Kører nu jordvarme 3 sæsson. Nibe Fighter 1125-6.
Jeg ville gerne hører om der er andre der kører med væsentligt flere starter i forår og efterår, end det er tilfældet om venteren når der bliver taget fra pga. det koldere vejr.
Jeg har pt. 44 starter i døgnet. I fyringssæssonnen 2008/9 ligger jeg på 6-10 starter pr døgn.
Jeg kan ikke lige se hvad det er jeg skal stille på, for det er da ulogisk at den skal starte så mange gange for at hæve temp. så lidt som der er tale om lige nu!
Er der en, eller flere der har forslag til hvad der skal stilles på, og hvor meget.
mvh K.K.:(
Nibe Fighter 1125-6 = Vølund 1110-6. Jordslanger 250 m. (2 sløjfer à 125 m.) 160 m. hovedledning aktiv (2x80 m.) Tot. 410 m. aktiv. Jordslanger i sand, i vinterhalvåret i grundvandet. 100 l. buffer.Byggeår 2003. 180 kvm. Gulvvarme. Årsforbr.: 4.832 kW vinteren 2008/09
Ja det var mange starter. Jeg har 6-7 starter på en dag. Vil tror de 4 af dem er til varmt vand og 3 til gulvvarmen. Har du alle telestater i huset stående åbne? Det har jeg så når pumpen går igang sender den varme ud i alle rummene og derfor får den nogle længere og færre kørsler i løbet af en dag. Hvis du kun var 2 eller 3 rum der kalder på varme samtidig kommer vandet lynhurtigt tilbage til pumpen og så stopper den jo igen. Kan se du har buffer på så det er lidt mærkeligt. 44 starter på en dag svarer jo til en start hver 1/2 time så jeg kan regne ud at du sjældent har en kørsel på over 1 time pt. Er du sikker på at det bliver varmet på det vand i den buffer?? Det kan ikke tænkes at ventilen på manifolden til bufferen ikke var åbnet??
Pt. kører min pumpe 2-3 timer ad gangen når den laver varmt vand og så holder den en lang pause på 7-8 timer.
Mvh
Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
Det er netop i for- og efterår, at du har mange starter, fordi der kun lige skal lidt varme til, jo koldere det er, jo længere kører din pumpe.
Noget andet er, at du kan stille på gradminutterne, hvis du kan finde det i din meny. Tallet skal være højere, end det er nu, så får du færre starter, - men jeg er i tvivl om, hvorvidt det hedder gradminutter i en Nibe-pumpe.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
Du kan stille på gradminutterne i menu 5.4 - hvis ellers styringen er som i min 1220ér hvilket jeg næsten er 100 på.
Fabriksindstillingen er standard sat til -60, den første fyringssæson legede jeg en del med indstillingerne og fandt at vi ikke kunne mærke nogen forskel på -60 og -250 som jeg efter nogle uger nåede ned på, -250 er også max indstilling. I menu 2.10 kan du se hvor varmepumpen er lige pt mht. gradminutter.
Lige nu ligger vi på 3-4 starter i døgnet i snit over en uge.
En anden ting kunne være at supplere med en indeføler hvis du ikke allerede har én. I for- og efterårstiden er der dage med solindfald som gør at det bliver varmt inde mens det stadigt kan være koldt ude og udeføleren alene kompenserer ikke for det.
Redigeret af XJLN d. 20-10-2009 09:15
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
allankj1 skrev:
Ja det var mange starter. Jeg har 6-7 starter på en dag. Vil tror de 4 af dem er til varmt vand og 3 til gulvvarmen. Har du alle telestater i huset stående åbne? Det har jeg så når pumpen går igang sender den varme ud i alle rummene og derfor får den nogle længere og færre kørsler i løbet af en dag. Hvis du kun var 2 eller 3 rum der kalder på varme samtidig kommer vandet lynhurtigt tilbage til pumpen og så stopper den jo igen. Kan se du har buffer på så det er lidt mærkeligt. 44 starter på en dag svarer jo til en start hver 1/2 time så jeg kan regne ud at du sjældent har en kørsel på over 1 time pt. Er du sikker på at det bliver varmet på det vand i den buffer?? Det kan ikke tænkes at ventilen på manifolden til bufferen ikke var åbnet??
Pt. kører min pumpe 2-3 timer ad gangen når den laver varmt vand og så holder den en lang pause på 7-8 timer.
Mvh
Allan
Nibe Fighter 1125-6 = Vølund 1110-6. Jordslanger 250 m. (2 sløjfer à 125 m.) 160 m. hovedledning aktiv (2x80 m.) Tot. 410 m. aktiv. Jordslanger i sand, i vinterhalvåret i grundvandet. 100 l. buffer.Byggeår 2003. 180 kvm. Gulvvarme. Årsforbr.: 4.832 kW vinteren 2008/09
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.