HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Meget højt El forburg
DennisP
Åhh, havde lige overset det lille minus Smile Ja, er klar der så er en stor forskel.

Har været ved at måle lidt mere på det.
Der sidder to cirkulationspumper inden i VP'en, (Som forøvrigt er fra 98) + en cirkulationspumpe til flow i selve systemet.
Disse tre pumper + display osv. tager samlet 0,38 kWh i timen (9,16 kWh i døgnet)

Hertil kommer så at kompressoren tager 5,32 kWh når den køre.
Det vil så sige at når pumper og disply køre døgnet rundt, skal kompressoren have kørt 10,3 timer i døgnet, di sidste 4 dage, hvor vi har brugt 243 kWh.

Mens jeg tog målingerne, kørte kompressoren næsten en time, for at hæve temepraturen fra 39 til 42 grader.

Er dette forbrug normalt, eller er det simpelthen fordi VP'en er gammel og slidt? Ved jeg kan spare en del, ved at skifte cirkulations pumperne ud, men vil kompressoren i en ny VP kunne hæve temperaturen, uden så stort et forbrug?

Jeg har taget et par nye billeder af anlægget, som kan ses her:

http://www.boliggalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=1212

På billede nr. 14 ses der et lille glas, hvor væsken cirkulere i når kompressoren køre, og der opbygges tryg (Ved ikke lige hvad den hedder) men når kompressoren ikke køre, er der/kommer der stadig små luftbobler i væsken. Kan dette være tegn på der er en utæthed i systemet? (Går ud fra det skal være et lufttom, lukket system)

På billede nr. 13 kan ses pressostaten, som sammen med termostaten, bestemmer hvornår kompressoren køre. Hvad er normalt denne skal være indstillet på?

no100
Hej dennis

Du vil gerne se nogle tal fra en anden vp. min vp står i udhuset sammen med buffer så mit varme brugsvand bliver lavet lige som dit, huset 150 m2 er fra 1927 med dannebrogsvinduer + forsatsruder, 80 isolering og let vindfølsomt.
Døgnets tal m. 4 i bad. 21 kwh / El. på bimåler som er blevet til 84 kwh / varme.

Med det du har fortalt ser jeg to muligheder, du tager overarbejde fra nu og til forrået eller du ser at få en dygtig vp. mand på besøg.
Hilsen no100.
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.

DennisP
Hej "no100"
Ja, så kan jeg jo godt se at mit forbrug, er ALT for højt.
Ikke mindst, da vi jo kun er 2 i bad, plus et spædbarn.

Når du har placeret VP og Buffer, i udhus, har du så problemer, som beskrevet ovenfor, med at få vandet varmt nok? Hvad køre du med af fremløbstemperatur?

Hvor stor en VP har du, og hvilken model?
Bare sådan for at hente lidt inspiration hvis jeg skal have ny Smile

Overarbejde giver selvfølgelig også varmen, men vi nu hellere have fat i en dygtig VP mand, men de er svære at finde!

Nogen der kender nogle med styr på jordvarme, nær Grindsted - Billund (7200 - 7190) ??

poul larsen
Hej DennisP
Har set dine billeder, der mangler tryk på både radiator og jordslanger dine manometre ser ud til at stå på 0 det giver problem med flow, hvis dine cirkulationspumper kun bruger 0,38W/h er de for lille, varmepumpe er født med grundfoss UPS 25-80 de bruger 130w på trin 1, 175w på trin 2, 190w på trin 3
jordslanger skal køre trin 3 og radiator på trin 1 eller 2 for at få vand nok igennem varmepumpe

MVH
Poul Larsen

hamselv
Det er en klassiker Poul, Dennis mener kWh. Altså en gammel installation med for store pumper, der kører for meget. Det vælter jo hele regnkabet. Besøgte i dag en ny HE'er. Elmåleren viste et fuldkommen latterligt lavt forbrug her hen over sommeren. Glæder mig ret meget til at se hvor den ligger til maj, når den har kørt et år. Henning kom hjem fra service i det fynske, og kunne fortælle at et par der havde sagte farvel til deres "11 tons pr år pillefyr" var udelt begejstrede for deres nye varmepumpe.

Såøhhh spørger man mig. Så har stort set alle "de store" nogle eminente varmepumper. De har også nogle mindre gode, men det lader vi ligge. Alle seriøse konsulenter ved hvad der er godt, og vil prøve at overbevise kunden om at det er det her du skal have. Farligt er det, når man snakker med provisionslønnede sælgere, for hvem det ikke er et kald at være varmepumpesælger.

DennisP
poul larsen:
Som "hamselv" er inde på, så er min målinger lavet i kWh, så altså 380 watt i timen til pumperne, så passer vist meget godt med de 190+175 watt du oplyser.

