Antal starter og el-forbrug
|
lars-jacobsen |
Lagt på d. 12-01-2012 15:36
|
Ved meget
Antal indlæg: 791
Tilmeldt: 24/11/2010 12:45
|
Mener du hvis sidder GT1 i bunden af Buffertanken ?
Der er faktisk ikke den store forskel på retur temperaturene (T5, T7 og GT1).
Se http://stokerlog.dk/pages/25IXZGO/75 - klik på tallene for at se grafer.
pt kører min P2 pumpe faktisk kun sammen med kompressoren. Så det der evt. kan spares på Alpha pumpens forbrug er nok ikke så meget. Alpa pumpen kører jo ikke 24/7, kun når kredsene kalder på varme. Som regel bruger den også kun med 5-11W og sjældet de max 22w som den gør nu med 10 af 14 kredse åbne.
Og P2 pumpen bruger 46, 67 eller 93w alt efter trin.
i øvrigt har min pumpe været idrifft 6.477 timer (heraf 122 med tilskud), siden den blev startet op starten omkring oktober/november 2009.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 12-01-2012 16:04
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Hvis føleren fysisk sidder som angivet, er det ikke returtemperaturen, der trigger den til at køre, men udelukkende varmetabet til omgivelserne. Korrekt monteret man den i det nederste dykrør i bufferen. Det må give noget underlig drift.
|
|
|
|
lars-jacobsen |
Lagt på d. 12-01-2012 16:57
|
Ved meget
Antal indlæg: 791
Tilmeldt: 24/11/2010 12:45
|
Ja det er da muligt Bosch er blevet klogere siden min installation blev lavet for et par år siden.
Den blev installeret som foreskrevet i installationsvejledningen her (se vedhæftede pdf). Med GT1 mellem buffertank og pumpe.
Men i ver. 1.3 af vejledningen her: http://www.bosch-climate.dk/files/201107141404220.1%20Installationsvejledning%20LW_M1.3.pdf kan jeg da godt se de har rykket den til udgangen af buffertanken. (billede Ny.jpg)
I praksis tror jeg nu ikke det betyder det det helt store om den sidder lige under buffertanken eller på røret 50 cm længere henne. (billede GT1.jpg)
Jeg kan dog godt proppe den op i dykrøret i bunden af buffertanken, hvis du mener det skulle give en bedre (ikke underlig) drift. Umiddelbart mener jeg da den kører ganske fornuftig, bortset fra de mange VV starter.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 12-01-2012 17:04
|
Ved meget
Antal indlæg: 1079
Tilmeldt: 25/10/2007 21:30
|
Hvilken varmekurve kører du egentlig på???? Ja de mange VV starter får du kun ændret hvis du vil undvære varmt vand lige når du åbner hanen. Men skru dog ned for vandet. 47-48 grader burde være nok.
Det kan da spare lidt
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
|
|
|
|
lars-jacobsen |
Lagt på d. 12-01-2012 17:27
|
Ved meget
Antal indlæg: 791
Tilmeldt: 24/11/2010 12:45
|
Den ligger næsten fladt ned med Varmekurve (1.1) på 0,9
Den er så forskud rimelig meget med Finjustering (1.2) på 7,7
På denne måde er det altid ca. 30 gr. på varmekurven (GT1) uanset vejr:
+20 gr = 27,7
+15 gr = 28,6
+10 gr = 29,3
+05 gr = 30,0
+00 gr = 30,7
- 05 gr = 31,4
- 10 gr = 32,1
- 15 gr = 32,8
Og da jeg jo har en afkøling på ca. 5 gr. så det passer meget godt med en fremløb på max. 35-38, hvilket mine parketgulve har bedst af.
Og så er gulvene altid nogenlunde lige varme/kolde uanset årstid.
Indtil nu syntes jeg da også det har resulteret i en OK COP på 3,5 - 3,7 målt vha "Styr din varmepumpe"
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 12-01-2012 19:55
|
Ved meget
Antal indlæg: 1079
Tilmeldt: 25/10/2007 21:30
|
Jeg ville flytte den føler for så kører pumpen når vandet i bufferen er blevet koldt nok til at den skal starte igen. Pt. starter den når de rør er blevet koldt. Hvilket ikke nødvendigvis er ensbetydende med at vandet i buffertanken og gulvet er blevet koldt nok til at den skal starte.
