HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
ny ivt he21 installeret på grundvand
JanHansen
Hej
Nogle få af jer kan måske huske mig - jeg var her og spurgte til råds sidste år angående hvad man skulle välge at installere af varmpumpe. Vi har for en uges tid siden fået installeret en ivt he21 på grundvandsvarme. Det fungerer i og for sig fint - bedre end det forbandede pillefyr i hvert fald, men det bruger godt nok ström. Vi ligger på mellem 200 og 250 kwt om dagen for at varme måske 300 m2 op.. det er faktisk ökonomisk set ikke markant bedre end pillefyret. Selvom det ikke er drönkoldt er vi for öjeblikket nödt til at köre med forholdsvis höj fremlöbstemperatur - op til 50 grader. Da jeg stillede spörgsmål her inde var der en der kommenterede som havde samme type bygning som jeg, som varmede huset op for 20.000 om året med en 19 kwt fra ivt. Det kan jeg helt sikkert ikke holde det på - kommer nok op omkring 35.000 kwt uden at have varme på hele huset.

Nogle ting der kan spille ind - rörene i huset er gamle og dimensionerede til selvcirkulation ? - der skal däleme presses meget vand igennem systemet for at sende det ud til radiatorerne... men kan det betyde så meget..

håber der er nogle der har lidt input

allankj1
Umiddelbart ville jeg sikre mig at det ikke er fordi den kobler el-patronen til for hurtigt. Kan du se hvor mange timer el-patronen har været i drift ?? Det må kunne udlæses af menuen.

Det ser ellers spændende ud den nye pumpe. Troede ikke den allerede var kommet på det danske marked.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Vi er da vist i Sverige her.

200 - 250 kWh / døgn betyder massiv anvendelse af elpatron.

Det betyder elpatronens indkobling ikke er træget tilstrækkelig, eventuel med et samtidig valg af al for høj fremløbstemperatur.

At rørene er store er en fordel, menøhhhhh har huset ingen vinduer????

En 21'er der knokler for fuld drøn:

24 timers drift med en 21'er ->forbrug 144 kWh
10 timers drift elpatron 6 kW ->forbrug 60 kWh

Huset tilføres 24 x20 kWh -> 480 kWh
Elpatron -> 60 kWh

Gennemsnit -> 22,5 kW i varmetab

Alt sammen tal ved B0 og Frem 45.

Ved et hus på 300 kvm varmetab 75 W/kvm. Meget slemt, selv i det kolde sverige og specielt på denne årstid.

Isolering fra en kant + udskiftning af de radiatorer der gør at fremløbet skal holdes højt.

hamselv
http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1058&rowstart=0

allankj1
Undskyld men er det ikke en 15,75 kwh der sidder i denne pumpe. Synes jeg fremgår af databladet.

[url]http://www.ivt.se/pages/product.asp?lngID=213&lngLangID=1[/url]
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Jo, men om du kører et par timer med med ene eller dobbelt så lang tid med det halve er vel underordnet. Elvarme er så dejlig specifik.

Og lur mig om ikke HE'en optæller specifik forbrug. Styringen ligner REGO 800 der netop tæller faktuel forbrug på elvarmen. På 800'eren kan det ses i fabriksmenuen.

Tidligere har været anført ret god isolering, men utæt.

Så det hedder tætning og atter tætning. Gennemtræk er vildt for dyrt.

Så meget knald på vandpumper at radiatorer udnyttes fuld ud. De skal ikke bare være varme i toppen.

Er der specifikke radiatorer der sætter dagsordenen mht fremløb udskiftes disse til "meget større".

Fremløbstemperatur skal knibes maksimalt.

Indkobling af elvarme skal træges en del.

Forbruget lyder helt sindsygt, og det er ikke engang rigtig vinter endnu.

Vi ved ejheller hvor vi en henne i Sverige!!??!?

JanHansen
Hej og tak for de mange hurtige svar.

Systemet er meget nyt - så nyt at service personalet der skulle checke op på det ringede til kollegaer for at de skulle komme og se den nye spändende ting. - men der er så heller ikke så mange der har fuldt forstand på systemet endnu.