Mht. trykket, så har jeg i dag haft besøg af tidligere ejer af ejendommen, som jo er VVS'er. Han lagde på ingen måde skjul på at VP var en tidligere stald pumpe, som han havde fået gratis, et sted hvor han havde installeret ny, grundet 4 dobling af antal kør.
Han gik VP i gennem, og fandt ud af at kompressoren var utæt på tryk siden, hvilket han lavede, samt påfyldte ca. 3,5 kg mere kølemiddel, end der i forvejen var på anlægget.
Her til kom, at vi fandt en mindre utæthed i den ene gulvvarme shunte, som blev lappet, hvor efter der, efter påfyldning, straks var mere tryk på systemmet.

Jeg har nu ca. 55 grader på frmeløb, og ca. 42 grader på retur, ved stilstand af anlægget.

Så nu er jeg blot meget spændt på at se om dette gør at kompressoren ikke køre så absonts mange gang i døgnet, og derved tager så farlig mange watt. Nogen der har en menning om dette??

Dog ændre dette ikke på at VP, som "hamselv" siger, har mange pumper, som køre konstant, og derved tager meget unødig strøm.
Overvejer derfor stadig meget at udskifte selve VP'en, til en ny, og formentlig noget mere økonomisk.

MEN! vil en ny VP være mere økonomisk, med mit eksistrende sytsem? og er der nogen der vil komme med et bud på hvilken 12-15 KW VP man evt. bør overveje?

hamselv
Vil gerne (stadigvæk) være med på banen. Ingen tvivl om at en udskiftning vil hjælpe. At skidtet har kørt med manglende fyldning har klart ikke været godt for driftøkonomien. Den driftform der anvendes pt, er dog noget der var smart i halvfjerdserne og firserne og vil idag medføre nogle ret bekymrende forbrugstal (hvilket du så også ka se). Kan ikke lide driftformen og opbygningen. Disse to ting gør at der anvendes unødvendig meget energi, og metodikken er noget mere egnet til gas-, olie- eller fastbrændselfyr end varmepumpe. Som du beskriver tingene og fremlægger disse, står jeg lidt måbende overfor og denne VVS-mand må håndtere kølemdler.

DennisP
Og vil stadigvæk meget gerne høre på din mening Smile
Skal jo siges jeg ikke er VVS'er og skal derfor ikke kunne udtale mig om, hvorvidt min fremlæggelse er korrekt, eller ej. VVS'eren er oprindelig uddandet VVS'er, men arbejder som kølemontør, hvis dette lyder mere rigtigt?

Kan godt forstå at systemmet ikke er nutidigt, og ja, er ikke i tvivl om at det giver bekymrende forbrugstal Smile
Med "Driftsformen" går jeg ud fra du mener VP'en, eller hvordan?
og med "Opbygningen" går jeg ud fra du henviser til VP'ens placering, uden for hovedehuset?

Placeringen har jeg som sagt desværre ikke mulighed for at ændre på, og netop også derfor er jeg meget interesseret i at høre, om indsættelsen af en ny VP, på den nuværende placering, vil kunne nedbringe forbruget, så meget, at det vil være rentabel, at smide de 50.000 det jo nok koster at udskifte VP'en.

Ved ingen kan udtale sig, uden at have set selve installationen, men vil meget genre høre jeres kvalificerede gæt.
Ikke mindst da dem vi uvidende kan kontakte, jo somregel hellere end genre vil sælge en, en ny VP hvis man spørge.

Men som "no100" skriver tidligere i tråden, så ligger hans forbrug på ca. 21 kWh, mod mine ca. 65 kWh, med en installation med ca. samme placering, og enda med dårlig isollerede hus, og min. 1,5 mand mere i husstanden, så kan ikke se hvad det er i min installation, der tager så meget mere, hvis det ikke er en gammel VP.

no100
Hej Dennis

”Hvor stor en VP har du, og hvilken model?” 13kw scotte jordvarme fra NBE. U. El. patron.
Man kan desværre ikke købe dem mere. Vis du kigger under ind lægt kan du se at jeg har to anlæg af denne type kørende, en 8 kw der er på sit 4 år uden problemer og så 13 kw der skulde have kørt sidste vinder men havde en defekt termoventil, rep. På garanti.

”Når du har placeret VP og Buffer, i udhus, har du så problemer, som beskrevet ovenfor, med at få vandet varmt nok? Hvad køre du med af fremløbstemperatur?”
Nej, men jeg har et støre tab på grund af den lange ledning, dette begrænser jeg ved at køre med lav temperatur det meste af døgnet ,21-22 timer, og så lader jeg vvb. Op på 2-3 timer. Gerne om eftermiddagen da jeg har energifanger og derfor højre temperatur på dette tidspunkt. Jeg har ikke bemærket nogle ulemper ved dette, men min buffer bliver opladet samtidigt så der går 6-8 timer før vp igen starter.
Hilsen no100. Smile
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.