HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IVT Greenline HT +
allankj1
Vil gerne kommentere på denne:

Drift elpatron tilskud = 700 (2%VV & 98%RAD). Din elpatron er sandsynligvis sat til at yde 9 kwh når den kobler ind (alternativt kun 6 kwh). Det vil sige at den har kørt i 700 timer hvor den har forbrugt 9 kwh i timen = 6.300 kwh. Når el-patronen anvendes er din effektfaktor i pumpen 1,0. Mens ved brug af kompressoren burde din effektfaktor være omkring 4. Det vil sige de 6.300 kwh som elpatronen har leveret i varme til huset kunne pumpen, ved hjælp af kompressoren alene, have produceret ved anvendelse af cirka (6.300 / 4) = 1.575 kwh.

Det ville med andre ord ha givet en beskarelse på 4.725 kwh, eller om du vil (4.725 * 1,8 kr) = DKK 8.500,-

Hvis elpatronen kun yder 6 kwh ved indkobling ser regnstykket således ud: 700 * 6 kwh = 4.300 / 4 = 1.075 khw. 4.300 - 1.075 = 3.225 kwh * 1,8 kr = DKK 5.800,-.

Om den yder 6 eller 9 kwh burde du kunne se i menu 8,5. Står den på 2/3 yder den 6 kwh og står den på 3/3 yder den 9 kwh.

Det er da en besparelse der vil noget. Så ingen tvivl om at det er det rigtige du har gjort ved at sætte den til 200 min, men hvorfor ikke sætte den til 300 min som er maks. Sker i menu 8,1.

Derudover kan du i menu 8,2 sætte temp. til - 10 grader. Ved en indstilling i menu 8,1 på 300 min og i menu 8,2 på -10 vil din elpatron først koble til hvis der er under minus 10 grader udenfor og hvis den har kørt konstant i 300 min. Det er altså sjældent at det er under minus 10 grader i danmark så med disse indstillinger vil din el-patron meget sjældent koble ind.

Tilgengæld vil du nu opleve at pumpen vil kører meget længere ad gangen men det gør ikke noget, Den er lavet til nogle lange driftstider og det er mest optimalt for din effektfaktor (COP) og pumpens levetid.

Ekstra VV = 48 timer vil jeg stille ned til 0 timer. Når den står på 48 timer mener jeg at den hele tiden antager at du de næste 48 timer har brug for ekstra varmt vand. Det har du næppe med mindre du har spa i huset eller du i f.eks. en weekend får sovende gæster som alle skal i bad om morgen og derfor bruger ekstra meget varmt vand. Så ned på 0 timer med denne.

Nu skal vi naturligvis have den temp op i huset. Det kan godt tage noget tid at få fundet den rette indstilling og du skal sikkert foretage en masse justeringer henover de næste par uger.

Nedenfor lister jeg mine indstillinger op i de enkelte menuer omkring varmen:

Menu 1,1: 3,4
Menu 1,2: 0,6
Menu 1,3: 3,4

Menu 1,4 (Knækket varmekurve):

20 = 20,5
15 = 24,5
10 = 27,0
5 = 28,2
0 = 28,5
-5 = 29,3
-10 = 30,7
-15 = 32,5
-20 = 33,5
-25 = 34,5
-30 = 35,5
-35 = 36,5

Regner ikke med at det kunner under minus 10 grader i danmark derfor har jeg indtil nu ikke koncentreret mig så meget om varmekurven når udetemp. er under minus 10 grader.

