Jeg er HELT ny her. Jeg er ingeniør og dermed umiddelbart ikke teknisk analfabet, men har ikke gjort det mindste for at forstå hvad der får en varmepumpe til at være mere eller mindre effektiv. Endnu...
Jeg kigger på et hus fra 1974 med et grundplan på 122 m2, boligareal 183. Det er opvarmet med el-varme + en brændeovn. Elmåleren har talt 435.000 KWh siden 1974. Det er et dødbo, så der er ikke rigtig nogen at spørge om noget, så denne opluysning er nok det nærmeste vi kommer det nuværende forbrug. Der ligger meget brænde og ovnen er stor...
Der er i sagens natur ikke varmerør eller (vand)-radiatorer. Grunden er nok for lille til jordvarme (750 m2, 122 m2 hus + 93 m2 værksted/garage osv), så jeg havde fået kig på Optopus' ispind, men kom så til at overveje at lave et genvexsystem til opvarmning frem for at trække varmerør i skunken og sætte radiatorer op.
Hvis I får mig overbevist om at genvex ikke er løsningen og at radiatorerne dermed skal være med vand i, hvad betyder så noget for effektiviteten ? Lav fremløbstemperatur ? Det vil betyde større radiatorer. Og nej, jeg laver ikke gulvvarme.
Genvex er en virksomhed der sælger ventilationsanlæg - beliggende i Haderslev. De laver mig bekendt ikke luftvarmesystemer.
At opvarme med ventilationsluft kræver 6 - 8 gange mere luft end udluftningskravet, iht BR, ergo er det ikke en fornuftig tanke rent driftmæssig. Men der kan laves et system a' la HESS'es gamle varmluftsfyr (dem med eternitkanaler i gulvet), eller AROTO's gamle System 30 anlæg (firmaet gik ned i 1995). Såehh umiddelbart skal du selv igang. Regn med masser af problemer med lydoverhør, træk, støj osv. Luftvarme er ikke bare lige at lave, og under alle omstændigheder noget dyrere end "kun" ventilation. En radiatorløsning kan da ret nemt lade sig fixe, f. eks. med synlige rør eller skjult i Gabotherm paneler.
Tak for svaret. Jeg ville bare ikke undlade at undersøge muligheden når jeg nu i realiteten kommer toil at starte fra bar bund. Ventilatitionssystemet vil under alle omstændigheder være en overvejelse værd med en stor brændeovn i den ene ende af huset. Det med at Genvex er et firma af flere inden for denne sektor opdagede jeg tidligere i dag da jeg søgte på 'begrebet'
Du er ikke den eneste. Og selv inden for dit fag (ingeniører og også bygningsingeniører), er misforståelsen udbredt - altså at Genvex = ventilation.
Firmanavnet er intet mindre end genialt, og samtidig synes jeg klart Genvex'es små modstrømsvekslere (ENERGY) altid er et kig værd. De kører rigtig godt og er fornuftigt opbyggede. Til OR var Genvex tidligere et "grimt" navn i selve ventilationsbranchen, pga konkurser og manglende lyst til at vedgå garanti osv. Men efter et par ejerskift og en modernisering af maskinerne synes jeg det ser meget tidssvarende og lækkert ud.
Dog ville jeg ikke spekulere i luft/luft VP'er hvis jeg var dig. Ikke fra Genvex og slet ikke fra Nilan.
Hvis du går med sindrige tanker om varmeflytning, via ventilationen kan jeg kun anbefale dig NEJ. Lad være. Der skal meget luft til = støj, forureningsspredning osv. Laver du det forkert (udsugning over brændeovnen) risikerer du kulilteforgiftning. LAD VÆRE.
Men at lade VE-anlægget puffe lidt til varmedynen fra brændeovnen hjælper en smule og gør varmefordelingen klart bedre.
Jeg er HELT ny her. Jeg er ingeniør og dermed umiddelbart ikke teknisk analfabet, men har ikke gjort det mindste for at forstå hvad der får en varmepumpe til at være mere eller mindre effektiv. Endnu...
Jeg kigger på et hus fra 1974 med et grundplan på 122 m2, boligareal 183. Det er opvarmet med el-varme + en brændeovn. Elmåleren har talt 435.000 KWh siden 1974. Det er et dødbo, så der er ikke rigtig nogen at spørge om noget, så denne oplysning er nok det nærmeste vi kommer det nuværende forbrug. Der ligger meget brænde og ovnen er stor...
