HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IVT Greenline HT +
JD
Er der nogen der har erfaringer med dette anlæg-
Vi har 400 meter nedgravet slange i 2 kredse - huset er 250 kvm fra 2007, gulvvarme overalt og med store glaspartier, hvor byggeriet er godkendt efter de gamle regler for mængden af vinduespartier i nybyggeri. Der er store åbne rum og forskudt plan i den ene del af huset.
Det første år nov. 07 til nov. 08 var vores forbrug alt for højt- og det skulle eftersigende være reguleret ned,-
Men er der nogen måde hvorpå man let kan checke hvorvidt forbruget er normalt eller om pumpen kører optimalt??
Ville det være en god idé at få påmonteret en elmåler på selve pumpen og er det sandt at man får den bedste udnyttelse af anlægget hvis alle rumfølere står på maks hele tiden??

Leverandøren af anlægget er lukket ned og vi står lige nu foran endnu et service check- har forhørt mig rundt omkring mht. service og alle vil tegne service aftaler, er det nødvendigt og hvem er bedst og hvad må det koste??

mvh.

hamselv
Hvad er for højt?

Hvis du sammenligner med de beregninger energikonsulenterne udfører er det altid for højt. Mange af de beregninger er urealistisk lave og holder ikke, uanset om man har olie, gas eller hvad.

Jeg kan næsten gætte hvem der har installeret. Og en finpudsning af installationen er sansynligvis en fornuftig ting. Muligvis vil der kunne peges på et par forbedringer.

Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor man skal tegne en serviceaftale for at komme og servicere dit anlæg. Dog vil VI lave det billigst i regning, og ikke lave en fastpris, når det er fra gang til gang.

Du har på IVT's hjemmeside et kort, hvor alle IVT Centrene og installatørerne er angivet på.

hamselv
PS En elmåler er særdeles fornuftigt.

Du kan selv inde i K2 menuen pkt 7 se drifttiderne og fordelingen af disse.

Kigger du på specielt 7.4 kan du se fordelingen på hvad elpatronen laver. Og der kan man få et hint om hvorvidt indkobling af el-patron er træget tilstrækkelig. Standard justeringen er 60 minutter. Men specielt hvis man kun har gulvvarme i et hus af den størrelse, kan unødvendig indkobling af elvarme forekomme, hvis ikke tidsforsinkelsen er forsinket væsentlig mere. Denne ligger på 8.1 i vistnok installatørmenuen og bør nærmere forsinkes i måske 200 minutter eller mere.

Går ud fra du har en HT+C7

Kigger du på kompressorens timetæller og fordelingen. Så kan du kigge i din bog og overslagsmæssigt tage timerne for varmtvand og sige at der trækker den 2,1 kW. Ved opvarmning sansynligvis 1,6 kW i snit eller lavere.

Dette afhænger af hvilke kurver du kører efter.

Iøvrigt kan en effektmåling og konstatering af varmepumpens COP ret nemt udføres vha en effektmåler. Det tager bare lidt tid.

PeterKunz
Du skal få tjekket dit gulvvarmesystem.

Ofte monteres gulvvarmen, så der er alt for lidt flow til en varmepumpe, og så termostaterne modarbejder varmepumpens udeføler.

Derudover er det en rigtig god idé med en el-måler: [url]http://www.powershoppen.dk/Shop/info.htm?search=elm%C3%A5ler&articleid=1010000000000[/url] og en energimåler: [url]http://www.zaehleronlineshop.de/product_info.php?info=p79_W-rmez-hler-Integral-V-Lite-Qn-1-5.html&XTCsid=803f670572b35dc7da6fd0a4ba59f4c0[/url].

Med disse målere har du fuldstændig styr på din varmepumpe: du ved, hvor meget den forbruger, og du ved, hvor meget den yder. Og man kan aflæse om justeringer forbedrer eller forringer ydelsen.

Hvor meget el har I brugt alt i alt i perioden med varmepumpe?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

hamselv
Njaaa Peter.

Flow på varmepumpen skal/bør sikres VHA AVDO eller omløb. Teknikken med at føde direkte i gulvvarme er der to problemer i.

1 Man må ikke, iflg BR
2 Har du trægulve + der opstår svigt i din tre-vejs ventil = trægulvene fortid.

Men ellers har du ret. Direkte gennem varmepumpen til gulvet. BR synes bare ikke det er en god ide.

JD
Tak for tilbagemeldinger, hvem skal jeg kontakte for dels at få installeret el + energimåler+ service? Samt eventuelt sikre at jeg får det optimale ud af investeringen? og til hvilken pris??

Må erkende at min viden på området ikke rækker og at jeg ikke har sat mig tilstrækkelig meget ind i tingen til at kunne gennemskue driften endnu- vil dog prøve at aflæse de oplyste pukter og danne mig et overblik.

mvh.

hamselv
www.ivt.dk og tryk på forhandlere. Så kan du se hvem der ligger indenfor rækkevidde i dit område. Alternativt ring til IVT og spørg hvem der er kapabel til at løse dit problem.