Derudover ville jeg stoppe for den cirk. af vandet og skrue ned for det varme vand. Det vil give færre starter som jeg fornemmer er det du gerne vil have. El-forbruget er du vel fint nok tilfreds med?
Ville dog kolde el-patronen fra så den kun sætter til ved fejl på pumpen.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
|
|
|
|
lars-jacobsen |
Lagt på d. 12-01-2012 21:27
|
Ved meget
Antal indlæg: 791
Tilmeldt: 24/11/2010 12:45
|
Ok GT1 føleren bliver flyttet ved lejlighed. Så er det ihverttilfælde optimalt og ikke skyld i øget/for højt forbrug, med for mange starter.
Cirkulationen på det varme brugsvand bliver der ikke slukket for. Der er over 20 m fra tank til badeværelse hvor vi VIL have varmt vand i hanen med det samme om morgenen. Kan selvfølgelig overveje at slukke om eftermiddagen, da der jo jævnligt bruges lidt på det tidspunkt som vil sørge for flow i rørene.
Men "tabet" på brugsvand cirkulationen bliver jo til varme i huset så helt spild er det jo ikke - bortset fra om sommeren.
Og så vil jeg som sagt også prøve at sænke vv temperaturen.
Elpatronen er jeg ikke helt sikker på vi kan undvære. Vi har et stort spabad som bliver fyldt en gang imellem, og vi er 6 personer i husstanden. Så hvis alle skal i bad vil jeg helst ikke være den sidste efter teenagerne, hvis elpatronen er slået fra.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 12-01-2012 22:02
|
Ved meget
Antal indlæg: 1079
Tilmeldt: 25/10/2007 21:30
|
Så skulle du nok have valgt en 9 kw pumpe. Så var der mere saft og kraft til det varme vand. Prisforskellen er minimal.
Men for mig lyder det som om du vil have antallet af starter ned men du vil ikke stoppe for cirkulationen af det varme vand. Hmmmm så er jeg bare ikke sikker på at du kan få antallet af stater ned. 4 gange i døgnet laver den centralvarme vand. Det antal kan du måske få med på 2 - 3 starter men så går det også udover komforten i huset.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
|
|
|
|
pmp |
Lagt på d. 13-01-2012 00:57
|
Ved meget
Antal indlæg: 654
Tilmeldt: 26/04/2008 23:01
|
@lars-jacobsen
For mig at se bruger du slet ikke den gode styring din vp har.
Du bruger alt for høj varmekurve, og bruger så telestaterne til alligevel ikke at få den fremstillede varme ud i huset, så der ikke bliver for varmt.
På den måde får du dårlig økonomi til varme.
Hvis du ved -15 grader kan holde varmen med 32,8 gr, så skal du altså ikke bruge 30 gr. ved +5.
Og hvorfor skal din buffertank være 27,7 gr, når det er sommer.
Meningen med en varmekurve er, at man ikke fremstiller varme med unødig høj temperatur - det er det der giver den gode økonomi.
Omkring varmtvand har allankj1 så udmærket beskrevet de fejl du har.
Men valget er dit - det er dig der skal betale den næste varmepumpe.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
|
|
|
|
Chr |
Lagt på d. 13-01-2012 02:34
|
Ved meget
Antal indlæg: 380
Tilmeldt: 09/11/2009 15:54
|
En af mine venner har lavet rumførere i køkken og badeværesler, så VV-cirkulationen kun kører, når der er nogen i nærheden af tappestederne. Det kan muligvis eftermontres, hvis man har IHC.
Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 13-01-2012 09:32
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Den justering lyder ufattelig dyr i drift. Styringsmæssig kører varmepumpen så som en VP fra 1980. Den sidste Bosch Henning trimmede til anbefalet trimning, medførte iøvrigt at kunden mindskede elforbruget til VP'en med næsten 30%.
