HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvor mange kWh bruger I pt?
DennisP
Hejsa allesammen.

Som jeg har skrevet om, i et tidligere indlæg, havde jeg et meget højt forbrug på min VP (ca. 60 kWh i døgnet i oktober månede)

Har så nu fået givet VP service, hvor den bla. fik lavet en utæthed på tryksiden af kompressor, samt efterfyldt 3,5 kg kølemiddel.
Dette har resulteret i, at jeg nu, uden ændrig af brugsvaner, er kommet ned på ca. 35 kWh i døgnet istedet.

Synes dog stadig det er lige i overkanten, men da jeg ikke tidligere har haft jordvarme, er jeg lidt på bar bund, mht. hvad der er almindelig.
Så hvad bruger i PT i kWh på jeres anlæg?

Ved selvfølgelig godt det ikke kan sammenlignes, da forbrugsmønster, isollering, hus - og familie størrelse osv. spiller ind, men vil som sagt gerne bare have lidt en ide om et "normalt" forbrug.

Jeg overvejer at udskifte varmepumpen (en ældre model fra 98, egentlig bygget til staldvarme) til en nyere model, men er der noget at hente mht. daglig kWh forbrug, ud over på cirkulations pumperne, altså er der generelt noget at hente på en nyere compressor, samt mere effektiv styring? og er det i såfald rentabelt ift. udskiftning af pumpe.

Kom frisk! Smile

mureren
Min søster og svoger har på godt et års beboelse i et nyt og rigtig godt isoleret hus på 153 kvm. brugt 5.300 Kwh., Det er inkl. alt el til husstanden, og inkl. forbruget fra en Vølund F1245.
Dvs. cirka 14,5 Kwh om dagen inkl. alt. De bor 2 voksne og et barn på 2 år i huset.

DennisP
mureren:
Tak for indlægget, var godt nok ikke meget. Gennemsnitlig el forbrug til brugs-el hos en normal familie, regnes normalt til 5000 kWh.

Høre meget gerne fra flere Smile

Edvard
Vi har haft luft/luft i 10 dage.
Ikke meget at lave statistik på!
Forbug på 10 dage er 200 KWH ~20 kwh/dag.

Generelt har vi altid haft et meget højt elforbrug her i huset.

mvh

Edvard Korsbæk

mureren
Jeg tror også de er ret sparsommelige...men alligevel!
Jeg bruger selv mellem 6.000 og 7.000 Kwh. årligt....og det er uden en varmepumpe!

allankj1
Har siden den 17. oktober brugt 9,96 kwh i snit i døgnet til varmepumpen.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

pmp
Du kan nok ikke bruge det til noget, men mit forbrug til varmepumpen har de seneste døgn været:
22/10 = 6,89 kwh
23/10 = 7,21 kwh
24/10 =12,76 kwh
25/10 = 8,68 kwh
26/10 =10,00 kwh
27/10 = 11,46 kwh
Det er antal af soltimer der gør de store udsving.

Naturligvis er de nye varmepumper mere økonomiske end de ældre, men din installation er jo heller ikke helt optimal, så der skal nok mere til end en ny varmepumpe, hvis du virkeligt skal ned i forbrug.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

DennisP
pmp:

Og hvad er det der mere skal til, for at forbrugget kan komme længere ned? Skær det gerne ud i pap Smile
Ved folk siger, at installationen ikke er optimal, ved at VP og bugger er placeret i anden bygning, og at varmvandsbeholder er placeret i stuehus, men som jeg høre det, er der mange, isæt på landet, der har denne opbygning, så kan simpelthen ikke forstå hvorfor mit forbug er så meget højere?! Igen, skær det genre ud i pap Smile

hamselv
Det kan man da sagtens. Når varmekilden er en varmepumpe (de fleste punkter gælder for alle slags varmekilder).

Undgå unødigt tab. I dit tilfælde er placering af varmepumpen langt fra forbrugssteder uheldig og energikrævende. Det koster.

Brug ny teknologi. En moderne varmepumpe er mindre energikrævende end en gammel.

Udnyt udekompensering og dermed fordelen ved lav fremløbstemperatur og mindre tab + den helt åbenlyse med en laaangt højere virkningsgrad, pga samme. Det kan du ikke, med den opbygning dit anlæg har!

Og selvfølgelig allervigtigst. Sørg for huset bruger så lidt varme som muligt.

DennisP
hamselv

Tak for svaret Smile
Som jeg læser dit svar, vil du mene det kan betale sig at udskfite den ældre VP med en ny?
Hvad menes med "udekompensering" ?

TIL ALLE:
Har oprettet en ny tråd, hvor jeg har beskrevet alle facts omkring opbygning, bolig, forburg osv.
Håber nogen vil besvare denne, ud fra de helt elementære spørgsmål, hvad gør jeg for at optimere anlægget, når det ikke er muligt at flytte pumpen.

