HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IVT HE E7 problem
hybriden
Hej på forummet.

Jeg ved at der er nogle ganske vidende personer i dette forum og jeg er nød til at række hånden ud og høre om der er nogen her som der har oplevet et lignende problem.

Problemet er periodisk og der kommer ingen alarm/fejlkode, det der sker er at pumpen kører og producerer varme, pludselig giver det et klik fra relæerne og "alt" strøm er gået, display og diode over er slukket, første indskydelse er at rego er død, men dioderne i strømforsyningen er også slukket, så det tyder jo på at grunden til at frontpanel/ rego er slukket, er at den ikke får strøm, målinger viser at der er strøm på sikringer og kontaktorne.

Den indlysende tanke er så at det må være strømforsyningen, og en eller anden defekt halvleder, efter pumpen så har stået lidt tid, så vender strømmen tilbage og pumpen kører som intet er hændt.

Nogen her der har prøvet noget lignende?
 
hamselv
Den kender, dog ikke fra HE'eren. Har på de gamle 495TWIN og Bosch'es AWO set strømforsyninger der er blevet sølle. Dem vi har fundet kunne nøjes med nye kondensatorer.
 
hybriden
Ja det forbavser mig ikke hvis det er så simpel en komponent, jeg har i og for sig intet imod at skifte strømforsyning, hvis bare jeg er sikker på at det er der fejlen ligger
 
hamselv
Dem vi har set, har tændt, boot'et styringen, og er så faldet når den skulle trække mere end X antal relæer. Vi har pillet strømforsyninger af og båret dem til vores elektronik-guru, der så med et øje har været i stand til at lokalisere den syge komponent. Han har loddet den af, målt på den og konstateret ingen eller manglende kapacitet. Monteret en ny, og så tilbage og starte skidtet op. Og printet er det samme som i AWO tankuniten kan jeg se. Det er formentlig en af elektrolytkondensatorerne der er tørret ind.
 
hybriden

hamselv skrev:

Dem vi har set, har tændt, boot'et styringen, og er så faldet når den skulle trække mere end X antal relæer. Vi har pillet strømforsyninger af og båret dem til vores elektronik-guru, der så med et øje har været i stand til at lokalisere den syge komponent. Han har loddet den af, målt på den og konstateret ingen eller manglende kapacitet. Monteret en ny, og så tilbage og starte skidtet op. Og printet er det samme som i AWO tankuniten kan jeg se. Det er formentlig en af elektrolytkondensatorerne der er tørret ind.

Og åbenbart også magen til Bosch compress 6000, måske jeg bare skulle købe en ny enhed, er der et hint om hvor det er mest fornuftigt at handle sådan en?
 
hamselv
Ved din servicetekniker, eller JS Energi i sverige. Jeg ville nu vælge at reparere den.
 
hybriden

hamselv skrev:

Ved din servicetekniker, eller JS Energi i sverige. Jeg ville nu vælge at reparere den.

Tak for svar, min servicetekniker har ingen aftaler med IVT/Bosch, jeg har før købt ved JS (da de kun havde svensk shop) men jeg har det ret stramt med at deres priser er 32% højere i DK end i SE og at man er udelukket fra at kunne købe på den Svenske shop.

Almindeligvis ville jeg også skifte de kondensatorer, det koster jo ikke det helt store at gøre det, men pumpen vil så være ude af drift i den tid strømforsyninger er afmonteret, lidt den forkerte årstid nu.
 
hamselv
Den AWO jeg lige har lavet, var slukket i en time, medens jeg kørte printet til Thorkild og fik skiftet kondensator. Men det kræver lige man har en god elektronikmand inden for rækkevidde. Hvor bor du henne i landet?
 
hybriden
Sjælland / Køge
 
hamselv
Det var nok desværre bøvlet for langt væk. Men kender du en dygtig elektronikmekaniker, kunne du spørge ham om han gad hjælpe dig. Der sidder to, lidt større elektrolytter på printet. Lod dem af og to nye på. Det er sansynlig dem der har svigtet. Umiddelbart skal du passe på med at måle og teste printet, uden belastning på, idet det er en switch-mode strømforsyning. Et eller andet forekommer mig at de ikke nødvendigvis kan køre ubelastet.
 
hybriden

hamselv skrev:

Det var nok desværre bøvlet for langt væk. Men kender du en dygtig elektronikmekaniker, kunne du spørge ham om han gad hjælpe dig. Der sidder to, lidt større elektrolytter på printet. Lod dem af og to nye på. Det er sansynlig dem der har svigtet. Umiddelbart skal du passe på med at måle og teste printet, uden belastning på, idet det er en switch-mode strømforsyning. Et eller andet forekommer mig at de ikke nødvendigvis kan køre ubelastet.

Jeg fik aflæst værdierne i går og påtænker at indkøbe tilsvarende antal af hver som der er i printet, til den kostpris de har, tænker jeg bare at skifte alle, så tænker jeg at levetiden også er den samme
 
hybriden
Hamselv

Beklager mit uhøflige væsen og sene svar, jeg indkøbte komponenterne, men ville ikke skifte dem, hvis nu andet skulle gå galt og en ny var på daværende tidspunkt i restordre, så jeg ventede …. Og ventede, jeg ventede faktisk så længe, at det nåede at blive fyringssæson 2022, da strømforsyningen igen var på lager, så valgte jeg at indkøbe og monterer en ny.

Problemet er løst og fejlen er væk, så tak for hjælpen
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,139,654 Unikke besøg
XHTML CSS