HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Mangler service manual.
lars-jacobsen
Jeg håber det er ok med admin og henningx at vi "hijacker" tråden Smile
Vi kunne selvfølgelig godt fortsætte dialogen privat/PM, men jeg vurdere emnet har almen interesse, nemlig deling af erfaringer/indstiller mm.

Jeg skal nok poste lidt data om et par dage (onsdag).

Som jeg har skrevet i min Signatur, har vi været 6 personer, heraf 3 teenagere.
Nu er de 2 største imidlertidig lige flyttet hjemmefra her i sommer, men den mindste har så overtaget rollen og er kommet op i teenager kategorien. Så fremover er vi 2 voksne og 2 teenagere.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

HenningX
Tak for afklaringerne vedr. antal starter! Og jeg er i hvertfald interesseret i udfaldet af jeres eksperimenter.

Når i ændrer P2 hastighed fra trin II til trin I, kører den så hurtigere eller langsommere?
IVT PremiumLine EQ C8, 400m slange, 110l buffertank (seriekoblet).
184 m2 hus fra 2012. 2013: 4556 kWh, 2014: 3637 kWh. Nu styret af vejrudsigten.

pmp
I kan ikke løse problemet med mange starter til varmtvandsproduktion ved alene at ændre på start og stoptemperatur. Jeg vil prøve at beskrive problemet, som jeg oplever den med en Nibe - måske er der nogle småafvigelser til IVT - måske ikke.

Start og stop styres af en føler nederst (eller næsten nederst) i varmtvandsbeholderen. Det er derimod temperaturen i toppen af beholderen der er afgørende for temperaturen i vandhanen.

I min varmtvandsbeholder er der 180 l. Det betyder ikke, at man kan fremstille 180 l varmt vand pr. start. Når der er brugt 10-20 l vil varmepumpen starte fordi føleren i bunden er blevet afkølet af det nye kolde vand, der er kommet ind i beholderen. Det er altså umuligt at udnytte tankens størrelse på denne måde.

Start burde ske efter en føler tæt på toppen og stop burde ske efter en føler næsten i bunden. Så kunne man udnytte beholderens størrelse.

Jeg har start ved 37 gr. og stop ved 42 gr. Det giver 50-52 grader i toppen ved stop. Hvis jeg satte stop op til 47 gader ville det ikke hjælpe. Toppen ville så bare blive 55-57 grader, uden grund. Men et forbrug på 10-20 l ville stadig udløse en start.

Jeg bruger derfor tidsstyring til at undgå, at er lille forbrug udløser en start, når der er masser af varmt vand endnu.

På en Nibe kan sættes 2 perioder pr. døgn. Vi bruger ikke 180 l varmt vand pr. døgn, så jeg har kun sat en periode. Jeg har blokeret for varmtvandsproduktion fra kl. 6.00 til kl. 5.15.
Ingen er oppe før kl. 6.00. Det er vigtigt at der er stoppet før der kommer forbrug. På den måde udløser morgenbadning ingen start.
Vi har normalt ca. 40 gr. i toppen ved sengetid - og det er nok for os. Opvaskemaskinen tager så det sidste i løbet af natten.

Hvis vi havde større behov kunne vi evt. tillade en start lige før man kom hjem til aften. Kommer man hjem kl. 17, kunne man tillade varmtvandsproduktion mellem 16 og 17. Igen er det vigtigt at perioden er slut før der kommer forbrug. Ellers ville et lille forbrug igen udløse en start.

Skriv endeligt, hvis I er i tvivl om noget.
Og prøv det - så vil I se det virker.
Der findes ingen anden mulighed for at undgå, at selv et lille forbrug udløser en start.

PS Når jeg kun har haft 84 starter i juni, juli og august er det fordi, når der ikke er nogen hjemme og ikke tappet vand så er bundtemperaturen stadig over de 37 næste morgen, og derfor springer den en dag over.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

allankj1
Jeg har en IVT og vil gerne kommentere lidt. PÅ SDV kan jeg se at jeg kan tappe 35-40 liter vand inden pumpen starter. Det kunne derfor tyde på at føleren sidder placeret lidt længere oppe i tanken.