Mogens
5.300 Kwh på et år alt incl. går jeg selvfølgelig ud fra og uden anden form for varmekilde.

Kan det nu også passe!
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.

mureren

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1682&pid=10806#post_10806]Mogens skrev:[/url]

5.300 Kwh på et år alt incl. går jeg selvfølgelig ud fra og uden anden form for varmekilde.

Kan det nu også passe!

Ja.
(med forbehold for at Energimidts måler er defekt, men jeg tvivler stærkt)

woebbe jordvarme siden 1985
Jeg har brugt følgende på varmepumpen alene :

September 128 kwh

oktober 311 kwh

ovenstående er incl opvarmning af mit udendørs spabad som varmepumpen altid holder klar med 38 grader varmt vandGrin
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

BAT
Jeg har brugt ca. 400 kwh her i oktober. Har den sidste uge lagt på ca. 15-20 kwh i døgnet.
Overvejer at skifte retur til anden varmekurve - vinteren nærmer sig jo nu.

Forbruget ved jeg ikke om er højt eller ej. Er egentlig godt tilfreds selv, men vil selvfølgelig gerne optimere mest muligt. Kan se jeg ligger på ca. 3,0 i cop værdi - nogle dage lidt lavere. Har ikke gulvvarme, så kan da vel ikke klage. Wink
Vølund F1245, 10 kw, 450 meter slange, gl. hus fra 1870, nyt gulvvarme i hele underetagen udført 2019, ok isolering.
Deltager i Styrminvarmepumpe.

hamselv
Prøv lige at kontrollere dit anlæg fra styr din varmepumpe. Hvis du kører ren elvarme skal din effektfaktor gerne være særdeles tæt på een. Det ved vi af erfaring at det måler udstyret IKKE. Så afprøv det lige. Dette kunne give nogle ganske anderledes tal.

BAT
Jeg har tallene fra Styr din varmepumpe. Har taget de to grafer og divideret værdien for varme med elforbrug. Jeg har frakoblet el-patronen.
Vølund F1245, 10 kw, 450 meter slange, gl. hus fra 1870, nyt gulvvarme i hele underetagen udført 2019, ok isolering.
Deltager i Styrminvarmepumpe.

hamselv
Prøv så at frakoble varmepumpen og køre ren elpatron. Så skulle din effektfaktor gerne være ekstrem tæt på en. Hvis ikke de er det, er målingerne ikke meget værd. Desværre har ret store divergenser vist sig.

hamselv
Det vil være meget interessant at vide om problemerne er enkeltstående, eller om "styr din varmepumpe" har generelle nøjagtighedsproblemer. Det er meget bekymrende hvis målingerne ikke passer. Især hvis de bruges til at bygge erfaringer/viden på.

Investeringen i at teste udstyret er ganske minimal på denne her årstid. Opfordrer alle dem der deltager til at lave et forsøg, f.eks løbende på 12 eller 24 timer (for at lave størst mulige nøjagtighed). Afviger tallene væsentlig fra en effektfaktor på 1, så tag kontakt til "styr din varmepumpe" og find ud af hvordan de vil kalibrere. Oplys meget gerne tallene fra dine forsøg her. Det bliver vi alle klogere af.

allankj1
Det er mig der har haft mest fat i Styrdinvarmepumpe og har lavet forsøg med ren drift på el-patron. Her viste det sig at min COP lå på 0,876 ved drift på ren el-patron (korrigeret for forbrug til cirkulationspumpe). COP'en burde være 1,0 rent !!!!! Men efter en del samtale med Styrdinvarmepumpe har de stadig ikke kalibreret mit anlæg. Jeg har kontrolleret at delta mellem fremløb og retur jvf. pumpen er ens med den delta som der kan aflæses hos styrdinvarmepumpe. Hvor kan problemmet så være. Jo i det flow som de aflæser. Jeg mener at det i min tilfælde er 12,4 % for lavt. Har forsøgt at få dem til at kalibrere min flowmålere så det passer med en COP på 1,0. Dette er dog ikke sket endnu.

Dog er de selv inde på at flowmålerne nok viser for lidt. De har i hvert fald flere installationer hvor COP'en er meget lav. Grundfos siger at der er en afvisning på +/- 1,5 procent men flowmåleren koster altså 400 kr og nøjagtigheden er derfor nok også derefter. Jeg ved at hamselv har målerudstyr til 17.000 kr hvor nøjagtigheden er +/- 1 %.

Derudover tror jeg ikke vores målinger tager hensyn til den varme der laves når der laves varmt vand. Hvorimod forbruget medgår.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

allankj1
Rettelse jeg tror ikke at målingerne tager hensyn til det varmetab der sker i vandtanken over et døgn. Dette vil naturligvis have en vis betydning.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.