HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ombygning af varmepumpe
mach_81
Hej

Er det lovligt at bygge en gammel staldvarmepumpe om til en jordvarme pumpe??

Håber i kan hjælpe mig..

MVH Rasmus

hamselv
Det er der ikke noget problem i, men spørgsmålet kan være om det kan svare sig. Oftest haves ikke den store virkningsgrad, og styresystemet kan være noget sølle.

Køres på "gammeldags facon" med kun een høj temperatur, skal du ikke regne med virkningsgrad der ligger bare i nærheden af et nyt apparat der kører med flydende kondensering.

mach_81
Jeg synes bare at have hørt at de ikke må bygge dem om for de overholder ikke "tidens" normer.. Problemet er at den bruger ALT for meget strøm(er ret sikker på det er den) vi har lige fået regning på 11000 for et kvartal bare i strøm. Hvis det ikke er lovligt skal de jo sætte et nyt op vil jeg meneSad

hamselv
Der er ikke noget teknisk eller lovmæssigt der forhindrer genbrug af sådan en. Men den sidste jeg så, var en "ældre dame", med en totalt opslidt Manerop kompressor. Ydelsen havde engang været 17 kw, men tvivler på at ret meget mere end 9-11 kW kom ud af den. Endvidere var der tydeligt hørbare dårlige ventilplader i den. Pga den manglende evne til at producere tryk, var elforbruget selvfølgelig også lavere. Styringsmæssigt kørte den alt vand op til 46 - 47 grader, med deraf temmelig ringe virkningsgrad. Gætter på at COP'en max har været på mellem 2 og 3.

Det skal dog siges at hvis den kører med forbudte kølemidler, vil en ændring i varmepumpens design eller ydelse ikke være lovligt. Men oftest er indgreb i kølekredsen ikke nødvendig.

Men mål på en Scroll baseret pumpe med udekompensering. Den kan give dig en COP på omkring de 5 når du kører med 35 grader fremløb, ved 0 grader vand ind. Det er jo noget sjovere.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.