Mangler service manual.
|
lars-jacobsen |
Lagt på d. 05-09-2012 15:23
|
Ved meget
Antal indlæg: 791
|
@pmp:
Jeg kan såmænd godt logge data, hvad vil du vide ?
Pumpen har jo sine egne indbyggede sensorer og dem kan jeg godt få adgang til og logge via specialkabler mm på serviceinterfacet til min gamle Rego600. Men min pumpe har jo ikke umiddelbart en logningsmulighed tilgængelig for brugeren. Jeg kan selvfølgelig som du skriver stå og kikke på pumpen imens og skrive ned.
derfor har jeg så tilsluttet egne externe sensorer parralelt stort set alle steder på pumpen og tilsluttet dem min egen logger, se:
Strammelse.stokerlog.dk
Her kan du klikke på et tal og se lidt standard kurver.
Herudover er jeg (som du ved) med i SDV som har monteret endnu et sæt sensorer og endnu en logger. Disse data kan desværre kun ses af mig og interesenter i projektet, ikke andre brugere. (Det har jeg eller foreslået dem) Jeg deler gerne disse data ligesom Allan.
Men nu er der ikke umiddelbart nogen ændring i disse data ifht tidligere. Derfor ville jeg lige vente en dag mere og se om det skyldes fejl 40.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
|
|
|
|
pmp |
Lagt på d. 05-09-2012 19:40
|
Ved meget
Antal indlæg: 654
|
@lars-jacobsen
Der er som du skriver pumpens "egne sensorer" der bestemmer start og stop, så det er naturligvis disse der skal logges. Du ved jo ikke hvorfor din pumpe stopper så hurtigt. Det kunne være hvad som helst. F. eks. for høj fremløbstemperatur, for høj eller lav brinetemperatur, manglende flow, o.s.v., o.s.v. Det behøver ikke at være fordi vandet er varmt nok.
Glem alt om din stokerlog og SDV. Disse har jo ikke engang kunne give dig det korrekte antal starter. De kan stort set bare give dig en fiktiv COP, der ingen betydning har for noget som helst.
Op på heste og igang.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
|
|
|
|
lars-jacobsen |
Lagt på d. 05-09-2012 21:43
|
Ved meget
|
Ja det er rigtig det er pumpens egne sensorer der bestemmer, men mine egne og SDV følerne er nu faktisk magen til og ligeså nøjagtige. Der kan selvfølgelig være et offset justeringsspørgsmål på 0,x gr. Men det er da til at leve med. Og mht antal starter så er det ikke noget Rego styringen logger eller tæller på. Det er som sagt noget jeg selv har talt på en kurve med de fejlmuligheder det giver. Jeg kunne selvfølgelig bare trække rådata ud af min sql database og bruge disse. Så længe jeg har strøm på mine lognings systemer betragter jeg de data jeg kan trække ud herfra som valide med mindre der er åbenlyse fejl med værdier på 0 eller 255.
Det med COP værdier vil jeg ikke kommentere mere, her har vi forskellig opfattelse
Jeg har ingen alarmer i pumpeloggen (seneste er en fasefejl ifb. opstart i 2009) så de tidlige/hurtige start/stop skyldes ikke umiddelbart en fejl.
Når pumpen starter og kører så er det fordi VVB (T3) kommer under startsetpunktet. Og umiddelbart stopper den også som planlagt når den når op på stopsetpunktet. Hvorfor temperaturen så falder så hurtig igen kan jeg kun gisne om. Der er ikke noget unormalt at se på hverken på fremløb, brine, eller kompressor temperaturene.
Jeg kan sagtens følge teorien om det skyldes T3 sensoren sidder for tæt på frem/ind flowet i VVB og derfor bliver opvarmet for hurtig. Det passer jo også meget fint med teorien at når så først der sker bevægelse/flow internt i VVB falder temperaturen.
En større koblingsdifference burde så sikre at pumpen er længere tid om at starte og kører længere tid, hvorved den interne turbolens i VVB burde udlignes.