Rego 600 styringen i en IVT har kun et tidspunkt på døgnet hvor produktionen af det varme vand kan kobles fra. Desværre. Har ellers hørt IVT om ikke en software opdatering kunne være på sin plads men det gider IVT ikke rode mere med. Ville gerne have haft at der var minimum 2 tidspunkter i døgnet hvor varmt vandsproduktionen kunne kobles fra.

For at minimere produktionen af varmt vand kunne det være en ide at stille frakoblingen således på en IVT.

Blokering af varmt vand produktion mellem kl. 21 - kl. 5 minutter før den første i huset går i bad plus en koblingsdifference på minimum 10 grader.

På denne måde sikre man at der er varmt vand når den første i huset går i bad. Vedkomne tapper vand af mens den arbejder på at lave varmt vand. Dette vil betyde at den kæmper samtid med at der tappes af, hvilket vil betyde at den får en længere køretid. Men det kræver lidt at man har styr på hvornår den 1. i huset går i bad og det er et ens mønstre man har i huset. Endnu bedre vil det være hvis der er 2 i huset der tapper vand 2 steder i huset samtidig. Ovenstående gælder kun hvis man har de små pumper på 6 - 7 kw. De større pumper 11-17 kw er vel så hurtige til at lave varmt vand at den er færdig på 5 minutter.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

pmp
Jeg forstår godt problemet med kun en tidszone, men den kan vel snydes. Er der ikke en eller anden klemme til noget ekstern styring, der kan bruges. Eller måske et tænd/sluk ur på føleren.

Men hvorfor først lukke kl. 21 ? Du bør stoppe så tidligt, at du normalt får brugt det varme vand inden natten. Det betyder nemlig, at varmetabet fra beholderen i løbet af natten bliver meget nedsat, fordi beholderen er koldere. På den måde får du en ekstra gevinst.
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

lars-jacobsen
Ja den ide med ekstern styring via et simpelt tænd/sluk ur påmonteret et relæ er da en god ide. På den måde kan man jo få stort set alle de perioder man ønsker.
Eneste problem er bare hvis man anvender indgangen i forvejen ifbm SDV projektet. Men de er der vist ikke mange der gør Wink

Men der er faktisk mulighed for at lave 2 spæreperioder pr dag på Rego600 (Bosh/IVT) ved istedetfor at angive spæreperioden, så angiver man kørselsperioden. Feks. 08-19. På den måde er der jo spæret 00-08 og igen fra 19-24. (Eneste problem ved dette er at få varmet vandet ordentligt op inden brug om morgenen).
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Strammelse.stokerlog.dk

pmp
@Lars-jacobsen

Den forstår jeg så ikke. Hvis der er spærret fra 0-8 og fra 19-24, så er det efter min mening kun en periode. Det er 19-8.

Desuden vil den instilling ikke hjælpe noget særligt. Der vil jo være mulighed for start i stort set hele den periode, hvor varmtvandsforbruget ligger. På den måde fortsætter pjatstarterne. Det er jo ikke om natten der er pjatkørsel.

Du må prøve at læse mit indlæg igen. Det er netop i de perioder, hvor der er varmtvandsforbrug, at der skal være spærret. Det er her pjatkørsel forekommer.

allankj1
PMP. Jeg er enig.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

lars-jacobsen
@pmp:
Ja OK så. Det er rigtig mht spæring pr. 24 timer, men jeg mente når man kikker pr dag/døgn fra 00-24.
Og jeg har læst dit indlæg og det lyder som en rigtig god forklaring på problemet. Der er kun en løsning med vores gamle Rego600 styring og det er via den externe styring. (Bruger den ikke til noget selv, for SDV skal ikke styre min VP).
Jeg tror jeg flikker noget sammen og kobler den på min IHC. Så kan jeg da lave noget styring ala: Sluk VV kørsel, men tænd hvis en PIR føler konstaterer bevægelse i badeværelset, og der tappes min. 35 l vand og temperaturen i tanken er faldet til under 35 grader, ellers tændes kun kl. 05-06 med en "lås" der spærre for kørsel i 30 min. efter sidste stop. Det vil helt sikkert eliminere alle pjatkørslerne.
Så er det bare spændende om vi stadig har nok varmt vand i hanerne.
Strammelse.stokerlog.dk

HenningX
Rego 1000 kan også kun have 1 spærreperiode per døgn.

