HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
HPW varmepumpe?
kla
Til supplement til alle indlæg i denne tråd.
jeg har på alibaba.com undersøgt prisen på en HPW og hvis man køber en container fuld er prisen 900 $ altså med nuværende kurs 5.265,- kr som dækker materialer arbejdsløn m.m kompressoren er i DK dyrere end hele varmepumpen fra kina.

Jeg vil meget gerne gøre opmærksom på at eftersom jeg ikke kender produktet kan jeg heller ikke udtale mig om produktet, men som hamselv så udemærket skriver, er der jo en masse ting som man "får" med ved at købe hos mærkevareforhandlerne..
Karsten Larsen.

www.tjorneholm.dk

andersmadsen1972
En sådanne kompressor koster ikke mere end 50-60 euro hvis man køber større antal af dem.

CRK
Da der åbenbart ikke er hands-on erfaringer med den specifikke varmepumpe der indledningsvis blev spurgt om, har jeg forsøgt at koge overvejelserne med en billig varmepumpe ned til det essentielle:

Energistyrelsen har tilbage i 2008 udarbejdet en analyse der bl.a. omhandler usikkerhed ved valg af hardware og leverandør. Usikkerheden er i de mellemliggende år ikke blevet mindre hvilket kan aflæses i den træge udbredelse af varmepumper trods kraftig stigning i udgifter til boligopvarmning. Usikkerheden bunder også i den differentierede rådgivning man får, hvilket igen vanskeliggør beslutningsprocessen.

En stor hindring for beslutning om jordvarme er prisen. Samtidig er der stor uvilje blandt den etablerede branche til at gå nye veje for at bringe anskaffelsesprisen i et leje der forbedrer rentabiliteten, hvor den helt store hindring er usikkerhed om fremtidens elpriser. Sporene skræmmer da skiftende regeringer bl.a. har brugt naturgas som afgiftsinstrument der har saboteret de oprindeligt lovede besparelser. Den almindelige forbruger har tydeligvis en bedre hukommelse end politikere.

Som situationer ser ud i dag, er der væsentlige argumenter for at vælge en billig varmepumpe som eksempelvis HPW:

1: Investeringen er overkommelig, da det må anses for sandsynligt at den teknologiske udvikling indhenter den driftmæssige levetid hvilket driftsøkonomisk kan retfærdiggøre en udskiftning før oprindeligt beregnet.

2: Brug af standardkomponenter gør det samlede anlæg velegnet til løbende opgradering, hvilket gør vedligeholdelsesøkonomien mere spiselig.

3: Global konkurrence bevirker lav fremstillingspris, og her er Danmark bagud hvilket afspejles i den stigende udflytning af standard industriprodukter der kræver standard forarbejdning. Kvalitetsprodukter fremstilles i stigende grad i lavlønslande.

4: Lav anskaffelsespris mindsker tabet ved teknologiskift ved politiske indgreb på elprisen som fremmer alternative teknologier.

Ulemperne ved en billig varmepumpe skal naturligvis også indgå i overvejelserne:

1: Usikkerhed om garantiforhold. Uanset den teknologiske levetid er garantiforhold stadig et parameter der ikke kan overlades til en netbutik og en fabrikant på et kontingent helt afskåret fra de betingelser der er gældende i Danmark.

2: Usikkerhed om driftsøkonomien. Indregulering, justering og service er ikke underlagt de kontrol- og klagemuligheder virksomhed i Danmark er underlagt, hvilket gør assistance fra fagfolk svært beregnelige.

3: Uvilje fra fagfolk mod at arbejde med produkter de ikke selv forhandler. Uviljen kan ikke skyldes manglende viden da uddannelsesniveauet i Danmark er højt, men bevirker at assistance til optimeringer vanskeliggøres.

Gratis tilbud og rådgivning er ikke til fordel for forbrugerne. Ingen kan leve at yde gratis arbejde. En uvildig rådgivning mod betaling i stil med advokater og rådgivende ingeniører, som kan drages til ansvar ved forkert eller mangelfuld rådgivning, vil gavne både forbrugerne, leverandørerne og i sidste ende teknologien.

kla
jeg kender godt måden varmepumper bliver lavet på, på fabrikker i Sverige står utallige robotter og fremstiller plader, standser huller, automatsvejser ja faktisk er det forsvindende få mennesker som indgår i processen, ja selv kølekredsen monteres og loddes automatisk, så fremstillingsprisen kan være så lav som mulig, hvis du tror at det er en guldranende forretning at fremstille varmepumper og man tjener kassen på det tager du helt fejl. netop for at konkurrencen er så massiv er man nød til at fyre folk og ansætte industrirobotter, så mit gæt vil være at om ganske få år er der en høj arbejdsløshed i brancen netop fordi man køber "billige" varmepumper. og det er da bedre at vi alle er arbejdsløse og kineserne kommer og overtager europa, så slipper vi jo også for eu. vi får masser af fritid så vi kan være sammen med vores familie.

og til din orientering er anskaffelsseprisen som du så fint kalder det styret af hvad det faktisk koster at producere dem-

og ja det kan godt være at dette indlæg lægger sig tæt på hamselvs indlæg, men jeg synes faktisk at netop du burde købe en HPW og så tilvejebringe os andre den manglende viden som vi efter 15 år i brancen ikke har formået af finde.

