HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
50 kwh pr. døgn ?
disable
GT8 er nu 53,4
GT9 er nu 49,4

GT10 -0,1
GT11 -3,3

Jeg har sat menupkt. 1.1 til 3,5 og 1,2 til 1° ... Bare for at prøve et eller andet.
Hvorfor er GT8 så høj, så?
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..

disable
Øhhh... GT1 .. Jeg har lige flyttet selve føleren. umiddelbart vil jeg mene, at den sad på fremløbet til buffertanken.
Nu har jeg flyttet den fysisk, så den sidder på returrøret, der går ind nede under buffertanken.

Jeg har skruet 1.1 endnu længere ned, så GT1 nu hedder Fra: 33,4° Nuv: 31,8° ..

Burde dette ikke kunne gøre lidt?
Bosch EHP LW/M 6kw, 150 l buffertank, 120 kvm. gulvvarme. 54 kvm stue med loft til kip (5 meter)..

disable

allankj1 skrev:
Hmmm har du shunt på gulvvarmesystemmet siden der er termometer på fordelingen??? Min kører varmen fra pumpen direkte i gulvet.

Kører din eksterne cirk. pumpe hele tiden eller slukker den sammen med varmepumpen ??? Den skal nelig køre hele tiden.

Mvh

Allan

Sorry så ikke dit svar....
Ja, der er shunt på.. Det er den, jeg omtaler forgreningen..

Den eksterne cirkpumpe kører hele tiden.

hamselv
Uha hvis føleren har været placeret i fremløb har den godt nok kørt mærkeligt.

Hvis din buffer er monteret parallelt skal føleren sidde i krydspunktet mellem buffer/retur til VP/retur fra varmesystem. Føleren skal monteres på siden af røret.

Sidder din buffer som volumenforøger skal føleren monteres på røret mellem buffer og VP.

Uanset hvad skal din eksterne varmebærerpumpe køre konstant. Kører du med parallel buffer, kan en justerbar kontraventil være en god ide mellem VP og buffer. VP'ens indbyggede pumpe skal kun køre med kompressoren.

disable
Se, nu ville det jo have været fortræffeligt, om jeg havde haft en idé om, hvordan det er forbundet, hamselv :-D

Buffertanken sidder efter 'varme ud' fra VP'en. Den er så forbundet med shunten til gulvvarmen. Returen fra gulvvarmen går ind i bunden af beholderen, og returen til VP går ud fra toppen.

Jeg har sat føleren på det rør, der går ud fra toppen af beholderen (med manometer på) og hen til VP...

Vil det sige, at jeg bør slå den indbyggede varmebærerpumpe fra, så den kun kører med kompressoren?

Nede ved gulvet sidder der en ekspansionsbeholder med sådan en udluftningsskrue på. Ligesom på et bildæk. Den prøvede jeg at trykke på, og så fes der luft ud. så meget, at trykket i GV systemet faldt fra næsten 2 bar til under 1 bar.
nu har jeg så efterfyldt med vand...

Er det meningen, at det er luft, der skal udgøre de 2 bar tryk i systemet?? Kan vi have sporet os ind på, at mit system er fuld af luft, så ?

Hvordan lufter man 'rigtigt' ud? Er der kun én måde at gøre det på, og det er af med alle slangerne?
Redigeret af disable d. 31-01-2010 16:49

hamselv
Hvem i hulen er din smed? Du mangler i den grad instruktion. Det lyder lidt som om du har taget fortrykket i din ekspansionsbeholder. Det skal trykkes op igen. Ellers får du problemer.

Jeg ville grusomt gerne rådgive dig, men har en anelse svært ved 100% at gennemskue det udførte uden at have set det.

Du trænger til et besøg at en varmepumpemand der ved lidt om det.

Kan du lægge nogle billeder af installation og sammenkoblingsmetodik, så skal vi forsøge igen.....

hamselv
Og udluft nu for guds skyld ikke mere, uden at du ved hvad du laver. Vi har prøvet mere end een gang at kølemidlet er lukket af anlægget, fordi man tror man skal udlufte på anlægget schrader ventiler.

Sorry hvis dette er lidt kontant!

disable
Det er helt fint, hamselv :-) Jeg kan tage det..
Billeder ligger her : [url]http://picasaweb.google.dk/Drosselvangen2/Jordvarme#[/url]

Nu var det kun gulvvarmekredsen, jeg luftede ud på.. Det andet skal jeg ikke have pillet ved.

