HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvilket anlæg
mukker
Vi overtog for et år siden et dødsbo med elvarme.
Ret hurtigt fik vi installeret luft/luft vp. Men der er aldrig rigtigt lækkervarmt. I forbindelse med vp monteringen, nedtog jeg en hel del gamle elradiatorer, der var færdige og disse er aldrig blevet erstattet.

Huset er et typisk parcelhus fra 1976 i 1½ plan. Der er en vp på hver etage. Huset er 120 kvm i grundplan og ialt 204 kvm. 1. salen er nogen lunde ok mht. varme. Det er i stueetagen, jeg synes det halter.
Vi er 2 voksne og 2 små børn. Der er 1 brusebad og et badekar. Vandet er elopvarmet (altså det varme).

Jeg har overvejet at installere en vp mere i stueetagen evt. en pilleovn. Men leger samtidig med tanken om at trække vandbårent radiator system for at kunne opvarme alle rum. Der er naturgas i vejen, det koster ca. 15K at få "skudt" ind til huset og jeg er ikke sikker på mine årlige fyringsomkostninger.

Jeg snakkede med Dong, via. telefon, om hvad der ca. ville koste i gas pr. år at opvarme hele huset. Med 13 nyopsatte radiatorer og varmt vand. Svaret var ca. 20.000 kr. (set udfra deres beregningsprogram)

vi brugte 12000 kwh i hele 2008

Hvad bør jeg gøre ?
Hvordan ser installationsøkonomien ud?
Hvad skal jeg forvente af "fyringsomkostninger" ?

Er der en der kan vise mig lyset - eller pege mig i en retning.

PeterKunz
Er 12000 kwh det samlede elforbrug, eller kun det, der gik til varme?
Hvis du lavede jordvarme, kan du regne med en cop på 3,5, hvilket vil sige at 12000 kwh varme bliver reduceret til 3428 kwh á 1,60 kroner = 5485 kroner.

Eller hvad med at sætte en luft/luft mere op i underetagen?
Fx: [url]http://www.ivt.se/products.asp?lngID=792&lngLangID=1[/url]
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

mukker
Det er 12000 kwh alt incl. (varme, vandvarmer, forbrug)

mukker
Hvis vi antager en vp bruger ca. kr. 5000 pr. stk pr. år og ganger dette med 3 (2 eksisterende vp + en ny vp) så bliver dette tal ca. det samme som hvis jeg eks. opvarmede med jordvarme incl. varmt vand eller træpiller.
Heg har det sådan lidt.... ofre ca. 20K mere og få en l/l varmepumpe
eller ofre $$$ mere og få den "perfekte" løsning. Perfekt = mindst mulig vedligehold, lave driftsomkostninger, mere ensartet rumtemperatur i hele huset, minimale udgifter til brændstof (el, piller, træ, gas whatever).

ultimatevp
Hej!
For mig, er der ikke tvivl om at det billigste vil være at installere en pilleovn i stueetagen, som suplement til dine to, forhåbentlige gode luftvarmepumper. Det vil give dig den hyggevarme ,som du efterlyser, samt en god økonomi i dine årlig opvarmningsomkostninger. En gastilslutning kræver jo også en moderne gaskedel, samt genetablering af dit radiatornet med store radiatorer, og det er i dagens DK ikke særlig økonomisk at at opvarme med gas. Genetablering af dit radiatorsystem vil også være aktuel, hvis du tænker på opvarmning med jordvarme eller luft/vand varmepumpe.
Hvis du, som vi andre varmepumpeentusiaster, er mest instillet på opvarmning med varmepumpe, så er, hvis du har plads på grunden, et jordvarmeanlæg være sagen for dig. Alternativt et luft/vand varmeanlæg, men det er væsentlig dyrere end en god pilleovn.
MVH Ultim

PeterKunz
Undskyld, jeg tænkte ikke på de varmepumper, der er i forvejen, kun på elvarme. Så mit regnestykke var helt forkert.Frown
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.