HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Mangler service manual.
allankj1
Ja det er helt sikkert at nogen af dine starter skyldes cirk. på det varme vand. Det der har stået i rørerne er blevet lidt koldt og kommer tilbage til pumpen og så falder temp. på tanken. Men du er på rettet vej.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
HenningX
Det kunne være interessant også at se tallene som aflæst på varmepumpen ved et par kørsler. Iflg. SDVs sensor starter din varmepumpe med at lave vand ved 43-48 grader lidt afhængig af forbrug el. tid til tidligere kørsel. Men den sensor sidder nok et andet sted end IVTs.

Min overvejelse er primært om du har den rigtige hastighed på varmebærerpumpen, samt om du evt. skal forøge differencen et par grader mere.
IVT PremiumLine EQ C8, 400m slange, 110l buffertank (seriekoblet).
184 m2 hus fra 2012. 2013: 4556 kWh, 2014: 3637 kWh. Nu styret af vejrudsigten.
 
lars-jacobsen
@ allan:
Helt enig at cirkulation kan forudsage "utilsigtede" starter pga temp. fald. Comforten har jo en pris.
Det skete også hele tiden for 1. år siden da pumpen dengang bare var styret på sit indbyggede ur og indbyggede temperatur føler. Nu styres min cirkulationspumpe via mit IHC og nu kan den kun køre i bestemte tidsrum (06-08 og 16-20 mener jeg det er på hverdage og andre tidsrum i weekenden) og indenfor tidsrummet aktiveres pumpen kun ved PIR detektering af personer på badeværelset.
Dvs hvis der kommer nogen ind på badeværelset i aktiv tidsrummet kører pumpen indtil temp. er som ønsket. Derefter slukker pumpen og spæres for kørsel i 30 min. så den ikke unødigt kører igen hver gang der kommer nogen forbi.
Men det er nødvendigt for os at have cirkulation da vi har tapsteder der er 25 m fra VVB. Så det er et spørgsmål om pengene skal gå til opvarmings tab (som vi jo udnytter i fyringssæssonnen), eller vandspil pga vi skal lade vandet løbe mens vi venter på det bliver varmt.
Som mit setop er nu er det måske 1 eller 2 kørsler om dager der skyldes cirk. og det er OK med mig.

@ Henning:
Jeg skal prøve om jeg kan få samlet lidt data fra selve pumpen igen. Og som du selv har været inde på så bør pumpen lige have lidt tid hver gang vi ændre en parameter, inden vi kan se konsekvensen.
Jeg prøver gerne at ændre min varmebærepumpe hastighed igen fra min. som den står på nu til max. for at se hvilken konsekvens det har. Om det bliver bedre og fjerner behovet for den ekstra sjat" kørsel der ofter forekommer eller det bliver værre. Derefter kan jeg godt prøve at øge diff. endnu mere.

Status igår: 5 starter, 2,61kwh, og 161L.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lars-jacobsen
@henning:
Så har jeg fået noteret nogle data fra pumpen i fbm en kørsel. Se VVB Start og temperaturer II.pdf på kortlink.dk/bdsv
Den kører lige efter bogen.
Jeg har fået lavet min IHC FB som logger (og tæller) kørsler så nu skal jeg bare have tilsluttet et relæ på extern styrings indgangen.
Status igår tirsdag d. 11.09:
7 starter, heraf 3 til varme pga fejlindstilling af termostat på børneværelse som uforvaret kom til at kalde på varme Angry
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
HenningX
Ja, det ser OK ud. 14 minutters kørsel bør pumpe ca. 1.9 kWh varme i vandtanken og dermed hæve temperaturen 8-9 grader.
IVT PremiumLine EQ C8, 400m slange, 110l buffertank (seriekoblet).
184 m2 hus fra 2012. 2013: 4556 kWh, 2014: 3637 kWh. Nu styret af vejrudsigten.
 
pmp
@lars-jacobsen
Du skriver at et rum kaldte på varme og udløste 3 starter ?
Du har da vel ikke haft varme på din buffertank hele sommeren ? Hvis du har afbrudt varmeproduktionen er det da uden betydning, at et rum kalder på varme.
Noget tyder på, at du har en enormt dårlig indstilling af din vp - Der er vist meget at hente, hvis du gider.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lars-jacobsen
Jeg gider godt at bruge tid og min egen energi/indsats på at lære mit system at kende. Og trimme/justere så det kører optimalt.
Det har jeg brugt de sidste 2 år på siden huset blev opført, men jeg tror ikke der er så meget mere at hente på den konto. Jeg vil ihverttilfælde ikke bruge udtrykket dårlig indstilling.