Jeg forstår bare ikke hvorfor min pumpe stadig ligger og svinger +/- 4 grader fra 48 til 52, når nu jeg har ændre differencen til 10,0 grader. Så burde den da ligge og svinge mellem 45 og 55, ikke sandt ?
Men det er måske kun selve varmedelen denne indstilling gælder for og ikke når det er T3 der har initieret starten.
Til orientering er min styring en Rego637J version 3.11
Du nævner mange mulige årsager til til stop. Jeg mener som sagt ikke jeg har for høj fremløbstemperatur. (det mener jeg også er et forkert udtryk da det jo er det i gulvarmekredsen, og her har 3vejs ventilen jo koblet om) men jeg tror jeg ved hvad du mener; GT8 varmepumpe ud og den er ikke højere end 50-55 gr.
Brine temp. Er også ok vil jeg mene. Så nævner du manglende flow. Jeg har netop prøvet at sætte varmebærer pumpen ned på I for at vandet skulle være længere tid i VVB, men du mener måske den skulle være skruet op på III istedet for ?
Nå det blev en længere smørre, og jeg håber du bærer over med mig pmp.
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Strammelse.stokerlog.dk
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 05-09-2012 21:52
|
Ved meget
Antal indlæg: 1079
|
Min er version 3,06.
Jo den burde svinge mellem 45-55 graderr men sku nu ned for temperaturen på det varmevand. Det vil altså også hjælpe på antallet af starter.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 05-09-2012 21:58
|
Ved meget
|
2 starter i dag og stadig 39 grader varmt vand i tanken. forbrug 1,24 kwh
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
|
|
|
|
HenningX |
Lagt på d. 05-09-2012 22:55
|
Begynder
Antal indlæg: 26
|
Har heller ingen alarmer eller lignende på min pumpe.
Har ikke fundet nogen mulighed for at logge data automatisk, så her skrives data flittigt ned i regneark. Der er tællere for antal starter, antal timer og en tilnærmet energiberegning inde i installatørmenuen.
EQ'eren starter varmtvandsproduktion ud fra T3 (varmtvandsbeholder temperatur ca. 1/3 oppe) og stopper varmtvandsproduktion ud fra T8 (varmebærer ud). Samtidig forsøger den at holde fast delta på varmebærerkredsen. Umiddelbart ser alt godt ud når den kører og stopper. Den vil typisk starte mellem 40 og 43 grader T3. Den stopper per default ved 54 grader T8. Når den stopper er T3 oppe på omkring 48-49 grader. T3 stiger over det næste minut til ca. 50. Derefter falder T3 over den næste halve time. Hvis starten er trigget af lille forbrug eller varmetab til rummet vil den typisk ende på 44-44.5 grader. Hvis starten er trigget af stort forbrug ender den nede på under 40 grader og laver dermed 1-2 ekstra starter.
På min pumpe har jeg bemærket, at jeg kan aflæse på temperaturerne, om det har været et lille eller et stort forbrug der har udløst varmtvandsproduktionen. Hvis jeg ser på T3-T9 under varmtvandsproduktion (T9 er varmebærer retur) ser jeg følgende:
1. Ved lille forbrug er differencen 0-0.5 grader. (og den ender ved de ca. 44-44.5 grader)
2. Ved stort forbrug er differencen ca. 2-2.5 grader. (og pumpen laver 1-2 ekstra start)
Det indikerer tror jeg, at vandet i tanken ved stort forbrug er væsentlig lavere i bunden og at den ved kørslen ikke kan nå at varme vandet i bunden op.
@lars-jakobsen: jeg kan se T3 men ikke umiddelbart T9 på strammelse.stokerlog.dk. Måske du har tallene og kan se om du ser samme mønster?
Umiddelbart vil jeg mene, at det betyder, at varmebærerpumpen skal køre hurtigere - for at få noget af varmen til at ende i bunden af tanken istedetfor for hurtigt at varme top/midten af tanken op...
