HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
manglende varme
hamselv
Det skal du få!

jfjeldsted
Tror jeg nøjes med mine 400m jordslange, og lever med den lidt dårligere COP : ). Jeg har gennem flere år levet med ren el-varme i et 100 år gammelt hus og har måtte betale formuer, så alt i alt er jeg ganske tilfreds.

MEN når så det er sagt, mener jeg, at det er lidt problematisk at der er så stor forskel på eksperternes holdning til længder på jordslangerne. Man kunne godt blive lidt forvirret hvis man står for overvejelser omkring indkøb af jordvarme anlæg

Er der iøvrigt medlemmer på denne side der har regnet på økonomien " jordvame kontra fjernvarme". Hvis der ses bort fra installationsudgifter.
IVT Greenline, 9 KW, 400m slange ,300l akk. tank.
Stueplan: 84m2 gulvvarme + suplerende radiatorer
Kælder: 84m2, radiatorer maks 16 grader opvarmet.
1.sal: 84m2, radiatorer.

allankj1
Har fået Skemaerne fra "hamselv" på de andre modeller. Har opdaget følgende:

En 6 kwh går fra 5,9 kw i afgivet effekt til 4,98 kw i afgivet effekt når brinen falder fra 0 grader til -5 grader. Et fald på 0,92 kwh eller med andre ord et fald svarende til 15,6 %.

En 9 kwh går fra 9,1 kw i afgivet effekt til 7,8 kw i afgivet effekt når brinen falder fra 0 grader til -5 grader. Et fald på 1,3 kw eller med andre ord et fald på 14,3 %.

Det samme gør sig gældende for de andre og større modeller. Nemlig at jo større pumpe jo mere falder deres afgivene effekt i værdi (nomerisk værdi) ved lavere brinetemperatur. Modsat stigere effekten også kraftigere ved en stigning i brinetemperaturen.

Allan
Redigeret af allankj1 d. 12-02-2010 15:13
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Forskellene på slangelængder:

Nogle anvender de ældre vejledning fra SBI og TI. Der opereres som oftest med med absolut max optagen effekt i størrelsesordenen 20W pr løbende meter i almindelig jord. For en 9'er giver det så ca 9 - 2 = 7 7*1000 / 20 = 350 meter. Altså indenfor grænsen.

De første beregningsprogrammer vi så, kørte lidt seler og livrem og beregnede med noget der ligner 15W/m = altså 9 - 2 = 7 7 * 1000/15 = 466 meter. Idag ligger der så en mere præcis minimumsberegning i vore programmer, der opererer med husets eksakte forbrug. Vi for vores side "husker" de gamle 15 W/meter længder og runder dem gerne op til noget med 50 deleligt (det var den deling der dengang kunne fåes hos DANTEX. Når så man skaber sig et erfaringsgrundlag, der siger at de anlæg der har slange NOK, kører rigtig fint og kun har lidt småkold brine når vinteren har været som i år, hvorfor så øve sig i at stramme dimensioneringen. Faren for at få et for ringe anlæg stiger, og utilfredse kunder er dårlig reklame.

Idag har en af min servicefolk besøgt en ældre 7 kW med 400 meter slange i vistnok sand. Den kører med glykol. Den har ikke tilstrækkelig glykol og vandet er nu begyndt at krystallisere med driftstop til følge. Den skal vi have fyld ikke mindre end 40 kg glykol på, inden vi får den til at køre. Åbenbart er jorden så tør/sandet at der burde have været mindst 600 meter på. Ærgelig ærgelig. Men vi skal nok få den igang.

Uenigheden kan så fortsætte med hvorvidt man bør køre mange små slanger, brønde osv.

Skal vi være helt uenige, kan vi så diskutere pløjning versus nedgravning. Vi har lavet begge dele, og mener nok at kunne forsvare hvorfor vi vælger pløjning. I hverttilfælde har vi ikke til dato set eet eneste dokumenteret tilfælde af dårlig pakning af jord. Tværtimod. Til gengæld har vi set sammenfald, hvor der har været gravet. Altså efterfølgende sætning. Men alligevel har vi sælgere fra vore kollegaer, der fortæller vidt og bredt at pløjning ikke duer.

Fjernvarme har jeg regnet på. Men det var "ekstrem fjernvarme" med fuldkommen sindsyge priser, fra et barmarksværk. Det er dyrere end direkte elvarme. Fjernvarme afhænger helt vildt af leverandøren.

jfjeldsted
Jeg har fået løst mit problem og er blevet klogere på mange punkter. Tak for hjælpen herfra Wink

kimfrederiksen
Hej i denne tråd,,,,,,lige et indlæg til debatten og dårlig ydelse/kold jord.......mene at i år er det endnu mere ekstremt nogle steder (her hvor jeg bor) har sommer/efterår været knas tørt og kun lidt nedbør i novmber og så ellers sne og frost for resten,,,,så der er jo ikke tilført de store mængder energi til slangerne i form af nedbør efterår og vinter igennem og oven på en kold vinter, vil jorden jo blive prøvet af, men sådan en vejr kombination ser vi jo ikke så tit, så mon ikke de fleste anlæg er nogenlunde dimisioneret, jeg ligger på -1 ind og -3ud...
145m2 hus med gulvvarme, heraf 40m2 på 1sal med radiator. jordvarme anlæg Vølund 1245 8 kw med 40l buffer og 400m slange i delvis sandjord.+8m2 energifanger fra Solarventi.

hamselv
Det tror jeg da Kim. Vores Rasmus (med hjemmelavet Bitzer baseret VP og masser af slange i ret våd jord) ligger vist stadig på + grader, hvor vi andre har -0,5 eller deromkring. Skal lige høre en af montørerne. Han bor lige op af en å. Gad vide hvordan hans temperaturer er. Men ellers er det scenarie vi ser. Jo kortere slange, jo koldere jord => lidt lavere ydelse og COP => endnu mere drift og endnu koldere slange. Lidt skægt er det, når der er en enkelt solskinsdag. 10 timers pause får jorden til at stige betydeligt i temp.

=>Alletiders Fjeldsted. Godt du fandt problemet. Det var jo til at blive gråhåret af den slags ændringer i udlæsningerne.

jfjeldsted
Ja og endnu engang kommer dette herlige forum mig til hjælp. Angående grå hår så kommer de sikkert med tiden af andre årsager : )

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.