HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Knække varmekurven ????????
masteraugust
Er der nogen herinde der kan forklare mig hvad det betyder?
Har forsøgt at læse mig til det, men uden held og vil derfor gerne have det "skåret ud i pap".
Hvis jeg knækker opad giver det så mere eller mindre varme i huset ?
Og ja jeg fryser igen. !!!!!! har ca. 16-17 grader i huset og kan ikke få mere gang i det.

Signaturen passer derfor ikke rigtigt.!

Mvh.Jan
IVT HT+ C11m/300l buffer,266m2 hus+81m2 værksted.Temp i hus 22-23 grader-i værksted 5-6 grader.

hamselv
Hvi varmepumpen er i drift uafbrudt hjælper det ikke at skrue på kurver. Så er max kaaciteten bare overskredet. Så står valget mellem at fryse, eller at tillade elpatron drift.

"Knække kurver" er som skrevet at manipulere varmekurven således den ikke er helt liniær. Populært er det oftest at lave et lille løft ved udetemperatur +5 og mest brugt er det at knække kurven ved 10 og/eller 15 grader for at bebeholde en smule varme til håndklædetørrer og gulvvarme.

Hvis du har eksperimenteret væsentlig med knække kurve, kan jeg kun anbefale dig at resette styringen og få startet forfra.

Kurve ca 3 - 3,5 på ren gulvvarme. Ca kurve 5 på radiatorbaseret.
Finindstilling ca +2 (måske lidt mere).

Blokering af elpatron og forsinkelser - så skal jeg lige vide noget mere.

Er problemet at kapaciteten overskrides, er mit bedste råd, at få isoleret og tætnet lidt mere.

masteraugust
Jeg har ikke rørt ved den "knækkede kurve", piller sjældent ved noget jeg ikke forstår.
Sidste år ved samme lave temp havde vi ikke noget problem med at holde varmen(da jeg først fik skruet samlinger sammen og hældt mere vand på anlægget-IVT folk er også mennesker og kan glemme ting).
Huset er overordentlig velisoleret og har installeret genvex anlæg, er bygget i 1981 og isoleringen er bedre en 1981 kravene(+100 mm på loftet)
Kan ikke se at el-patronen kører/nogensinde har kørt.
I mit hus har jeg i nederste etage (149m2) almindelige radiatorer i de fleste af rummene, dog har jeg gulvvarme i ca. 40m2(toilet-hall-entre-fordelingsgang og bryggers)
På øverste etage(117m2) har jeg alm. radiatorer i alle rum.
Har tidligere forespurgt om jeg kunne slå el-patronen til manuelt, men jeg tør ikke rigtigt, der var et eller andet med sikringer ?....tror jeg.
Tågehornet fra Tylstrup.
IVT HT+ C11m/300l buffer,266m2 hus+81m2 værksted.Temp i hus 22-23 grader-i værksted 5-6 grader.

hamselv
Mulige fejl:

Viser følere rigtigt? Udefølerne kan godt "glide" og så kører VP'en ikke efter den rigtige udetemp. Ellers er det kun brinefølere der plejer at ryge.

Trevejs ventil, men så plejer man at få fejlmeldinger eller man har ikke ordentlig varmt vand, alternativt vildt for varmt vand.

Kølemiddeltab (det har vi så aldrig prøvet)

Termoventil (det plejer man så at kunne se på temperaturerne).

Prøv lige at komme med dine temperaturer, medens den er i drift på varme. Når du er igang, så kig lige på skueglasset (nederst til højre).

Lad mig høre dine kurve (her indstiller du varmen) og...

Finindstilling af varmekurve....

Din snavssamler på varmesiden er selvfølgelig ren?

Du har ikke telestater eller radiatorventiler der hænger (mere end 90% af fejlene ved VP installationer).

Elpatronens indkobling er fabriksindstillet til at vente 60 minutter med indkobling. Dette stiller man normalt en hel del højere for at undgå pjatkørsel på denne, især med gulvvarme. Endvidere findes en indstilling til blokade af elpatron. Den kan du med fordel stille ikke aktiv. Indkobling af elpatronen vil nok klogeligt være på 150 - 300 minutter.

...men vil godt lige høre lidt tal først. Og høre lidt om telestater/termostater/snavssamler.

