Hej ojacobsen
Jeg vil sige at ,; Vi er inde på at eftersyn er et lovkrav , både på oliekedler , Men i højeste grad på varmepumper ¤¤
1. Der er flerer kommuner som skal have tildsendt , eftersyns raport.
Tæthedskrav / lovpligtig trykprøvning af jordslange , hvis denne er /bliver utæt , vil jeg ikke skyde på hvilken erstatnings krav kommunen vil stille , med hensyn til forurenet jord / grundstykke , og problemet med at sælge , hus/ grund som er mrk. med dette .
2. Er kompressor i lovpligtig stand ( Dette er også et lov krav , med 1. årlig er ftersyn , gælder ALLE varmepumper ) kører det optimalt , eller er der noget galt , så anlæget skal indkoble el delen for at følge med , er det tæt ? , så personer ikke går og bliver påvirket af kølemiddel dampe
3. og så er det også dejligt at vide om : pumper kører optimalt , er anlæget stillet rigtigt , er der fejl som bør rettes med det samme ( det kunne jo værer at der var en sikkerheds ventil på det varme vand , som ikke holder tæt " sker tit " og med disse priser på vand kan der værer mange penge at hente , Ja vi vil gerne opvarme billigt , men smider måske en del penge ud , ved ikke at overholde eftersyn , mange som får monteret varmepumper , bruger ikke penge på indregulering , men det er MÅSKE her der er flest penge at hente , )
Jeg ved som tidliger montøt hos Vølund , at hos de service kunder , er den lovpligtige service bog et must , Logbogen skal gemmes i 10 År( NEJ denne SKAL ALTID følge anlæget , Også selv om det bliver flyttet solgt , Der er ingen om 10års regel , kommunen / arbejdstilsynet kræver at denne altid findes så længe anlæget forefindes ) Vi kunne se på målingerne , hvis en pumpe ikke kørte optimalt , og ved at samligne med målinge fra de andre år , og ved udregning af energiforbruget , se om det kørte som det skulle.
Så mit foreslag er , overhold service , der penge at sparer , få indreguleret anlæg til optimal drift , ved varmepumper til bolig ventilation , få også her lavet en udregning/ indregulering , der er jo ikke meget ved at , evt. få suget for meget varme ud af huset , eller at det støjer for meget fordi ventilator kører i et for højt tempo , eller modsat , at luftskifte ikke er optimalt , dårligt indeklima / varmepumpen får ikke nok luft , så kompressern , ikke yder det den skal , og så er det måske elpatronen der må leverer varmen ???
OG den dag HVOR i vil flytte , vil jeg som køber , altid se om der er overholdt , det lovpligtige eftersyn , Hvis man køber et hus og det viser sig at jordslangen er utæt , Ja det kan koste en formmue at rense jorden .
Øv, den var lang , men håber at i alle må få glæde af dette , Husk at lang og billig drift , også hænger sammen med eftersyn / service
bx148 skrev:
Jeg ved som tidliger montøt hos Vølund , at hos de service kunder , er den lovpligtige service bog et must , Logbogen skal gemmes i 10 År( NEJ denne SKAL ALTID følge anlæget , Også selv om det bliver flyttet solgt , Der er ingen om 10års regel , kommunen / arbejdstilsynet kræver at denne altid findes så længe anlæget forefindes )
Dette er ikke lægere korrekt !! Jeg smider lige her lidt udklip fra AT vejledning B. 4. 4 også kendt som den nye kølebekendtgørelse.
Køleanlæg og varmepumper
At-vejledning B.4.4
Januar 2005
Erstatter At-meddelelse nr. 2.05.1 af september 1983 og nr. 2.05.2 af september 1983
At-vejledningen informerer om de særlige krav, der gælder ved opstilling indretning, vedligeholdelse og brug m.m. af køleanlæg og varmepumper. I det følgende omtales kun køleanlæg, men vejledningen gælder tilsvarende for varmepumper.
Vejledningen gælder for køleanlæg, hvori der indeholdes eller kan udvikles:
1. Dampe eller luftarter med tryk større end 0,5 bar overtryk.
2. Væsker med en sådan temperatur, at deres damptryk er større end 0,5 bar overtryk.
Køleanlæg er trykbærende udstyr og er som sådant omfattet af reglerne herom.
Nogle af reglerne om trykbærende udstyr indeholder bestemmelser, som specielt drejer sig om køleanlæg.
Vejledningen redegør for disse bestemmelser og for, hvorledes Arbejdstilsynet fortolker bestemmelserne.
Vejledningen beskriver endvidere praksis for visse af de generelle krav til trykbærende udstyr, når det drejer sig om køleanlæg.
4. Eftersyn og vedligehold
4.1. Kvalifikationskrav
Opstilling, montering, idriftsætning, årligt eftersyn, reparation, vedligeholdelse og nedlukning - herunder tømning af køleanlæg med mere end 2,5 kg. kølemiddel påfyldt - må kun udføres af personer, der har gennemført en uddannelse, som er godkendt af direktøren for Arbejdstilsynet. Man kan også kvalificere sig til at udføre de nævnte arbejder ved fx at bestå prøver eller ved forudgående erfaring med køleteknisk arbejde. De kvalifikationer, man skal dokumentere at være i besiddelse af for at udføre de nævnte arbejder, beskrives i afsnit 4.4 om uddannelseskrav til personale.