På premiumline EQ (og muligvis også de andre IVT/Bosch modeller) vil jeg mene, at T3 føleren (varmtvandstemperatur) sidder ca. 1/3 oppe i tanken. Det fremgår af installatørvejledningen at den skal sidde der ved ekstern varmtvandsbeholder og ved selvsyn ser det rimeligt ud, at den sidder 1/3 oppe.

Jeg tror jeg oplever 3 lidt forskellige problemer som jeg forsøger at finde en måde at omgå på:

1. Flere starter på samme forbrug. Efter et bad kan varmepumpen finde på at lave op til 3 starter istedetfor 1 (og næsten altid 2). 3 bad på forskellige tidspunkter bliver til op til 9 starter. Egen teori er, at der kommer 5 grader varmt vand ind i bunden af tanken og ved en kørsel bliver vandet i bunden ikke varmet tilstrækkeligt op. Efterfølgende fordeler varmen sig - og føleren for varmtvandstemperatur kommer under niveau for start og der kommer endnu en start.

2. For lidt varme per kørsel. Med standard indstillinger kører varmepumpen ca. 5-6 minutter per gang. Ved antagelse 8kW og at pumpen yder det fra starten af kørslen giver det 2880kJ, som kan øge 185l vand ca. 3.72 grader. Det virker umiddelbart alt for lidt.

3. IVTs automatik omkring hvornår varmtvandstemperaturen er for lav passer ikke ind hos os (eller også virker det bare ikke specielt godt). Det er nok kun på rego 1000. Den er ved levering indstillet til at 40 grader er laveste varmtvandstemperatur, men at den kan starte ved varmtvandstemperatur helt op til 46 grader. Den skulle så dynamisk på basis af vores forbrug på forskellige tidspunkter af døgnet kunne beregne en "optimal" start temperatur. Det kan muligvis være smart til de brugere der har et meget fast mønster. Jeg ville klart foretrække at kunne indstille T3 minimums temperatur hver time i døgnet istedetfor! Umiddelbart har jeg kun set at T3 start er steget mellem starter, men har endnu ikke holdt helt detaljeret øje med det.

De 3 problemer overlapper naturligvis en del. For eksempel er kombinationen af 2 og 3 uheldig, da den kun opvarmer 3.72 grader mens styringen kan justere minimumstemperaturen indenfor et interval på 6 grader.

Kunne muligvis godt slukke for varmtvandsproduktionen i løbet af natten, men vil nu da helst undgå det og komme så langt med at justere pumpens driftsparametre jeg kan inden. Derudover vil det kun løse problemet om natten, vi kan ikke nøjes med 1 kørsel om dagen (i hvertfald ikke alle dage). Pumpen er lidt for ny til at pille i endnu og ekstern styring er vist et større projekt (?).

Forøgelse af varmebærerpumpe hastighed ved varmtvandsdrift (5K delta istedetfor 7K) ser umiddelbart ud til at have hjulpet en smule. Lidt længere driftstider (ca. 7 minutter) og ca. 1 start mindre per døgn. 2.6kWh forbrug per dag til varmt vand de sidste 6 dage. Har nu justeret T3 højeste start temperatur til 44 grader og T8 stop til 56 grader. Ligesom tidligere, men denne gang med den forøgede varmebærerpumpe hastighed, idet jeg håber at kombinationen af de to kurerer problem 1.
IVT PremiumLine EQ C8, 400m slange, 110l buffertank (seriekoblet).
184 m2 hus fra 2012. 2013: 4556 kWh, 2014: 3637 kWh. Nu styret af vejrudsigten.

pmp
Flere starter på et enkelt bad lyder helt galt. Men der kan være mange grunde. Er stoptemperaturen nået ? Er det fremløbstemperaturen der er blevet for høj ? eller en anden sikkerhedsforanstaltning. o.s.v.
Der mangler noget mere info. Jeg har ikke en IVT, så I må selv se på alle data og finde årsagen. Kan sådan en ikke logge ?