....ellers. Dit Genvex anlæg.????? Nu hænger bypasset ikke i denne?? Det er set, og koster slemt på energi'en. Når det er så koldt som nu, bør man også køre med en pæn lav hastighed, for at mindske varmetabet. Og det er en Genvex (Energy II) formentligt???

masteraugust
Mange af de ting du nævner kender jeg ikke.
Trevejsventil
Termoventil
Skueglas...kan ikke se noget, skal jeg tage sider af min unit for at se det ?
Varmen er sat til 6,9 ved justering mellem 0 og 10
Varmekurve finjust. er sat til 6,0 mellem tallene -10-+10
Ved ikke noget om mit genvex anlæg udover at det er et gammelt et der sad i huset da vi købte det og det renser/cirkulere luften men er ikke tilsluttet noget varme halløj.
Tror ikke mine termostater hænger, havde fint varme i huset indtil for en 4-5 dage siden og jeg har varme på i alle rum !
Snavssamler ?
Hvis jeg kunne tilknytte filer/billeder af displayet, var det måske noget nemmere at lægge data ind her på siden ?
Kan man det ?

masteraugust
Tilføjelse.
Systemet har fået et årlig eftersyn i oktober og han var så herude kort tid efter da der kom vand ud for neden(meget meget lidt).

hamselv
Det er heller ikke GDS ting jeg nævner.

Dit anlæg kører ekstremt højt i kurve og finindstilling. Noget tyder på du har flowproblemer på varmebærersiden (din pumpe kører for lavt, dine ventiler hænger eller andet). At den skal stå så højt kan også skyldes svigt i udeføler.

Gå lige i menu 3 og udlæs alle temperaturer! Skriv dem ned og sæt dem ind her. Skal være med varmepumpen i drift på opvarmning.

For 4-5 dage siden faldt temperaturen kraftigt og den arktiske vinter lagde sig over landet.

allankj1
Et årligt eftersyn er ikke nogen garanti for at anlægget kan lave varme nok når det bliver koldt. Er pumpen for lille til huset så kommer man til at fryse. Men klart at er der fejl på anlægget kan det give ydelsesproblemer. Er der varmt vand nok? Prøv i menu 3 at aflæse alle temperaturer og smid dem ind her på siden.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
I din manual er der et afsnit der angiver hvorledes du skal rense din snavssamler. Den skal sidde på røret mellem varmepumpe og buffer. Det bageste rør til venstre! Sluk for varmepumpe, drej på hanen, pil låget af. Pil filtret ud vha den tang der sidder på fyldemanifoldens isolering. Rens dette. Fortæl om der sad meget i dette. Monter igen. Pas på låseringen kan være svær at få på plads. Skrue låget på. Drej hanen. Tænd varmepumpen og efter 10 minutter skal den starte af sig selv (der er genstartsforsinkelse på - så gå ikke i panik).

Du trænger vist til en gang service i almindelighed + grundig gennemgang af hvordan og hvad du kan justere, og hvilke værdier du bør efter. Hvis det virkelig er nødvendigt at køre så højt i kurver/finindstilling er raadiatorkredsen ikke egnet til varmepumpedrift. Ikke engang på skrækkelige etstrengssystemer har vi kørt med så vilde indstillinger.

allankj1
Kan der være et bypass der skal lukkes så varmen kommer ud i huset fremfor at piske rundt mellem fremløb og retur. Har jeg set før. Det betyd meget høj varmekurve og ikke ordenlig varme i huset. Lukket bypas = bedre varme og lavere varmekurve
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Anlæg med buffer skal ikke have bypass. Og er det et sådant skal det fjernes helt. Hvis det er lavet med en AVDO ventil, skal den skrues helt til, og fjernes ved en senere lejlighed. Hvis to tilkoblinger er vendt, så der er blanding i tanken, vil noget lignende forekomme.

masteraugust
Menu 3
RADIATORRETUR GT1 FRA 56 NUV. 31,2
TEMP.AFLÆSNING UDE GT2 -4,9
TEMP.AFLÆSNING VARMT VAND GT3
SETP 51,0 NUV. 49,6
TEMP.AFLÆSNING KOMPRESSOR GT6 71,9
TEMP.AFLÆSNING VP UD GT8 37,9
TEMP.AFLÆSNING VP IND GT9 31,7
TEMP.AFLÆSNING JORDSLANGE IND GT10 0,2
UD GT11 -2,6

masteraugust
Der er ingen problemer med varmt vand overhovedet.
Snavssamleren blev renset da han var her(når det er den dims du snakker om :-).
Indstillingerne er noget vi i panik har prøvet for at få mere varme på og ja jeg trænger nok til et eftersyn, min installatør som har IVT center heroppe i det kolde nord, lovede mig et kursus og en grundig gennemgang, men han sagde ikke hvornår ;-)
Jeg har rykket ham flere gange.Shock