De mange starter på VV skyldes i meget høj grad brugsvandcirkulationen. Med fordel kan man på brugsvandet køre efter en lavere starttemperatur og så øge hysteresen på brugsvandet. Men det afhænger lidt af hvilken styreboks der er på, om man kan få adgang til de parametre. Jeg har eksperimenteret mig frem til at 48 grader og delta T 6 kører fint hos mig. Elpatronen ville jeg træge alt det den kan og blokere den over +5. Giver dette mindre komfort er VP'en underdimensioneret, og man må så bløde op og mindske tiden.
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 13-01-2012 09:45
|
Ved meget
Antal indlæg: 1079
Tilmeldt: 25/10/2007 21:30
|
En anden mulighed på det varme vand var vel at bruge tidstyringen således at den om morgen kl. 6 til kl. 7 eksempelvis hæver det varmevand til 54 grader. Så er der 160 liter ekstra varmt vand når badetiden begynder. Jeg kører på med 47 grader varmt vand med en koblingsdifference på 11 grader. Det virker fint hos mig. Derudover har jeg ikke varmt vandsproduktion fra kl. 21-06. Dette giver aldrig anledning til mangel på varmt vand.
Kunne dog godt tænke mig at Rego 637 var født med mulighed for at hæve og sænke temperaturen på det varme vand i mere end et tidsrum i døgnet. Så ville varmt vandsproduktionen også blive koblet fra mellem kl. 9 - 15 i hverdagene.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
|
|
|
|
lars-jacobsen |
Lagt på d. 13-01-2012 12:07
|
Ved meget
Antal indlæg: 791
Tilmeldt: 24/11/2010 12:45
|
Hold da op, dejligt at se så mange meninger/kommentarer om mit anlæg/indstilling/justering.: )
Kom endelig med flere. Jeg er ikke afvisende for ideer. Alle valg har nogle konsekvenser, nogle større and andre.
@allan & hamselv.
Vedr. placering af GT1 har jeg lige prøvet at hente nogle målinger. (se temp7.jpg og temp24.jpg). Der er ikke den store forskel på temperaturene De følges pænt ad så det kan vist ikke betale sig at flytte GT1 30 cm længere hen på røret (under eller i buffertanken). Der er ganske vist ca. 5 gr. offset på GT1 ifht til de 2 andre, men det er der jo kompenseret for vha af forskydningen af varmekurven. Så pumpen kører i mine øjne ikke unødigt/underligt pga dette forhold.
@allan.
Min VVS´r mente en 6kw var stor nok til huset, men jeg insisterede på en 7kw. Om det skulle/burde have været en 9kw pga vores VV behov ved jeg ikke og kan ikke rigtigt vurdere. Den kunne måske hurtigere(billigere) lave den mængde VV vi har behov for.
Jeg vil da gerne have minimeret antal starter og dermed forbruget, men ikke for enhver pris. Kan godt se med de indstillinger jeg har nu vedligeholder den VV beholderen 10-12 gange i døgnet. Det skal der nok blive lavet om på. Både vha tidsstyring, sænkning af temperaturen samt øget hysterese. Disse ændringer/ideer er modtaget og forstået, tak.
Det kan også være det ændre lidt på det forhold min pumpe kører 30% på VV og 70% på varme.
Hvorledes er din ? Og andres/normalt/ideelt ?
@pmp:
Jo styringe bliver skam brugt. Men nu har jeg et hus der er ganske godt isoleret og tæt. Det er isoleret med 400mm mod terræn, 190mmA37mod væg og 435mmA37 mod tag. Det skulle være et energiklasse 1, men pga mange kringelkroge/vinkler/gavle/loft til kip mm har det for stor overflade ifht gulv areal til at kunne blive klasse. 1 og er derfor "kun" blevet et klasse 2. Tæthedsprøven er faktisk også under 1. Og med beton gulvvarme overalt, behøver vi derfor ikke en stejl varmekurve. 30 gr. fremløb er fakisk rigeligt til at varme rummene op. Og telestaterne lukker faktisk varmen ind i rummene, men rumtermostaterne står nu afligevel til at lukke for dem ved 23 gr
Jeg har svært ved at se hvodan vi kan trimme varmekurven bedre. Ved at lægge den så fladt ned som muligt laves nemlig ikke varmere fremløb end der er behov for. Og sommerdrift sørger selvfølgelig for at pumpen IKKE kører ved temperaturer over 18 gr.
