepumpen og som sidder på manifoldet hvor alle gulvslangerne ender og begynder.

Hvis du gerne vil have gulve hvor du tydeligt kan mærke varmen så skal temperaturen på fremløb ligge på minimum 30 grader og endnu bedre 35 grader.
Husk også at feks parketgulv kræver højere fremløbstemperatur for at varmen "kan mærkes " i forhold til flisegulv på beton.

Hvis du har gulvvarmerørene indstøbt i beton vil der typisk gå 1 døgn før temperaturen har stabiliseret sig.

Hvis der er megen forskel i varmen i de forskellige gulvvarmekredse kan det skyldes at gulvvarmeanlægget ikke er indreguleret korrekt / evt slet ikke indreguleret så vil der hele tiden løbe væsentlig mere vand gennem de korteste kredse som så vil være meget varmere end de lange kredse. Nogle gange betyder det ikke så meget da rumfølerne jo åbner og lukker skiftevis.

Et andet problem med manglende varme i gulvene kan også være luft lommer i de enkelte kredse som vanskeliggør ordentlig cirkulation samt for lille cirkulationspumpe.

I nye huse som er godt isoleret er der ofte IKKE brug for særlige høj fremløbstemperatur for at varme huset op, til gengæld vil gulvene så heller ikke føles særlig varme.

I mit eget hus er det aller bedst at gå på gulvene når det er minus 20 grader udenfor for så er alle gulve dejlig varme, men beholdt vi samme temperatur i gulvene når det kun er feks 10 graders varme udenfor ville der blive alt for varmt.

Det kan jo iøvrigt være at din varmepumpe styrer fremløbstemperaturen efter en udeføler som så sikre at fremløbstemperaturen bliver holdt på et niveau som sikre dig 22-23 grader i huset og god økonomi men desværre også følelsen af kølige gulve..
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2752&pid=21227#post_21227]MHDK skrev:[/url]

Jeg har lige gået det hele efter, her efter 2 dage med alle Rumføler at til 28 grader i alle rum og min varmepumpe rumværdi på 21.

Jeg kan nu konstatere.
1- Temperaturen som Rumfølerne viser. ca 24 grader, nu stemmer overens med varmen i gulvet. når jeg måler på dem med en laser (der måske ca 0,5 graders forskel) (dog er der tydelige varmer i stueetagen, med stue og køkken i et rum. end på 1 sal, i alle værelserne med samme varme. der er ca 2 grader koldere på 1 sal. på trods af samme indstillinger.)

nu er der så 2 spørgsmål
1. forsætter jeg bare med de her indstillinger i et par dage til betonen under parket gulvet er varmet godt op. også prøver at skrue en tak ned ? for at se om den kan holde varmen men sænker forbruger ? lige pt. bruger den ca 22/23 kw om dagen. i forhold til normalt en 10-12 kw hen over sommeren med "slukket" gulvvarme.

2. Kan det passer at selvom målingerne på parket gulvet siger 24 grader, så kan det stadig føles lidt "koldt" for fødderne ? tror måske jeg tænkte at ved 24 grader, så burde ens "sokker" blive lidt lune ?

3. Køre man med samme grader på rumfølerne hele døgnet i denne vintertid, (lige nu står de på 30 grader) eller sætter man den til at skrue ned på bestemte timer af døgnet ? tænker 30 grader konstant er = konstant åbne ventiler og en varmepumpe der skal køre og sende varme rundt hele tiden ?


1
du kan da prøve det ,men hold øje med hvor varmt der er i rummene , sålænge gulvet er koldere end rummet, kan de IKKE varme rummet op , dvs at den energi du sender ind i gulvet, alene bliver brugt til at varme betonen op
2
Dine fødder er ca 36 grader, alt under det vil KØLE dine fødder NED
alt efter hvor hurtigt det materiale der rører dine fødder, kan overføre varme, jo koldere føles det

Er det laaangsomt nok, føles det faktisk varmt

stiller du dig med den ene fod på en 22 grader varm flise, og den anden på et 22 grader varmt trægulv, så føles træet varmere end flisen

skifter du træet ud med aluminium, så føles flisen varmest , da aluminium har en rigtig god evne til at transportere varme

stiller du dig på et stykke flamingo , så føles det varmt, både fordi det leder varme dårligt, + at det næsten ingen energi kan opta, inden det selv er varmet op

