HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Mangler service manual.
allankj1
Tror min føler til styr min varmepumpe sidder 3/4 del oppe på tanken.

Aner ikke hvor GT8 og GT9 følerne sidder på pumpen.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

pmp
OK
På husdata ser det ud til at GT 8 er fremløb før 3-vejs-ventil og GT 9 er retur. Det stemmer også med Lars-jacobsens logning. Kan det passe ?

Det vil så sige at en Rego600 (HT) stopper vv-produktion efter returvandet og en Rego1000 (EQ) efter fremløbstemperaturen. Er vi enige om det ?

Det her viser tydeligt hvor vigtig det er, at man ved hvilke data man har med at gøre, hvis man skal finde en optimal indstilling.

@henningX
Det passe så også med din beskrivelse af GT8. Men starter din også efter GT3 ?
Når din stopper efter fremløb, skal du have større forskel på start og stop, end de med Rego600.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

allankj1
Ja GT9 er returløb på en Rego600.

"Hamselv" har på et tidspunkt skrevet dette til mig:
(håber det er okay at jeg citere dig hamselv)

I øvrigt kan jeg fortælle dig, at vp’en (rego600) bruger GT 8 elle 9 til at stoppe efter endt varmtvandstemperatur. Så lige at Rego 800 og 1000 starter GT3 produktionen og en af de andre stopper den.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

pmp
Jamen så har vi jo forklaringen til lars-jacobsen på hvorfor han ikke får udsving på hans stoker-sensor på 10 gr.
De 10 gr er forskellen på GT3 ved start og GT 9 ved stop.

Ingen mystik i det.
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.

HenningX
@allankj1

Tak for temperatur info - ligner meget det mønster jeg ser og understøtter, at der ikke er noget fysisk galt med min varmepumpe.

Der er vist to teorier om hvorfor temperaturen falder den første times tid efter varmtvandsproduktion:

1. Det varme vand ender i toppen og køler dermed det vand der er ved T3 sensoren.
2. Der er meget koldt vand i bunden, der endnu ikke er varmet nok op, varmen fordeles nedad.

Det kan for så vidt være begge dele muligvis afhængig af varmebærerdelta (eller er jeg den eneste der tror på 2?). Ved du hvad dit delta er (GT8-GT9) når den nærmer sig stop?

@pmp: har målt vandhanevand med termometer 10 minutter efter vand kørsel, det var 51 grader. Du har ret vedr. GT8 og GT9 (hedder varmebærer ud og ind i manualerne). Og ja, Rego 1000 regulerer efter varmebærer ud (GT8).

Der er allerede per standard en større forskel (stopper ved 54 grader på GT8 standard vs. allankj1's 48 grader på GT9). Standard delta på min pumpe siger dog 7 grader, men har jo skruet den ned til 5.

Du ender dog med 60 grader på fremløb som jo er noget højere end mine pt. 56. Ved du hvad din "fremløbsretur" (svarende til GT9) er når den stopper? Vil gerne kende dit varmebærerdelta. Og når pumpen er stoppet med 42 grader varmt vand i bunden af din tank, stiger eller falder det så efterfølgende?

Min beholder er en kappebeholder.

Lille del konklusion: de gamle og nye pumper opfører sig relativt ens mht. opvarmning af vandet - og hvis allankj1 stillede sin pumpe tilbage til standard indstilling vil jeg tro han også ville se de multiple starter per bad jeg og lars-jakobsen har oplevet.

Har haft 5-6 starter på varmt vand de sidste par dage med nyeste indstillinger - så nærmer sig noget brugbart. Det ser ud som om, at forøgelsen af pumpehastigheden (dvs. mindre varmebærerdelta) sammen med lidt lavere start og højere stop (2 grader i hver ende) har mere end halveret antal starter. Vil give det nogle dage mere inden jeg ser om et par takker mere i hver ende kan få det endnu længere ned uden ekstra elforbrug.
IVT PremiumLine EQ C8, 400m slange, 110l buffertank (seriekoblet).
184 m2 hus fra 2012. 2013: 4556 kWh, 2014: 3637 kWh. Nu styret af vejrudsigten.

pmp
@henningX
Du får nogle tal fra min log fra i dag:
Start kl. 5.15: vvtop 38,8 vvbund 31,8
Ved stop kl. 5.32: vvtop 50,4 vvbund 42,0 frem 61,4 retur 50,4.
vvtop når op på 51,7 kl 5.35 og vvbund når 43,4 kl. 5.36.
Det var så dagens arbejde = 17 minutter.
Efter en time var vvbund 43,0 - intet vv-forbrug indtil da.