Men du spørger om jeg har haft varme på buffertanken:
Ja er svaret, idet der ikke er kugleventiler/haner så jeg kan lukke og koble den fra. Men det er kun en buffertank på 110L ikke en akumuleringstank. Og der er ikke meget flow/cirkulation i varmekredsen da varmepumpen jo ikke laver noget varme med mindre T1 temperaturen er så lav der er behov for det. (Den indbyggede varmebærerpumpe P2 kører også kun sammen med kompressoren.) Dvs. T1 temperaturen ligger på (teknik)rumtemperatur på +25 gr. Der er således ikke flow i varmekredsen med mindre en af rumtermostaterne kalder på varme og skaber flow. Om sommeren er der kun det lille flow der kommer når 3-vejsventilen kobler tilbage efter VV produktion og det ryger så i bufferen.

Rumtermostaterne bliver alle skruet ned på <20 gr. i foråret for at "slukke for varmeproduktionen" Det plejer at virke meget godt, for der er jo ikke en "sluk varme knap" på pumpen, udover at den går i sommer mode når udetemperaturen er over 18 gr.
Men en elller anden var kommet til at pillet ved en termostat og fået den indstillet på ca 22-23 gr. og da temperaturen i det rum faldt under setpunkt åbner gulvarmekredsen, gulvarme cirkulationspumpen starter og "tømmer" bufferbeholderen, hvorved T1 falder under setpunktet og pumpen starter som den skal. Det er i mine øjne ikke en fejl eller fejlindstilling af "systemet" men en bruger fejl 40.
Pumpen ved jo ikke om det nu er meningen og der bevidst er skruet op eller det er sket ved en fejl.
En måde at komme ud over det kunne være jeg manuelt sætter/skifter mellem 2 varmekurver 2 gange om året og på den måde helt "slukker" om sommeren men det burde ikke være nødvendigt når nu vi styrer det på den anden måde.

Nå det blev som sædvanlig en længere forklaring, men jeg vil bare orienter om jeg ikke mener det er "tilfældigt" hvordan min pumpe kører og hvordan mit forbrug er. Alle indstillinger skulle gerne være bevidst valgt, sålænge jeg er bekendt med menu og indstillingerne.
Det sidste var jeg så ikke mht VV koblingsdifferensen. men tak til Allan for at oplyse mig er jeg det nu.

Er ganske tilfreds og syntes jo det er OK at vi kan opvarme vores hus (som rent faktisk svarer til ~325m2, hvis vi havde lagt etageadskillelse ind over det hele) med ca. 6.000Kwh/årligt.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
HenningX
På Rego 1000 kan man vælge mellem manuelt at skifter sommer/vinter eller at lade den gøre det automatisk udfra udetemperatur. Jeg skimmede lige din manuel, der kan jeg ikke se, at man kan styre det manuelt, men du burde i menu 1.14 kunne skrue temperaturen for sommerdrift ned til 10 grader samtidig med at du lukker for termostaterne. Så vil 3 vejs ventilen forblive på varmt vand og den spilder ikke rest varmen over i bufferen (om det betyder alverden ved jeg ikke). Så skal du blot sætte den tilbage igen når du starter din fyringssæson.

