HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kan man Gør det selv
allanj
Jeg har en gammel bungalov fra 30erne, 2 etager a 75 m2, og et nuværende forbrug af naturgas på ca. 2000 M2.

Naturgasfyret skal snart udskiftes, så jordvarme er jo med i overvejelserne, men etableringsprisen er da vildt høj, når man ser på en del indlæg her i forumet. Priser på mellem 100 og 200Kkr, er lidt for højt efter min mening, men så kom der jo en TV reklame med vvv-eksperten, og lidt hovedregning giver der ca. 56 Kkr for udstyr, dertil nedgravning af slanger, og så lidt gør det selv arbejde, med at klargøre tingene, og så skulle man vel være færdig, og have brugt under 70Kkr. så vidt jeg kan se ?

Jeg ved så godt at jeg selv skal ordne tilladelsen fra kommunen, og have en aut. elektriker til at tilslutte anlæget, men er der andre ting der mangler ?

Sydkoel
Tilslutning af koldt vand må du heller ikke. Der skal også afleveres trykprøveattest osv...
Hvordan forhandleren stiller sig uden en proffesionel opstart af anlægget bør også undersøges !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.

hamselv
Selvfølgelig kan man en masse selv.

Men som du kan se her på sitet, går det af og til rigtig galt, og man får købt noget der er mindre godt. Så har du ikke sparet 30000 men spildt 70000,-

Men er du ivrig GDS, vil jeg istedet anbefale du henvender dig hos nogen der ved noget om varmepumper. Får skidtet dimensioneret og få dig et skriftligt tilbud, hvori forudsætninger mv er angivet. Køb f.eks pumpen og enten slangen nedpløjet, eller få den selv gravet ned. Monter det selv og få opstarten ved dem du har købt den hos. Så er du sikret et minimum af sikkerhed (leverandøren har ydet beregningen og skal stå inde for dette. De har rådgivet dig og formentlig hjulpet dig med myndighedsansøgninger osv. Sluttelig har man opstartet og indreguleret). Ikke mindst modtager du en anstændig instruktion og har et sted hvor du kan spørge om både dette og hint.

Kender ikke vanvittig meget til Scotte pumper. Men kan dog se at rådgivninger og instruktioner er ret la la og "bare lige". Derudover kan jeg ikke få øje på noget hjælpe/nød elvarme. Helt vildt bliver det, når man laver "jordvarme" uden at grave noget i jorden. Vi må håbe for dem der har købt noget sådan at det aldrig mere bliver vinter i DK. Som sagt har jeg ikke gravet i VVS-Expertens gøren og laden, men er de lige så "dygtige" som indenfor noget af det andet de beskæftiger sig med, vil jeg personligt ikke røre det med en ildtang.

hamselv
Iøvrigt kan du klare dig med en ret minimal VP. 2000 m³ gas peger i retningen af at en vis hastighed på brugsvandet sætter størrelsen. 6-7 kW vil være fint. Den lille kan klare sig fint med 300 meter slange. 7 kW giver du 50 - 100 meter mere. Så skulle du med lidt held kunne være tæt på aldrig at få minusgrader i jorden.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.