HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
højt forbrug ?
anden
har et forbrug der ligger mellem 60-70 kwh pr dag
hus fra 1935 - 200m2 ikke top isoleret er det ikke for højt

The_smed
Hej

Jo det lyder som et rimligt højt forbrug. På nuværende tidspunkt er vil anlæggget selvfølgelig forbruge noget mere end ved varmere temperaturer.

Jeg bor selv i et nybygget topisoleret hus (lavenergikl. II) på 152 m2.
Har i dec. 09 haft en gns. forbrug på 15 kwh, pr. døgn.

De to typer af huse, kan nok ikke sammenlignes, men et forbrug der er opimod 4,5 gange så højt som mit lyder af meget.

hamselv
Snakker vi luft/vand eller jordvarme.
Udfra hvor du lagt spørgsmålet gætter vi på jordvarme.

Lidt afhængig af dit temperatursæt og brinetemp, kan du forsigtig ansætte COP til 3,5

Ved 70 kW/døgn producerer VP'en således 245 kWh (hvis ikke der er rodet noget elpatron ind i sagen). Dette igen en indikation af et varmetab lige nu i omegnen af 10 kW ved nuværende temperatur. Her har vi PT minus 8 og min 9 kW'er kører konstant, så mit hus er nogenlunde som dit. 165 + ca 36 varmet helt op. De sidste 36 ikke færdig isoleret. Derudover ca 15 kvm værksted opvarmet til ca 10 gr. Så når det er så kold passer min VP lige i øjet. Jeg forventer dog lidt forbedring og frigivelse af ekstra power, når jeg får det sidste isolering med og får isoleret den sidste del af loftrummet. Så erstattes en gammel gavl af et topisoleret rum, så det passer meget godt.

For at vende tilbage til dit hus. Passer tallene, har du et varmetab i størrelsesordenen 45 - 50 W/kvm ved nuværende temperatur. Dvs efterisolering vil være et utrolig godt råd til dig.

Skal vi analysere tættere på, skal vi vide fremløbstemperatur. Brine ind. Varmepumpe type. Hvor meget drift på elpatron.

allankj1
Hvis jeg ikke tager meget fejl er "anden" ham der fik byttet en 8 kw til en 13 kw scotti. Tror vi har beregnet på varmetab tidligere i forhold til tidligere årsforbrug.

Prøver lige at søge i de tidligere indlæg.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Så er der jo en forklaring. Det er så en af årsagerne til at der er fordele ved at konfirmere den slags med nogen der kan regne noget sådant. Personligt synes jeg det gøres liiiige nemt nok at installere varmepumper, jvf VVS-Experten. Bevares, det er billigt, men rådgivningen mangler altså.

Beklager dette lille udfald. Har intet imod GDS. Men synes altså man "glemmer" stort set hele rådgivningsdelen. Taberne er dem der ikke selv kan greje alle tallene. Det er lidt træls for hele branchen, idet alle kender historien om "Jensen's" nede i nummer fire der ikke kan varme huset op, eller "Hansen's" i nummer 6, der fik en ekstraregning på 30000 fra elselskabet. Så kan seriøse varmepumpesælgere etablere 100 anlæg der kører godt eller meget godt. Det er de to førstnævnte der tales om.

allankj1
Fandt det tidligere indlæg her:

http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1078&highlight=service&pid=6029#post_6029

Omregnede dengang dit tidligere forbrug til 24.500 kwh på et år.

Normalt siger man at i januar mdr. bruges 15 % af årsforbruget. Se her.

http://www.seas-nve.dk/Privat/Energiraadgivning/Opvarmning/VarmeforbrugMdr.aspx

24.500 * 0,15 = 3.675 kwh i januar ved tidligere opvarmningsform

70 * 31 = 2.170 kwh i januar ved nuværende opvarmningsform. (men det er så altså også meget koldt pt.)

Besparelse i kwh 1.505 kwh. I DKK 1.505 * 1,75 = 2.633 kr.

Besparelse i % = 41 %. Ville nok have troet du havde sparet mere men svært at beregne for mig da du tidligere varmede op med et mix at ren el varme og brænde ovn.

Men stadig vil sige at efterisolering ville være smart for dig.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

anden
hej hamselv kunne se du er på lige nu, og jo det er mig der lige har monteret en 13 kw pumpe ,håber du har tid til at sankke ,lige nætop nu er brine ud 0 grader og ind 2 grader
pumpen køre så den skal lave 42 grader fremløb, det ser ud til
den køre konstandt, men den laver kun ca 38 grader på fremløb og 34 retur pumpen laver kun mere varme hvis retur
stiger er det normalt? har 300liter buffer tænkte på hvordan
din buffer er koplet til? , har jo også koplet direkter gulvarme til uden shunte er det klogt? har en alpha 2 sidene efter buffer til fremløb.

hamselv
Har ikke studeret Scotte's anbefalinger og har desværre ikke ydelsesdiagrammer til rådighed.

Min tilkobling er lavet med bufferen parallelt med pumpen, således pumpen forsøger at tilgodese ønsket returtemperatur i krydspunktet mellem retur fra varmekreds og retur til varmepumpe. Når varmepumpen er slukket, er der indskudt justerbar kontraventil, der laver så meget modtryk at der ikke sker uønsket gennemstrømning i varmepumpen, men istedet tages varme fra bufferen. Jeg opererer med en hystere på 5 grader. Tønsket udregnes af varmepumpens udekompensering.

