Så har jeg måleresultaterne efter den ændring vi snakkede om
Målt med ir:
Stueplan
122 m - 22,8 (21,8)
111 m - 23,3 (23,3)
51 m - 25,7 (24,5)
39 m - 27,4 (25,8)
30 m - 28,5 (27,2)
24 m - 27,2 (26,2)
1. sal
100 m - 28,5 (25,1) ved ikke lige hvad der er sket her for den er der ikke pillet ved
90 m - 26 (25,3)
60 m - 28,8 (26,7)
60 m - 25,5 (25,4)
52 m - 25,5 (25,6)
Ja returtemp er ihvertfald ikke faldet, selvom vi har lukket dem lidt. Synes også de små rum i stueetage er blevet lidt koldere....
Med min beskedn erfaring med IR termometer, så vil jeg foreslå en "sort klat" med en sprittusch. Og Så gælder det om at måle så vinkelret på røret som muligt.
Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
Mht måling med IR termometer er det ikke meget anderledes end et termografi kamera.
Her skal man kompensere for overflades beskaffenhed, og reflektans. Selve farven på dent man måler er i virkeligheden ikke så afgørende. Derfor er det ligemeget om du bruger sort, rød eller gul tape, men til termografi anbefaler man alm. papir malertape da det stort set har samme reflektant som den "sorte firkant" som benyttes til kalibrering.
Hvis det er tale om Wavin gulvarme har de en PC program til at betegne forudindstillingsventilen. Det er meget mere præcist end det simple meter skema, da der har tages højde for belægningen, samt forskellige temperaturer mm.
Hvis du er interesseret så kan jeg godt lave en beregning, men det kræver en tegning af huset med lidt oplysninger.
Danfoss har også et lign. Online program til deres manifold.
Men uanset hvad en teknisk beregning siger et det stadig din opfattelse af varmen og komforten der bør være det afgørende. Og jo jo man kan da komme helt ned på 1-2 kørsler pr. Døgn men så er det på bekostning af komfort, så hvad er vigtigst ?
At huset er til at bo i eller det opfylder nogle tekniske og økonomiske krav.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på: Strammelse.stokerlog.dk
Indregulering af din gulvvarme er vigtig. Du skrev tidligere at dit hus er 178 m2 energiklasse A1 og at du har en 8 kWh f1245 med et årlig forbrug på 2400 kWh samt at du håber på færre kørsler og bedre økonomi.
Med så lavt elforbrug tror jeg ikke du skal sætte næsen op efter særlig megen bedring af driftøkonmien, den virker ganske god som den er. Jeg tror heller ikke du skal forvente, at du med udetemperaturere som nu, vil kunne komme op på kørsler på feks 2 timer eller mere, dertil er dit hus alt for godt isoleret hvilket jo er godt og de 8 kWh er meget mere end rigeligt.
På mit hus, som minder meget om dit, har jeg god erfaring med følgende:
Rumføler monteret i stuen, aktiveret på værdi 2 temperatur sat til 24 grader.
Alle telestater åbne, undtagen enkelte værelser på 1 sal, der er temperaturer sat til ca 21 grader.
varmen fra stueetagen opvarmer en del af året helt eller delvis 1salen.
Rumføleren i stuen gør at varmepumpen ikke starter blot fordi fremløbstemperaturen falder til det starttidspunkt der i henhold til varmekurven skulle betyde start. Betongulvets træghed betyder at der går længere tid fra den beregnede fremløbstemperatur er nået til rumføleren registrerer varmen i rummet og beder varmepumpen om at stoppe. Det bevirker længere drifttider, længere pauser men også lidt højere fremløbstemperatur sidst i kørslerne.
Hos os bevirker ovenstående at vi har super god komfort i huset.
Men som sagt gulvvarmen skal være korrekt indreguleret før andet prøves.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 gradervarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinter
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh
Færre starter (og dermed længere driftstider) give længere levetid på din vp. Som Woebbe skriver får du nok ikke mærkbart mindre forbrug, men længere levetid uden merforbrug er vel også godt nok. Havde du bare valgt længere driftsperioder ved ændring af startpunktet, ville det havde givet dårligere økonomi, og måske også dårligere komfort.
Nu ser vi foreløbigt kun på fordelingen i huset. Om returtemp. er lavere eller højere end ved sidste måling betyder ikke noget. Du skal huske, at fremløbs temperaturen, og dermed også returtemperaturen er bestemt af varmekurven, og ikke en fast størrelse.
M.h.t. ir-måling må du prøve dig frem til, om det er den ene eller anden metode der virker bedst med dit ir-termometer.