Trækker mig også fra denne umulige tråd.

held og lykke med din HPW
Karsten Larsen.

www.tjorneholm.dk

allankj1
Jeg har selv en IVT som er en fin maskine. Har dog oplevet mange fejl som er blevet lavet på 5 års garantien. Lækkert og med god service. Men det er jo netop noget af det jeg har betalt ekstra for ved at købe en maksine med 5 års garanti. Det virker som om du (CRK) et eller andet sted er lidt bange for at købe HPW'en. Jeg tror ikke der er så mange der har maskinen og har erfaringerne med dem.

Hvis du føler dig overbevist om at maskinerne og kvaliteten er den samme om det er IVT, Vølund, Danfoss eller HPW så ville jeg da købe en HPW. Viser det sig at en HPW kun holder 5 år jamen så har du sparet så mange penge i anlægspris at du har råd til en ny HPW og stadig ikke har givet mere end en IVT koster. Klart at du får ikke så meget rådgivning med ved dit køb af HPW'en og denne erfaring må du så selv gøre dig. Håber så du vil dele dine erfaringer med os her på Heatpump.dk
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Lige netop din, har da være meget mere træls end vi nogensinde har hørt om (eller selv oplevet).

CRK's retorik har jeg besluttet mig for ikke at reagere på (selvom jeg først tabte hovedet og svarede). Men kort fortalt. Om så jeg fik en kineser forærende, ville jeg til enhver tid vælge noget andet. Jeg vil også hellere køre i min 20 år gamle italiensk fremstillede bil, end at forsøge mig med bunden af det kinesiske marked. Og uanset hvad CRK anfører, er jeg i stand til at sammenligne priser. Og et fuldmonteret Danfoss anlæg prismæssigt sammenlignet med et diskindkøb af et stk varmepumpe uden hverken det ene eller det andet er intet mindre end useriøst.

hamselv
-> Allan (kun til ham for at drille). Har du luret data, på EQ'eren...??? Nu ønsker vi os igen ny varmepumpe, du og jeg......

PS: Rasmus som selv har bygget en røvmodrøv Bitzer snakkede seriøst om at skifte (så må sateme være en grund, for Rasmus er den ubetinget bedste kølemontør jeg kender).

allankj1
Nej men kan du ikke sende mig lidt data på den? Har fundet lidt på Svensk men vil gerne se det på dansk. Ville da godt have sådan en 8 kw leveret i næste uge. Dog siger pengepungen nej til dette :-(
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

kla
Ligner meget METROSAVER og data er næsten identiske, så måske har IVT lært noget Wink
Karsten Larsen.

www.tjorneholm.dk

CRK
Karsten Larsen: Hvordan håndtere du interessekonflikten som lobbyist for svenske mærkevare fabrikanter med rollen som uvildig rådgiver?

Allankl1: Jeg er ikke bange, men skeptisk for anprisninger på nettet. Derfor spurgte jeg om hands-on erfaringer. At en kineser varmepumpe kommer på Teknologisk Instituts positivliste betyder dybest set kun at hardwaren opfylder den medfølgende dokumentation. Det er en overfortolkning at anvende positivlisten som anbefaling.

Hamselv: Du er tilgivet. Det er menneskeligt man nogle gange kan tabe hovedet, med det skal ikke forhindre os i at fortsætte dialogen. Vi kan have forskellig tilgang til tingene og jeg underkender på ingen måde din ekspertise, men du kommer langt videre ved at gøre mig klogere frem for at lufte dine fordomme.

Kendsgerningen er, at et stigende antal mærkevarefabrikanter over en bred kam helt eller delvis lægger deres produktion i lavtlønslande som Kina. Ikke altid med godt resultat, men kvaliteten er stærkt stigende og det er den virkelighed vi må forholde os til.

I min branche er der talrige eksempler på at vesten sov i timen, hvor eksempelvis Taiwan, Korea og nu også Kina leverer kvalitet der fuldt ud imødekommer kravspecifikationerne. For nogle lande er de endog på enkelte produkter blevet markedsførende.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.