11 grader delta ser ud af meget, men det er kun fordi brinen er oppe på 16 gr. og så er ydelsen stor. Delta er nede på 7 om vinteren. Pumpehastigheden står på 85% ved varmtvand - (std er 70%) så der er ikke meget mere flow at hente, og det ændre ikke noget målbart på de 17 minutter.

Jeg så gerne min spiral var længere, så frem/retur ikke skulle være 10 gr. mere end top/bund, men det kan jeg ikke lige ændre på. Det er også værst om sommeren, hvor ydelsen er stor. Det problem bør være noget mindre med din kappebeholder.

Din Delta er meget lille - og du må regne med den falder når brinen bliver koldere, så du kan godt gå noget op nu.

Du spørger bare hvis du vil vide mere, jeg har stort set log for hvert minut i 2 år.

lars-jacobsen
Har haft lidt travlt idag med familien men nåede dog lige at lave en test i eftermiddags og har lagt lidt data her:

kortlink.dk/bdsv

Data er DE RIGTIGE sensorer aflæst på pumpens display.
jeg har også skrevet "mellemtider" ned hvert eneste minut, men gad altså ikke taste dem ind i første omgang. Der er det kun start/stop data der er interessant.

Kan konkludere at der selvfølgelig er nogen træghed og offset på mine egne sensores data, specielt T3 da den jo er monteret udvendig nær top og ikke i dyklomme. Derfor når jeg ikke at registrere diff. på 10K. Men uagtet det så passer styringen nu heller ikke jvfr. de opsamlede data. Men nu ved jeg så hvordan pumpen reagerer og at min sjatstarter ikke umiddelbart kan trimmes væk. Jo nogen af dem ryger nok i løbet af de næste par dage da jeg nu forsøgsvis sænker temp. til 45 gr. og skruer diff op på max. (15K.)
Vil som sagt også lave extern styring/stop for VV produktion vha min IHC. Så kan den lære det kan den ....

Nå men kik på det og lad mig høre.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

pmp
@lars-jacobsen
Se det var jo noget helt andet. Nu framgår det tydeligt, at din kobligsdiff. ikke er 10 med 2 (ivt anbefaler mindst 4).
Du har start når T3 kommer under 49 og stop når T9 er over 51.
Tror du ikke det er koblingsdiff. ved varmeproduktion du har ændret på ?

Din beregning af det du kalder "Start/stop diff. T8/T3" forstår jeg ikke. På en Rego600 skulle det være T9 og ikke T8, og så er den 2 = koblingsdiff.

Nu skal bare have den temperatur sat ned og diffen sat op, så hjælper det.

På dine kurver fra SDV ser det ud som om der er tappet vv efter første start kl. 15.20 og indtil sidste stop kl. 16.38. Når der bliver tappet i perioden vil det naturligvis kunne udløse en start, uanset hvilken indstilling der afprøves, så de 4 starter er ikke udløst af en tapning.
Næste gang du logger skal du lade den blive færdig før du tapper vand igen.

allankj1
"Tror du ikke det er koblingsdiff. ved varmeproduktion du har ændret på ?"

Ja det kunne det da tyde på. Hvis ikke må der være en føler der "hænger" eller en styring der er kaput.

allankj1
"
Det kan for så vidt være begge dele muligvis afhængig af varmebærerdelta (eller er jeg den eneste der tror på 2?). Ved du hvad dit delta er (GT8-GT9) når den nærmer sig stop?"

Jå så vidt jeg husker lå GT8 på lidt over 54 grader så jeg har haft en delta på lidt over 6 grader.

lars-jacobsen
@pmp.
Ja det blev lidt sent så det var en fejl med T8/T3 diff, det var meningen det skulle have have været T9/T3, for den starter altid på T3 lige så snart T3 falder til 48,9 og stopper tilsyneladene når T9 når 51,1. Grunden til den nogle gange lige sniger sig over er jeg lige skulle have skrevet tallene ned og inden jeg fik rullet mig tilnæste punkt i menuen var temp. steget med 0,1-0,2 gr.
jeg har opdateret dokumentet.
Og ja tilsyneladene kunne familien ikke holde fingrene fra vandhanene i den time jeg stod i teknikrummet og skrev tal ned. Undskyld. Det kan selvfølgelig forvirre billede en smule, men ændre ikke på det essentielle nemlig:
Uanset hvor meget jeg skruer og ændre diff indstillingerne stopper pumpen ikke før eller senere, Der er kun een menu på min pumpe hvor diff fremgår og det er 1.4 som tilsyneladene kun er varmekurven. Jeg har ikke en seperat fordiff for VV, og ændring af 1.4 ændre tilsynelade ikke på VV diff som så står fast på 2 (4). jvfr. logningen.
Jeg må hellere sætte diff tilbage fra 15 til default 4 inden varmesæsonnen sætter ind, for så stort udsving kan vist ikke bruges til noget på min gulvarme.
Så undskyld hvis jeg har forvirret debatten og trukket den i langhalm.
Jeg må bare styre VV produktionen vha ekstern styring på min pumpe
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Strammelse.stokerlog.dk