3 da gulvet reagerer såååå langsomt som det gør , bliver det svært at styre
HVIS det præcist tog en halv dag for at reagere , skulle du skrue ned NÅR du var der,og så ville temp falde når du ikke længere var der , på det tidspunkt skulle der så skrues op igen, således at temp VAR kommet op igen, til når du atter var der

hvis reaktions tiden var noget andet, skulle det hele være anderledes , glem det ved daglige ting
hvis du/ skulle på ferie , kunne man evt gøre det , men der skulle så skrues op igen mindst en dag før i kom hjem igen , mange pumper kan indstilles til at gøre således

Mit hus bruger nok 5 gange så meget energi som dit pr m2 = varmen pisser ud i forhold til dit
jeg slukkede pumpen kl syv i morges
i mit soveværelse faldt temp en grad , jeg afgiver selv over 100 watt varme
i resten af huset faldt temp ca 1.5 grad indtil kl 1700 , alså på 10 timer

jeg har store radiatorer , og det tog ca tre timer , så var luften næsten hævet til ønske temp
men gulv og vægge er ikke

MEN min ønske temp er ca 19 grader i snit , så jeg har en laaangt mindre temp forskel inde ude i forhold til dig
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
kkrede
19gr ? så ville jeg sidde med jakke på og lange underbukser Smile
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
MHDK

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2752&pid=21231#post_21231]woebbe jordvarme siden 1985 skrev:[/url]

Jeg tror du skal prøve at skrue helt op for alle rumfølere i hele huset og så måle temperaturen på de føderør (fremløb og retur) der kommer fra varmepumpen og som sidder på manifoldet hvor alle gulvslangerne ender og begynder.

Hvis du gerne vil have gulve hvor du tydeligt kan mærke varmen så skal temperaturen på fremløb ligge på minimum 30 grader og endnu bedre 35 grader.
Husk også at feks parketgulv kræver højere fremløbstemperatur for at varmen "kan mærkes " i forhold til flisegulv på beton.

Hvis du har gulvvarmerørene indstøbt i beton vil der typisk gå 1 døgn før temperaturen har stabiliseret sig.

Hvis der er megen forskel i varmen i de forskellige gulvvarmekredse kan det skyldes at gulvvarmeanlægget ikke er indreguleret korrekt / evt slet ikke indreguleret så vil der hele tiden løbe væsentlig mere vand gennem de korteste kredse som så vil være meget varmere end de lange kredse. Nogle gange betyder det ikke så meget da rumfølerne jo åbner og lukker skiftevis.

Et andet problem med manglende varme i gulvene kan også være luft lommer i de enkelte kredse som vanskeliggør ordentlig cirkulation samt for lille cirkulationspumpe.

I nye huse som er godt isoleret er der ofte IKKE brug for særlige høj fremløbstemperatur for at varme huset op, til gengæld vil gulvene så heller ikke føles særlig varme.

I mit eget hus er det aller bedst at gå på gulvene når det er minus 20 grader udenfor for så er alle gulve dejlig varme, men beholdt vi samme temperatur i gulvene når det kun er feks 10 graders varme udenfor ville der blive alt for varmt.

Det kan jo iøvrigt være at din varmepumpe styrer fremløbstemperaturen efter en udeføler som så sikre at fremløbstemperaturen bliver holdt på et niveau som sikre dig 22-23 grader i huset og god økonomi men desværre også følelsen af kølige gulve..


tak. det gir god mening det du skriver.
tror lige jeg må ha kigget på fremløbs temp. tænker den kan være noget der måske laver problemer så. har nemlig justere de forskellige kredse, så godt de nu kan. havde lidt en mistanke om at vandet i gulvet, måske var nået at blive lidt koldt, inden den nåede rummene på første sal :S

alt efter hvor langt slange, finder der så noget info om, hvor langtid det taget for vandet at blive sendte rundt i fx. værelse på fx 9m2
 
MHDK

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2752&pid=21233#post_21233]Varmeihuset skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2752&pid=21227#post_21227]MHDK skrev:[/url]

Jeg har lige gået det hele efter, her efter 2 dage med alle Rumføler at til 28 grader i alle rum og min varmepumpe rumværdi på 21.