Har jeg dog ikke selv gjort, da vi gerne vil have lidt varme i huset på de koldeste sommerdage... Har kostet godt 100 kWh strøm denne sommer, så umiddelbart lille pris for den ekstra komfort.
IVT PremiumLine EQ C8, 400m slange, 110l buffertank (seriekoblet).
184 m2 hus fra 2012. 2013: 4556 kWh, 2014: 3637 kWh. Nu styret af vejrudsigten.
 
pmp
@lars-jacobsen
Du har i bund og grund en indstilling der virker hele året uden man skal se til varmepumen. Det er den rigtige indstilling, hvis brugeren ikke kan/evner/gider bruge tid på den.
Nu er det bare sådan, at du har det fint med at kikke til dyret, og glæde dig over dit anlæg.
Hvorfor så ikke ændre indstillinger, så du kan spare sammen til en tur til Rudolf Mathis med fruen - måske ikke hvert år men så hvert andet år.
Du ved jo godt du varmer din buffer når udetemperaturen er under 18 (sker mange gange forår/efterår), du ved godt du kan vælge anden varmekurve om sommeren, du ved godt du bruger strøm på en ekstra pumpe, du ved godt du bruger strøm på telestater hele sommeren, du ved godt du køler din vp ned med buffertanken efter hver varmtvandskørsel om sommeren, o.s.v

Hvorfor så ikke gøre noget ved det. Du bestemmer - du betaler.

6000 kwh til varme i et hus fra 2012 - det er ikke noget særligt, selvom der er åben til kip.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lars-jacobsen
Tak for ideen med RM, den bliver hun glad for :-)
Jeg er i bund og grund nok ikke anderledes end de fleste andre forbrugeren når det kommer til stykket. Jeg skal ikke rode/pille ved pumpe,med mindre jeg vil/ønsker det. Derfor hvis automatik kan klare det, så kommer det til det. Jeg "gider" ikke stille om sommer/vinter. Det er slemt nok at rende huset rundt og stille ure. Ja man kunne selvfølgelig argumentere for hvis jeg nu afligevel stillede uret i pumpen så er der vel ingen problemer i at vælge en anden indstilling samtidig. Det har jeg så hidtil valgt fra - og betalt for.

Og nej jeg vidste ikke, eller sagt på en anden måde jeg havde ikke lige tænkt over jeg at jeg varmer bufferen unødigt op. Vil dog overveje/prøve/teste Henning´s forslag for at se hvad det giver.

Ja jeg overvejer faktisk enda at lave individule styring af varmekurven efter DMI-prognose data (API´et fra SDV), men det er jo et helt projekt i sig selv. Men det vil jo være rart at kunne regulere op/ned på forhånd i sådan et tungt/trægt hus som vores, hvor det snildt tager 12-24 timer før ændringer rigtigt mærkes.

Nå, min ekstra pumpe bruger INGEN strøm med mindre den kører. Det sørger styringen for. Den afbryder strømmen hvis ingen termostater kalder på varme. Ja jo den får da vist lige lov til at kører 1 min. en gang om ugen eller lign. for at forhindre den sætter sig fast, men det er jo blot pumpemotion.
Mine teletstater bruger INGEN strøm om sommeren. De er NC og dermed lukkede når de er strømløse. Dvs når de er åbne og bruger 2W ja så går noget af spildet til det vand der løber i ventilen - i teorien ihverttilfælde.
Jeg kunne selvfølgelig bare sætte min IHC til at lave sommerstyring ved helt at sluke for den 230V kontakt hvor styringen, pumpen og telestaterne er tilsluttet. Det vil jeg da overveje, men hvis alt fungere er det ikke mange fisk der kan tjenes på den konto idet styringen bruger under 1-2w. Det er ihverttilfælde så lidt jeg ike umiddelbart kan måle det med mit "Sparometer". Men lidt har selvfølgelig også ret. Standby. forbrug er jo samlet set en stor synder.

Jeg vil ikke mene jeg køler min VP ned med buffertanken. (Havde jeg forøvrigt ikke lige varmet den unødigt op ... ) Der er jo ikke noget særligt flow i kredsen når varmepumpen stopper. Jo ud fra tallene jeg har registreret, sker der selvfølgelig et fald fra kompressor, frem og retur temperatur, men de kan jo ikke blive hvor de er når varmepumpen stopper. De vil jo altid falde til omgivelsestemperatur.
Men med sommerindstilling på 10 gr. vil der så ihverttilfælde ikke løbe noget den vej, hvis dett betyder 3 vejsventilen så default står i VV stilling.

Så alt ialt, jo jeg vil gerne spare lidt, men comfort har jo en pris. F.eks. må jeg konstatere at 45 gr. VV setpunkt med 10 gr. diff. nok lige er at stamme skruen hos os, da vi igår skulle vaske op i lunken vand.

