HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Opsat energifanger til Vølund 1240
pmp
Hvorfor er det vigtigt om man kan bruge sprit ?
Kan man ikke bare bruge glykol. Jeg bruger da glykol uden energifanger og det er der ingen problemer med.

PS Jeg kan huske, at min morbror brugte sprit i køleren på sin Ford Anglia, da jeg var barn. Han er godt nok død nu, men ikke af det. De var ikke tøsedrenge dengang
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

Joachim Gyldner
Der er mindre pumpe modstand i sprit brine, og så er det mindre miljø skadeligt.
Jeg ved ikke om der skal tages skal særlige hensyn med glycol brine i jordvarme anlæg. Men specielt Ethylenglycol er noget giftig stas og direkte dødlig ved indtagelse af blot 1600mg/kg krops vægt (hvor mange CL ved 30% blanding det er ved jeg ikke, men ikke ret meget)
Propyleglycol er ikke umildbart skadelig for menesker, og den nok mest anvendte glycol
Joachim Güldner. Uddannet køletekniker

hamselv
Kommunens miljøgutter ryger helt om på taget, hvis du indrapporterer et udslip af glykol. Den seneste vi havde (hvor kommunens egne folk havde stukket hul på slangen), medførte bortkørsel og destruktion af en hel containerfuld jord + efterfølgende prøver i hullet for at sikre sig at vi lå under grænseværdierne. Samlet omkostning mellem 50 og 100 000,- for det hele (sporgas, tømning, opgravning, reparation, rensning af jord, ny fyldsand, genopfyldning af anlæg osv). Sprit er i den henseende mindre problematisk, idet jordens bakterier omsætter dette. Og muldvarpene er i forvejen blinde ( -de 10% træsprit som IPA indeholder).

Joachim Gyldner
Kan ikke forstå hvorfor de er så bange for Propyleglycol? Det anses ikke engang for at være farligt affald, og har kun en halveringtid på 8 timer, og kan ved indtagelse "kun" give ubehag.
Har enda fåret af vide af en leverandør at under 20% blanding kan det hæles direkte i kloarken, over de 20% hed det så kommune kemi? nogen som kan be/afkræfte dette?
Ethylenglycol har jeg den fulde forståelse for.
Redigeret af Joachim Gyldner d. 28-05-2011 19:44

Admin
Hej

Propyleglycol bliver brugt i køleanlæg for mælkekøling, så jeg tror ikke det er særlig farligt.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

pmp
Da jeg fik mit jordvarmeanlæg i 2010, havde kommunen ingen bemærkninger til brug af glykol, og min VVSer kunne fortælle, at han engang havde fortalt kommunen om et spild af glykol. Kommunen havde bare svaret, at det var det de normalt brugte til rengøring af deres renseanlæg, så ingen problemer i det.
Hvem er gal på det ??
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

Chr

Joachim Gyldner skrev:
Har enda fåret af vide af en leverandør at under 20% blanding kan det hæles direkte i kloarken, over de 20% hed det så kommune kemi? nogen som kan be/afkræfte dette?
Ethylenglycol har jeg den fulde forståelse for.

Jeg tvivler på. at man bare kan fortynde det til under 20% og så hælde det i kloaken i stedet for at sende det til Kommune Kemi.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.

hamselv
http://da.wikipedia.org/wiki/Propylenglycol

Propylenglykol anvendes normalt ikke i jordvarme. Det er den mere giftige "fætter" - Æthylenglykol. Propylenglykol er noget ret "tykt" noget at pumpe rundt.

Valget af det billige giftige alternativ, formentlig af økonomiske årsager og af hensyn til nødvendig pumpeeffekt.

Joachim Gyldner

hamselv skrev:

Propylenglykol anvendes normalt ikke i jordvarme. Det er den mere giftige "fætter" - Æthylenglykol. Propylenglykol er noget ret "tykt" noget at pumpe rundt.

Valget af det billige giftige alternativ, formentlig af økonomiske årsager og af hensyn til nødvendig pumpeeffekt.

Men når man kan spare en extra cirkulations pumpe og en pladeveksler til en kombination med sol/energifanger burde det kunne betale sig.
Redigeret af Joachim Gyldner d. 29-05-2011 18:32

hamselv
Sansynligvis, men der hersker en generel modvilje hos miljøfolkene når noget hedder GLYKOL. Derforuden eksisterer faren for at der efterfyldes Æthylen glykol, qva folk ikke kan indkøbe billigt nok, og ikke kan se forskel Såehhh en anlægsejer der ikke har styr på det, og f. eks. anvender en "billig" servicetekniker. Så er du på skideren. Æthylenglykol behandler miljøfolkene nogenlunde som udslip af fyringsolie. Så jeg skal garantere de flipper. Vi har prøvet det! Taler af bitter erfaring.

Et af problemerne er: Glykol er farveløs. Man er ikke enige om hvilke farver man vil bruge. Når så de to store kølegrossister i kølebranchen anvender hver sin farve til Propylen glykol og æthylenglykol, er faren for at få lavet noget skidt ganske overordentlig voldsom. Når vi finder grøn glykol. Er det sansynligt at man er startet med gul og har efterfyldt blå. Og begge dele formentlig æthylenglykol. Dette ene og alene fordi dette er det billigste - og dette altid har været anvendt. Ikke mindst i gamle jordvarmeanlæg. Foretrækker klart sprit. Muligheden for misforståelser er ganske lille. Skulle jeg forsøge med solfanger, er valget nemt. Jeg laver brugsvand som prioritet 1, radiatorvand som to og skulle jeg have væsentlig overskud og egentlig have behov for køling af solfangeren, havde jeg nok råd til at veksle en ekstra gang. Anvender jeg energifanger har vi meget anderledes temperatur set. Mon ikke det går med direkte spritbrine, omend du ligger over tændpunktet. Nu skal den slags som udgangspunkt være tæt såehh det var mit lille indspark.

Joachim Gyldner
Det der snak om pris, det er sku lidt en generel misforståelse. Hvis man ville have noget til at fungere optimalt, og så det bliver rentabelt så bliver man nød til at forholde sig anderledes til tingende når der snakket energi.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.