@allankj1: du ser tilsyneladende ikke disse 2-3 starter per bad? Muligvis fordi du har 10graders hysterese og 6kW pumpen? Men har du bemærket, om varmtvandstemperaturen falder hurtigt den først halve til hele time efter den har lavet varmt vand?
Mange spørgsmål, håber det er OK med jer.
IVT PremiumLine EQ C8, 400m slange, 110l buffertank (seriekoblet).
184 m2 hus fra 2012. 2013: 4556 kWh, 2014: 3637 kWh. Nu styret af vejrudsigten.
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 05-09-2012 23:22
|
Ved meget
|
@allankj1: du ser tilsyneladende ikke disse 2-3 starter per bad? Muligvis fordi du har 10graders hysterese og 6kW pumpen? Men har du bemærket, om varmtvandstemperaturen falder hurtigt den først halve til hele time efter den har lavet varmt vand?
Ja den falder hurtigt den første 1/2 time - til hele time hvorefter det tager længere og længere tid.
|
|
|
|
pmp |
Lagt på d. 05-09-2012 23:26
|
Ved meget
|
@lars-jacobsen
Din varmtvandsproduktion starter ved 45 og stopper ved 55 efter sensor T3, skriver du. Så langt så godt.
Du skriver også at dit varme vand ligger mellem 48 og 52 grader. Hvad er det så for en føler du ser det på ? - og hvor sidder den ?
Du kan vel godt se, at det er umuligt at hjælpe, når data ikke hænger sammen.
Det kan jo være fejl på den ene eller den anden sensor.
Din beholder står lige nu på 49,3 grader. Hvilken føler er det ? og hvor er den monteret ? (måske er den lige så forkert som din COP på 6,9). Hvis det ikke er T3, hvad viser så T3 lige nu ?
Og sæt den så ned, som Allan skriver
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 05-09-2012 23:32
|
Ved meget
|
@Lars-jacobsen
Prøv at slukke din pumpe og start den igen. Tænker at den kan hænge et eller andet sted så den ikke reg. ændringerne.
|
|
|
|
pmp |
Lagt på d. 05-09-2012 23:52
|
Ved meget
|
@henningX
Hvis den starter efter T3 og stopper efter T8, så ligner stoppet en sikkerhed mod for høj fremløbstemperstur. Derfor er en ikke færdig med vv-produktion, og starter derfor igen efter mindste pause.
Prøv at sætte din vv-temperatur ned. Se så om den stadig stopper ved T8= 54 gr.
Hvad er din vv-temperatur i toppen (ud af vandhanen), den må være høj.
Jeg har set lidt i bogen til din vp. Der er en terminal for blokering af vv, så du kan få et tænd/sluk ur på, og så har du alle de stopperioder du vil have.
|
|
|
|
pmp |
Lagt på d. 06-09-2012 00:27
|
Ved meget
|
@henningX
I din brugervejledning afsnit 10.3 står der, at der findes både et program 1 og et program 2. Kan disse vælges samtidigt ? hvis ja, så har du to perioder på den måde.
Der står videre at til -og frakoblingstemperaturen er 8K. Har du ændret den ?
Bruger du indstillingen økonomi ? ellers prøv den.
|
|
|
|
lars-jacobsen |
Lagt på d. 06-09-2012 00:28
|
Ved meget
|
Der var flere spørgsmål til mig, jeg skal se om jeg huser dem alle.
@allan
ja jeg skal nok skrue ned - lidt senere - når jeg ser det diff. virker som forventet og antal starter reuduceres mærkbart. (ved godt det i sig selv vil reducere starterne at skrue ned, men det er de der umotiverede "sjatstarter" med 5 min interval jeg mener.)
Prøver at slukke pumpen og se om de hjælper.
@henning
T9 har jeg ikke moteret parralel sensor på til logning, så derfor kan du ikke se den.
Vil da overveje at montere en så jeg også kan få disse data.