allankj1
Hej Lars-Jacobsen

Hold menu knappen inde i 10 -15 sek. Så kommer du ind i en menu der heller I/S (mener jeg det er) Dette er installatørmenuen. Prøv så at gå ind i menu 2 nu. Så er der flere muligheder for at stille på tingene. Og her er der mulighed for at stille på koblingsdifference for det varme vand. Smile

Tror det hele hjælper når du stiller de rigtige steder. Grin

Ja stil koblingsdifferecen på centralvarmen tilbage til de 4 grader.

I en Rego 600 er der 4 menuer.

Kundeniveau 1(få indstillingsmuligheder)
Kundeniveau 2 (lidt flere indstillingmuligheder)
Installatørmenu (mange muligheder)
Fabriksmenu. Adgangen til denne lægger skjult og som alm. bruger har man ikke brug for adgang til denne. Men i denne menu kan man blandt andet stille hvor mange grader den skal køre op til ved varmt vandsspids. (legionellasikring), ligeledes kan man i denne menu stille hvor lang tid den maks må være om at køre legionellasikring. Men som sagt ikke noget der er behov for at stille på.

pmp
@lars-jacobsen
Du kan kun stille differencen et sted - i menu 1,4 skriver du.
Det tror jeg så heller ikke på. Prøv lige at se i menuen efter der, hvor du sætter varmtvandstemperaturer. Det er vil 2.4.

Jeg syntes du skal læse håndbogen igennem fra start til slut. Det er sådan man bliver rigtig klog på sin vp.

lars-jacobsen
Ja jeg plejer også at være rimelig hård armatører/newbiis og råbe RTFM, men det har JEG gjort. Jeg har enda lagt den op som dokument så du/I kan se der IKKE er andre ting i menu 2 (manualen) end:
2.1 Timer for extra vv
2.2 VV spids
2.3 Temp.

Der er INGEN 2.4 i min menu. Heller ikke når jeg er logget ind i Installation/Service menu. (Den med Gulvarmetøringsprogrammet mm)

Så her er tilsyneladene en forskel på IVT og min Bosch.
Det er muligt de har pillet den ud i den firmware version jeg har.

Fabriksmenu har jeg ikke fundet, hvordan finder du den ?
Strammelse.stokerlog.dk

pmp
@allan
Jeg så ikke dit indlæg før jeg skrev. Det er nok bedst du tager dig af menuen i sådan en Rego600 - den kan du vel udenad. Jeg har kun set lidt i en pdf-fil på svensk.

allankj1
Se den Personlige Besked jeg har sendt til dig og giv mig et kald. Gerne nu.

lars-jacobsen
Jubii, fandt menu 2.4 og har nu fået skruet de rigtige steder.
VV setpunkt er sat ned til 45 gr. og diff 10K.

Samler lidt data sammen her hen over weekenden og giver en status opdatering senere.
Strammelse.stokerlog.dk

allankj1
Ja man havde valgt at på en Reggo 637J skal dette indstillingsmulighed være inde i fabriksmenuen hvorimod på en Rego 637 er det i installatørmenuen.

Jo jo nemt skal det da ikke være.

allankj1
Lars Jacobsen får vi snart lidt data på de nye indstillinger?

lars-jacobsen
Så er:

kortlink.dk/bdsv

blevet opdateret med et par billeder fra SDV loggen.
Antalt starter er som forventet faldet Smile
Sidste weekend var det 12+17 og denne weekend 8+7. Der er stadig plads til forbedringer, og nogle af de små ekstra sjatstarter tror jeg skyldes min cirkulationspumpe på det varme vand. Den kører dog kun når der er nogen på badeværelset, så den kan sikre der er VV i hanerne med det samme, men den ved jo ikke om vi bare lige er inde og "kikke" og derfor ikke skal tappe VV. Derfor kan jeg godt få et par ekstra kørsler på den konto.
Desuden er jeg ved at programere min IHC så den laver blokereing af VV produktion via den eksterne styring. Her laver jeg det i første omgang således at den blokere for kørsel i 60 min. efter sidste stop.
Så må vi se hvad det giver - og om der så stadig er nok VV i hanerne.
Strammelse.stokerlog.dk

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.