HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
F1245-8 mange starter og dårlig drift/økonomi?
woebbe jordvarme siden 1985
hej TMM

det er den der hedder start kompressor du kan stille på og som hos mig står på minus 150.

DEt er vigtigt at den nedenunder der hedder start tilskudsvarme står med væsentlig laverer værdi end start kompressor da du ellers resikere at din elpatron går i gang før din varmepumpe. det er derfor jeg har sat min til minus 800, så starter den aldrig.

Har du prøvet at kontakte PMP, det bedste ville være hvis han kunne være med til at checke om din gulvvarme virker som den skal.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

allankj1
Hvis der er en forskel på 0,5 - 1 grad når pumpen ikke kører skyldes dette fejl på den føler der måler retur og fremløb. Det er når pumpen kører (laver varme) at delta skal være 5 grader.

Mht. Jo du kan med fordel skrue ned for hastigheden på din brin pumpe. Delta her bør være 3 grader.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Enig med Allankj1

jeg har iøvrigt også 0,5 graders forskel på retur og fremløb når varmebærerpumpen ikke kører.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin

TMM

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1925&pid=12959#post_12959]woebbe jordvarme siden 1985 skrev:[/url]

hej TMM

det er den der hedder start kompressor du kan stille på og som hos mig står på minus 150.

DEt er vigtigt at den nedenunder der hedder start tilskudsvarme står med væsentlig laverer værdi end start kompressor da du ellers resikere at din elpatron går i gang før din varmepumpe. det er derfor jeg har sat min til minus 800, så starter den aldrig.

Har du prøvet at kontakte PMP, det bedste ville være hvis han kunne være med til at checke om din gulvvarme virker som den skal.

Har forsøgt PMP i en privat besked, men har ikke fået svar, måske privatbeskedssystemet ik fungerer?

TMM
Har lige stået og kigget på tallene når den laver varme, delta t når op på ca 13,5 grader når pumpen stopper, for så at falde igen.

er du sikker på at det er varme og ikke varmt brugsvand den lavede da du kiggede.

du kan ikke bare kigge på ikonerne på forside af panelet, du skal sætte fanen på i info og vælge serviceinfo der kan du så bladre rundt og se hvad det er den laver osv.

hvis det er 13,5 grader delta på gulvvarmen er det alt for højt, det tyder så på for lavt flow. dog er udetemperaturen jo faldet drastisk her i nat jeg (har minus1 grad lige nu) og hvis der pludselig startes op med varme på "iskolde" betongulve kan delta selvfølgelig kortvarig blive højere.

hvad var din fremløb og retur temperatur ??

TMM

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1925&pid=12964#post_12964]woebbe jordvarme siden 1985 skrev:[/url]

er du sikker på at det er varme og ikke varmt brugsvand den lavede da du kiggede.

du kan ikke bare kigge på ikonerne på forside af panelet, du skal sætte fanen på i info og vælge serviceinfo der kan du så bladre rundt og se hvad det er den laver osv.

hvis det er 13,5 grader delta på gulvvarmen er det alt for højt, det tyder så på for lavt flow. dog er udetemperaturen jo faldet drastisk her i nat jeg (har minus1 grad lige nu) og hvis der pludselig startes op med varme på "iskolde" betongulve kan delta selvfølgelig kortvarig blive højere.

hvad var din fremløb og retur temperatur ??

Ja er helt sikker, det var i Info menuen. Frem endte på 38, og retur på 25, og beregnet stod på ca 28.

hmm prøv at lade det køre til i morgen og se om det stabilisere sig, det kan nemlig godt være det pludselige kolde vejr og behovet for mere varme der giver den forskel.

er temperaturen ok i hele huset ???

pmp
Hej TMM

Det er allerede en lang tråd, så jeg prøver at gøre det kort.

Problemet er, at din varmepumpe ikke har nogen steder, at sende varmen hen. Rumtermostaterne lukker fordi der er varmt nok og derfor stopper den. Et lille badeværelse og en buffer på 40 l er ikke nok.

Man åbner derfor for alle rum (eller de fleste). Varmekurven sættes ned så der ikke bliver for varmt - og så lever man med kolde gulve i den periode, hvor huset ikke har behov for rumvarme.

Er du enig så langt - eller vil du varme gulve hele sommeren ?

---------------------------

Når der altid er åben til fleste rum - og flowet er korrekt indreguleret, kan du opnå meget længere drifttider. Du skal ned på varmekurve ca. 3 - og minimum fremløb skal være meget lavt. Rumføler godt placeret i et centralt rum i huset, kan finjustere varmekurven, og medvirke til bedre udnyttelse af solindfald.

Jeg vil bede dig om nogle oplysninger:

Er du sikker på du har en blandesløjfe ? (og en ekstern pumpe) eller er det ikke bare et fordelerrør og et by-pass ? (tag evt. et billed)

Send mig en backup af dine indstillinger (se installatørhåndbogen - menu 7.3)

Sæt en logning i gang (menu 7.2) - interval 1 min. Send mig log for mindst et døgn.