Varmepumpen opererer vha indbygget 3-vejs ventil med varmtvandsprioritering i en særskilt tank.

Men som Allan skriver: Efterisolering, efterisolering, efterisolering.

anden
ved du noget om mht til det med mit gulvvarme, kunne godt tænke mig hvis du evt. kunne sende en tegning på tilkopling af din buffer og det med kontra ventil, jeg har koplet min buffer til på denne måde, direkte fremløb fra pumpe til top at buffer, den anden side af top buffer femløb via alpha pumpe til hus,retur fra hus i bund af buffer og retur til pumpe anden side bund buffer er det ok ?

anden
ved du noget om mht til det med mit gulvvarme, kunne godt tænke mig hvis du evt. kunne sende en tegning på tilkopling af din buffer og det med kontra ventil, jeg har koplet min buffer til på denne måde, direkte fremløb fra pumpe til top at buffer, den anden side af top buffer femløb via alpha pumpe til hus,retur fra hus i bund af buffer og retur til pumpe anden side bund buffer er det ok ?

allankj1
Ser lige i det tidligere indlæg at du ikke havde varme i alle rum før du skiftede til jordvarme. Antager at du nu har varme i alle rum. Tager vi dette med i beregningerne er din besparelse nok større end 41 %.

Hvorledes er dit hus isoleret i dag?? Hvis du giver mig oplysninger omkring isolering af huset samt størrelse af dit loft areal kan jeg henvise til lidt beregningen så du kan se hvad efterisolering kan betyde for dit hus' vametab. Antager der er hulrumsisoleret.

Mvh

Allan

anden
har lige efterisoleret mine skunke i dag, håber det hjæper lidt har 50% areal med ridiator og 50% med gulvarme synes det er svært at styre , pumpen der er inbygget i varmepumpen står på trin3 max og alpha står på trin 2 har somme tider kun en delta t på 3-4 grader på frem retur til hus er ikke for lidt

anden
hej allan det vender jeg lige tilbage med til dig i morgen

allankj1
Hvis delta på varme siden er for lav skal du skrue ned for din alpha pumpe således at vandet cirkulere langsommere rundt i systemmet. Er dine gulvvarmekredse indreguleret korrekt således at der er fuldt flow i de største kredse og mindre flow i de mindre rum.

Hvad med dine skrå vægge. Kan de isoleres mere ??? Hvad med loftet over din første sal??? Hvor stort er dette loft og hvad er der af isolering her ???

Allan

Allan

anden
hej allan loftet er godt issoleret ca 250mm over hele loftet, der er også rigelidt varmt, det knibber mere nedeunder da der er direkte gulvarme, og 2 store ridiator i seperat stue det er stuen der kniber med varmen selv med 38 grader frem, skal retur fra gulvarme kredsen være varm føst for at varme-pumpe laver merer varme og for temp til at stige vil prøve at sænke varmebære pumpe, men er der så nok flow til gulvkreds? det mærkelige er at knibber jeg kuglehane til reur vand til varmepumpe stiger delta fra 5-7 fra før 3-4 ,men det tager lige lang tid til stop drift, måske skal jeg montere shunte igen? er min brine ok -5 grader 0 ud ind 2 grader

allankj1
Jamen hvad er muligheden for at efterisolere stuen. Vores egen stue har 3 ydervægge og 1 indervæg, samt 4 store vinduer og 4 små vinduer. Den er også koldere end resten af huset. Hvorledes er din stue i forhold til resten af huset. Er der ikke mulighed for at skifte til nyere vinduer da du måske har meget varmetab her.

Omkring blandning af radiatorer og gulvvarme og diverse ventiler har jeg ikke nogen erfaring. Det er mere "hamselv" der har forstand på dette. Måske en gennemgang af dit system af "hamselv" kunne være smart. Måske han bor i nærheden af dig.

Mvh

Allan

anden
det var da en mulighed, hva siger hamselv til det, og hva tager han for dette

allankj1
Det ved jeg ikke men prøv at skriv en privat besked til ham i første omgang og hør om det er noget han kan hjælpe med. Det sker der jo ikke noget ved.

Mvh

Allan

anden
hej nu hjælper det med varmen igen og lidt midre forbrug
efterlidt issolering, men har holdt øje med driften lidt ,synes det er lidt underligt, at ved -2 grader udenfor og frem temp sat til 41 grader kommer retur temp retur med 34 grader alså en delta
på 7 grader super og en kort drifttid 45 min pause på 45min og brine ind 2 grader, ud på-2 grader vilket vel er fint, men ved - 5 grader uden for ændre det hele sig kraftigt ? samme fremløb alså 41 grader ,men retur fra hus 37 grader (dårligt delta )og brine ind 3 grad ud 1 grad og dríft på 90 min og 10 pause synes dette er mærkeligt trode at delta burde være ens eller måske støre i koldt vejr , og brinen burde vel også være koldere i koldt vejr har nogen et svar,?
Redigeret af anden d. 07-01-2010 09:11

anden
hura problem løst pumpe køre perfekt, løsning en dygtig køle-montør der 100% kan instille en jv pumpe korekt fejlen var pressostat ventil den der lukker kølemiddel ind i veksler den åbned ikke ordenlig ,ingen kunne give et svar ,så prøvede selv en dygtig montør resultat halvvering af el regning perfekt delta på brine på 4 grader og perfekt delta på 7 på anlæg hus
ikke alle montøre ved hav de gør min 8 kw var måske stor nok
havde også samme fejl montør siger 40 % pumpe køre ikke 100 %

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.