HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Optimering af Nibe F1245
Amdi
Hej igen.

Så er jeg også i gang med at logge :-)

Så dog i går da vp kørte at den fremløbstemp. sluttede ca 9 grader over den beregnet fremløbstemp. Er det ikke meget?

Kører i øjeblikket på varmekurve 3 og synes ikke rigtig der er varme nok på. Er nede på ca 20 gr.

Men jeg sender lige loggen senere i dag hvis der er en af jer der vil prøve at kigge på den?? :-)

Mvh Amdi

pmp
@amdi
Du skal lige skrive svar på disse spørgsmål:
1. Har du alle telestater helt åben ?
2. Har du buffer ?
3. Er det en by-pass ? altså en forbindelse, så vandet kan komme fra fremløb til retur, uden at vandet har været gennem gulvet i et rum. Hvis ja, skal det være lukket når telestaterne er taget af.
4. Er der ens temperatur i alle rum ?

Send evt. billed af din installation samman med din log-fil.

@allankj1
Misundelse er en grim ting som man sigerSad men du har da logningen fra strydinvarmepumpe.dk
Når du skal have solceller må du huske, det skal være med log, hjemmeside og hele svineriet.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

tlj

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1724&pid=11160#post_11160]pmp skrev:[/url]

Det er altid godt at læse i den "Installatørhåndbog" der følger med en F1245 - den kan man blive rigtig klog af.

Jeg vil lige kort gennemgå hvordan styringen virker.
Udeføler, (+evt. indeføler) og den valgte varmekurve bestemmer beregnet fremløbstemperatur BF.
Hvert minut beregnes forskellen mellem fremløbstemperaturen og BF, og gradminuttallet GM ændres med det antal grader fremløbstemperaturen afviger fra BF. (eksempel: fremløb 28, BF 30 = GM ændres med -2)
Man stiller så ved hvilket GM vp skal starte - stop er ved 0 GM.

Til et nyt hus med gulvvarme i beton er varmekurve ca. 3 og en start på -200 GM et fint udgangspunkt. Telestaterne skal være helt åbne (eller fjernet) Evt. by-pass skal være lukket.
Derefter må man se hvordan en start forløber. Det kan ske ved at følge med i infomenuen eller ved at logge på en USB. Det er ikke nok at aflæse antal starter og timer næste dag.

Der kan være flere årsager at vp stopper før forventet. F. eks.:
1. For lavt vandflow (forskel mellem fremløb og retur skal være 5-10 gr.)
2. Fremløbstemperatur stiger hurtigt p.g.a. åben bypass eller ikke indreguleret gulvkredse.
3. Max fremløbstemperatur nået eller max over BF nået.
o.s.v.

Så I må lige se hvad der sker begge 2 eller tage en log.

I et nyt hus med gulvarme i beton kan der let opnås drifttider på over en time, uden for store temperatur-udsving.

Jeg har ikke lukke min bypass ventil endnu, jeg tænker bare lidt på om det er noget der kan gå udover min garanti på anlægget? Jeg kan godt se idéen med at lukke den.
Alle mine telestater/rumtermostater er helt åbne - undtagen soveværelset, den stå på 19 grader celsius.
Jeg har en buffer tank, min opstillinger er som denne: http://www.volundvt.dk/upload/Volund/Quickguide/F1245%20Guide.pdf

Jeg logger lige lidt endnu, så sender jeg dem til dig, på forhånd tak.

Jeg har det sidste døgn brugt 10 kwh, med en temp på 22-23 grader i hele huset, minus soveværelset. Så det begynder virkelig at se fornuftigt ud. varmekurve 3. GM -200

/tlj
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.

Amdi
Hej pmp

Her er svarene. De er måske ikke alle lige gode

1. Har du alle telestater helt åben ?

Termostaterne er ikke helt åbne, men de er så højt at de alle, pånær 2 rum på 1 sal, står og beder om varme. Er det ok?

2. Har du buffer ?

Hvis det er en rund og rød beholder så har jeg... :-)

3. Er det en by-pass ? altså en forbindelse, så vandet kan komme fra fremløb til retur, uden at vandet har været gennem gulvet i et rum. Hvis ja, skal det være lukket når telestaterne er taget af.
¨
Jeg må være dig svar skyldig. Hvordan kan jeg finde ud af det?

4. Er der ens temperatur i alle rum ?
Temperaturen i rummene i stueetagen er alle ca den samme, ca. 20,5 gr. På 1 sal er det ca 1 gr koldere.

Send evt. billed af din installation samman med din log-fil.

Sender lige et billede og log fil om et par timer

pmp
Der skal 100% sikkert være vandflow over vp. Derfor sætter man en by-pass ventil på eller også tager man telestaterne (de fleste) af.

Installatørhåndbogen siger (side 14):
"Ved tilslutning til systemer med termostater på alle radiatorer (slanger) monteres der enten en overløbsventil eller også afmonteres nogle af termostaterne, så der sikres tilstrækkeligt gennemstrømning"

De bedste køretider opnås, når varmen går i gulvet lige så hurtigt som vp sender den ud - når man har gulvvarme i beton er det vigtigste (eneste) formål med en buffer, at man har noget at varme på, hvis der er lukket i alle rum. Det gør mam så bare ikke - og flowet sikre man ved at tage telestaterne/termostaterne af (som der står i installatørhåndbogen).

@amdi
Den røde kunne være en ekspansionsbeholder.
tag nogle foto, så se vi om du har buffer.