Jeg har ikke haft mulighed for at stå og observere tallene når pumpen kører i "utide", men vil tro min pumpe opfører sig meget lig din.
@pmp
Jeg skriver jeg har ændret min koblingsdiff. fra 4 gr. til 10 gr. (som Allan), men jeg observerer ingen ændring i VVB temperatur udsvinget. Det ligger stadig og svinger mellem 48-52 og ikke mellem 45-55 som jeg forventede. De oplyste temperaturer er dem som måles med egne sensorer. Der er ikke umiddelbart dyklommer tilgængelig til 3. parts sensorer så de er monteret udvendig på fronten af VVB (men selvfølgelig under isoleringen) der hvor udluftningsskruen er placeret vel ca. 10cm fra toppen.
Selvfølgelig kan der være fejl på en sensor, men når nu mine (og SDV´s) følges pænt med de indbyggede i pumpen indefor lad os sige 0,5 gr. så er det jeg påstår at mine temperatur målinger er lige så gode som dem der sidder i pumpen. Det kan jo ligeså godt være de indbyggede der er kalibreret 0,5 gr. forkert.
Så de følere der kan ses på stokerlog er altså at betragte som de interne fra pumpen. Jeg har også benævnt dem og lavet tegningen ud fra Bosch installationstegning så der er fuld overensstemmelse. Den eneste der ikke er med er T9 da jeg ikke mente den blev brugt når nu der er extern T1 føler monteret. Men der kan jeg da tage fejl, for det er da sikkert rigtig at pumpen anvender T9 når den laver VV.
Ja jeg ved godt COP tallet på min stokerlog er "forkert" da det kun er baseret på temperatur målinger som bliver beregnet hele tiden ud fra allans gamle excel regneark. De formler/forudsætninger gælder jo kun når pumpen kører men stokerlog beregner dem konstant. Derfor skal de tages med et gran salt. Men igen ligsom tidligere er det ikke det faktiske/eksakte tal der interessere mig, men om variationen. Om jeg får mere eller mindre ud af den tilførte energi under (tilnærmelsesvis) samme forudsætninger. Det var den eneste måde jeg kunne se om jeg fik det samme ud af de tilførte kwh uden flow/energimålere monteret. Det er der så kommet senere i fbm SDV, men disse målere tror du heller ikke på. Hvordan måler du tilført og afgivet energi på en varmepumpe ? (Sådan bare til husbehov uden laboratorieudstyr og teknologisk institut opstillinger).
jeg har tidligere påstået de er nemt nok at få et lavt kwh forbrug, det er jo bare at skrue ned for indstillingerne/forbruget. Men comfort har jo en pris.(Eksempelvis min cirkulationspumpe på det varme vand, som jeg helt kunne slukke, men det gør jeg ikke ) Det der er kunsten/sporten for sådan nogle som allan og undertegnede er jo enten at få mere ud af den samme tilførte energi eller opnå det samme med mindre tilført energi.
Men igen ja jeg skal nok sænke min VVB temperatur lidt mere, er 47 gr. passende eller skal den ned på 45, 42, eller måske 39 ???
Nå jeg slukker og tænder min pumpe, så må vi se hovrdan det går imorgen tidlig når vi skal i bad.
Strammelse.stokerlog.dk
|
|
|
|
HenningX |
Lagt på d. 06-09-2012 00:29
|
Begynder
|
@pmp: du har ret, man kan da bruge en af de to eksterne indgange til at blokere varmtvandsproduktionen, det havde jeg ikke fået læst i installatør manualen endnu. Tak!
Styringen fungerer kun ud fra start på T3 og stop på T8. Det er ikke en sikkerhedsting, da det allerede er ved 54 grader - og "komfort varmtvandsprogrammet" først stopper ved 61 grader.
Jeg har for så vidt allerede prøvet at skrue ned for T3 start - den stopper stadig ved den indstillede temperatur for T8 stop. T8 stop har jeg også forsøgt at forøge fra 54 til 56 og 58 grader - og det hjælper en del (5.1 starter).