allankj1
Og du er sikker på der er vand nok på anlægget ??? Mærkeligt når du sidste år godt kunne holde varmen. Alle aflæsninger ser jo okay ud. Det virker bare som om den ikke har kraft nok til at opvarme dit vand til den rette temperatur. Altså pumpen er for lille eller anden defekt. El-patron på eller du må være lillemor i aften (men det er vel også okay)

allankj1
Alternativt hvad med at skrue ned til 1-2 grader i værkstedet? Så burde den have mindre at arbejde med og dermed kan den bedre hæve temperaturen i huset.

hamselv
Tallene ser faktisk ret gode ud. Går ud fra du har blandet radiatorer/gulvvarme?

Tilbage til varmekurve 5. Tilbage til finjustering + 2 - 3, eller hvad den nu var.

Der er to muligheder, hvis det tidligere har virket.

Vandflowet på varmebærersiden er for lille. Dette kan skyldes pumpen der trækker på radiatorerne kører lige langsom nok, eller ventil eller andet der hænger. Hvis omløb er lavet skal dette afspærres. Men noget andet siger mig at varmetabet måske har oversteget varmepumpen formåen. Måske skulle du når det er så koldt knibe dit værksted lidt længere ned + måske overveje om det er der der skal efterisoleres lidt.

Din udetemperatur ser noget forkert ud. Her har vi minus 7,7 og jeg bor kystnært. Er udeføleren gledet, kan anlægget være kommet bagud. Det er så ikke til at slæbe op igen, når det er så rædsom koldt. Der kan det være ok at anvende elpatronen et døgns tid for at komme med igen. Det gør det ved at indstille tilskudstimeren som Allan angiver til 60 minutter, ophæve blokaden af samme. Tillade indkobling af 2/3 effekt. Men det er vigtigt du får gennemgået ventiler mm. Vi har flere steder set fastgroede radiatorventiler og tilstoppede manifolds der afstedkommer en masse irriterende problemer.

Lav iøvrigt lige en aflæsning af program 3 igen, når du er færdig med nævnte ændringer!

Hvis du har et termometer der er rimelig præcis, kan du prøve at kontrollere udeføleren. Viser den f. eks to grader for højt, kan du som nøddrift tillægge 2 grader på finindstillingen og så iøvrigt skynde dig at få bestilt udskiftning.

hamselv
Iøvrigt husk på:

Noget der styrer on/off hjælper det ikke at træde hårdere på speederen. En radiobil kører ikke stærkere af at du træder hårdere på speederen.

Såøhhh, har varmepumpen kørt uafbrudt, da problemet sneg sig ind på dig, tyder noget på et svigt i klimaskærmen. Tog varmepumpen pauser tyder noget på flowsvigt, eller omløb, eller udefølerfejl.

hamselv
Hvilken isoleringsstandard har dit værksted. Bliver ved med at have en følelse af det er der varmen er høvlet ud fra. Hvis varmen der har stået lidt højere, eller et vindue eller dør ikke har været lukket ordentlig, kan sådan et værksted jo alene kvæle varmepumpen. Hvis du har forsøgt at varme det op med den kraftige frost, kan varmepumpen jo være røget i knæ på den konto.

masteraugust
Har lige lukket for alle de 3 radiatorer så der kun er varme i rørene på værkstedet.
Har just. elpatron som du beskrev tidligere, men kan ikke se den går igang(kan man se det i displayet)
Justerede den for flere timer siden til 0 grader og gjorde den aktiv.
Jeg tjekkede også driftstid for el patronen igen og den står stadig på 35 timer, som den gjorde før jeg ændrede det. Sad

hamselv
Varmepumpen skal stå med opvarmningskrav i en time. Så begynder tælleren at tælle op. Det tager så yderligere et antal minutter, så tænder den 3 kW.

Så den tager en god times tid. Nu er det vel for hunde ikke sådan du kører med brugsvandscirkulation? Gør du det, SKAL du hæve hysteresen på brugsvandet til 5 eller 6.

Nu kan jeg så gætte at du nok har et omløb på rørene i værkstedet. Dette nok lavet med en returventil. Denne skal du nok også lige kontrollere (den ligner en radiatorventil) og skal knibes så rørene kun holdes lune.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 10

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.