Imens den logger læser du installatørhåndbogen - væsentligt afsmit 6 til 10.

Varmtvand tager vi senere

PS Data, kompetance og grundighed - så vinder man Le Mans. (intern joke)
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

TMM

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1925&pid=12970#post_12970]pmp skrev:[/url]

Hej TMM

Det er allerede en lang tråd, så jeg prøver at gøre det kort.

Problemet er, at din varmepumpe ikke har nogen steder, at sende varmen hen. Rumtermostaterne lukker fordi der er varmt nok og derfor stopper den. Et lille badeværelse og en buffer på 40 l er ikke nok.

Man åbner derfor for alle rum (eller de fleste). Varmekurven sættes ned så der ikke bliver for varmt - og så lever man med kolde gulve i den periode, hvor huset ikke har behov for rumvarme.

Er du enig så langt - eller vil du varme gulve hele sommeren ?

Når der altid er åben til fleste rum - og flowet er korrekt indreguleret, kan du opnå meget længere drifttider. Du skal ned på varmekurve ca. 3 - og minimum fremløb skal være meget lavt. Rumføler godt placeret i et centralt rum i huset, kan finjustere varmekurven, og medvirke til bedre udnyttelse af solindfald.

Jeg vil bede dig om nogle oplysninger:

Er du sikker på du har en blandesløjfe ? (og en ekstern pumpe) eller er det ikke bare et fordelerrør og et by-pass ? (tag evt. et billed)

Send mig en backup af dine indstillinger (se installatørhåndbogen - menu 7.3)

Sæt en logning i gang (menu 7.2) - interval 1 min. Send mig log for mindst et døgn.

Imens den logger læser du installatørhåndbogen - væsentligt afsmit 6 til 10.

Varmtvand tager vi senere

PS Data, kompetance og grundighed - så vinder man Le Mans. (intern joke)

Hej PMP :-)

Ja vi er helt enige!

Jeg er ret sikker på jeg IKKE har en blandesløfe, hvis det betyder at man har cirkulations pumpe på efter vp - det har jeg ikke, der går det rørføringen i fremløb direkte i gulvet / bufferen!

Har du en mail jeg kan sende til?

TMM
Obs trods nye indstillinger kører den stadig 3

TMM
Obs trods nye indstillinger kører den stadig 30 gange i døgnet 😪

pmp
OK - Du skrev bare i første indlæg:
"Der er traditionel indeling af blandekredse"
men den blander altså ikke - og det er godt.

Jeg sendte dig en PM i aftes !.

PS brug bare "hurtigt svar" nederst - så gentager du ikke forige indlæg.
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

TMM
He he, bare mig som ikke er helt VVS kyndig :-)

Super, jeg lader lige loggen køre og så ser vi på det

pmp
Jeg har nu set de første logfiler fra TMM, og som forventet mangler der flow - både på kulde og varme siden.

Pumpehastighederne er nu sat op - og jeg venter på næste logfil.

Det skal nok komme til at spille !

allankj1
PMP du er en stjerne til disse Nibe / Vølund pumper.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

Hej pmp
Jeg er lige kommet hjem fra weekend i Tyskland, det glæder mig at du er kommet på banen så er Tmm jo i trygge hænder. Jeg følger spændt med i hvad ændringer i kommer frem til og ja allankj1 har reti at du er super god til vores vølund varmepumper og opsætningen at gulvvarme sammen med varmepumper, det sidste er nemlig lige så vigtig som det første.:

TMM
Lige en update:

PMP har hjulpet mig i den rigtige retning, og vi har nu fundet et setup der kører langt bedre.

Pt. er jeg "nede" på start/stop mellem 7-10 gange dagligt, og med betydelig længere kørselstider.

Strømforbruget tjekker jeg "kun" ugentligt, men det blir da også spændende at følge med i.

sasser
Spændende inlæg. Hvilke ændringer nåede i frem til, går selv og nørder lidt med min vp`s indstilinger.
Vaillant luft/vand 8 kw, 300 l buffer.Hus bygget i 2003, 182 m2 med tung gulvvarme overalt. Rumtemp. 21-22 grader.Vp Installeret 25-12-2011.

pmp
Vi har bare gjort som jeg skrev i mit første indlæg (29)

Der skal være et flow, som kan flytte varme fra varmepumpen og ud i gulvene. Når det er på plads kan man stort set selv vælge hvor lange drifttider man ønsker.

-------------------------

Det er noget andet hos dig. Du har jo 300 liter forstyrende mellemled. Det meste af året, står den jo bare i vejen for flowet mellem varmepumpe og gulv.

I øvrigt kender jeg ikke noget til en Vaillant luft/vand

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.