Beliggenheden er 10 km syd for trelleborg i Sydsverige såå... faktisk 5 km fra det sydligste punkt i Sverige så det er samme klima som DK.
Vi har en del gennemträk meen alligevel. Der hvor jeg står af er at have givet en mindre formue for sådan et system, og så er det faktisk ikke billigere end pillefyret var...
Styringen på systemet er noget nyt der hedder 5101 eller noget i den stil. Jeg udnytter radiatorerne fuldt ud, - har fået ny kraftig cirkulationspumpe på, og det er sgu lige så det suser i radiatorerne og de er varme fra top til bund. Der hvor jeg er helt med er kommentaren om at elpannen nok träder ind for tidligt. Blandt andet holder vi jo 57 grader på 500 liter badevand såå.. men tror også panden går ind for tidligt på det övrige..

hamselv
57 grader på brugsvandet er i min verden grueligt overkill. 48 - 49 er rigeligt når man laver spids en gang om ugen.

Varmekurverne erlangt mere kritiske (og dyre). Sammen med manglende trægning af elpatron og utæt hus bliver det dyrt.

I DK kan en dygtig pillefyrs ejer fyre billigere end jordvarme, men det kræver en indsats. De mindre dygtige pillefyrere betaler normalt mere for varmen end jordvarmeejere.

hamselv
1 kg træpiller koster ca 2 kr og har normalt et energiindhold på 4,9 kWh/kg => kWh-pris på ca 0,20 kr/kWh. Desværre ser man ret ofte pille kedler hvor årsvirkningsgraden går under 50% så, pr effektiv kWh er 0,40 kr mere normalen end ca 0,30 kr

Har man i dk varmepumpe giver jeg PT 1,75 kr minus rabat elvarme 0,15 kr = 1,60 kr Dvs det kræver en årseffektfaktor i størrelsesordenen 4 for at tingene balancerer. Det holder nok ret dårligt i et hus der fordrer en meget høj fremløbstemperatur. Vi andre der kan holde fremløbet ret lavt har nok noget der ligner.

hamselv
Og styringen er så åbenbart REGO 5000. Den er jeg absolut ikke velbevandret i.

Trelleborg har faktisk DUT som f.eks Samsø. Og hvis de af energirådgiverne oplyste 40000 kWh havde været sandheden (endda beregnet med 100% udnyttelse) peger beregningen på 14 kW VP. Dvs noget er skingrende forkert. Dels tror jeg ikke på de 40000 kWh. Dels bør husets varmetab søges kortlagt. En termografering vil pege på de steder hvor varmen fiser ud. Og slutteligt tyder flere ting på bims justering af varmepumpen.

hamselv
For at skære vigtigheden af god isolering og tætning af huse ud i pap.

"Hvis du har en spand med et hul, og forsøger at fylde den med vand. Vandet render hurtigere ud, end vandhanen kan yde. Hvad gør du?? Sætter er større vandhane på, eller prøver at gøre hullet mindre???"

Kunne ikke nære mig, synes den sammenligning er sød! Er selv påbegyndt efterisolering af skunke og supplerende vindbrædder.

JanHansen
1 : - Vi betaler 80 öre pr kwt her ovre for strömmen - inklusiv alle afgifter og moms
2 : - Huset er jo ikke mere utät nu end da vi havde pillefyr.
3: - huset er sat til at have et årsforbrug varme ca 70.000 kwt målt af energikonsulentfirma og tidligere ejere.
4: - Jeg har lukket af for en stor del af huset - og ikke bare på radiatorerne men simpelthen på ledningerne i fyrrummet hvor der sidder ventiler så jeg simpelthen kan lukke for varmt vand på fremgående og retur - dvs. det svarer til at jeg bor i et hus på 300 m2

Jeg tror mest på den med at den er sat forkert op og el går for tidligt ind.

allankj1
Jamen så frem med manualen og prøv at sætte el-patronen til at koble ind efter 300 min i stedet for og kun når det er under minus 5 grader eksempelvis.

Ønske tænkning med kun 80 øre. Så kunne jeg varme vores hus op for DKK 3.360 kr. om året.

no100
Hej jan

Debatten her virker lidt rodet, men du skrev 29-11-2009

men da vi har en grundvandstemperatur på 10 grader året rundt og den starter 20 og fortsætter 40 meter ned, så ville det give en langt bedre cop værdi. (omkring 4,5-5)

Holder det?

d.21-11-2010
3: - huset er sat til at have et årsforbrug varme ca 70.000 kwt

70000kwh varme divideret med cop.4,5=15555kwh EL.

