Buffertank montering
|
Slangenok |
Lagt på d. 08-08-2015 11:56
|
Begynder
Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 17/02/2015 17:54
|
Se vedhæftede diagram PDF
Har med interresse læst ovenstående om montering af buffertank
Jeg har en 9kw IVT jordvarmepumpe som kører SÅ godt
men lige siden installationen har jeg undret mig over rørføringen til den 110L Metro som skulle fungere som buffer. Lokal VVS montør -
Der sidder en Alpha pumpe C som styrer fremløbet - den køre med automatik
hele døgnet og altså sådan set i serie med den indbyggede pumpe A. Der er ingen styring imellem dem. hvis pumpe C kører konstant vil den hente koldt returvand - Buffertanken er genenelt kold og det er der såvidt jeg kan se ingen ide i .
Nu læser jeg så at den måske skulle sidde i returløbet fra anlægget - how - ? |
|
|
|
pmp |
Lagt på d. 08-08-2015 13:58
|
Ved meget
Antal indlæg: 654
Tilmeldt: 26/04/2008 23:01
|
Buffertank er en religion.
Nu har du ikke fået vedhæftet noget diagram, men det gør måske ikke noget, for selvom bufferen måske er korrekt tilsluttet, så er det ikke sikkert bufferen virker efter hensigten.
Er bufferen parallel-forbundet (ekstra pumpe) er forholdet mellem flow vp/buffer og flow buffer/radiatorer, afgørende for virkningen.
Er bufferen serie-monteret (ingen ekstra pumpe), kan den sættes på enten fremløb eller retur. Forskellige forhold afgør om fremløb eller retur er bedst.
Er bufferen kold er den måske bare godt isoleret.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
|
|
|
|
Slangenok |
Lagt på d. 09-08-2015 13:18
|
Begynder
Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 17/02/2015 17:54
|
Jeg mente at jeg havde vedhæftet PDF
Det har jeg ihvertfald gjort nu ! Den hedder "Kredsløb2 med spørgsmål"
Hvis det ikke funker må jeg fabrikere en JPG Billedfil
Når du skriver lyder det som om dutror at jeg føler på tanken ufvendigt !!
Det gør jeg da ikke - jeg har følt OG målt på tilgangsrøe og afgangsrør
|
|
|
|
Slangenok |
Lagt på d. 09-08-2015 13:41
|
Begynder
Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 17/02/2015 17:54
|
Et tillægs spørgsmål
Ville det være en ide i denne mystiske installation,
at montere en termo kontakt på fremløbet fra varmepumpen
der slukker for Alpha pumpen medens buffer fyldes op ?
det kunne være en midlertidig - nem løsning -
Måske ville det være en god i de om vi måske kunne lave en lille underside på Heatpump
med gode løsninger på Buffer - diagrammer og argumentation der må jo være nogen der er bedre end andre - det handler vel mest om fysik ik?
Min IVT pumpe har stor indvendig buffer. ( 300l så vidt jeg husker )
Mit næste projekt er installation af solceller - og bruge de lyse timer til at fylde
anlægget op med varme - altså højere temperatur i dagtimerne = højere egenudnyttelse
af den producerede el.
Good / bad ? |
|
|
|
Ladegaard |
Lagt på d. 09-08-2015 21:07
|
Begynder
Antal indlæg: 60
Tilmeldt: 21/12/2014 22:31
|
Hej Slangenok.
Spørgsmålet er om den fremløbstemperatur varmepumpen beregner ved de høje udetemperaturer vi har nu, overhovedet er noget du "føler" som varme??
Er du sikker på den ikke er varmestoppet?
Har varmepumpen ikke en udgang til sekundær pumpen, så den stopper ved varmestop?
Hvis det er en Alpha pumpe på sekundær side bør den også rampe ned når varmeanlæggets ventiler går imod lukket, og derved ikke opretholde et ret stort flow.
Derudover ville jeg koble buffertanken på 4 studse hvis det er Metros "rigtige" buffer som har en ekstra bundstuds. Du kan dog dele returen over et tee hvis du har benyttet en el-VVB.
Fremløb VP tilsluttes "varm" studs i bunden (den med standrør)
Retur VP "kold" studs i bunden (og kan deles med anlægs retur)
Fremløb anlæg tilsluttes topstuds med sekundær pumpe (den som også er cirkulationsstuds på en VV
Retur anlæg tilsluttes den ekstra studs "bufferversionen" har i bunden.
Jeg mener det giver den bedste udnyttelse af buffertanken med en "4 Punkts" tilslutning.