Ja der er nok kun mig til at betale. Derfor interesserer jeg mig jo også for at skåne og minimere driften af min pumpe. Men lige mht varme kører den kun 1-3 gange i døgnet. Det er vel optimalt eller ? Ved godt der er lidt at arbejde med mht VV. Det skal jeg også nok jvfr. ovenstående.
@chr:
Har også PIR/rumfølere i køkken og bad og kan derfor godt lade min IHC styre cirkulationspumpen. Så er det helt optimalt for så bliver det både tids, behov og temp. styret. kunne.
@hamselv:
Er det varmekurve justeringen du hentyder til ? Se mit svar til pmp ovenover.
Vil selvfølgelig prøve at slukke/begrænde elpatronen og se om vi kan leve uden. Har dog ikke helt styr på hvornår/hvorfor den har været idrift. Om det skyldes behovet sidste vinter eller om det er pga det varme vand. Håber på det sidste for de kan vi da selv styre.
Nå det blevt et meget langt indlæg, men igen skyd endelig løs..... jeg kan ta´ det
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
|
|
|
|
pmp |
Lagt på d. 13-01-2012 13:10
|
Ved meget
Antal indlæg: 654
Tilmeldt: 26/04/2008 23:01
|
Din varmekurve skal afspejle husets varmebehov - den skal ikke være så flad som muligt, men så lav som muligt. Det kan du læse om mange steder, så det er der ingen grund til at skrive mere om her.
Uanset hvor maget isolering du har, så er varmetabet gennem isoleringen linært med temteraturforskellen.
Du kan jo prøve at stille alle rumfølere på max - hvis din indetemperatur så stiger over et par dage, så er din varmekurve for høj ved den aktuelle udetemperatur.
Mit gamle 60er hus er godt nok noget mindre end dit, men jeg har max. 175 mm isolering på loftet, og 50-80 mm i vægge - og vinden pisker lige igennem når det blæser. Min vp brugte i 2011 3.600 kwh - så jeg syntes dit forbrug et højt.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 13-01-2012 13:12
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
Tilmeldt: 09/02/2009 16:50
|
Hvis du ingen forskel har på om du måler i bunden af tanken, eller på returledningen, har du "falsk" gennemtræk gennem varmepumpen. Dette er uønsket. Så vidt jeg kan se har du anvendt en "Ikke Bosch" beholder, formentlig med to studse. Så har du netop problemet. Der kunne man så anbefale dig at montere en justerbar kontroventil således at du kan bremse flowet gennem varmepumpen ved kompressorstop. Det sikrer at du tømmer bufferen helt inden du begynder at køre igen. Almindeligvis bedrer det start og stop tider.
Sådan en fætter ville jeg normalt lægge ud med at køre på en kurve 3, gættet parallelforskydning mellem 1,5 og 2 grader hvis jeg kører ren gulvvarme. Lidt afhængig af komfortønsker, ville jeg knække kurven lidt i toppen. Som udgangspunkt ville jeg tilpasse kurven efter at ca 1/3 telestater altid skal kalde på varme. Er det flere plusser vil lidt på finindstilling er det færre sænker man den lidt. Har du enkeltstående zoner det kniber, øges flowet på disse på manifolden.
Elpatronen ville jeg blokere over 5 grader. Tidforsinkelse indkobling elpatron, ville jeg træge til 240 - 300 minutter.
Brugsvand ville jeg sætte til 49 grader og hysteresen herfor på 5 eller 6.
Disse indstillinger har vi brugt på stort set alle VP'er af den model. Og dette giver god komfort og pæne drifttider.
|
|
|
|
lars-jacobsen |
Lagt på d. 13-01-2012 15:10
|
Ved meget
Antal indlæg: 791
Tilmeldt: 24/11/2010 12:45
|
@pmp:
Jeg er enig mht formuleringen at varmekurven skal afspejle behovet. og dermed være så lav som mulig (og ikke flad som jeg udtrykte det.). Pt. står alle rumfølere så højt at stort set alle telestaterne står åbne, bortset fra et par små rum som bevidst er sænket lidt ned. (Garderobe og entré) Om jeg åbner dem også, tror jeg ikke får rumtemperaturen i hele huset til at stige mærkbart. Så ud fra dette forhold er varmekurven vel tilpads.