Men ja, du har ret.. Det er meget lidt instruktion, jeg har fået fra den kant.
Min smed er mere end ualmindeligt svært at få til at reagere, så det ender nok med, at jeg må have den lokale fra Gilleleje til at komme forbi og kigge på det..
Vejle er ret langt væk, desværre.. Det bliver sqi nok for dyrt i kørsel :-/

Det er da godt, jeg ikke har betalt sidste rate endnu :-D
Redigeret af disable d. 31-01-2010 18:16

hamselv
Det er en anelse svært at se hvad der faktuelt er lavet. Kunne du tegne et diagram?

Dog kan man se at der korrekt er isoleret med armaflex. Men man har ikke frådst med isolerede rørholdere, så vidt jeg kan se.

disable
Jeg er mere end almindeligt taknemmelig for al jeres hjælp..
Jeg kan dog fornemme på det hele, at jeg er pinedød nødt til at tage fat i smeden og få ham til at gå systemet igennem..

Når jeg så er sikker på, at der ingen luft er i systemet, og alt i øvrigt er, som det skal være.. Så tror jeg, vi prøver igen :-)

Værdierne ser dog lidt bedre ud nu, end de gjorde, da jeg først lagde dem her *G*

hamselv
Dejligt.....

Med ren gulvvarme burde du køre omkring kurve 2,5 - 3 med en parallelforskydning på omkring +2. Altså noget der ligner fremløb på onkring 35 grader og retur knap 30 grader. Altså væsenlig lavere end dem du angiver.

Er radiatorerne lige vel små og sætter en anden dagsorden, skal man sætte ind der.

Her i huset, skrottede vi alle radiatorer istueetagen og lavede gulvvarme. Beklageligvis ikke så optimalt som jeg ønskede, men det var så dengang. Da overetagen stod for tur, blev alle radiatorer sorteret og dem med største ydelse udvalgt og fordelt ovenpå. Så under den grimmeste frost har vi kunnet klare os med omkring max 40 i fremløb. Dette vil så blive forbedret når jeg får det sidste med og skunkens isolering bliver eftergået. Min intension er noget der ligner max 35 grader fremløb, så overetagen følger gulvvarmen. Det er guld de luxe for VP'ens virkningsgrad.

Men bliv nu ved med at skrive!. Vi skal nok få fanget evt ups'er, og få dyret til at køre.

allankj1
Hvis jeg har forstået det korrekt mht en shunt indstilles fremløbstemperaturen til gulvet vel her??? Det vil sige at selvom der skrues meget op for varmepumpens kurve sker der ikke yderligere med temperaturen i huset hvis ikke der skues op på fremløbstemperaturen på shunten. Er dette ikke korrekt?? Det virker ikke som om "disable" skriver noget om om han har stillet tempen op på shunten.

Kunne det ikke give noget hvis der skues et par grader op for shunten og ned for varmepumpen således at dennes fremløbstemp f.eks er 40 grader?

Bedre temp i huset og lavere forbrug pga. bedre COP, samt en bedre delta på fremløb og returløb.

Allan
Redigeret af allankj1 d. 31-01-2010 20:31
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

disable
Der sidder en alm. radiator termostat foran cirkpumpen til shunten, allankj... Denne er skruet helt op til 47 grader.. Uden at det hæver temperaturen i indløbet.

Nu skriver jeg en længere afhandling til installatøren, og så må han se at få fingeren ud :-)

Jeg er glad for den hjælp, i indtil videre er kommet med.. Så ved jeg nemlig, hvad jeg skal sige til ham.. Uvurderligt !

allankj1
Hmmmm okay. Der er dog lige det i det at du må i hvert fald hellere ikke sende 47 grader varmt vand ind i dine gulve. Det er for varmt i længden.

Men ja installatør må igang med at få det til at køre ordenligt.

IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

disable
Da der var varmest i hytten (og vi brugte 65 kw/h i døgnet) havde gulvet en overfladetemperatur på 23 grader. Da var vandet i fremløbet fra shunten omkring 38 grader.. Det virkede meget passende, men da skulle pumpen også arbejde med meget varmt vand for at det kunne lade sig gøre..

Der må være et eller andet galt, når den sender 54 grader varmt vand ud, og fremløbet ved ekstern cirkpumpe kun er 33 grader.