4.2.Eftersyn af køleanlæg
Det lovpligtige, årlige eftersyn omfatter en gennemgang af køleanlægget og dets sikkerhedsudstyr med henblik på at konstatere, om køleanlægget konstruktionsmæssigt og indretningsmæssigt stadig er i overensstemmelse med gældende regler om køleanlæg og ikke frembyder nogen form for fare for personer ved dets forudsete brug. Eftersynet afsluttes med en tæthedsprøve.
Køleanlæg med en kølemiddelfyldning større end 1 kg - men ikke over 2,5 kg - skal som minimum af en kvalificeret person have foretaget en årlig kontrol af sikkerhedsudstyret efter leverandørens anvisninger.
I forbindelse med eftersynet skal det bl.a. kontrolleres, at:
* Gasdetektorer eller iltmålere fungerer korrekt
* Sikkerhedsventilerne fungerer (ved omløbsventiler anbefales årlig kontrol,
ved sikkerhedsventiler til det fri minimum hvert 4. år.)
* Der ikke er utætheder i anlægget
* Ventilationen er funktionsduelig
* Alarmer fungerer ved den rette indstilling
* Afbrydere og startanordninger fungerer efter hensigten
* Anlægget er tæt.
Køleanlæg med en kølemiddelfyldning større end 2,5 kg skal have foretaget et årligt eftersyn af en kvalificeret montør fra et af Arbejdstilsynet anerkendt sagkyndigt kølefirma.
Det skal for anlæg med en fyldning større end 1 kg kølemiddel kunne dokumenteres, at der har været foretaget eftersyn. Køleanlæggets dokumentation anbefales samlet i en kølejournal ved anlægget.
Det vil altså sige at en faktura på at der er udført lovpligtig eftersyn er nok, medmindre der lokalt i kommunen er stillet et skrappere krav. Københavns kommune fastholder stadig brug af logbøger. Dog er der særlige regler for jordvarme :
Bekendtgørelse nr 522 Om etablering af varmeoptagersystem med jord og undergrund som varmekilde.
Kapitel 3
Tilsyn og kontrol m. v.
Forbrugskontrol og anmeldelsespligt
§ 16. Brugeren skal sørge for, at anlægget kontrolleres mindst en gang om året, specielt med
hensyn til overvågningssystemets funktion. Resultatet af kontrollen skal opbevares i mindst 5 år
og på forlangende forevises kommunalbestyrelsen.
Autoriserede Kølefirmaers Brancheforening har udviklet et klistermærke der kan påklæbes anlægget, dette mærke fortæller hvornår der sidst har været eftersyn og hvornår næste eftersyn senest skal udføres. Dette klistermærke er anerkendt af arbejdstilsynet som dokumentation for at der er foretaget eftersyn af anlæggget. Igen er dette ikke godkendt til brug Københavns kommune.
Angående lovgivning bør man vide at alt der tidligere har været almindelig kendt som kølelovgivning er blevet erstattet af nye regler f.eks trykudstyrsdirektivet, 10 kg´s grænsen OSV. Så medmindre man har været på kursus i den "nye lovgivning" kan det være svært at gennemskue reglerne.
Til sidst kan jeg nævne at vores autorisationer og anerkendelser er ved at blive erstattet af en iso-certificering. Senest i 2011 skal alle firmaer der arbejder med køleanlæg og varmepumper være iso-certificeret
Redigeret af Sydkoel d. 20-10-2008 08:24
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
Da jeg for 1 år siden fik installeret mit ivt Greenline anlæg, spurgte jeg montøren om det årlige eftersyn og han trak bare på skulderen og fik det til at virke som noget ligegyldigt han, ikke regnede for noget der var nødvendigt.
Er det fordi der ikke er nogen penge og tjene på det eller er det den generelle holdning til det eftersyn.
Jeg håber da absolut ikke at det er en generel holdning...
Mht. om der er penge at tjene på et eftersyn: Jeg tager ganske alm. timepris for eftersyn, så for mig er det ligegyldigt om jeg laver eftersyn eller alm. servicearbejde.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
Jo - det er faktisk rigtig, at der ikke er nogen køleteknikere der står på nakken af hinanden for at cervicere varmepumper. Ej heller min leverandør af min Optima, hvilket fik mig til at kontakte en anden aut. køletekniker i november måned sidste år, og som lovede at komme, uden at jeg har set skyggen af ham, hvilket fik mig til at lægge nogen parametre og driftstemperaturer ud her i dette forum i håb om at få lidt respons, for på den måde at finde ud af, om mit anlæg kører bare nogenlunde korrekt. Men her har der heller ikke endnu været nogen hjælp at hente, så hvad gør man??? Kører med varmepumpen indtil den står af?? Så vil det nok blive en billig "Kinamodel" næste gang.