Og der kan da helt sikker bruges mindre i huse idag (2012) opført efter BR10, men vores er fra før de seneste ændringer, så jeg tror ikke det er muligt at vi med vores behov kommer meget længere ned i forbrug.
Er som sagt bare ganske godt tilfreds med byggeriet (og forbruget) da vores hus ikke er en firkantet klods med minimal overflade, centralplaceret varmekilde mm som jo er god latin nu for at kunne opfylde dagens energikrav. Men opført som 2 stk. 1½ plans huse der er bygget sammen. Rent faktisk tror folk det er et gammelt hus der er renoveret/ombygget, og det er helt OK med os. Det ligger nemlig i landzone mellem 3 gamle stråtækte bindingsværks ejendomme.
Smidder da lige et par billeder på http://kortlink.dk/bdsv

Og sammenlignet med f.eks. Allans hus er vores jo nærmest dobbelt så stort, men forbruget er det ikke.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
@lars-jacobsen
Du tager fejl - men jeg gider ikke skrive side op og side ned, for at overbevise dig.
Jeg husker hvor mange indlæg der skulle til, før du ville komme med de rigtige data. Og derefter kunne jeg starks se, at du havde taget fejl af menu 1.4 og menu 2.4.
Det orker jeg ikke igen lige nu.

Men prøv f. eks. lige at tænke dit flow i buffertanken igennem, når nu pumpe 2 kun arbejder når vp laver varme.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lars-jacobsen
Vi gør det kort: Hvad skulle der være galt med flowet i buffertanken når nu pumpe 2 kun arbejder når vp laver varme ?

Anlæget er designet og monteret lige efter Bosch´s opskrift.
Situation 1:
Pumpe i drift og der laves VV. P2 kører og 3 vejsventil lukker for flow i/til buffertank. P2 kan kun "suge" fra VVB ikke buffertank.
Situation 2:
Pumpe i drift og der laves Varme. P2 kører og pumper vand rindt i bufferkredsen, og tildels gulvvarmekredsen, men her bestemmes flowet af P1.
Situation 3.
Pumpe kører ikke og der er behov for varme, ja så kører kun P1 (ikke P2) og udnytter buffertanken og cirkulerer vandet rundt indtil det er faldet under T1´s (varmekurvens) setpunkt.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
Ja, lad os holde os til de korte bemærkninger.
Din buffer er lige nu 40 gr. Hvilken komfort giver det dig. det skal du overveje.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lars-jacobsen
Ingen, det har du da ret i. Og hvor kommer så lige den energi/varme fra ?
Mit gæt er det skyldes det "restvarmeflow" der er når varmepumpen stopper efter en VV kørsel og 3 vejs ventilen går i udgangsposition= varme.
Det er altså "overskudsvarme" fra kompressoren der "siver" rundt i varmekredsen/bufferkredsen, da P2 ( og P1) jo ikke kører. Der vil jo altid være et afkølingstab efter kørsel ikke sandt ? Spørgsmålet er så bare om det skal tage langt tid og gå til omgivelserne eller en lille omvej omkring min bufferkreds. Jeg er helt sikker på det ikke kan undgåes, men fortæl mig gerne hvordan jeg undgår dette, udover tricket med at sænke sommerindstillings temperaturen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
sasser
Hej Lars.
Du kan undgå at varme unødigt på din buffer ved at mont.en kuglehane på fremløbet til bufferbeholderen og holde den lukket uden for varmesæsonen.
Vaillant luft/vand 8 kw, 300 l buffer.Hus bygget i 2003, 182 m2 med tung gulvvarme overalt. Rumtemp. 21-22 grader.Vp Installeret 25-12-2011.
 