Noget andet der kan have betydning for din temp. i huset er forskellen mellem GT8 og GT9. Denne er 3,3 grader. Normalt siger man denne forskel (kaldes normalt for delta) skal være minimum 5 grader. Jo større denne forskel mellem GT 8 og GT 9 er jo mere varmeafgivelse har der været til dine gulve mens vandet er løbet afsted fra pumpen, rundt i gulvene og retur til pumpen. I starten havde jeg også dette problem med at varmeafgivelsen til gulvene ikke var tilstrækkelig. Fandt ud at det var fordi vandet i slangerne løb for hurtigt rundt i gulvslangerne. Dette afhjælpes ved at stille ned for cirkulationspumpen inden i varmepumpen. Det vil sige af med fronten af pumpen (det er der ikke noget farligt i så vær ikke nervøs for dette) og stil ned for hastigheden på din varmebærepumpe. Se side 8 i din manual for at se hvor din varmebærepumpe sidder. Der sidder en lille rød kontakt som kan stilles mellem I, II og III. Den kan drejes med en 5 krone. Stil den over på niveau I. Ring eventuelt på 28 90 40 30 hvis ikke du kan finde ud af det så skal jeg guide dig igennem. Prøv herefter at tjekke hvad delta mellem GT8 og GT9 er.

Ovenstående ændring burde forbedre varmeafgivelsen til dine gulve. Give nogle længere driftstider for pumpen og minimere dit forbrug. Husk at stille godt op for alle telestater i rummene i huset så ikke nogen af dem begynder at lukke ned og dermed "driller" dig forbindelse med du nu skal til at indjustere pumpen og temp. i huset.

Noget andet du skal tjekke er at den smed der lavede huset har indreguleret dine gulvkredse korrekt. Spørg ham om dette. Ved indregulering menes at i de største rum i huset er der åbent helt for flowet til gulvvarmeslangene mens der i de mindste rum i huset næsten ikke er åbnet for flowet til vandet. Bliver sådan en indregulering foretaget korrekt vil det betyde at når vandet kommer tilbage fra de enkelte rum har de faktisk samme temperatur. Og dermed ens varmeafgivelse i alle rum. Hvis nu der var åbent helt for flowet i alle rum ville vandet i de mindste rum (i de korteste gulvvarmeslanger) alt for hurtigt vende tilbage til pumpen mens vandet i de største rum (længste kredse) næsten ikke vil bevæge sig pga. meget større trykfald i disse kredse, en manglende indregulering vil derfor "drille" dig i forhold til den måde pumpen arbejder på. Jeg vil næsten sige at det er meget vigtigt at smeden har foretaget denne regulering når der er tale om en varmepumpe. Har en mistanke om at nogen smede ikke ved hvor vigtigt det er i forhold til en varmepumpe. Mange opstiller normalt gas eller oliefyr og så betyder indregulering kanp så meget.

Hold da op et langt indlæg jeg fik lavet til dig. Men op med modet. Tror nok du skal blive glad for din pumpe med tiden når du får foretaget nogle reguleringer på den.

Ps. har selv 23,5 - 24 grader i vores hus. Så de indstiillinger jeg har er måske ikke nødvendige for dig. Men prøv dig frem.

Mvh

Allan Klinck Jørgensen

PS. Fik trykket "citer" istedet for "ret" så derfor stå det dobbelt.
Redigeret af allankj1 d. 12-11-2009 01:04
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1

Citer

allankj1 skrev:
Vil gerne kommentere på denne:

Drift elpatron tilskud = 700 (2%VV & 98%RAD). Din elpatron er sandsynligvis sat til at yde 9 kwh når den kobler ind (alternativt kun 6 kwh). Det vil sige at den har kørt i 700 timer hvor den har forbrugt 9 kwh i timen = 6.300 kwh. Når el-patronen anvendes er din effektfaktor i pumpen 1,0. Mens ved brug af kompressoren burde din effektfaktor være omkring 4. Det vil sige de 6.300 kwh som elpatronen har leveret i varme til huset kunne pumpen, ved hjælp af kompressoren alene, have produceret ved anvendelse af cirka (6.300 / 4) = 1.575 kwh.

Det ville med andre ord ha givet en beskarelse på 4.725 kwh, eller om du vil (4.725 * 1,8 kr) = DKK 8.500,-

Hvis elpatronen kun yder 6 kwh ved indkobling ser regnstykket således ud: 700 * 6 kwh = 4.300 / 4 = 1.075 khw. 4.300 - 1.075 = 3.225 kwh * 1,8 kr = DKK 5.800,-.