Jeg vil lige få målt temperatur ud af vandhane, men installatør målte at vandet i toppen var ca. 51 grader (husker dog ikke om det var lige efter varmt vandsproduktion eller 1/2 time efter).
Tak for input!
|
|
|
|
HenningX |
Lagt på d. 06-09-2012 00:35
|
Begynder
|
@pmp: man kan desværre kun vælge det ene af de to varmtvandsprogrammer.
De 8K er ikke til -og frakoblingstemperatur. Der står blot, at niveauerne for disse er 8 grader lavere i økonomi i forhold til komfort. Det er T3 start og T8 stop man kan justere på - det er jeg ved at eksperimentere med.
Jeg kører allerede økonomi (er standard).
|
|
|
|
pmp |
Lagt på d. 06-09-2012 01:15
|
Ved meget
|
@lars-jacobsen
Du er helt gal på den. Du (eller Allan) har tidligere skrevet at T3 sidder 1/3 oppe i vvb. Din stoker-sensor sidder 10 cm fra top skriver du nu endelig. Der er altså ikke samme temperatur de 2 steder. Hvis du gider stå og se på den imens den arbejder, vil du se jeg har ret.
Jeg har tidligere skrevet at min stopper ved 43 gr. Det er en sensor som T3. Min sensor i toppen viser så omkring 52 grader. Du har helt sikkert lignende forskelle.
Derfor er dine antagelser gang på gang forkerte.
Du har sikkert stop efter fremløbstemperaturen ligesom HenningX, men du ved det ikke, fordi du kun kikker på forkerte data. Fremløbstemperaturen måler du jo slet ikke ved varmtvandsproduktion, men du udelukker straks at problemet er der.
Vi kommer ikke videre, før du sænker temperaturen og oplyser de korrekte data fra T3 og T8.
|
|
|
|
pmp |
Lagt på d. 06-09-2012 01:35
|
Ved meget
|
@henningX
Har lige set på en log fra min vp. Stop ved 42 gr og ikke 43 som jeg fik skrevet i forige indlæg.
Ved stop er temperaturen i toppen af vvb over 50 gr. og fremløb er over 60 gr.
Nu ved jeg ikke om det er en kappebeholder eller en med spiral du har, men du skal nok også op på 60 gr på fremløb, hvis den ikke bare skal starte få minutter efter igen.
Jeg ville gerne have en noget længere spiral i min, men strømmen er jo billig i Sverige, så det er nok derfor de ikke gør så meget ud af det.
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 06-09-2012 10:18
|
Ved meget
|
Det er GT 9 der stopper for produktionen af det varme vand. På min stopper den når GT9 når 48,2 grader (står til stop ved 48 grader), vandet i beholderen er så 51 grader (stigende til 51,3 grader efter 2 minutter).
10 min efter stop er vandet i tanken faldet til 47,80 grader (antager at der i disse minutter sker en fordeling af varmen i tanken hvor det varme vand samler sig i toppen og det kolde nederst.
|
|
|
|
pmp |
Lagt på d. 06-09-2012 11:29
|
Ved meget
|
@allan
Fint nok - jeg har kun sensor nr. fra lars-jacobsens tegning/logning.
Men fortæl min så hvor GT8 og GT9 sidder ?
Og når du skriver om vv-temperaturen er det så efter GT3 = 1/3 oppe i vvb ?
|
|
|
|
allankj1 |
Lagt på d. 06-09-2012 11:33
|
Ved meget
|
Temperaturen i tanken 1 timer og 20 min efter stop er 43,3 grader.
Det siger vel lidt om hvad der sker hvis man har et sæt punkt på 49 grader og en lille koblingsdifference.
|
|
|
|
pmp |
Lagt på d. 06-09-2012 11:51
|
Ved meget
|
@allan
Hvor sidder din sensor "tank" til SDV ? den skulle være på toppen af vvb, men det ser ikke sådan ud.
(overså du mit forige indlæg)
|
|
|