Meget højt El forburg
|
DennisP |
Lagt på d. 18-10-2011 22:33
|
Begynder
Antal indlæg: 52
|
Hejsa.
Har for et par dage siden oprettet en tråd omkring mit jordvarme anlæg, med flere spørgsmål, grundet manglende viden omkring denne type anlæg, men denne tråd er åbenbart blevet væk, så kan ikke rigtig fortsætte med spørgsmålet i denne.
Men for hurtig at opsumere, så har vi i maj, i år, købt en nedlagt landejendom, hvor der sidste sommer er monteret et jordvarme anlæg.
VI er dog kommet til at følge lidt med i elforbruget, og vi har siden 28 maj, til d.d. brugt ca. 4000 kWh på varmepumpen. Det synes vi umidelbart, det lyder af meget, idet vi jo som sådan først, lige har fået det rigtig kolde vejer.
Stuehuset er 200 m2 og er hulmursisoleret, med glasuld, og der er isoleret efter alle nye regler, ved total renovering af huset. i 2007.
Jeg har i dag haft besøg af en kammerats, kammerat som opringelig er udlært VVS'er, men som ikke har haft meget med jordvarme anlæg at gøre, dog kunne han konstatere, at anlægget sender mellem ca. 40-45 grader ind i huset, hvilket, hvis jeg har forstået det rigtigt, er meget lig det som man kan forvente af de fleste jordvarme anlæg, alt afhænig af jordforhold osv.
Men vi kan simpelthen ikke komme frem til hvorfor anlægget bruger så meget strøm.
Har lidt, tidligere ejer, mistænkt for at have indsat en ældre pumpe, egentlig beregnet til staldvarme, men igen synes jeg det lyder vildt hvis denne skal bruge over 4000 kWh på 4,5 mdr, i sommer perioden.
Synes dog at kompressoeren køre meget ofte (Ved ikke hvad der er normalt) med ca. 10 min pr. time, ihvertfald. Hertil kommer at der sidder en ældre cirkulationspumpe i varmepumpen.
Nogen der har nogen ide om hvad der kan være "Strømtyven" ?
På forhånd mange tak!
Mvh.
Dennis
DennisP tilknyttede følgende billede:billede:
|
|
|
|
Admin |
Lagt på d. 18-10-2011 23:02
|
Ved meget
Antal indlæg: 787
|
Hej DennisP
At dit indlæg skulle være blevet væk står jeg uforstående overfor ?
Farmtherm er en produkt serie beregnet for landbruget.
Den viste model er af ældre dato, og sikkert med en mannerup stempelkompressor.
VP har sikkert været brugt som stald varmepumpe.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 18-10-2011 23:04
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
|
Det er en gammel fætter. Rimeligt sansynligt køres konstant temperatur og ikke brugsvandprioritering og flydende kondensering. Kompressoren gætter jeg på er blå!
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 18-10-2011 23:18
|
Ved meget
|
Årsagerne kan være mange. Træt anlæg. Utilfredsstillende styresystem der ikke udnytter flydende kondensering. Manglende isolering. Underdimensionerede radiatorer.
Når det er knaldende vinter er der ikke den vilde forskel på anlæg af den ene og den anden slags, men i overgangsperioder og sommer vinder de nye, ved at køre lavt fremløb på radiatorvandet. De gamle anlæg med stempelmaskiner var ikke ligefrem plaget af de helt vilde virkningsgrader, og hvis sådan en fætter har 15 - 20 på bagen er den formentlig ved at være træt. Sidst vi kasserede en møj gammel fætter fik kunden en halvering af omkostningen - på årsbasis. En udskiftning af en meget gammel luft/vand'er gav det samme resultat (og en stor glæde ved pludselig at have rigtig varm vand).
Som med biler, fjernsyn, pc'ere og forstærkere bliver tingene bedre og bedre.
|
|
|
|
DennisP |
Lagt på d. 18-10-2011 23:22
|
Begynder
|
Admin:
Indlæget er ihvertfald væk, når jeg klikker på det tidligere link i min mail, og der er ikke noget under "mine debat indlæg"
Jeg havde i tidligere indlæg, linket til et fotoalbum på andet site, ved ikke om det er derfor det er fjernet, isåfalf, så beklager jeg dette.