@tlj
Hvis du tager telestaterne (de fleste) af, så du er 100% sikker på der er vandflow nok, kan du godt lukke bypass ventilen. Helt i overensstemmelse med bogen.
Desværre er det sådan, at VVSerne skal lave regulering af varmen i alle rum (siger loven - som er skrevet til olie og gas), og derfor skal de sætte en bypass ventil på, for ellers er flowet ikke 100% sikkert.
Det link du skrev viser flere tilslutninger - både 40 og 100 l buffer. Hvilken er det du har ?

--------------

Men lad os nu se jeres køretider på loggen
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

Amdi
Hej

Den har ikke logget noget på trods af jeg har sat USB i og ´har et flueben i login. Mærkeligt...

Men her er et par billeder
Amdi tilknyttede følgende billede:billede:
dsc_0013.jpg

Amdi
og lige et mere...

Mvh Amdi
dsc_0014.jpg

Amdi
og lige et sidste
dsc_0001.jpg

woebbe jordvarme siden 1985
hej amdi,

du skal fjerne fluebenet i aktiveret i menuen usb, så afslutter og gemmer den logningerne på usb stikket, vent ca 30 sek med at fjerne usb stikket så er du sikker på at det er klar.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

Amdi
Det prøver jeg så :-)

Takker :-)

Mvh Amdi

tlj
@pmp:

Jeg har vedhæftet lidt billeder, jeg har døbt dem med det jeg kalder tingene....
Det er en 40 liters buffertank jeg har (UKV 40), det er den opstilling der er på side 2 i linket.

Jeg går udfra med den viden jeg kan læse du besidder så burde det ikke være et problem for dig at tyde billederne.Wink

Jeg forsøger at sende log-filerne senere i aften (Privat besked)

/tlj
tlj tilknyttede følgende billede:billeder:
telestater_eller_motorventiler_4.jpg rumtermostat.jpg buffertank_og_bypassventil_3.jpg buffertank_og_bypassventil_2.jpg

tlj
Hej pmp

Hermed er LOG-filerne.
Da jeg tog USB'en ud af min vp, så startede vp'en der opdagede jeg så at den af en eller anden grund stadig stod på -80 GM!!! Jeg har desværre nok glemt at bekræfte da jeg skiftede til -200 GM.Frown

tlj
@pmp:

Jeg prøver lige igen på en privat besked....

Amdi
Hej igen.

Så virkede det :-)

Her er en log på ca. 3 timer. Sætter den i igen og lader den stå 24 timer.

Men måske der kan tydes noget ud af den allerede nu...

Mvh Amdi

tlj
ØØØhh hvordan skal jeg sende den... Frown

Amdi
Der hopper jeg lige med på en lytter Wink

pmp
Jeg troede faktisk I kunne sende dem med en privat besked sætte dem på her ligesom et billede, men det kan man så ikke.
Privat besked er vist blevet lukket.
Se under min profil - der er en mail-adresse.

Jeg kikker billeder så længe

pmp
@tlj
Det se meget bedre ud nu, hvor du har sat starten til -200 GM.
Fremløb og retur stiger kun ca. 2 gr. C i løbet af de 40 min. vp er startet.
Jeg ville slukke for el-patron (eller sætte den til start ved -600 GM). Derefter kan du forsøge med noget mere på starten. -250 eller -300 GM. Så ser vi på en ny log, hvordan det går. Så længe gulvet tager varmen (d.v.s. fremløbet ikke stiger for meget) og brinen kan følge med, så bestemmer du selv hvor lang drifttiden skal være.

Har du lukket dit bypass nu ? Jeg kan ikke se det på billederne, men på loggen ser det ud til det hele går i gulvet. Hvordan er rørføringen mellem vp og buffer ? Mangler billed til venstre for - og over buffer, samt de lodrette rør til højre.

tlj
Tak pmp

Jeg har slået elpatronen fra for et par dage siden, jeg satte flueben i manuel og kompressor.
Jeg vil prøve det med GM.
Jeg har ikke lukket bypassen endnu, ved du hvordan det er med garantien hvis jeg lukker den. (jeg kan selvføgelig bare åbne inden der evt. kommer en servicemand)
Hvad med garantien hvis jeg monterer returventiler istedet for telestater/motorventiler?
Det kan være lidt svært at tage et fuldstændigt billede af teknikrummet, men det er koblet på fuldstændigt samme måde som på vedhæftet simple diagram.
tlj tilknyttede følgende billede:billede:
img002.jpg

pmp
@amdi
Du har en meget tidlig softwareversion, og det gør desværre, at der ikke er så mange oplysniger på loggen. Jeg kan derfor ikke se GM, men kan du bekræfte, at du starter ved -200GM ?
Din drifttid er ca. 35 min, og på den tid stiger fremløb og retur med 6 gr.
Det fortæller mig, at du ikke får alt varmen fordelt ud i gulvene.
Årsagen kan være en åben bypass, sådan at en del af vandet kan komme fra fremløb og over i returen uden at komme gennem et gulv. Vil du prøve at følge fremløbet fra VP, og se om der er en sådan forbindelse inden fremløbet går ud i gulvene. (tag evt. flere billeder).
En anden årsag kan være at dine gulvkredse ikke er korrekt indreguleret. D.v.s. vandet kan kommer igennem en kort slange (et lille rum) og på den måde komme hurtig over i returen. Du skal prøve om gulvet er mere varmt i et/flere små rum, end det er i det største rum. (selv om du ikke kan mærke forskel, kan indreguleringen godt være forkert).
Nu håber jeg ikke jeg blander de forskellige anlæg sammen, men det er under forudsætning af, at du har gulvarme i beton i hele huset. Er det korrekt ?

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.