Der er i sagens natur ikke varmerør eller (vand)-radiatorer. Grunden er nok for lille til jordvarme (750 m2, 122 m2 hus + 93 m2 værksted/garage osv), så jeg havde fået kig på Optopus' ispind, men kom så til at overveje at lave et genvexsystem til opvarmning frem for at trække varmerør i skunken og sætte radiatorer op.
Hvis I får mig overbevist om at genvex ikke er løsningen og at radiatorerne dermed skal være med vand i, hvad betyder så noget for effektiviteten ? Lav fremløbstemperatur ? Det vil betyde større radiatorer. Og nej, jeg laver ikke gulvvarme.
MVH Leo, Middelfart
Hej igen
Vi købte ovennævnte hus og ved nu hvor meget energi det bruger: 2009 blev klaret med 19000 kWh el og (nu gætter jeg) 6-8 rm brænde. Jeg har aflæst måleren ret ofte mens det var koldt, og peaks ligger på 5 kW. Det er vel egentlig forbavsende lavt, men ovnen er stor og har fået lov til at arbejde, og der har ikke altid været 20+ på førstesalen. Lidt nærig er man jo...
Vi bruger i sommerperioden ned til 1.2 kW el, hvis der ellers er nogen hjemme. 2 forældre og 2 teenageredrenge, og med 160 liter 9kW elvandvarmer kan man jo bade længe....
Isoleringen er 150mm på loft, 100mm på skråvægge og skunk, 100 mm i hulmure og 100 mm i gulvene, som er trægulve på strøer oven på betondæk direkte på jord. De fleste ruder er alm termo, men jeg går i gang med at skifte til energiglas nu.
Jeg har besluttet mig for at lave vandbåret gulvvarme (300 mm styropor + nyt betondæk med varmeslanger), da vi har lidt 'udfordringer' med fugt fra betondækket. Jeg arbejder hos Danfoss og har derfor meget naturligt snakket med vores interne salg om en luft/vand varmepumpe. De peger på enten en DHP-AX10 eller AX12, dvs 10 eller 12 kW. Jeg vil kunne trække 2-300 meter slange til vand-vand varmepumpe uden at skulle grave i andet end græsplæne, og det kan jeg ganske enkelt ikke forestille mig er nok til et så gammelt hus. Derfor har vi kigget på luft/vand.
Jeg får ikke anlægget op at køre før om et års tid, jeg får nemlig kun 25 m2 nyt gulv klar før vinteren, og det er sq for lidt til at jeg vil investere i fyrrum nu.
Jeg er ved at installere et Duka varmeflytningsanlæg (på trods af diverse advarsler om lugt, Co osv). Det kommer til at suge i stuen over brændeovnen og blæse ud i soveværelse og 2 værelser ovenpå. Vi har voldsom overkapacitet på ovnen og når nemt 45°C under loftet, så der er noget energi at flytte med.
Med tiden skal der også laves gulvvarme på 1. sal, men indtil da bliver det elvarme + varmeflytning, der klarer opvarmningen. Jeg vælger at undgå radiatorer for at kunne lave et varmeanlæg, der kan køre med lav fremløbstemperatur og dermed lidt bedre COP.
Jeg lægger slanger ind til ovnen for at kunne hente varme via en spiral omkring røgrøret (eller lignende), hvis jeg en dag får lyst til at lave det det.
Jeg overvejer at købe et lille solvvarmeanlæg med f.eks. 30 vacuumrør til brugsvand i sommerperioden.
Huset skal kunne opvarmes uden tilskudsvarme fra brændeovnen. Ellers kan det nok ikke sælges, når den tid kommer.
Har I lidt gode råd mht valg af effekt på varmepumpe, luft eller jord-varme, valg af varmebeholder osv. Huset har overhovedet ingen varmeinstallation, så der startes på et blankt stykke papir. Dog er gulvvarmeslangerne snart klar til beton, så lidt er trods alt fastlåst...
Varmeflytning er meget svært med "små kanaler" det er stort set umuligt at flytte varm luft, derimod er den kolde lidt tungere luft nemmere at flytte, så hvis du vil have varme i soveværelset er du nød til at flytte den kolde tunge luft væk, altså sug fra de kolde rum og send dem ind over brændeovnen, så skal du bare se løjer
Leo_Jensen skrev:
Ja, det er jo bare at vende blæseren, så det skal da prøves hvis nuværende setup viser sig ikke at fungere.
