HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Elvarme --> varmepumpe
Leo_Jensen
Hej

Jeg er HELT ny her. Jeg er ingeniør og dermed umiddelbart ikke teknisk analfabet, men har ikke gjort det mindste for at forstå hvad der får en varmepumpe til at være mere eller mindre effektiv. Endnu... Cool

Jeg kigger på et hus fra 1974 med et grundplan på 122 m2, boligareal 183. Det er opvarmet med el-varme + en brændeovn. Elmåleren har talt 435.000 KWh siden 1974. Det er et dødbo, så der er ikke rigtig nogen at spørge om noget, så denne opluysning er nok det nærmeste vi kommer det nuværende forbrug. Der ligger meget brænde og ovnen er stor...

Der er i sagens natur ikke varmerør eller (vand)-radiatorer. Grunden er nok for lille til jordvarme (750 m2, 122 m2 hus + 93 m2 værksted/garage osv), så jeg havde fået kig på Optopus' ispind, men kom så til at overveje at lave et genvexsystem til opvarmning frem for at trække varmerør i skunken og sætte radiatorer op.

Hvis I får mig overbevist om at genvex ikke er løsningen og at radiatorerne dermed skal være med vand i, hvad betyder så noget for effektiviteten ? Lav fremløbstemperatur ? Det vil betyde større radiatorer. Og nej, jeg laver ikke gulvvarme.

MVH Leo, Middelfart

airman
Genvex er en virksomhed der sælger ventilationsanlæg - beliggende i Haderslev. De laver mig bekendt ikke luftvarmesystemer.