Når du skriver:
122 m - 22,8 (21,8)
Kunne man tolke det som om du målet 22,8 gr. på returen i slutningen af en driftsperiode, og at du før ændringen målte 21,8 gr. ????
Men i dit tidligere indlæg i denne tråd skrev du ikke 21,8 gr, men 21,2 gr. ??????
På stueetagen er forskellen ændret fra 6,0 gr. til 5,7 gr. - ikke meget men dog den rigtige vej.
På 1. sal var målet en højere temperatur i det rum med længst varmeslange. Returen er da også ændret fra at være den laveste til at være næst højest.
Du sætter spørgsmål ved denne ændring, fordi vi ikke har ændret indstilling på den kreds. Her overser du, at en dæmpning af flow i de andre kredse giver mere flow i den kredse, der ikke en dæmpet.
For mig er det underligt, at de to, 60m-kredse, der begge er dæmpet 1/8 omgang har givet helt forskelligt resultat. Den ene er ændret , 2,0 gr. mere end den anden ??
Jeg syntes du dæmpe 30 m kredsen på stueetagen yderligere 1/8 omgang, og så vente yderligere et par dage.
Du må gerne måle løbende, og holde øje med rumtemperaturen (især det store rum på 1. sal) - om den er tilfredsstillende elle ej - men du skal ikke ændre noget.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
Jeg har lige prøvet at måle fremløbtemp med ir. Den måler ca 28-29 gr på 1 sal og ca 29-30 grader i stueetagen. På vp siger den 34,3 - så vi kan måske gå udfra at fejlmåling med ir er ca 3-4 gr, hvilket også passer fint overens med målinger på returvandet - kontra hvad vp siger.
Kan der egentlig være noget på vp der ikke står korrekt?
Efter at have sendt tegninger til lars-jacobsen er jeg blevet lidt i tvivl omkring en enkelt af slangelængderne. Der kunne måske stå 101 istedet for 111. Måske Lars kan hjælpe lidt der?? Det er lidt nogle kragetæer den VVS har skrevet med...
Stueplan 2. 1.
122 m - 22,7 (22,8) (21,8)
111 m - 23,5 (23,3) (23,3)
51 m - 26,7 (25,7) (24,5)
39 m - 27,2 (27,4) (25,8)
30 m - 27,8 (28,5) (27,2)
24 m - 26,4 (27,2) (26,2)
1. sal. 2. 1.
100 m - 26 (28,5) (25,1)
90 m - 26 (26) (25,3)
60 m - 27,4 (28,8) (26,7)
60 m - 26,8 (25,5) (25,4)
52 m - 28 (25,5) (25,6)
Er returtemp. ikke generelt for høj?
Men temperaturen på vp er steget med 1 gr ca så fremløb er oppe på 35,3 og retur siger 28,8. Den beregnede fremløb siger 26 gr. så det er nogle korte drifttider lige nu.
Temperaturen i de 2 mindste rum i stueplan er faldet med ca 0,5 grader.
På 1 sal er temperaturen generelt faldet med 0,5 grader.
Dine måleresultater svinger meget.
F. eks. er forskellen mellem de to 60m-kredse på 1. sal ændret fra 3,3 gr. til 0,6 gr. - og eneste ændring er at en enkel kreds på stueetagen er lukket 1/8 omgang. Der må være en eller flere årsager.
Det kunne være:
1. Ir-målingerne er ikke gode nok.
2. Du måler på forskellige tidspunkter i driftsperioden.
3. Stigende eller faldende udetemperatur op til målingen
4. Andre eksterne forhold ændret op til målingen.
o.s.v.
Jeg syntes du skal gentage målingen et par dage, på samme tidspunkt på døgnet. Har der været særlige forhold som f. eks. solskin, udetemperaturændringer, gæster, e. lign., så spring den dag over.
Hvad syntes du om indetemperaturen i de forskellige rum nu ? Hvilke rum er evt. for kolde og hvilke rum er evt. for varme i forhold til dine ønsker.
Forskellen på fremløb og retur på 6-7 gr. er stadig ok, så returtemperaturen er ok hvis rumtemperaturen er ok.
Send mig gerne en log - du har min mailadresse fra sidst.
PS du har ikke fået rettet fejlen fra første måling på den lange på stueetagen (og den næste forøvrigt)
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
Jeg måler altid til sidst på driftsperioden, men jeg vil prøve at måle om aftenen den næste par gange.
Jeg synes indetemperaturen er fin - lige omkring de 22 grader, men i bryggers og bad må der godt være lidt varmere (der er kun 21,5 og det er klinker)
Du siger returtemp. er ok. Men hvis jeg skal have længere driftstider, er jeg vel nødt til at få presset fremløbstemp. ned, men det får jeg vel kun ved at få returen ned eller??