Om den yder 6 eller 9 kwh burde du kunne se i menu 8,5. Står den på 2/3 yder den 6 kwh og står den på 3/3 yder den 9 kwh.

Det er da en besparelse der vil noget. Så ingen tvivl om at det er det rigtige du har gjort ved at sætte den til 200 min, men hvorfor ikke sætte den til 300 min som er maks. Sker i menu 8,1.

Derudover kan du i menu 8,2 sætte temp. til - 10 grader. Ved en indstilling i menu 8,1 på 300 min og i menu 8,2 på -10 vil din elpatron først koble til hvis der er under minus 10 grader udenfor og hvis den har kørt konstant i 300 min. Det er altså sjældent at det er under minus 10 grader i danmark så med disse indstillinger vil din el-patron meget sjældent koble ind.

Tilgengæld vil du nu opleve at pumpen vil kører meget længere ad gangen men det gør ikke noget, Den er lavet til nogle lange driftstider og det er mest optimalt for din effektfaktor (COP) og pumpens levetid.

Ekstra VV = 48 timer vil jeg stille ned til 0 timer. Når den står på 48 timer mener jeg at den hele tiden antager at du de næste 48 timer har brug for ekstra varmt vand. Det har du næppe med mindre du har spa i huset eller du i f.eks. en weekend får sovende gæster som alle skal i bad om morgen og derfor bruger ekstra meget varmt vand. Så ned på 0 timer med denne.

Nu skal vi naturligvis have den temp op i huset. Det kan godt tage noget tid at få fundet den rette indstilling og du skal sikkert foretage en masse justeringer henover de næste par uger.

Nedenfor lister jeg mine indstillinger op i de enkelte menuer omkring varmen:

Menu 1,1: 3,4
Menu 1,2: 0,6
Menu 1,3: 3,4

Menu 1,4 (Knækket varmekurve):

20 = 20,5
15 = 24,5
10 = 27,0
5 = 28,2
0 = 28,5
-5 = 29,3
-10 = 30,7
-15 = 32,5
-20 = 33,5
-25 = 34,5
-30 = 35,5
-35 = 36,5

Regner ikke med at det kommer under minus 10 grader i danmark derfor har jeg indtil nu ikke koncentreret mig så meget om varmekurven når udetemp. er under minus 10 grader.

Noget andet der kan have betydning for din temp. i huset er forskellen mellem GT8 og GT9. Denner er 3,3 grader. Normalt siger man denne forskel (kaldes normalt for delta) skal være minimum 5 grader. Jo større denne forskel mellem GT 8 og GT 9 er jo mere varmeafgivelse har der været til dine gulve mens vandet er løbet af sted fra pumpen, rundt i gulvene og retur til pumpen. I starten havde jeg også dette problem med at varmeafgivelsen til gulvene ikke var tilstrækkelig. Fandt ud at det var fordi vandet i slangerne løb for hurtigt rundt i gulvslangerne. Dette afhjælpes ved at sille ned for cirkulationspumpen inden i varmepumpen. Det vil sige af med fronten af pumpen og stil ned for hastigheden på din varmebærepumpe. Se side 8 i din manual. Der sidder en lille rød kontakt som kan stilles mellem I, II og III. Den kan drejes med en 5 krone. Stil den over på niveau I. Ring eventuelt på 28 90 40 30 hvis ikke du kan finde ud af det så skal jeg guide dig igennem.