Konflikten med solceller og varmepumpe er jo at varmepumpen skal tvinges til at akkumulere noget varme på en årstid hvor man ikke har det store behov. Det kan varmepumpen jo godt "se" fordi den har et øje på udetemperaturen, og dens vanlige opgave er jo netop at vejrkompensere til lavest mulige fremløbstemperatur og helt varmestoppe når det er muligt.
Mvh. Ladegaard |
|
|
|
Slangenok |
Lagt på d. 09-08-2015 21:39
|
Begynder
Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 17/02/2015 17:54
|
Tak for dit grundige svar - jeg må lige studere grundbogen for "Buffer boys" mht diverse forkortelser
. Metro er en tidligere varmtvandsbeholder - det gør at jeg ikke liige kan greje din forklaring -
Den er sikkert ikke helt varmestoppet - der er varme i gulv i badeværelse .
Jeg ville være glad hvis du evt kunne kigge på den vedhæftede PDF - som jo viser det set up jeg har - og reference bogstaver.
Det er klart at Alpha drosler ned - MEN den kunne vel så udnytte den buffertank som er til rådighed.
eller som skrevet monteres med en termostat afbryder
Osv osv -
Det er ikke et sommerproblem , men hvis det skal laves om er sommertiden nok god til ændringer. |
|
|
|
Ladegaard |
Lagt på d. 09-08-2015 22:21
|
Begynder
Antal indlæg: 60
Tilmeldt: 21/12/2014 22:31
|
Din skitse viser at buffertanken kun er tilsluttet med 2 studse (1 i bund og 1 i toppen). Du får en "omvendt" lagdeling og dermed meget dårlig udnyttelse af buffertanken når flowet fra VP ledes ind af topstudsen og "spuler" mod bunden. Hverken Metro buffer eller el-VVB har diffuser/ledeplader og skaber vandret lagdeling, og derfor et det vigtigt at de tilsluttes rigtigt.
Du har 1 studs i toppen samt 2 i bunden (tidligere koldt vand og varmt vand)
Følg linket, og download manualen, så kan du på side 5 se en stregtegning af en el-VVB med studs placering og benævnelser.
http://metrotherm.dk/Professionelle/Beholdere/Professionelle/Beholdere/El-vandvarmere.aspx?ProductID=PROD3
Jeg ville råde dig til at tilslutte den så du kobler fremløbet fra varmepumpen af den øverste studs (Studs G) og ned på den der tidligere har været varmtvandsafgangen (Studs B og er markeret med rødt i bunden).
Sekundær pumpe fortsat på topstudsen.
Retur både fra anlæg og retur til til VP på den der tidligere har været koldvandstilgangen (Studs C og er markeret med blåt) som er bundstudsen.
På den måde får du den bedste lagdeling og udnyttelse af buffer som en rigtig akkumulering.
PS. hvis den tidligere har været brugt til brugsvand er det meget vigtigt at den kontrolleres og renses grundigt for aflejringen som f.eks. kalk og okker samt at anoden fjernes.
Mvh. Ladegaard |
|
|
|
Slangenok |
Lagt på d. 10-08-2015 03:43
|
Begynder
Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 17/02/2015 17:54
|
Det var knageme et klart og forståeligt svar - tak skal du ha !
nu vil jeg læse på sagerne - og gøre noget ved det _
alligevel -- er det korrekt at Alpha pumpen sidder i den rækkefølge ?
det virker som om der burde være en slags styring så den ikke konstant tømmer buffertanken
hvid den feks kører hurtigere end den pumper der leverer vandet -
Jeg er meget glad for at du har svaret
mvh |
|
|
|
tagestavsdal |
Lagt på d. 10-08-2015 12:04
|
Øvede
Antal indlæg: 229
Tilmeldt: 30/06/2014 17:17
|
Hej Slangenok
Jeg har en Vølund 1255-16, det vil sige en frekvensstyrret varmepumpe.
fik den monteret oktober 2014.
Min eksisterende installation var lavet af 2 omgange, det oprindelige stuehus og en tilbygning.
Derfor havde jeg 2 eksterne pumper som hentede varmen fra buffertanken (100L)
Buffertanken er monteret på fremløb, fra VP til toppen af buffertank og igen fra anden studs videre tilde 2 eksterne pumper.
Fra bunden af buffer er tilslutning til retur til VP sammen med retur fra radiatorer.
MEN
mit forslag til dig er i første omgang følgende:
Prøv om du kan undværre den eksterne pumpe,
Jeg fik lavet 2 gennemgangs stykker og fjernede de 2 pumper.