PeterKunz
Hej hamselv. Hvorfor tager I egentlig ikke og tilbyder ovenstående til jeres kunder? Eller smækker målere på mod at måtte få en aflæsning om året?

Det er jo en lille investering, når man alligevel står og skruer i rørene og I ville få faktuelle tal fra de pumper, som I sætter op.Wink

Det fyger med så mange cop-tal på markedet, og jeg synes, der er for forbrugermålinger.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.

hamselv
Fordi det koster. Og man bliver konstant vejet på prisen. Og skal du have noget fornuftigt, koster det en el-måler + en eller to energimålere.

Vi har skam anlæg med målere på. Vi kan skam måle COP, godt nok kun øjebliksmåling.

hamselv
Iøvrigt registrerer REGO 800 styringen på Optima, eksakt forbrug på elpatronen, istedet for kun en timetæller.

Admin

Iøvrigt registrerer REGO 800 styringen på Optima, eksakt forbrug på elpatronen, istedet for kun en timetæller.

godkendt som afregningsmåler?
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl

hamselv
Nej det tror jeg bestemt ikke. Den tæller bare i regulatoren og regner selv ud ud fra hvilken størrelse varmelegeme man har indtastet. Dvs der kan fifles. Iøvrigt kan "måleren" kun tilgås via fabriksmenuen, som ikke "officielt" er tilgængelig.

Iøvrigt er det jo kun den "halve sandhed" da man kommer til at mangle selve varmepumpens forbrug. Og den registres kun med timetæller. Så der skal en separat elmåler til, hvis man skal blive klogere.

Men har da en Optima kørende med både energimålere og elmålere. Og passer de tal man får derfra, er Optima'ens årseffektfaktor bedre end hvad IVT oplyser. Men jeg ved ikke om jeg stoler 100% på energimålerne, selvom disse er godkendt til afregningsbrug. Men det giver da et ualmindelig godt fingerpeg.

Jeg har prøvet at efterregne på anlæg, hvor jeg har elmåler. Sammenholder du med timetælleren og beregner ud fra den varmekurve der anvendes, ser tallene ud til at passe, med et lille + til den rigtige side. Altså at IVT programmet regner en anelse til den negative side. Dette kun beregnet på forbruget qva timetælleren. Men når så man laver et øjeblik-check på COP'en og kan konstatere at den passer indenfor få procent med IVT's effektskemaer, så er man godt på vej.

Men det ville da være rart om de store varmepumpe fabrikanter fandt ud af at indbygge energi- og elmåler. Det ville dæleme være fedt. Det ville også hjælpe ejerne med et kraftigt incitament til at lære deres installation at kende, og animere kraftigt til at spare lidt yderligere ved optimering. En af klassikerne er jo Peters opskrift, og køre direkte i gulvslangerne, omend BR ikke synes man må lave gulvvarme uden mulighed for regulering.

Spekulerede faktisk på, om ikke næste specielle projekt burde hedde:
75% af varmen via gulvvarme og de sidste 25% via ventilationsluften. Gulvvarermen skulle styres kun ved flowtilpasning (som Peter er inde på). Finjustering med en gulvshunt der føder x antal zonebatterier indbygget i en manifold. Sådan en regulering ville kun koste en brøkdel af en bunke konventionelle rumregulatorer.

JD
Med hensyn til vores forbrug betaler vi pt. for et elforbrug på 2920 kwh aconto = 2 mdr. forbrug, er naturligvis beregnet ud fra vores unormalt store forbrug sidste år, hvor vi fik en efterregning på ca. 30.000 for et årligt elforbrug fra 31/12-2007 til 31/12-2008 opgjort til 17471 kwh. Eller det er måske ikke unormalt??? Wink

mvh.

hamselv
Skulle jeg GÆTTE ville jeg sige:

250 m² a' f.eks. 30W/m² = 7,5 kW ved DUT

=> forbrug ca 5800 kWh til varmepumpen + ca 100 kWh til at lave varmtvandsspids + 4500 kWh til husholdning = samlet 10400 kWh a' 1,75 = samlet elregning kr 18200,-

Jo det lyder noget dyrt!

Hvis det var mig.... Kontroller eller få installationen kontrolleret. Køb en elmåler (er på bud ved AO i deres seneste avis). Viser en kontrol af installationen at huset forbruger uforholdsmæssig meget varme, så få huset thermograferet.

Nu er det ikke sådan at der er SPA, ventilationsanlæg med indbygget elvarmeflade eller mange hjemmeboende teenage-unger (eller lignende ting der er stærkt elforbrugende)???

allankj1
Tror du ikke elpatron kobler ind alt for tit?

Kan du ikke prøve at tjekke det i din menu?? Og skriv gerne herinde hvad du aflæser omkring elpatronens drift tid indtil dags dato.