Jo mit forbrug er højere end dit og kan helt sikkert sænkes, hviket disse indlæg jo gerne skulle hjælpe til med. Med min isolereing mm burde jeg jo ikke have dobbelt op på forbruget selvom huset er dobbelt så stort. Men 30% af mine 5.773 kw gik jo også til VV, så her er der helt sikkert noget at hente.
@hamselv:
Ja det er en en Metro buffertank VVS´ern installerede. (Den fik han sikkert billigere). Den har 1 studs i toppen og 2 i bunden (som det ses på tidligere postede billede). Jeg vil da prøve at lukke for kuglehanen som sidder lige mellem buffertanken og GT1 føleren, for at se hvilken forskel det giver.
Tak for de konkrete fif som jeg måske vil prøve af senere. igen jeg syntes ikke man skal pille på alt for mange ting på en gang, men lidt ad gangen for at se effekten. Og med betongulvvarmen tager det jo lige et par dage hver gang jeg piller/trimmer.
Hvordan blokerer jeg elpatronen over 5 gr ? Jeg syntes kun jeg kan slå den fra til opvarmning:
Valg af funktion tilskud Ja/Nej (5.5)
Indkobling er træget en time fra 60 min -> 120 min. Men den får da bare en time eller to mere.
Igen er der nogen der har en fordeling % på jeres forhold VV/Varme ?
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
|
|
|
|
lars-jacobsen |
Lagt på d. 14-01-2012 19:13
|
Ved meget
Antal indlæg: 791
Tilmeldt: 24/11/2010 12:45
|
Lavede lige for sjov skyld et par grafer mere.
En over varmekurvene på Rego637 styringen ved 5 forskellige kurveindstillinger og de temperaturer vi normalt har her i DK.
Den orange er min indstilling som den er pt. (0,9 forskudt med +7,7)
Den grønne er kurve 3 forskudt med +1,5, som foreslået af hamselv.
Jeg har også fundet et par grafer fra en dag i sommers hvor vi ikke var hjemme eller lavede varme.
Her kan ses hvad det koster mig at vedligeholde tank temperaturen og have VV cirkulation kørende.
Nu hvor jeg kan se det sort på hvidt skal der helt sikkert ændres lidt på de indstillinger.
@hamselv:
Har prøvet at lukke på kuglehanen og så falder GT1 temperaturen selvfølgelig hurtigere end i buffertanken (fra 0,5 gr -> 3,0 gr. på 1 time).
mht "falsk" gennemtræk er det selvfølgelig ikke ideelt. Så burde man vel have et par magnet ventiler monteret både på frem og retur mellem buffertank og varmepumpe til at lukke af når der ikke produceres varme. Så kan der jo kun "tappes" fra buffertanken. Men hvad er egentlig problemet ved at have vandet cirkulerende med rundt i varmepumpen også ? Der er sikkert ikke meget flow da P2 pumpen jo står stille. GT1 temperaturen følger så faktisk buffertanken. Som det er nu "tømmes"/nedkøles alt vandet jo også i hele varmeanlæget (inc buffertank og varmepumpe) før GT1 temperaturen får pumpen til at kører igen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 14-01-2012 19:28
|
Ved meget
Antal indlæg: 1079
Tilmeldt: 25/10/2007 21:30
|
Hvis det er sådan at vandet fra gulvet løber med ind i pumpen og cirkulere rundt i varmepumen vil det jo løbe med rundt i den kappe der er rundt om vandtvandsbeholderen. Derfor vil dit gulvvarme vand bliver varmet op af vandet i din varmt vandstank. Med det resultat at pumpen oftes laver varmt vand når den laver kører. Er dette ikke korrekt. Gunden til at vandet cirkuleres rundt i varmepumpen er jo at du har en ekstern pumpe der kører når rummene kalder på varme.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 14-01-2012 20:27
|
Ved meget
Antal indlæg: 1079
Tilmeldt: 25/10/2007 21:30
|
Det er noget vrøvl jeg har skrevet. Din 3 vejs ventil sikre jo selvfølgelig at vandet fra gulvet ikke løber over i kappen omkring varmt vandstanken. Der sov Hr. Jørgensen sku lige i timen der!!!
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
|
|
|