@lars-jacobsen
Ja, overdrivelse fremmer forståelsen, men den provokerede jeg jo selv frem. Iøvrigt har en F1245 altid mindst 20 min mellem hver start.

allankj1
Hov tænker da lige på om ikke der er noget med at man i en IVT kan stille hvor mange minitter der minimum skal gå mellem hver start. Det mener jeg. Kikker i fabriksmenuen senere i dag.

Derudover vil jeg sige at ingen af jer andre (ud over PMP) kører med den så lav temperatur på det varme vand som mig. Eller sagt på en anden måde. Så stor en koblingsdifference som mig. Jeg tillader at vandet falder til 37 grader (måske 38 grader kan ikke lige huske hvad den står på) og når den så skal lave varmt vand varmer den det op til 47 grader. Dette vil alt andet lige det betyde at kørslen bliver længere end hvis der er tale om en koblingsdifference på 4 grader.

Yderligere hvis jeres varmt vand er stillet til 52 grader og en koblingsdifference på 4 grader vil den stå og varme op til 54 grader og starte igen når vandet er 50 grader. Og tro mig når jeg siger at vandet taber hurtigere temperatur fra 54 grader til 50 grader end fra 42 grader til 38 grader. Dette skyldes at ved 54 grader er difference til omgivelserne større end ved 42 grader.

Det er klart at jo større pumpe I har (i kw) jo hurtigere vil den være til at varme vandet op igen men dette bør egentlig ikke betyde noget. Tror det er Jeres forventninger om meget varmt vand og for lille koblingsdifference der gør forskellen om man har 3 starter om dagen eller 11 starter om dagen (og så betyder det jo også noget hvor mange personer der bor i huset).

allankj1
Min pumpe har kørt fra kl. 7.30 i dag til 8.05. Fruen gik i bad kl. 7.15 og nåede at tage bad inden den startede. Mit bad foregik kl. 7.40 til kl. 7.50 og lå således mens pumpen kørte. Derfor en dejlig lang kørsel.

Pumpen kørte sidste gang i går kl. 19 og fra kl. 19 til kl. 7 er temperaturen stadig ikke faldet til under mit setpunkt (de 37 grader) for så ville pumpen have startet kl. 7 men den starter først kl. 7.30 efter at fruen har tappet vand til badet.

Husk i øvrigt at på en IVT pumpe er det kun om sommeren at dette er vigtigst for om vinteren slutter den altid en kørsel til centralvarmen af med at den laver varmt vand.

allankj1
Min pumpe har kørt fra kl. 7.30 i dag til 8.05. Fruen gik i bad kl. 7.15 og nåede at tage bad inden den startede. Mit bad foregik kl. 7.40 til kl. 7.50 og lå således mens pumpen kørte. Derfor en dejlig lang kørsel.

Pumpen kørte sidste gang i går kl. 19 og fra kl. 19 til kl. 7 er temperaturen stadig ikke faldet til under mit setpunkt (de 37 grader) for så ville pumpen have startet kl. 7 men den starter først kl. 7.30 efter at fruen har tappet vand til badet.

Husk i øvrigt at på en IVT pumpe er det kun om sommeren at dette er vigtigst for om vinteren slutter den altid en kørsel til centralvarmen af med at den laver varmt vand.

hamselv
http://da.wikipedia.org/wiki/Legionella

Tænk jer grundigt om inden i eksperimenter med lave brugsvandstemperaturer, og brug for guds skyld legionærsikringen af beholderen. Ligeledes er færsel og ændringer i fabriksmenuen ikke anbefalelsesværdigt, idet ændringer der kan være skadeligt for varmepumpen. Hvordan det forholder sig med garanti, hvis man har et efterfølgende haveri, hvor det kan påvises at man har indstillet skadelige ting i fabriksmenuen, ved jeg ikke.

allankj1
Rolig nu Søren. Tjekker kun i fabriksmenuen. Legionella er vel kun et problem i stillestående vand i længere tid. Men dette kan jo ordnes ved at køre sikringen engang om måneden eller hver 14. dag.

allankj1
"Ved mere end 50 grader dør bakterien".