(en muffe 5/4" med hul til 3/4" rør, en muffe i begge ender af en rørstump, en lettere planing af endefladerne på de 2 muffer, så de kunne træde pænt på gummipakningerne)
Jeg monterede disse i januar 2015, og har kørt uden problemer, kun med den interne pumpe.
Min buffertank installation var forsynet med en kuglehane i bunden, som nu er lukket.
Buffertanken har nu ingen funktion.
Jeg overvejer om man skal sætte buffertanken på retur lige inden fyret, således at VP får en større vandmængde at arbejde med, men har ikke fået det gjort.
Min VP er frekvensstyrret, så når det er rimeligt koldt, så kører den konstant, og tilpasser frekvansen efter varmebehovet.
I overgangen forår/efterår når minimum produktionen er større end varme behovet, så starter og stopper pumpen flere gange i døgnet. Antal start og stop kunne nok bringes ned, hvis VP fik en større vandmængde at arbejde med.
Men ganske kort.
Prøv om du kan undværre din eksterne pumpe, at lave gennemgangen koster ikke meget og hvis det ikke fungerer, så kan pumpen genindsættes uden meget besvær.
Hilsen Tage |
|
|
|
pmp |
Lagt på d. 10-08-2015 13:58
|
Ved meget
Antal indlæg: 654
Tilmeldt: 26/04/2008 23:01
|
Hvorfor har du en ekstern buffer, hvis du har en 300 l indbygget buffertank ???
Ved en opstilling som din er flowet meget afgørende for virkningen. Er flowet større gennem den eksterne pumpe end over den indbyggede pumpe virker den eksterne buffertank bare som en blandesløjfe, når vp er i drift.
Indstilling af pumpehastigheder, radiatortermostater m.v. ændre på den måde løbende bufferens virkninger.
Du skal naturligvis ikke bare bruge en varmtvandsbeholder, og du skal naturligvis tilslutte efter fabrikantens anvisninger.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
|
|
|
|
Slangenok |
Lagt på d. 10-08-2015 15:27
|
Begynder
Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 17/02/2015 17:54
|
Uha ni vælter det ind - det er godt for der er så vidt jeg kan se mange der har haft problemet
Jeg vedhæfter lige en ny pdf som jeg har opfattet forslag fra Ladegaard.
altså en ny forbindelse fra A - D :
Det var et forslag fra installatøren at vi kunne bruge den gamle Metro - buffer aldrig fungeret perfekt - men det tillagde jeg VVS installatørens og egen uvidenhed - man kan jo bære over med meget - ikke mindst det sidste !!
Det er jo lidt grotesk at jeg faktisk burde koble ekstrapumpen til 1500 kr fra -
OG Rigtigt der er en 300 l indbygget buffer - Jeg er MEGET glad for min IVT -
Tagestavdal - du skriver at du overvejer alligevel at forøge vandmængden - så egentlig gør du dig måske de samme tanker --
PMP Du har jo ret ! den er bare en ukontrolleret blandesløjfe - og rigtigt at følge fabrikkens anvisninger - men jeg havde ide om at mine rådgivere havde indsigt -
Vedhæfter lige en ny tegning efter Ladegaards forslag ( og rigtigt forstået !) HVIS jeg vælger at beholde Good old Metro - men selv her vil en ekstrapumpe vel forstyrre det naturlige kredsløb -?
Nu skriver jeg så flot på filen Korrekt Monteret - det kan jo komme an på de høje dommere !!
|
|
|
|
lars-jacobsen |
Lagt på d. 10-08-2015 17:03
|
Ved meget
Antal indlæg: 791
Tilmeldt: 24/11/2010 12:45
|
Hvilken IVT VP er der specifikt tale om ?
Som PMP skriver hvorfor/hvad er meningen med en ekstra buffertank ?
Er det fordi "den blev tilovers og skulle genbruges" ?
er det for at give VP´n mere vand at arbejde med og demed mindske antal start/stop ?
En installation med radiatortermostater,gulvvarmetelestater og en automatisk regulerende Alpha pumpe giver hele tiden ændret anlægskarakteristik (flow/tryktab), så det er ikke sikkert en (ekstra) buffer kan optimere og løse alle betingelser for VP på een gang, men muligvis hjælpe flere. Alt er et kompromis. Så igen hvad er det du (helst) vil opnå når nu du skriver det hele køre så godt?