Ovenstående ændring burde forbedre varmeafgivelsen til dine gulve. Give nogle længere driftstider for pumpen og minimere dit forbrug. Husk at stille godt op for alle telestater i rummene i huset så ikke nogen af dem begynder at lukke ned og dermed "driller" dig forbindelse med du nu skal til at indjustere pumpen og temp. i huset. Noget andet du skal tjekke er at den smed der lavede huset har indreguleret dine gulvkredse korrekt. Spørg ham om dette. Ved indregulering menes at i de største rum i huset er der åbent helt for flowet til gulvvarmeslangene mens der i de mindste rum i huset næsten ikke er åbnet for flowet til vandet. Bliver sådan en indregulering foretaget korrekt vil det betyde at når vandet kommer tilbage fra de enkelte rum har de faktisk samme temperatur. Og dermed korrekt varme afgivelse i alle rum. Hvis nu der var åbent helt for flowet i alle rum ville vandet i de mindste rum (i de korteste gulvvarmeslanger) alt for hurtigt vende tilbage til pumpen mens vandet i de største rum ikke ville være nået rundt og derfor ville vandet fra disse rum være meget koldere når det når tilbage til pumepn og derfor "drille" dig i forhold til den måde pumpen arbejder på. Vil sige at det er meget vigtigt at smeden har foretaget denne regulering når der er tale om en varmepumpe. Har en mistanke om at nogen smed ikke ved hvor vigtigt det er i forhold til varmepumpe. Mange opstiller normalt gas eller oliefyr og så betyder indregulering kanp så meget.

Hold da op et langt indlæg jeg fik lavet til dig. Men op med modet. Tror nok du skal blive glad for din pumpe med tiden når du får foretaget nogle reguleringer på den.

Ps. har selv 23,5 - 24 grader i vores hus. Så de indstiillinger jeg har er måske ikke nødvendige for dig. Men prøv dig frem.

Mav

Allan Klinck Jørgensen

Redigeret af allankj1 d. 12-11-2009 00:54
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Varme op/ned = 2,8 Lyder fornuftigt
Varmekurve finjustering = 2,5 Lyder OK
Ekstra VV = 48 timer ER LIGEGYLDIG HVIS IKKE DEN ER AKTIVERET
Stop temp = 31,3

Radiator retur GT1 = 31,3 LYDER RELATIVT HØJT LIGE NU. GAD VIDE OM KURVEN ER KNÆKKET

Ude GT2 = 6,5
Varmt vand 49 OK
Kompressor= 69 OK
Vp ud GT8 = 38,8 VARMEBÆRER PUMPEN STÅR FOR HØJT
Vp ind GT9 = 35,5
Jordslange ind 4,5 KULDEBÆRER KUNNE MÅSKE KØRE ET TRIN LAVERE
Jordslange ud 2,1

Elpatronen indkobles vha en regulator. Ergo kan man ikke beregne som Allan gør. Når tidsforsinkelsen udløber, begynder en regulator at tælle. Når 33% nås, indkobles 3 kW elvarme. Når 66% nåes indkobles 6 kW varme. Er der tilladt indkobling af 9 kW elpatron, indkobles begge varmelegemer efter tælleren har nået 100%. Ergo kan elpatronens timetæller ikke bruges til noget nævneværdigt, andet end at konstatere anlægget er væsentlig for lille til opgaven.

Umiddelbart kan en voldsomt tidsforsinkelse af elvarmen fjerne en del af driften og på et hus med ren gulvvarme, ville jeg ikke betænke mig på at hæve tidsforsinkelsen til det maksimale - 300 minutter.

Ellers vil jeg anbefale en kontrol af varmepumpens ydelse (ikke fordi jeg tror den fejler noget), men bare for at være sikker.

Sidst, men ikke mindst, kommer du ikke uden om en termografering. Et hus i den størrelse, og så nyt, må slet ikke bruge så meget varme. Der er noget væsentlig galt. Min interesse ville gå efter fejlplacerede gulvslanger, manglende kantisolering, manglende vindbrædder, manglende isolering i hulmur, vinduespartier med for stort varmetab.

På selve varmesiden spekulerer jeg på om der er monteret omløb med eller uden AVDO. Mangler AVDO'en kører varmepumpen antagelig konstant for højt. Der vil være noget at hente der. Kører den direkte på gulvet uden omløb (a'la Peters anbefaling) - altså at et par kredse er konstant åbne er det ikke der man skal lede.

Jeg tror huset har et problem! En montage af en varmemåler vil kunne afsløre dette med 100% sikkerhed.
 
hamselv
Et 250 m² hus efter BR 08 måtte maksimalt forbruge 85 kWh/m²/år.