Jeg kan nu konstatere.
1- Temperaturen som Rumfølerne viser. ca 24 grader, nu stemmer overens med varmen i gulvet. når jeg måler på dem med en laser (der måske ca 0,5 graders forskel) (dog er der tydelige varmer i stueetagen, med stue og køkken i et rum. end på 1 sal, i alle værelserne med samme varme. der er ca 2 grader koldere på 1 sal. på trods af samme indstillinger.)

nu er der så 2 spørgsmål
1. forsætter jeg bare med de her indstillinger i et par dage til betonen under parket gulvet er varmet godt op. også prøver at skrue en tak ned ? for at se om den kan holde varmen men sænker forbruger ? lige pt. bruger den ca 22/23 kw om dagen. i forhold til normalt en 10-12 kw hen over sommeren med "slukket" gulvvarme.

2. Kan det passer at selvom målingerne på parket gulvet siger 24 grader, så kan det stadig føles lidt "koldt" for fødderne ? tror måske jeg tænkte at ved 24 grader, så burde ens "sokker" blive lidt lune ?

3. Køre man med samme grader på rumfølerne hele døgnet i denne vintertid, (lige nu står de på 30 grader) eller sætter man den til at skrue ned på bestemte timer af døgnet ? tænker 30 grader konstant er = konstant åbne ventiler og en varmepumpe der skal køre og sende varme rundt hele tiden ?


1
du kan da prøve det ,men hold øje med hvor varmt der er i rummene , sålænge gulvet er koldere end rummet, kan de IKKE varme rummet op , dvs at den energi du sender ind i gulvet, alene bliver brugt til at varme betonen op
2
Dine fødder er ca 36 grader, alt under det vil KØLE dine fødder NED
alt efter hvor hurtigt det materiale der rører dine fødder, kan overføre varme, jo koldere føles det

Er det laaangsomt nok, føles det faktisk varmt

stiller du dig med den ene fod på en 22 grader varm flise, og den anden på et 22 grader varmt trægulv, så føles træet varmere end flisen

skifter du træet ud med aluminium, så føles flisen varmest , da aluminium har en rigtig god evne til at transportere varme

stiller du dig på et stykke flamingo , så føles det varmt, både fordi det leder varme dårligt, + at det næsten ingen energi kan opta, inden det selv er varmet op

3 da gulvet reagerer såååå langsomt som det gør , bliver det svært at styre
HVIS det præcist tog en halv dag for at reagere , skulle du skrue ned NÅR du var der,og så ville temp falde når du ikke længere var der , på det tidspunkt skulle der så skrues op igen, således at temp VAR kommet op igen, til når du atter var der

hvis reaktions tiden var noget andet, skulle det hele være anderledes , glem det ved daglige ting
hvis du/ skulle på ferie , kunne man evt gøre det , men der skulle så skrues op igen mindst en dag før i kom hjem igen , mange pumper kan indstilles til at gøre således

Mit hus bruger nok 5 gange så meget energi som dit pr m2 = varmen pisser ud i forhold til dit
jeg slukkede pumpen kl syv i morges
i mit soveværelse faldt temp en grad , jeg afgiver selv over 100 watt varme
i resten af huset faldt temp ca 1.5 grad indtil kl 1700 , alså på 10 timer

jeg har store radiatorer , og det tog ca tre timer , så var luften næsten hævet til ønske temp
men gulv og vægge er ikke

MEN min ønske temp er ca 19 grader i snit , så jeg har en laaangt mindre temp forskel inde ude i forhold til dig


lyder lidt som om at gulvet nærmest skal op på de ca 35/40 grader, hvis man skal mærke varmen i fødderne Wink hvilket bestemt ikke er den temp. vi ønsker.

tror jeg prøver at låse den på nogle bestemte grader i noget tid. og se hvad der sket.

sidste spørgsmål

hvis mit display viser der fx lige nu er 24,3 grader i gulvet. men jeg skruer rumfølernen ned på fx 20 grader, vil den så forsøge at køle gulvet med "koldt" vand eller vil den blot stoppe med at sende noget som helst varme gennem gulvet,?
tænker den kan jo ikke bare sende vand på 20 grader gennem gulvet ?
 