Og endelig 110L giver altså ikke meget akkumulering, så det med at lade den op og tappe fra den er vist så som så.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 10-08-2015 18:13
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Slettet
Redigeret af Admin d. 10-08-2015 19:25
|
|
|
|
Slangenok |
Lagt på d. 10-08-2015 19:29
|
Begynder
Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 17/02/2015 17:54
|
Nu er tonen den gamle !
Det må være muligt finde forståelse for et problem med en fejlagtig installation
når jeg ydermere har vedhæftet tegninger af den eksisterende og een baseret på et forslag fra dette forum.
Når jeg skriver at det "kører så godt" betyder det, at det ikke har været behæftet med problemer MEN at jeg kan se at vvs installationen - som ikke er min hjemmestrikkede- er foretaget med hovedet under armen. MED dårligere ydelse end nødvendigt.
Jeg har lige læst vejledningen od har muligvis faret med en hav vind - det beklager jeg -
Vp er en IVT Green line HE c9-RF
En form for tolerance og endog tilgivelse vil gøre mig glad .
Varmtvandsbeholderen er af nyere dato og vil blive udskiftet når der er behov for det .
110 L er bedre end ingenting vi tar den derfra.
Anlægget har holdt huset (240m2) varmt uden tilskud - i snart 5 år men økonomien kan forbedres.
Øvelsen går ud på - som skrevet i oplægget der nemt bliver glemt i lange tråde- at finde en bedre løsning en den installerede og først skitserede.
Hvis der "faktisk ingen" indbygget buffer er, er det så meget desto mere nødvendigt at den der er
fungerer korrekt.
Altså konstruktive bud på hvorledes jeg løser mit problem er velkomne -
Jeg har været meget tilfreds med Ladegårds tilbagemeldinger som jeg kan bruge til noget konstruktivt - tak for dem! |
|
|
|
pmp |
Lagt på d. 10-08-2015 20:49
|
Ved meget
Antal indlæg: 654
Tilmeldt: 26/04/2008 23:01
|
@Slangenok
Du antager at ændret tilslutning af din gamle varmtvandsbeholder som buffertank, vil forbedre din økonomi. Det er måske rigtigt / måske ikke.
Hvis du virkeligt vil have forbedret din varmeøkonomi, så bør du sætte dig meget mere grundig ind i hvad dit anlæg består af. Hvordan det er skruet sammen og hvordan det er indstillet.
Det vil gøre det meget lettere for dig, at finde de væsentligste forbedringsmuligheder, og du vil få mere brugbare svar på dine spørgsmål på dette forum, når du kan give bedre oplysninger.
Alternativt må du betale en kompetent person for en gennemgang.
PS Manglende viden koster på økonomien - På dette forum koster det derimod ikke andet end godmodige drillerier. Det er nok priser du må betale med et smil, for den gratis hjælp du kan få.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 10-08-2015 21:12
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Så prøver vi igen:
GT1 sidder forkert - varmepumpen aner ikke hvad den skal køre efter. Forudsætningen for at det overhovedet kører er gal programmering af varmebærerpumpen = ødelægger buffer ideen fuldkommen.
De to kredse er ikke hydraulisk adskilte, og varmekredspumpen vil lave gennemtræk i varmepumpen. Kan stoppes med en justerbar kontra. Men den skal placeres korrekt ellers = utæt VV beholder.
Metrotanken har vi set anvendt flere gange (også andre for den sagsskyld) og manglen på diffusorer giver omrøring i tanken og meget sølle drift. Indbygning af diffusorer afhjælper dette ret godt, ellers er der lidt ændret tilslutningsmetodik der kan forbedre det du har dog uden at gøre det perfekt. Bedste valg er at anvende Borö's 300 liter buffer med 4 studse ( og diffusorer). Kan måske købes ved Gastech. GT1 skal placeres foreskriftsmæssigt. Varmebærerpumpen kodes til automatisk. Pumper og varmekreds trimmes og justeret. Så udrydder du nok mindst 50% starter og trimmet giver gættet måske 10% +/- ekstra. |
|
|
|
Slangenok |
Lagt på d. 11-08-2015 01:44
|
Begynder
Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 17/02/2015 17:54
|
Jammen tak for hjælpen til alle !
så langt så godt --
Jeg finder ud af det .
Tak for mange brugbare indspark
Det er jo enkelt nok -
Jeg skal enten,fjerne alpha pumpen, ændre tilløb til buffer , lade Alpha pumpen sidde , Købe en 300 l buffertank, eller bruge den jeg har, Hyre endnu en knold til at lave " eet eller andet", Finde nogen der ved nok - eller selv komme til at vide meget-
Det skal nok gå alt sammen det er jo bare fysik -
Hej ! |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 11-08-2015 07:35
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Hvad med "bare" at starte med at lave det korrekt? Altså rigtig følerplacering, og derefter korrekt programmering?