Altså 85 x 250 = 21250 kWh => ca et par tusind m³ gas eller 2,5 tons olie eller ca 6000 kWh i en varmepumpe.

Max forbrug før BR 08 kan jeg ikke huske.

Der er ikke mekanisk ventilation i huset???
 
allankj1
JD Skriver at hans forbrug i forhold til nov 07 - nov 08 "skulle eftersigende være reguleret ned,-". Det kunne tyde på at forbruget for i år ikke kommer op på de cirka 18.000 kwh som første år. JD har brugt 9.950 indtil nu og bruger nok næppe 8.000 kwh på de sidste 2 måneder. Mht. el-patronen må jeg erkende at jeg godt vidste at den kobler ind over noget tid og derfor ikke bruger 6 kwh eller 9 kwh med det samme men det var for at forvirre beregningen for meget. Beregningen havde nemlig til formål at vise at el-patronen har kostet ekstra på varmeregningen.

Til Hamselv.

Vp ud GT8 = 38,8 VARMEBÆRER PUMPEN STÅR FOR HØJT
Vp ind GT9 = 35,5
Stop temp. 31,3 Hvordan kan det vand der kommer tilbage til pumpen og være varmere end Stop temp?? Det ser da mærkeligt ud. På min egen pumpen er det også nogen gange at GT9 er lidt højere end min det jeg aflæser som nuværende returtemp i menu 3,1 men aldrig mere en maks 0,3 - 0,5 grader.

Mht. til varmebærerpumpen ja så skal denne stilles ned i hastighed.
(Fik i mit indlæg i går skrevet at delta på GT8 og GT9 skal være 5 grader. Har tjekket lidt op på dette og har fundet du af at den skal være 7,5 grader +/- lidt.)
Det vil betyde at vandet i gulvslangerne er længere tid om at komme rundt. Og dermed bedre varmeafgivelse til gulvene og i den sidste end betyde at varmekurven kan stilles lidt ned. Du får nemlig en længere periode hvori du varmer betonen i gulvet op. Og pludselig vil du mærke at dine gulve er varmere og alene dette vil betyde at du føler der er varmere i huset. Når så først betonen i gulvene er varmet op vil der gå en rum tid inden det har afgivet varmen igen. Og i denne tid vil pumpen tage en lang pause.

Mht. isolering af dit hus kender jeg intet til dette men mon ikke den er okay. Har du haft byggesagkyndig på da du fik byget huset?? I så fald burde det vel være okay. Skal dog ikke afvise at der kan være noget galt med huset men prøv ovenstående ændringer på pumpen i første omgang. Tror det vil hjælpe dig.

Håber ikke du går i baglås over at du nu skal til at selv at lave ændringer på indstillinger i pumpen men at tror at du kan betale en for at komme en gang og stille på pumpen så den er optimeret korrekt er fejlagtigt at tror. Optimere af en varmepumpe i et hus med gulvvarme er noget der taget tid. Blandt andet fordi gulvvarme har så lang en responstid og en leverandører har ikke tid til at vente på at hans ændringer virker på gulvvarmen.

Yderligere vil de erfaringer du gør dig i forbindelse med optimeringen af pumpen til netop dit hus give dig en meget bedre forståelse hvordan sådan en varmepumpe virker.

For at fremme forståelsen skal du lige se mit første indlæg her på heatpump.dk skrevet 21. april 2008.

http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?forum_id=15&thread_id=576#3345

I dag er jeg rigig glad for jordvarmen og har ikke fortrydt mit valg. Wink

Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 12-11-2009 13:07
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Jamen vi er skam heller ikke uenige i så meget Allan!!!

Men jeg gad godt se den installation! Sådan et forbrug er stadig bekymrende højt. Og er der en bygmester man skal have i ørene af, er det heller før end siden. Installatøren kan man iflg JD ikke få fat på.