Når jeg kører op til 48 grader som stop er vandet på ydersiden af vandvarmere jo også over de 50 grader. Men enig Legionellasikringen bør / kan benyttes. Eksempelvis hver uge. Heldigvis er den ekstra energi jo ikke spildt da vandet i tanken så bare er det varmere.

hamselv
Det ved jeg Allan. Men stadig er der en grund til at man har skjult en række parametre. At vennerne i Tranås så skjuler nogle parametre de ikke burde kan så være lidt himmelråbende. Eksempelvis er den fine logger gemt i en REGO800 hvilket er ret bims. Ligeledes skal man efter min mening ikke gemme indstillingerne for brugsvand , som man gør i de nye 1000'ere. Har tænkt lidt over jeres problematikker. Tror de mange starter er affødt af at man bruger flowcontrol på varmebærerpumpen. De er så mindre betydende jo større pumpen er, men på de to små, lyder det fornuftigt at anvendelse af lavere Delta T hjælper. På de store er det i sagens natur bedre pga højere ydelse, hvorfor pumpen kører stærkere der. På forgængerne HE kørte man fast omløbstal, og da opbygningen med ekstern buffer (dengang den gamle model med to studse) skulle pumpen trimmes til at fylde over i den OG overvinde en justerbar kontra. Dette gav så automatisk lidt ekstra flow ved VV produktion og dermed lavere delta T, og måske derfor kunne vi nemmere trimme disse til meget færre starter.

Prøver jeg at sende disse tanker videre op i systemet og ser om vi kan få en respons.

lars-jacobsen
@allan:
Undermenu 6.4:
Aflæsning af tidsforsinkelse
Ved varmeaktivering via opvarmningen startes apparatet
tidligst 15 minutter efter sidste frakobling, og ved varmeaktivering
via varmtvandsproduktionen tidligst 5 minutter
efter sidste frakobling.
Hvis der foreligger varmeaktivering, viser Aflæsning af
tidsforsinkelse den aktuelle forsinkelse indtil start.

Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen mulighed for at ændre tiderne.

Det var ikke store badedag her til morgen hjemme hos os så jeg venter lige til imorgen med lidt "statistik".
Kan heller ikke forstå min temp. ikke varierer mere end 51-56 gr. selvom jeg igår ændre diff. fra default 4 til 10. Måske blev det ikke gemt. Mit setpunkt er 50 gr. Dit må være 42 gr. (+5=>49 og -5=>37)
Umiddelbart er 42gr jo en "faretruende" lav temperatur, men hvis du så kører VV spids mandag morgen går det vel an. Så får du jo noget ud af den høje VV temperatur, istedet for at fyre den af som tab om natten.

@henningx:
Ekstern styring behøver ikke være avanceret. Et simpelt tænd/sluk ur fra HaraldNyborg (http://www.harald-nyborg.dk/81280/taend-sluk-ure)
+ et 230V relæ (http://www.greenline.dk/Tavlemateriel-9/Relaeer-og-kontaktore-226/Relae-AC-1pol-7111)
Det skal selvfølgelig pakkes forsvarligt ind, men kan snildt monteres inde i pumpen, hvis man er lidt fiks på fingrene. Ja der kan være noget med garanti når man åbner og "piller" samt Stærkstrøms Bekendtgørelsen. Men nu snakker vi jo teori og mulige løsninger på problemet. Wink

@pmp:
Stop pga fremløbstemperaturen der bliver for høj må vel betyde vandet i beholderen ikke når at optage varmen (det er vel reelt retur der måles på, men samme problemstilling).
Det skyldes vel ofte for stort flow, ikke sandt og kan minimeres/afhjælpes ved at sænke pumpehastighed, eller ?
Strammelse.stokerlog.dk

pmp
@Lars-jacobsen
Jeg kan ikke hvorfor, men hvis du ikke kan logge dine følere, så må du jo stå og kikke imens den arbejder.

@hamselv
Kan du ikke spørge vennerne i Sverige, om de virkelig syntes et bad på måske 40 liter skal udløse 2-3 starter ? Hvis det ikke er en alt for kort spiral (eller er den med kappe?), så kan de vel anvise en bedre indstilling. Det ser jo ikke ud til brugerne kan se hvorfor dyret kun gider arbejde få minutter mellem pauserne.

Enig med Allan i, at ligionella
-problemet er det samme uanset om differencen er 4 eller 10.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 15

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.