15555#0,8=12444.kr

Er der noget jeg har over set

Hilsen no100

2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.

hamselv
Der er noget du har overset no100

1 Grundvandstemperaturen er ikke konstant. Den svinger også. Normalt er den lavere end 10°

2 Du kan ikke anvende grundvand direkte, men skal have en mellemveksler på. Dvs varmepumpen "ser" en koldere brine.

3 Er det en lodret sonde, vil der optræde afkøling af jordmonet'et og varmepumpen "ser" koldere brine.

4 De 70000 kWh der nævnes er ikke noget vi ved hvordan er beregnet. Tidligere har tal som 40000 og 50000 været nævnt. Da der har været anvendt pillefyr, er dette et ret usikkert tal.

5: Års COP er IKKE lig en øjebliks COP, der endda er forudsat lavtemperaturdrift. Slet ikke når Jan allerede har oplyst han kører relativ varm fremløb.

JanHansen
Hej og igen tak for de mange indläg.
Debatten vil nok blive lidt rodet hvis man tager alt jeg har sagt med i betragtning. Derfor må jeg lige tilføje, at jeg først har fået varmepumpen installeret i forrige uge, og at en del af det jeg har sagt tidligere er spekulation og delvis spørgsmål omkring hvordan tingene måtte hænge sammen.

Mht energiforbrug er det af energi konsultet firma anslået at huset har et varmebehov på 70000 kwt. Dette er udregnet på baggrund af måling over en periode hvorefter periodens forbrug og temperaturer sammenholdes og med udgangspunkt i standardår anslåes husets varmebehov. I de fleste kalkuler jeg i øvrigt har set fra forskellige varmepumpefirmaer anslåes huset at have et behov på 90000 kwt med udgangspunkt i alder og størrelse. Da huset dog er efterisoleret især på loftet vil jeg mene at et sted imellem 70000 og 90000 ikke burde være urealistisk.

mht cop - så er den vel realistisk kun på 3-3,5 og da jeg i en tidlig vurdering tog udgangspunkt i 5 var det på baggrund af det dygtigt udarbejdede markedsføringsmateriale som fremhæver værdier op til... Siden er jeg da blevet lidt klogere.

Mht at vi kører med høj fremløbstemperatur, så skulle det gerne ændre sig snart da vi få sådan et 7 kwt ventilator element op. Der må vi kunne køre med lav temperatur og alligevel få en dælens masse varme ud i huset.

men under alle omstændigheder - det er nok den el-patron jeg skal have styr på

allankj1
Ja prøv lige at få styr på den og se nogle andre tal for forbruget.

Her må leverandøreren kunne hjælpe dig. Sådan noget skal de vide hvor der stilles på denne henne.

Allan

hamselv
Det tror jeg også Jan.

Desværre har jeg ingen håndbog for Rego 5100, men kan se at mulighederne for blokade og forsinkelse er til stede i Rego 1000 (den styring der er i de mindre HE'ere. Standard er fordrøjningen 60 minutter. De kan du roligt hæve til måske 200 - 300 minutter. Derforuden er der en blokadetemperatur. Der ville jeg nok forsøge mig med 0° i første omgang.

allankj1
Her er et par manualer. Godt nok til de mindre HE modeller men mon ikke de er bygget meget ens op. Ville foreslå at du læser dem. Det giver dig sikkert et godt overblik over pumpen og dens muligheder og begrænsninger samt selve styringen.

[url]http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_OM_Greenline-HE_sv_201003.pdf[/url]

[url]http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_IM_Greenline-HE_sv_201003.pdf[/url]

Den ene er forbrugerhåndbogen og den anden er installørhåndbogen.

Der stå noget om "tillskott" i disse manualer og der står at det kobler til efter 60 min. Der står også at de kan blokeres. Prøv at søg på "tillskott" i manualerne men det bedste ville være at læse dem godt igennem. Antager at du forstår svensk når nu du bor deroppe. Grin

Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 22-11-2010 15:18

hamselv
De duer ikke rigtig Allan. Rego 5000 er noget forskellig fra Rego 1000. Har lige været ved at læse. Så vidt jeg kan se er standardfordrøjningen 180 minutter (menupunkt 8.1) Den kan stilles op til 400 minutter

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 12

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.