Men nu er det jo en 9'er der er tale om. Og den SKAL uden bøvl kunne klare sådan et hus. Og heller ingen tvivl om at finpolering kan give et eller andet. Men jeg synes så at 400 meter slange på en 9'er er til den stramme side og ville have foretrukket lidt mere. Men aflæsningerne på brinetemperaturerne ser ikke faretruende ud.

Til gengæld kan jeg ikke lide temperaturforskellene på brine og varmebærer. Optimalt hedder det 4 eller lige under på kuldesiden (udlæsningen er fortaget ved relativ lav kondenseringstemperatur og der skal delta T brine være omkring det maksimale anbefalelsesværidge - altså 4. Når der varmes brugsvand og kondensering sker ved højere temperaturer mindskes delta T brine og den må forventes væsentlig at underskride 2° som er laveste anbefalede brine delta T). Dette kun indikere at der kunne køres et trin lavere på brinepumpen.

Og 6-7 op til 10° på varmesiden er det man skal gå efter. Umiddelbart lugter det udlæste af at der er lavet et omløb uden AVDO. Det kunne man måske godt forbedre.
 
allankj1
PS jeg kører også uden AVCO (hvad står det for?? er det det der kaldes bypas??)

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Du har en HT+C6. Dens ydelse er på 5,9 kW ved 35°/0°. Det kan du med nogenlunde sindsro sagtens komme af med hvis en eller to af dine gulvvarme kredse altid er åbne.

Problemerne (hvis vi skal kalde dem det) opstår når du med en 9'er, der yder 9,1 kW ved 35°/0° pludselig ikke har for meget vandflow. Altså kører direkte ind på en gulvvarmeshunt. Hvis så der kun er f. eks to kredse åbne kan det begynde at knibe med at få varmen afsat. Eller rettere vandflowet over varmepumpen bliver for lille. For at imødegå dette laver man et returløb. For at sikre at man i første omgang tilgodeser gulvvarmekredsen - INDEN vandet returneres til varmepumpen, indbygger man en AVDO ventil. Dette er en trykstyret ventil der åbner ved et forudinstillet tryk. Normalt justeres ind, sådan at ventilen åbner ved GT8/GT9 ca 9°. Dvs falder vandflowet sådan at delta T nærmer sig noget vi ikke ønsker, returneres fremløbet til VP'en og GT1 stopper den. Optimalt har man på 9'erne og opefter en volumenforøger eller en parallel buffer. På ren gulvvarme er det dog ikke så kritisk. Især ikke hvis man sørger for at et par af gulvzonerne altid er åbne (pil telestaterne helt af og trim varmepumpen efter de to zoner uden telestater).

Så det er udelukkende størrelsesbestemt. Tror jeg kender installatøren, og netop derfor kunne jeg godt lide at vide hvad der egentlig er lavet.
 
ultimatevp
Hallo - Hallo!
Hvor er det dejligt med en sådan diskution, hvor jeg, der kører Optima 900, også kan lære en masse.Lange redegørelser med en masse tal og parametre der kommer på bordet - TAK FOR DET. En ting undrer mig mht. styringen af varmepumpen, og det er, at når delta er så vigtig for driften og med alle de funktioner og indstillingsmuligheder som varmepumpen har, at der så ikke er mulighed for automatisk regulering af cirkulationspumpen efter delta. Det er vel mest relevant for luft/vand pumper, som er afhængig af lufttemp. Jeg kan let komme i den situation at trin 1 er for lavt og at trin 2 er for højt.
Med hensyn til energimåler er bedst egnet til måling på varmepumper?

MVH. TM
 
allankj1
Okay så blev jeg det klogere men kan JD ikke begynde at optimere anlægget uden en AVDO ventil? Hvis der skrues op på maks på alle rumtelestater kan varmepumpen med sikkerhed komme af med varmen. AVCO ventil og buffertank må der så tages stilling til bagefter.