Bortset fra at du ikke kan bruge indblæsningsdyser til udsugning. Udsugningsdyserne kan du godt bruge til indblæsning, men det giver et markant anderledes indblæsningsmønster.
Jeg ville helt klart vælge at trække min kolde luft fra værelser osv. ind og blæse ned foran brændeovnen.
Trods flere fagfolks klare advarsel mod at montere et såkaldt varmeflytningsanlæg, vælger du at gøre det alligevel... Jeg forstår det ikke !
Jeg kunne jo også advare dig mod at montere solfanger hvis du monterer en varmepumpe (det kan ikke svare sig økonomisk), men du monterer jo nok solfangeren alligevel.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
Ja, det var da ikke for at blive uvenner med nogen, at jeg har købt varmeflytningsanlægget og installeret det...
Hvis jeg kan få flyttet bare lidt af den overskudsvarme som vores (for) store brændeovn leverer vil det være en gevinst, både komfortmæssigt og energimæssigt. Vores stue bliver hurtigt for varm, og førstesalen varmes op med elvarme et par år ud i fremtiden og kan derfor bruge ethvert tilskud af billigere energi. Det er hvad jeg har af argumenter for at gå imod dem der ved mere end mig.
Jeg havde bemærket, at indsugnings- og udblæsningsdyserne er ret forskellige og at jeg derfor nok skulle have nye, hvis det viser sig at fungere bedre med modsat flowretning. Til test må jeg jo bare bare køre uden indblæsningsdyser, så er en evt. markant forskel i dysernes KV-værdi da elimineret.
Jeg kan sagtens forstå argumentet for at modsat flow vil være bedre, når massefylden af kold luft er større (det handler om ca. 7% ved 20°C temperaturforskel), men jeg har så til gengæld lidt tungt ved at forstå hvorfor DUKA ikke laver anlægget optimalt, dvs med modsat flowretning ??
Solfangeren kan jeg sagtens snakkes fra at installere, mit enfoldige argument for den skulle være at varmepumpen så ikke skulle starte op eksempelvis 5x10 minutter i døgnet for at lave brugsvand i sommerperioden, men hvis det er ligegyldigt vil jeg da gerne slippe for at afdrage på og se på en solfanger.
Som jeg forstår det vil valg af varmepumpe betyde, at jeg ikke behøves spekulere på at købe en varmtvandsbeholder, som kan tilsluttes andre varmekilder end varmepumpen. Det er jo dejligt simpelt.
Har I et bud på om de 10-12 kW er en passende effekt til mit hus samt om der er alternativer til den Danfoss-VP, som jeg har et tilbud på ? Det kunne være bedre pris, bedre ydelse og bedre produkt.
Det var nu nok heller ikke så hårdt ment som det var sagt... Det var bare pointen i at montere noget man får af vide ikke vil fungere.
Mht solvarme, så laver varmepumpen varmt vand så billigt at din tilbagebetalingstid på solvarmen bliver helt urimelig.....meeen hvis du f.eks. har nogle rum der kræver varme hele året og tænker ekstremt grønt og kan købe solfangere til indkøbspris -10% jamen så er det bare om at gå igang.....ellers ser jeg ingen fidus i det.
Jeg tror helt sikkert at 12 Kw er for stort til dit hus, jeg vil nærmere skyde på lige omkring 9Kw..
Der er masser af alternativer til Danfoss, men det er vist mere et religionsspørgsmål, men jeg nævner blot nogle få : Vølund, Bosch, Daikin Altherma, Panasonic, Alpha Innotec, DVI.....
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
Tak for buddet på pumpeeffekt, det virker fornuftigt i relation til de 5 kW + brændeovn, som vi kan klare med med nu.
Godt, solfangere er hermed helt ude af billedet.
En anden alternativ varmekilde, som modsat solfangerne giver energi når luft/vand-varmepumpen kæmper for at klare den kunne være at trække varmt vand ud af brændeovnen.
Det er en stor muret kakkel-bandit med selve brændkammeret i støbejern og et hulrum med røgrøret i, så det kan relativt nemt laves helt uden at blive synligt.
Jeg har forberedt til at lave det ved at trække et sæt tomrør i gulvet, men igen skal der også tænkes varmtvandbeholder, hvis jeg vil have muligheden for at lave det. Der kan vel ikke forventes mere end måske 1-2 kW, men det er jo også et tilskud på de rigtigt kolde dage.
Giver jeg igen bare mig selv og VVS'eren mere bøvl og et temmelig begrænset udbytte ??
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.