Varmeihuset
Når det er rimtid, dvs at du får rim på fordamperen, så afiser den ved at vende processen, så sender den varme ud i fordamperen, men henter varme fra kredsene, men det når du ikke at mærke med tung gulvvarme
Om din pumpe så er sat op til også at kunne køle, skal jeg ikke kunne sige,men i princippet kan den

MIN KAN, men har slået funktionen fra , bare så den ikke en dag finder på det

men normalt, vil pumpen køre og lave varme ,så længe bare en kreds beder om varme

de andre kredse bliver så lukket mere og mere , indtil pumpen ikke kan komme af med varmen, så slukker den og holder en pause, indtil vandet har afsat varme nok til at pumpen igen kan køre
Men kredsene åbner igen mens vandet falder i temp under ønsketemp

Prøv at gå med bare tær en eller to dage, og ta så nogle gode strømper på , så kan det være du har vænnet dig til det,kroppen er en mærkelig størrelse ;o), meget er blot en vane sag
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
lyder lidt som om at gulvet nærmest skal op på de ca 35/40 grader, hvis man skal mærke varmen i fødderne Wink hvilket bestemt ikke er den temp. vi ønsker.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Igen, det kommer an på vaner, og evt om du har dårligt blodomløb i fødderne
og gulvbelægningen

et 35 grader varmt gul lige pt i dit hus, ja så ville i ha pænt over 30 grader i huset

medmindre du lader et par vinduer stående åbne
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2752&pid=21234#post_21234]kkrede skrev:[/url]

19gr ? så ville jeg sidde med jakke på og lange underbukser Smile


;o) nu skrev jeg i snit

Jeg har 19,6 i stuen , men kan sagtens sidde der ved 18,6

i mit soveværelse har jeg 19,7 , der er jeg lidt mærkelig, når jeg sover lukker mit krop ned, og jeg har dobbelt dyne og jogging bukser på , eller fryser jeg
resten af huset + kælder er der 18,6, undtagen badeværelset, som holdes på 20 grader
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
lars-jacobsen
Fortsættelse fra din anden tråd:
Du har stadig ikke oplyst hvilken pume type/model der er tale om. Er det en luft eller jordsvarme ? Formentlig luft siden den sider på loftet ? Kan du se en "ventilator" udenfor er du også blevet spurgt om uden vi har fået svar.
Du skrev også at du ikke kunne se/ændre varmekurven, men bliver også ved med at skrive at du ændre driftstemperaturen eller setpunkter ala varmekurven.
Du oplyser også dit årlige forbrug til at være ca 3500kwh efter solceller. Dette tal kan vi ikke bruge til noget du vi ikke kender dit almindelige forbrug, ej heller hvad solcellerne har produceret. Det eneste vi er interesseret i er hvad pumpen alene har brugt (på bimåleren).
Umiddelbart lyder det dog ikke til at der sådan generelt er økonomiske kvaler med driften - på årsbasis. Eneste "problem" er comfort opfattelsen af at gulvene ikke er varme/lune. Og "forvirringen" om at det skal de altså være og så "frygten" for en kæmpestor regning hvis man fyrer løs, med konstante varme gulve.
Men igen som der også er skrevet, hvis det er tung gulvvarme i beton så er det trægt og tager 1-2 dage før en regulerering på slår igennem. Så ting tager tid inden man bliver dus men funtionaliteten Og man bør kun ændre på eeen parametre/indstilling/ventil/termostat ad gangen og vente og se efekten, inden man kan konstater om det har positiv eller negativ indvirkning.
Og det med at forbruget stiger, ja det er så helt naturligt når man lige skal varme flere tons beton op med måske 1-2 eller max 5 grade, men det skulle gerne falde igen når ført gulvene er varmet op til det andet niveau, og pumpen går i "vedligeholdelses mode" i stedet for "opvarmningsmode".
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,751 Unikke besøg
XHTML CSS