Jeg forstår dig sådan, at bortset fra bryggers og bad på stueetagen, så er temperaturen i alle andre rum som du ønsker - både stueetagen og 1. sal?
I bryggers og bad på stueetagen vil du gerne have ½ gr. varmere ? - det venter vi lige lidt med.
Når din rumtemperatur er som du ønsker, og forskellen på fremløb og retur er ok med 6-7 gr., så kan du ikke bare ændre din returtemp.
Driftstiden bestemmes af startpunktet (Gradminutter) og ikke af returtemperaturen. Returtemperaturen bruger vi bare som kontrol af hvor meget varme dit gulv vil tage imod. Hos dig er problemet den lette gulvarme i 16 mm slanger på 1. sal., der kan ikke "gemmes" særlig meget varme.
Havde du kun tung gulvarme ville du nok kunne få driftstider på mindst det dobbelte med samme stigning i returen - og dermed det halve antal starter.
Med din lette gulvvarme vil det så koste på COPen, at få så lange driftstider. Nogen vil så sige du skal have en buffertank, med det koster hurtigt mere en 1 års varmeudgift, og det kan ikke betale sig. Så er det bedre at spise lidt af COPen. Med din meget korte jordslange, vil du alligevel tabe COP, ved meget lange driftstider, fordi din vp vil "overhale" jordslangen, så din brinetemp. falder meget i løbet af en lang driftsperiode.
Hvor mange starter og driftstimer har din vp haft ?
Nu afventer jeg lige din log.
Jeg har fået din log.
På de ca. 14 timer loggen omfatter har du en start hver anden time (= 12 pr. døgn). Det er ikke så slemt endda, men udetemperaturen er også steget med ca. 4 gr. i den periode, og det nedsætter jo varmebehovet. Driftstiden er mellem 23 og 28 minutter, men varmebehovet er jo også minimalt.
I den periode loggen omfatter, har du ikke flere starter end mig, men jeg har alligevel ca. 9000 driftstimer på ca. 12000 starter (ca 45 min. pr. start) total på min vp, hvor du har dobbelt så mange starter på færre driftstimer (ca 20 min. pr. start), Og jeg har meget mindre tung gulvvarme end du har.
Det må altså være under andre driftsforhold du har de største problemer med driftstiderne. (Eller du har haft enormt mange starter tidligere).
Din software er version 1768 - og den er altså 6-7 versioner gammel, men vi venter lige lidt med det.
Dit fremløb ligger ca. 0,5 gr. over retur, når din vp er stoppet. Jeg kan ikke finde anden forklaring end fejlvisning, og dermed må delta også være 0,5 gr. mindre i drift, end vi ellers regnede med. Derfor syntes jeg lige du skal prøve at nedsætte hastigheden på varmebærepumpen fra 100 til 80 % ved varme og hæve den ved økonomi fra 70 til 80 %.
Altså samme hastighed.
Lad min så få en log på 24 timer med den indstilling, så jeg kan se på temperaturændringerne både i drift og pause, med samme flow.
Når jeg har set næste log skal vi prøve at ændre startpunktet, og se hvad der sker - måske kan du ikke komme meget under en start hver anden time p.g.a. ændring i rumtemperaturen på 1. sal. mellem driftsperioderne, men det ser vi på til den tid.
Du holder bare fortsat øje med temperaturen i de forskellige rum og måler på returslangerne en gang i døgnet, så vi kan blive klogere på måleudsving på ir-målingerne.
Jeg havde rigtig mange starter det første år eller 2 inden jeg fik ændret gradminuttallet til -150.
Lars-jacobsen har lavet en ny beregning via Wavin beregningstabel til mig. Den ser en smule anderledes ud end den VVS har givet mig. Ihvertfald ift. Hvilke kredse der skal være helt åben. Jeg kunne godt tænke mig at prøve det, og så sende en log til dig. Hvad siger du? Bare for at se om det giver nogle ændringer...
Nu ved jeg ikke hvilke ændringer Lars Jacobsen foreslår, men som udgangspunkt syntes jeg vi lige skal se resultatet af den nuværende indstilling. D.v.s. du dagligt måler returtemp, og giver mig tallene. Jeg har ikke set mere end en måling efter sidste justering. Og du giver besked hvis indetemperaturen ikke mere er optimal i de enkelte rum.
Jeg vil også gerne lige se resultatet af ændring af pumpehastighed og startpunkt, som jeg har skrevet om.
Ellers skal vi starte helt forfra.
Derefter kan du godt prøve noget andet, og se om det bliver bedre, men den nuværende indregulering er god nok til vi kan se hvordan forskellige ændringer virker, så lad os lige blive færdig med det vi har i gang.