VP'en er helt sikkert af ældre dato, og når man åbner den, så er der mange dele, som ikke bliver brugt i den nuværende indstallation.
Kompressoren er ganske rigtig blå, som "hamselv" skriver + der sidder tre røde beholdere i den.
Hvorvidt den erbrugsvandprioritering og flydende kondensering har jeg ingen ide om. Men det er vel selve VP der tager strøm i systemet, så kan der hentes noget i det højde strømforbrug, ved at skifte denne til en nyere model? |
|
|
|
DennisP |
Lagt på d. 18-10-2011 23:26
|
Begynder
|
hamselv:
Du kom mig lige i forkøbet og tak for det, er tegn på super hurtige svar.
Ved ikke helt hvad "flydende kondensering" betyder, men igen hvis det kan spare mig for mange kWh, køber jeg gerne en ny VP.
PT. bruger jeg i snit 60 kWh om dagen, bare på VP'en, så uanset hvad, må dette næsten kunne forbedres. |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 18-10-2011 23:27
|
Ved meget
|
Den ER gammel. Har selv kasseret en der ligner endog temmelig meget - ingen nævnt ingen glemt. Hvis du kigger på kølekomponenter og finder skilte med R22 R12 eller R304 har du en ret sikker indikation på den er gammel (forbudte kølemidler).
What ever. Den er ikke så drønende nem uden at have set helheden, men du ville nok være ret godt tjent med en ny maskine. Dine slanger - 600 meter så vidt huskes, kan sagtens genbruges.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 18-10-2011 23:29
|
Ved meget
|
Hvis det forbrug KUN er VP'en er der klart noget der ikke kører godt.
|
|
|
|
DennisP |
Lagt på d. 18-10-2011 23:39
|
Begynder
|
Forbruget er målt med bimåler, kun på VP, samt cirkulations pumpe.
De 600 meter er ganske rigtig husket, og det er da store ting, hvis de kan godkendes. Som jeg forstår det, er det vel "Bare" at udskifte VP til en ny? |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 18-10-2011 23:43
|
Ved meget
|
Umiddelbart ja. Men der er altid et men. Din brugsvandsbeholder skal også skiftes. Og hvis det er lavet som vi sommetider har set med en beholder inde i huset og varmepumpen i en udbygning, langt fra tappesteder er det lidt værre end bare lige.
Men få en ud at kigge og lave en vurdering på det. Det er næsten altid standardsvaret på sådan noget her. Måske er det fløjtende nemt, måske er det bøvlet om den onde. Og timeløn vejer slemt idag.
|
|
|
|
DennisP |
Lagt på d. 18-10-2011 23:51
|
Begynder
|
Anlægget er bygget med 400L Stiebel Eltron buffertank (Fra sommer 2010) som er placeret ved siden af anlægget. Herud over er der ved siden af anlægget, monteret varmvands beholder til køkken i gildesal, og så er der monteret varmvandsbeholder i stuehuset, hvor vandet kommer ind fra anlægget. Der er ca. 20 meter fra VP til hvor det går ind i stuehuset.
Ved ikke om det besvare på, hvorvidt brugsvandsbeholder skal skiftes eller ej.
hamselv:
Kan igen se du skriver "Vejle" i din profil tekst. Har du nogen ide om hvilken VVS'er i nærheden af Grindsted (7200) der er god til jordvarme? |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 18-10-2011 23:56
|
Ved meget
|
Se der har du allerede en del af svaret. VP'en skal altid køre høj temp. + varmetabet i 20 meter fjernvarmeledning er klar til at få øje på.
Alle der har solgt bare een varmepumpe siger de er eksperter. Jeg ville foretrække en konsulent der kan regne energi. Jeg kender nogen der er gode (til at gøre det de får besked på)! Men nogen skal give dem besked.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 19-10-2011 00:01
|
Ved meget
|
Din opbygning lyder uheldig. Man ville være bedre tjent med at have varmepumpen i hovedhuset - går ud fra gildesalen kun skal grundopvarmes. Så havde det været klart rarest at den transportledning ikke skal holdes hamrende varm altid. En energioptimering vil kræve nogle valg. Hvad skal prioriteres osv. Optimalt har du en varmepumpe hver sted, menæhh så begynder det at koste, og har du strøm nok osv.
