HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Cirkulationspumpe
kkrede
En større buffer end den indbyggede, ville nok gøre underværker, men det mener de der er overflødigt.
Jeg er også glad for at have fået VP og for at vi ikke skal fryse eller spise færre bøffer for at betale elregningen Smile
Det kan bare nage en, at man syntes det burde køre anderledes og at man ikke kan indstille sig ud af det.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
VB
En større buffer vil give længere køretider. Sandsynligvis med høj overtemperatur det meste af tiden - og dermed ikke bedre COP. Og så er du jo lige vidt. Vil du undgå overtemperatur, så er en VP et nummer mindre end din efter min mening løsningen.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
kkrede
Er der nogen der kan sige hvad et 245m2 80'er hus, 200mm under taget, hulmursisoleret og nye vinduer vil kræve af størrelse varmepumpe? Radiator over det hele, måske vil de have lavet gulvvarme i stueetagen. Der er gasfyr, tidligere ejer har brugt 1740m3 gas, men der er også en brændeovn der ser ud til at have været brugt flittigt.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2785&pid=21541#post_21541]kkrede skrev:[/url]

Er der nogen der kan sige hvad et 245m2 80'er hus, 200mm under taget, hulmursisoleret og nye vinduer vil kræve af størrelse varmepumpe? Radiator over det hele, måske vil de have lavet gulvvarme i stueetagen. Der er gasfyr, tidligere ejer har brugt 1740m3 gas, men der er også en brændeovn der ser ud til at have været brugt flittigt.


Hej
Jeg gjorde selv dette inden jeg bestemte størrelsen på min VP.
Jeg havde styr på træpille forbrug, ganske detaljeret,
så da jeg kendte forbruget på et koldt vinterdøgn, omregnede jeg energien i træpillerne til enheden kWh, og delte herefter med 24 og kende så mit effekt behov på den dag, Jeg fandt energi tallene på nettet og regnede med en effektivitet på ca 75% fra træpillerne.

I dit tilfælde vil jeg gøre således:
Undersøg gas forbruget i et døgn, for eksempel nu her en kold/kølig dag,
Antag en effektivitet på fyret, find energi indholde i gassen på nettet og få værdien i kWh,
divider med 24 og du kender dagens gennemsnit tal til en passende indetemperatur.

Hvis jeg regner på i dag med ca 2 grader udetemp, så er det ca 18 grader under ønsket stuetemp.
Hvis mit effekt behov i dag havde været 5kW, hvad er det så ved minus 10 grader.

Tja minus 10 grader er ca 30 grader fra de ønskede grader inde og derfor vil dit effekt behov være 30/18 gange de 5kW eller ca 8,3kW

Ovenstående betragtning vil give et rimeligt fingerpeg om nødvendig størrelse
der er dog lidt usikkerhed, fordi forbrug af varmt brugs vand vokser ikke når det bliver koldere uden for!

En finere beregning kan være at beregne gasforbrug pr graddag
Graddage kan findes hos DMI,
Hvis det er minus 10 grader ude og du vil have 20 grader inden, så har du 30 graddage, og kan let beregne gasforbrug på en rigtig kold dag.

Igen er der ikke taget højde for varmt vand, på årsbasis er det 10-15% af det samlede energiforbrug, afhængig af familie størrelsen og bade mønstre.

Skiftet til VP kræver jo også at han kan klare sig med en lav fremløbstemperatur

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
kkrede
Det er min bror, der har købt en tvangsaktion og derfor er der lidt usikkerheder med tidligere forbrug.
Gasfyret er fra 1998 og er klar til udskiftning. Så han går lidt med tanken om han skal investere i varmepumpe.
Han har selv undersøgt lidt og er kommet frem til en 10kw baseret på at brændeovnen ikke er blevet brugt.
Huset kan holde 21gr med 40gr fremløb ved 0gr ude temp. så helt umuligt er det da ikke.
Jeg jokede og sagde han skulle købe en nibe f2120-12, så kunne vi bytte, hvis han kom til at fryse.
168kvm nedlagt landejendom i 1,5 plan fra 1920. Nibe F2120-16 og vvm310.
Tidligere træpilleforbrug 7-8 tons til 22gr.
2018: 6mdr. 2350kwh til 22,5gr.
2019: 6260kwh til 23gr.
2020: 6120kwh til 23,2gr.
2021: 7540kwh til 23.2gr.
 
Varmeihuset
Tages ide er ikke helt forkert, dog skal man lige huske at man får de første tre grader gratis fra huset el og personer

men hvis han tester et tomt hus , uden andet forbrug, så undlad de tre gratis grader

desuden skal man måle over flere dage , med mindre der har været ens vejr i længere tid
Hos mig tar det ca et døgn før at et skifte slår igennem
Desuden er vi allerede langt fra vinter Solhverv, lige pt bruger jeg mindre pr graddag end den 21 dec

Ang gulvvarme, hvis der er isoleret godt under terrendæk, kan det næppe betale sig, det vil ikke blive sparet hjem igen , med mindre han laver det selv, og billigt

hvis loftet let (papiruld) kan efterisoleres, er det en langt bedre investering
det samme med evt sokkelisolering , hvis han selv kan lave det

Check de nye vinduer, mange er blevet monteret af folk der havde travlt med at det skulle SE fint ud, men , det er set at der er utæt ind i muren , så hjælper en fin udvendig fuge ikke så meget ;o(

lige pt blæser det jo fint, godt vejr at teste i ;o)
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Chr
Hvis der er tvivl om, hvorvidt vinduer mm er tætte, så vil det være en godt ide at få lavet en termografisk undersøgelse, gerne med en blower door maskine på.. Det er lige årstiden for den øvelse. Den koster 2500 kr (Er huset fra før 1984 er den gratis for kunder i ElForbundet). Det vil give en viden -modsat formodninger og gætterier- om, hvor varmen fiser hen, og hvad der er relevant at gøde noget ved i en prioriteret rækkefølge.
Først derefter -hvis der er mulighed for store besparelser- kan der siges, hvilken størrelse VP der skal bruges, og beregnes et omtrentligt forventet forbrug. Den billigste energi er nu engang den man ikke bruger.
En tur gennem gamle tråde, så kan der findes adskillige eksempler, hvor HamSelv fortæller, hvilke værdier han bruger som udgangspunk i forskellige huse. Det vil give et godt fingerpeg, som kan sammenholdes med de i denne tråd nævnte metoder.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,319 Unikke besøg
XHTML CSS