Men få monteret en el-måler det pumpen. Så kan du se hvad huset varmeudgift er på et år fremfor du kun ser huset samlede el-forbrug.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

JD
att. Hamselv

Vi har ingenting der er stærkt elforbugende- ingen teenage unger, så synes ikke vi gør noget ud over det ordinære.
Har lige tjekket elmåleren- den siger 38266 kwh. Ved min sidste aflæsning d. 14 jan. var den på 28318 - lyder helt vildt eller hva`
Vil meget gerne i kontakt med ekspert hjælp hurtigst.-

mvh.

allankj1
Det kan da godt virke lidt voldsomt især når vi tænker på at der mangler 2 måneder inden der er gået et år. Og de næste 2 måneder er som udgangspunkt jo noget koldere.
Vi har i samme periode (14. jan til 10 november 2009) brugt 2.975 kwh til varmepumpen og 3.743 kwh. i husholdningen. Samlet giver det 6.718 kwh.

Skulle jeg forsøge at regne vores forbrug om til forbruget ville jeg sige at det burde være: 2.975 / 167 * 250 = 4.453 Kwh i perioden 14. jan til 10. november 2009. I den beregning har jeg taget udgangspunkt i at vores hus er 167 m2 mens dit er 250 m2. Husholdningselet er nok nogenlunde det samme. Det vil sige 3.743 kwh. I alt 8.200 kwh.

Dit forbrug er 9.948 kwh. Det vil sige det kunne tyde på at dit forbrug er omkring 1.800 kwh for højt.

Men du skriver at sidst du aflæste måler var 10. januar 2009. Prøv at aflæs måleren igen i aften på cirka samme tidspunkt som igår. Hvis ellers lillemor i huset ikke har vasket og tørret tøj i tørretumbleren vil jeg tror at dit forbrug lægger på 33 - 35 kwh.

Men du må også gerne skrive lidt om hvor varmt du har i huset og hvor stor en pumpen du har. Er det en 6 kwh - 7 kwh eller en 9 kwh.

Derudover skal du tage og læse denne:

http://www.heatpump.dk/viewpage.php?page_id=48

Den fortæller lidt om at når en varmepumpe kører skal den kunne komme af med varmen og det kan den kun hvis termostaterene i alle rum i huset er åbne når den starter men at lave varme. Hvis f.eks. kun 2 rum kalder på varme og pumpen kører vil det vand den sender rundt i gulvvarmekredsene hurtigt komme tilbage til pumpen og så vil den slukke igen da den jo styrer udfra hvor varmt returvandet er ved en given udetemp.

Dette vil også medføre et ekstre energiforbrug idet f.eks 15 små kørsler på en dag vil koste mere el end 2 - 3 lange kørsler på en dag.

Men skriv også gerne hvorledes du styrer din gulvvarme. Altså om du har telestaterene i rummene helt åbne altid eller om de åbner og lukker udfra den temp. du gerne vil have i de enkelte rum.

Hvor i landet bor du evt. Kunne måske kikke forbi. Bor selv i Hørve i Vestsjælland. Er ikke ekspert men er bruger af en varmepumpe og har en del erfaringer med min pumpe efter 1,5 års drift.

Må indrømme at jeg giver ikke så meget for alle de forhandlere og montører der sælger og installere varmepumper hvis ikke de selv har en varmepumpe i deres eget hus, så de selv har erfaringer med ud til kunden.

Og læs så lige driftstiderne ud på brugen af el-patronen.

Mvh

Allan

IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Nu er fishing efter kunder på Heatpump ikke tilladt og jeg kan derfor ikke tilbyde min hjælp.

Men som tidligere skrevet, har importøren på deres hjemmeside angivet hvor der er montører. Ligeledes vil en henvendelse til importøren kunne oplyse hvem der er skrap til installationer der driller.

Vi har allerede udbedt os timetællernes visninger iøvrigt!

PS: Du behøver ikke at eje og besidde en varmepumpe for at vide hvad du har med at gøre. Men det hjælper afgjort! Jeg kender adskillelige varmepumpe-ejere der intet aner og fatter om deres anlæg.

JD
Tak for alle tilbagemeldinger: Bor i midtjylland, så et besøg bliver vist ikke aktuelt allankj1- men tak for budet! skal nok få ringet efter en installetør, men har fundet nogle drifttider og diverse instillinger der nok kan give jer et overblik over eventuelle problemer??

model IVT HT+ C9

Tidsforsinkelsen var 60 min- er NU rettet til 200 min.

varmepumpedrift = 5764 (15%VV & 85%RAD)

Drift elpatron tilskud = 700 (2%VV & 98%RAD)

Temperatur i huset er ca 19 grader (bestemt ikke varmt)!

Varme op/ned = 2,8
Varmekurve finjustering = 2,5
Ekstra VV = 48 timer
Stop temp = 31,3

Radiator retur GT1 = 31,3
Ude GT2 = 6,5
Varmt vand 49
Kompressor= 69
Vp ud GT8 = 38,8
Vp ind GT9 = 35,5
Jordslange ind 4,5
Jordslange ud 2,1

Aflæser senere i aften kl. 22,43 min elmåler og dermed forbrug over 2 døgn. - Tak for interessen og håber på tilbagemeldinger på tallene Smile

mvh.

JD
Aflæsning = 38355 kwh

= 89 kwh på 2 døgn

44,5 kwh pr. døgn - Vist i den høje ende.....

mvh.
Redigeret af JD d. 12-11-2009 00:43

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 17

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.