Man kan så regne på om man skal lave noget "snyd" med at toppe brugsvandet op med en lille elvandvarmer osv. Der er mange muligheder, men du som betaler og bruger skal vide hvad de forskellige forslag betyder, på de forskellige konti.
|
|
|
|
DennisP |
Lagt på d. 19-10-2011 00:13
|
Begynder
|
Skal lige forståe det ret, skal VP altid køre høj temp. da der er så langt til hovede huset, eller hvordan?
Ja, kan godt se der er mulighed for stort varmetab i transporten til stuehuset, men har desværre ikke mulighed for at flytte evt. ny VP ind i huset.
Gildesalen har mulighed for gulvvarme, men er ikke noget der er åben for til dagligt. Varmvandbeholderen, er kun til varmt vand i køkken i gildesal.
Vi har det generelt ikke meget varmt i vores hjem (Hellere ikke tidligere hvor vi havde fjernvarme) så den varme som nuværende anlæg kan levere, er sådan set fint nok, men igen er det de mange kWh der får det til at lyse rødt. |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 19-10-2011 00:23
|
Ved meget
|
Netop. Din varmepumpe skal altid køre varm. Ellers har du ingen brugsvand. Sådan en som min, kører kun varm når jeg laver brugsvand. Skal den varme lidt (nu f.eks) kan jeg køre noget lavere i temperatur. En scroll baseret pumpe (som alle de moderne) stiger dramatisk i virkningsgrad når de kun skal lave 35 grader i forhold til hvis de konstant står til 50 grader. Endvidere er varmetabet i fjernvarmeledningen også en slem faktor på varmetabet.
Kan man fysisk ikke lave det optimalt, må man søge de kompromisser der er. De kunne hedde forvarmning af brugsvand og så toppe med elpatron/elvarmer i huset. Men igen det kræver nøje analyse og gennemregning af konsekvenser. Der er ikke noget ved at løse et problem for så at få et andet.
Såøhhh fastlægning af hvad der faktuelt er lavet, forbrugsmønster osv er nødvendig. Ellers snakker vi gæt. Men det lyder som en klassiker.
|
|
|
|
DennisP |
Lagt på d. 19-10-2011 00:30
|
Begynder
|
Puha.- Sætter sgu snart et stoker ind i stedet
Men er vi ikke enige om, at uanset varmetab og placering, så er over 60kWh i døgnet, for meget, for opvarmning af velisoleret hus, samt varmt vand 2 voksne og et spædbarn?
Okay, jeg må have fat i en konsulent så.
Er det stadig en VVS'er man skal ringe til, eller er det selvstøndige konsulenter med speciale i Jordvarme? |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 19-10-2011 00:41
|
Ved meget
|
Du bør få en forbi der kan regne energi. Går du i stoker får du bare et nyt chock. Og du pådrager dig en fandens masse vedlighold. Eneste fordel er. Det kan gøres billigt (men så får du bare hævnen på driftøkonomien). Stokeren er så ikke så driftøkonomisk følsom nåt anlægget er opbygget som dit. Igen et større regnestykke.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 19-10-2011 00:43
|
Ved meget
|
Jeg bruger vel det samme energi, når der er - 10 grader ud. Lidt flere kvm med konstant varme på.
|
|
|
|
DennisP |
Lagt på d. 19-10-2011 00:50
|
Begynder
|
Hehe, det med stokeren, var nu også mest for sjov. Tidligere ejer af ejendommen, skulle efter signe have udskiftet stokeret, idet driftsøkonomien var meget høj, at hans jordvarme løsning også er det, er jo så en anden side af sagen.
Hmm, jamen hvis du bruger samme energi, er det jo nok ikke så uregelmæssigt, som først antaget. Synes bare at hvis det kommer op på 4000 kWh i sommer perioden, tøre jeg slet ikke tænke på vinteren |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 19-10-2011 00:55
|
Ved meget
|
Forskellen er jo at mit forbrug af den kaliber er ved minus 10, dit er ved plus 10. Det kan gøres meget bedre. Og mit hus er ikke for godt isoleret, der er endnu et par hængepartier der skal fikses.
|
|
|