Nu må det være op til installatøren at finde ud af, hvor alt det varme vand bliver af. Det er garanteret let nok for ham, lige at spotte, hvad der er galt.
For mig at se, ville det mest rigtige være, at fjerne alt, hvad der hedder termostater og blandingsventiler, og så styre varmen fra VP'en.. Det er jo egentlig også det, den er beregnet til..

allankj1
Ja det ville det også være efter min mening netop idet du kun har gulvvarme i hele huset.

Mvh

Allan

hamselv
Nu er det jo forjættende at køre direkte på varmepumpen og så til slangerne. Beklageligvis fordrer bygningsreglementet dog at hver zone kan reguleres og afspærres. Ergo går den ikke. Ligeledes vil varmepumpen helst have et minimumsflow, så det går heller ikke på den led. Gør man det så alligevel og bibeholder sin manifold, og der optræder varierende flow, vil afgangstemperaturen på varmepumpen variere hvilket så medfører variationer på rumtemperaturen.

Har man trægulve, skal man sikre sig at max tilladelig temperatur ikke overskrides. Ved svigt i trevejsventilen er der intet til at redde gulvet, hvis ingen termostattisk ventil der er.

Tidligere mener jeg at du oplyste en temmelig lille delta T på GT8/GT9. Hvis det er korrekt er vandflowet på selve varmepumpen til den høje side. Hvis varmepumpen har noget nær 100% drift, lyder det nærmest som om du har temmelig stort flow på gulvvarmen. Desforuden er der ret åbenlys alt for lidt gennemgang i din termostatiske ventil. Og netop derfor ville jeg gerne have haft et diagram over hvad der egentlig var lavet. Er der omløb, vil indbygning af en AVDO ventil i omløbet gøre underværker. En gulvshunt kan ikke selv hente noget som helst og skal helst fødes med et fortryk.

allankj1
Kan godt følge den med at alle zone skal kunne reguleres og og afspæres. Men dette kan jo sikres med telestaterne i hvert rum. I mit tilfælde står disse helt åbne altid. Dog fornær lillepigens værelse som helst ikke skal over 22,5 grader da hun så hoster meget. Men det vil sige når pumpen lave varme kan den komme af med det, jeg sikre mig lange driftstider og mere eller mindre ens temp. i alle rum.

Har oplevet defekt trevejsventil og dermed 46 grader varmt vand ud i gulvene. Opdagede det vil at pumpen kun lavede varmt vand og havde mange kørsler af 10-15 minutter ad gange og jeg vidste at dette ikke var den normale kørselsmønster. Havde jeg ikke opdaget ja så havde jeg fået ødelagt gulvet med tiden. Derfor har jeg følgende spørgsmål til "hamselv". Kan jeg ikke sikre mig mod dette ved at montere en eller anden termoventil som jeg kan indstille til at fremløbsvandet ikke må oversige f.eks. 40 grader? Så sker der jo ikke noget ved det hvis trevejsventilen igen går i stykker og jeg ikke opdager det. Hvilken ventil skal jeg i givet fald bruge? Kan du linke til en?

På forhåmd tak.

Allan

disable

hamselv skrev:
Tidligere mener jeg at du oplyste en temmelig lille delta T på GT8/GT9. Hvis det er korrekt er vandflowet på selve varmepumpen til den høje side. Hvis varmepumpen har noget nær 100% drift, lyder det nærmest som om du har temmelig stort flow på gulvvarmen. Desforuden er der ret åbenlys alt for lidt gennemgang i din termostatiske ventil. Og netop derfor ville jeg gerne have haft et diagram over hvad der egentlig var lavet. Er der omløb, vil indbygning af en AVDO ventil i omløbet gøre underværker. En gulvshunt kan ikke selv hente noget som helst og skal helst fødes med et fortryk.

Jeg kan godt forsøge at lave en form for diagram ... Kan smide det sammen med billederne på Picasa.
Nu er jeg jo ikke ekspert udi, hvad tingene hedder, så det må blive sammenholdt med nogle flere billeder af f.eks. selve gulvvarme installationen ..

Jeg prøver.
(Og håber inderst inde i mit lille hjerte, at installatøren snart kommer forbi...)

allankj1
Ja det må vi håbe at han gør samt at han fatter hvad det er han selv har lavet. Det er jo ikke sikkert Angry

Nå men mon ikke det hele kommer til at virke alligevel med tiden.

Allan

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.