lars-jacobsen
Hureka, det er jo lige det der skal til.
Jeg skrev jo eller i indlæg 107 at jeg ikke havde nogle kugleventiler, men som pmp er inde på så er jeg jo en blåøjet armatør Cool der ikke kan/vil høre efter og kommer med forkerte oplysninger. Det er igen tilfældet, idet jeg har overset at min snavsopsamler jo faktisk sidder lige der, mellem retur fra bufferen og indgangen på varmepumpen.
Så nu skulle buffertemperaturen gerne falde Ca. 10 gr. så den passer med omgivelsestemperaturen på stokerbotten og T1 på 28-30 grader. Ja måske endnu mere da de jo er er kunstig høje pga siveflowet. Den reele omgivelses temperatur er nok mere omkring de 23 grader som gulvvarmekredsen måler. Her burde der ihverttilfælde ikke noget flow da P1 jo er slukket.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
HenningX
Jeg ville være lidt betænkelig ved at lukke for den hane gennem en hel sommer. Varmepumpen kan jo så ikke slippe af med den varme den genererer. Hvis din varmepumpe skulle gå i vinterdrift og lave varme vil den ikke kunne slippe af med varmen. Ligeledes kan den ikke slippe af med restvarmen ved varmtvandsproduktion.

Jeg er ikke ekspert, men ville selv foretrække at holde pumpen i sommerdrift istedetfor.
IVT PremiumLine EQ C8, 400m slange, 110l buffertank (seriekoblet).
184 m2 hus fra 2012. 2013: 4556 kWh, 2014: 3637 kWh. Nu styret af vejrudsigten.
 
pmp
Jeg undlader enhver bemærkning.

Nu har jeg kikket på din stokerlog hele aftenen, og var nået frem til, at der må være en selvcirkulation, (under forudsætning af korrekte data). Så skete der noget jeg ikke forstod - men ser nu det er fordi du har lukket !!! Fint.
Du skal bare lige huske, at sætte en stopper for alt varmeproduktion. Når der ikke er vandflow over vp må den ikke kunne starte. Der er flere muligheder - sommerdrift, sæt varmekurven ned, sæt de 18 gr ned til 0, el. lign. Se din manual. Og lad nu være med bare at skrive her - "hvordan går jeg det".
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
sasser
Helt enig med pmp.
Vaillant luft/vand 8 kw, 300 l buffer.Hus bygget i 2003, 182 m2 med tung gulvvarme overalt. Rumtemp. 21-22 grader.Vp Installeret 25-12-2011.
 
HenningX
Efter lidt eksperimenter har jeg fundet svaret på mit original spørgsmål fra for længe siden: "Tidsinterval for varmtvandsproduktion" er det tidsinterval varmepumpen bruger til at regulere den aktuelle T3 start temperatur (som kan aflæses i installatør menuen under temperatur). Eksempelvis ved standard indstillinger:

Tidsinterval for varmtvandsproduktion: 6h
Højeste starttemperatur T3: 46
Laveste varmtvandstemperatur: 40

vil den umiddelbart efter en varmtvandskørsel have T3 start 40 grader. Efter en time 41 grader osv. op til efter 6 timer 46 grader. Eller:

T3start=T3min+(T3max-T3min)/interval*h

(hvor h er antal timer siden sidste varmtvandskørsel).

Det forklarer fint hvorfor jeg fik 4.8 start/dag ved ferie (se tidligere posts).

Jeg har skruet den op til 9h (da 10-12h ser ud til ikke at virke - T3 start bliver på 40 grader).

En mulig grund jeg kan komme på til at IVT har lavet denne mekanisme er for at forsinke legionella udvikling (så temperaturen i VV beholder ikke er 40-42 grader i for lang tid ad gangen). Er der andre bud?

Er der evt. nogen der har nogle gode kilder vedr. Legionella? Hvis jeg søger efter anbefalinger vedr. legionella får man gerne artikler om at de dør ved 60 grader og det anbefales at have VV over 60 grader. Den bedste jeg har fundet er denne:

http://www.wras.co.uk/PDF_Files/Preheated_Water_Report.pdf

men jeg kunne godt tænke mig lidt mere information hvis der er nogen der har noget? Jeg kører selv med legionella sikring hver 14. dag, "Højeste starttemperatur T3" på 43 grader og "Tidsinterval for varmtvandsproduktion": 9h, og vil gerne kunne konkludere om jeg dermed udsætter os for en højere legionella risiko.
IVT PremiumLine EQ C8, 400m slange, 110l buffertank (seriekoblet).
184 m2 hus fra 2012. 2013: 4556 kWh, 2014: 3637 kWh. Nu styret af vejrudsigten.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

24,020,808 Unikke besøg
XHTML CSS