HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Beregning af topeffekt (for dummies)??
jkn
Jeg har, som i et tidligere indlæg beskrevet, lidt problemer med at holde varmen og vil i den forbindelse gerne lidt mere ind på hvordan topeffekten på pumpen bliver beregnet..
Energiberegningen på huset siger 71,6 W/m2/år - Hvordan regnes dette om til W/m2 (Ved BE06 er det 30W/m2) ??
Derudover tager man vel udgangspunkt i den måned med flest graddage og dimensionerer pumpen efter den ? Men hvordan beregner man dette ??

Anyone ??

Admin
Hej jkn

De tal du oplyser stammer fra Be06 beregningen, med 71,6 Kwh/m2
er dit hus et almindeligt Be06 hus. ( ikke lavenergi kl1 eller 2 )

Du kan hos de fleste annoncører lave din egen beregning,bare klik på reklamebanner.

Som jeg husker fra tidligere indlæg er dit hus med opvarmet garage
er denne fuldt opvarmet og bygget efter Be06 ?

Har du både radiator og gulvvarme ?
Redigeret af Admin d. 14-02-2009 19:53
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

jkn
De 71,6 kWh/m2 stammer fra BE06 beregningen og det er det som hus og garage er bygget efter. Det er også dette tal som varmepumpen er beregnet efter. De 71,6 stammer fra en beregning med gasfyr - Når der benyttes varmepumpe i denne beregning kommer huset ned i lavenergi 2.
Varme til garage er pt lukket af, da pumpen dårligt nok kan varme huset op.
Jeg har skam benyttet de forskellige leverandørers beregninger, men uden at få en forståelse for hvordan det bliver beregnet.
Både det firma som har tegnet huset og den VVS installatør jeg har benyttet mener at topeffekten skal ligge på omkring 14-17 kW.
De tal er så væsentlig forskellige fra de 7 kW der er sat ind, at jeg selv bliver nødt til at danne mig et overblik over hvordan det hænger sammen.

Der er iøvrigt gulvvarme i hele huset - Ca. 40 % klinker og 60% trægulve

VH
Jesper

Admin
Hej jkn

De 71,6 kWh/m2 stammer fra BE06 beregningen og det er det som hus og garage er bygget efter. Det er også dette tal som varmepumpen er beregnet efter. De 71,6 stammer fra en beregning med gasfyr - Når der benyttes varmepumpe i denne beregning kommer huset ned i lavenergi 2.
Varme til garage er pt lukket af, da pumpen dårligt nok kan varme huset op.
Jeg har skam benyttet de forskellige leverandørers beregninger, men uden at få en forståelse for hvordan det bliver beregnet.
Både det firma som har tegnet huset og den VVS installatør jeg har benyttet mener at topeffekten skal ligge på omkring 14-17 kW.
De tal er så væsentlig forskellige fra de 7 kW der er sat ind, at jeg selv bliver nødt til at danne mig et overblik over hvordan det hænger sammen.

Der er iøvrigt gulvvarme i hele huset - Ca. 40 % klinker og 60% trægulve

Ja dit hus er et be06 hus, i må ikke diminisionere varmepumpen efter et kl2 hus da dit hus ikke er blevet en pind bedere isoleret fordi der kommer varmepumpe ind i huset.

Be06 programmet viser ganske rigtigt at hvis der kommer varmepumpe i huset kommer det i en anden energiramme, dette skyldes kun en for varmepumper fordelagtig beregning.

I dit tilfælde vil jeg gætte på dine m2 gange 30 watt + forbrug til varmtvandsforbrug. = ca. 8,2 kw
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

allankj1
Prøv at gå ind på denne side:

http://www.jordvarme.dk/beregning.htm

Mener nu at din 7 kwh passer meget godt til dit hus. Skal garagen med vil jeg mene den måske burde være en 9 kwh. Men ring dog til forhandleren og få ham til at forklare hvordan han er kommet frem til det resultat. Sandsynligvis er det ikke meningen at garagen skal opvarmes til 22 grader året rundt men måske kun 10 grader.

Se i øvrigt også den PM jeg har skrevet til dig JKN.

Mvh

Allan

IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.