Til "Hamselv"

Ja det er rigtig at der ikke må tages kunder på på baggrund af heatpump men hvis JD sender dig en privat meddelse her på Heatpump er der jo ingen der ved hvad I aftale omkring et besøg hos ham. Det fremgår da klart at du har noget erfaring med sådan en pumpe og gulvvarme. JD kan jo godt ringe til en anden montør men kan jo desværre igen finde en montør som ikke har ekspertise nok til at lave eventuelle nødvendige ændringer på anlægget ordenligt og så er JD jo stadig ikke bedre stillet. Det kunne også være at du kunne kontrollere at JD's gulvvarme er korrekt indreguleret.

Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 12-11-2009 14:28
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Netop f. eks Peters X15 kører med styring af varmebærer pumpen. Hvor meget kan jeg ikke lige huske.

Med Optima'en differensierer man acceptabelt delta T som under Tude O° anbefales delta T mellem 5 og 7° Ved Tude over 15° mellem 8 og 10°. Der skal man lige sjusse lidt. Og ved kontrol i området hvor varmepumpen iser, så falder delta T lige inden afrimning. Ligeledes skal skeles lidt til hvilke temperatur den arbejder med. Skal den højt op (varmt vand) er mindre delta T acceptabelt. Det er lidt svært at forklare. Det er lidt med fornemmelsen.

Men forjættende tanke, at lave en varmepumpe hvor man styre delta T efter ønske vha flowregulering. Til en luft/vand er tanken god. Men prisen og reservedelsomkostningen er jo nok forhindringen!
 
hamselv
Korrekt Allan.

Jeg skrev det også kun for at understreger at jeg IKKE fisker. Så havde jeg selv skrevet til ham. Men iht regelsættet her på sitet var jeg røget ud hvis jeg havde gjort det. Derfor sender jeg aldrig selv PM's. Vil folk mig noget, skal de selv henvende sig.

Og jo, man kan nå langt ved korrekte indstillinger. Men noget komponenter er det bare rarest at have med i anlægget. F. eks. AVDO'en. Den sikrer at gulvvarmen fødes, og sikrer anlægget mod unødvendige alarmer på forhøjet delta T. Men alt afhænger af designet og opbygningen.
 
Admin

Citer

Korrekt Allan.

Jeg skrev det også kun for at understreger at jeg IKKE fisker. Så havde jeg selv skrevet til ham. Men iht regelsættet her på sitet var jeg røget ud hvis jeg havde gjort


Hamselv kan bare tage kontakt hvis han vil.

Fordelerrør og telestater er de til varmepumper, kræver størrer flow



Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
hamselv
Jamen tak for det Admin. Mente bare jeg havde læst et sted at man ikke accepterede at der blev taget kontakt med salg for øje. Og dybest set vil det jo være tilfældet, hvis jeg tager kontakten!
 
Admin
Hejsa

Det må man heller ikke, her står vi med en konkredt sag, som kan og skal løses.

Jeg har tidligere sendt tilfælde til produkt og markedschefer for andre produkter.

Skriger andre på hjælp tages dette op individuelt, hvorvidt vi kan hjælpe med kontakt til kvalificeret producent eller installatør
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
hamselv
Læst og forstået. Har sendt en PM til LD og fortalt hvor han kan henvende sig. Så tager vi den derfra.

Hvis LD vil, skal vi gerne delagtiggøre Heat-pumps brugere med hvad vi finder ud af!

 
allankj1
Ja vil gerne har JD til at fortælle hvad I finder ud af og hvorledes driften på anlægget bliver fremover. Har brugt lidt tid på at skive indlæggene her på siden så lidt respons vil da være rart.

Mvh

AllanGrin
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Lad os nu først afvente og se.

 
JD
Tak for alt den interessante debat omkring vores anlæg, mener alle måske kan have gavn af at vi får vores anlæg- dels tjekket for uregelmæssigheder og uhensigtsmæssige indstillinger-
Tror jeg trods de foreløbige gode tilbagemeldinger/ forslag til forbedringer vil kontakte dig "hamselv" imorgen og aftaler for det videre forløb- endnu engang tak og fortsættelse følger.........
mvh.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 18

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

24,032,788 Unikke besøg
XHTML CSS