Så kan du pludselig begynde at vurdere på det du har. Derfra kan du så eksperimentere med om diffusorer, eliminering af gennemtræk i varmepumpen, eller en ny buffer er klogest. |
|
|
|
Slangenok |
Lagt på d. 11-08-2015 12:34
|
Begynder
Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 17/02/2015 17:54
|
OK OK da
men da du nu kommer med et bud
og skriver "lave det korrekt -- eksperimentere med rigtig følerplacering" -
der er ikke noget jeg er mere med på MEN HVOR - vil du foreslå
Lige nu er der en sort ledning m føler - tapet fast til Vp udgangen - det har jeg altid syntes var underligt da den jo på den måde egentlig bare skulle indgå i VP konstruktionen !
1) Altså føler hvor ? er det punkt 16 i diagrammet på hjemmesiden her ?
Det korte af det lange er at - Det er jo lige netop derfor jeg skriver bla til dig og de andre eksperter som jeg har fulgt i denne mandebrevkasse i nogle år - også inden egen installation.
Sommetider virker det som om I er kørt trætte og blir irriterede over spørgsmål
som er relevante nok - vi VP ejere jo ikke nødvendigvis sinker fordi mange anlæg er monteret af folk som ikke er kyndige nok - ( nogle for at støtte en lokal håndværker )
Det er synd for den gode jordvarme ide.
Da jeg indhentede tilbud fik jeg besøg af konsulenter som fyldte mig med øregas og modsagde hinanden - " det kan liiige gå med 200m slange" (jeg fik 700m - DET duer !)
DERFOR sidder mange i en krog med anlæg som de ret beset TROR et ok -
Andre tar efter nogen tid fysikbogen frem for at finde ud af om det måske KUNNE gøres bedre - jeg er så een af dem.
så nu vedhæfter jeg to PDF
den ene er som anlægget ser ud - med spørgsmål
den anden er lavet efter et forslag her fra gruppen
En Buffer størrelse på 300L ?? - det er der også mange meninger om -
jeg ser at Bosch sælger een på 120 L - så helt hen i vejret kan det vel ikke være med 110L BORTSET FRA at den ikke har en optimal konstruktion til formålet - turbulens og fordelingen af det varme vand i tanken.
jeg er helt med på at der må bygges lidt om hen ad vejen -
Brine ekspansionsbeholder er feks også monteret på en brine Blindtarm - men DET er ikke nemt at få flyttet - det blir et senere emne.
Slangenok tilknyttede følgende billede:filer:
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 11-08-2015 13:17
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
http://www.bosch-climate.dk/files/201206281512240.Installationsvejledning%20Compress%20EHP%206-17%20201005%20da.pdf se side 17 T1 føleren skal sidde i bufferens top. Ikke på fremløbet fra varmepumpen.
Lukkeventilerne er ikke til noget. Væk med dem.
Bruger du en uegnet beholder (to studse) kan du mellem trevejs-ventil og buffer montere en justerbar kontra. UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER på returen. 3/4" TA
Alpha pumpen tilkobler du i varmepumpen som G1 pumpe.
G1 sætter du til konstant (sommerslukker selv efter hvad der er justeret).
G2 stiller du til automatisk. Justeringen af omdrejningstallet til passer du efter at T8/T9 skal ligge i intervallet 5-10° helt både ved brugsvand og opvarmning. Pas på du ikke kniber din kontra. Den skal kun knibes så G1 ikke kan åbne den.
G3 skal stå på automatisk.
Så hedder kunsten at få plaget varmekurven længst mulig ned, uden at komforten ryger. Dvs ringeste radiator på fuld knald og fang temperaturen i rummet vha varmekurven. Resterende radiatorer og gulv hænger så på i slave og radiatortermostater og telestater fikser finpudsningen.
Så er yderligere forbedringer at bruge en "rigtig" buffer. De der Metro virker nærmest som blandekammer, men bevares hvis man vil spare! Hvorfor Bosch ikke har fortsat brugen af Borö's fine buffer aner jeg ikke, men mon ikke det er et spørgsmål om pris. På et radiatorbaseret anlæg, vil jeg kalde den et must. På gulvvarme langt mindre nødvendigt. Men det er så bare min stakkels fattige erfaring der fortæller mig det.
NB Og ja kunder der taler ordentlig til mig, kører jeg sågar ud og hjælper i min sparsomme fritid. |
|
|