@nkj
Det lyder til du skal igennem det samme som mange andre, for at få et godt trimmet anlæg.
Linket her er hvad jeg var nået frem til for godt et år siden:
http://heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1740
På varmtvandssiden mener jeg ikke der er mere at gøre, ned og vende hvor det blev for koldt og så lidt op igen.
Det skulle da lige være et ur til at styre hvornår det varme vand må laves.
På centralvarmesiden har jeg siden sat pausetiden ned til 35 minutter og tilpasset varmekurven dertil, det har så giver flere starter.
Cirkulationspumpen er også justeret yderlig ned til mellem 1 og 0, det gav ca. 0,3-0,4 i COP ifølge “styr din varmepumpe” men dårligere cirkulation af varmen.
Egentlig burde cirkulationspumpen til centralvarmen køre hurtigere når kompressoren køre for at få varmen ud i systemet.
Jeg justere stadig lidt, men det der ser ud til at være godt for det ene, er en ulempe for det andet. Der burde være en formel hvor man kunne indsætte pausetid, flow på centralvarmevandet og varmekurven.
Tilknyttet fil er et billede af hvad det har betydet at trimme anlægget her uden andre tiltag.
Niels R tilknyttede følgende billede:billede:
DVI Queen VV7DC _ 430m slange i ler/muldjord _ 150m2 delvist renoveret hus fra år 1900 med 50% "let" gulvvarme og 50% små radiatorer _ Indetemperatur 18-25 grader _ Opvarmer også vandet til opvask og vaskemaskine _ Driftstimer på kompressor siden 26.08.10 = 4633 _ Brændeovn til hygge _ Luftsolfanger på 3 m2 _ Familie på 2 voksne og 2 børn _ Forbrug til varmt vand og varme de seneste 12 måneder = 1650 kWh + ca. 5 m3 brænde + Årlig eftersyn 1812 kr. _ Deltager i "Styr din varmepumpe" _ Vores totale elforbrug de seneste 12 måneder inkl. varmepumpe = 4588 kWh.
|