HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
7 dage efter besøg af hamselv
JD
Det er nu en uge siden vi havde den udsøgte fornøjelse at have besøg af hamselv med assistance- Det blev til et længere besøg hvor vores varmepumpe blev gennemtestet og konstateret fejlfri. Det blev installetionen og indstillingerne tilgængæld ikke og der blev foretaget ændringer der skulle kunne blandt andet give mere varme og mindre strømforbrug! (forhåbentlig)
Med hensyn til varmen er der nu mærkbar forskel, rumtemperaturen er nu hævet nogle grader og jeg har for første gang oplevet konen klage over for meget varme Wink !!!! SUPER-
Vi fik monteret elmåler på pumpen og har efter en uge haft et forbrug på 328kw - altså ca 47kw pr.dag på varmepumpen alene!??

Alt i alt meget positivt og skønt at have besøg af folk der virkelig havde forstand på det de havde med at gøre- nu mangler jeg så bare regningen Wink forhåbentlig også en positiv oplevelse......

Vil i weekenden foretage aflæsning af diverse tal - men kort:
GT 8: 28,4 - Gt 9: 28 - Gt 10: 9,1 - GT:11 6,9

mvh. JD

JD
PS. kan det passe at vores elforbrug er steget???
og i så fald hvorfor og hvordan kan jeg påvirke det positivt altså nedad???
mvh. JD

hamselv
Jamen hej JD

Du får skam en udførlig rapport og en formentlig nådig regning.

Går ud fra jeg gerne må referere lidt her, der kunne have interesse for alle nørderne.

JD's hus er et nyt og særdeles spændende hus med temmelig store vinduespartier. Dette blandt andet medfører desværre nogle ret rigelige varmetab og ud fra kontrollen og testen af varmepumpen lader det til at huset faktuelt forbruger er del varme.

Installationsfirmaet (der nu er hedengangen), har lavet nogle mærkværdigheder, som vi ikke har nogen særlig forklaring på, og måske alligevel lidt.

Ovenpå varmepumpen var udført et omløb, kun styret af håndjusteret kugeleventil. Årsagen til at man laver omløbet der, har vi meget svært ved at forklare, idet netop denne placering giver mindste vandmængde for varmepumpen, Og en upræcis regulering.

Udenfor omløbssiden monteres så en ekstern varmebærer pumpe, hvilket kan retfædiggøres af at en håndklædetørrer skal trækkes. Dette forekommer dog lidt sært, idet man ligeså nemt kunne have ladet håndklædetørreren køre direkte på varmepumpens pumpe.

Derfra ledes vandet så til manifold og shunt for gulvvarmen. Selve ventilen er der, men termostaten har kunden aldrig set??!?! Gulvvarmen lader til at køre med større vandmængde end varmepumpen, hvilket forekommer logisk nok. Så umiddelbart er der ingen grund til at eksperimentere meget der. Dog lader det til at to gulvvarmekredse er påmonteret uden telestater og reguleringsmulighed. Men gener derfra er ikke konstateret.

Man havde kodet varmebærerpumpen til stop med kompressor. Dette har medført sære forsinkelser i reguleringen, idet GT1 føleren ikke har mærket kold returvand, før selve røret var blevet afkølet.

Afhjælpning:

For at bedre reguleringen og sikre et nogenlunde konstant flow over varmeveksleren har vi kodet pumpen til konstant drift. Dette burde ligeledes eliminere mærkværdige udfald på elpatronen anlægget har været ramt lidt af.

Omløbet er lukket for at sikre der ikke sker utilsigtet blanding af vand, hvor vi ikke vil have det. For at sikre flow, har vi anbefalet JD at køre med varme på håndklædetørrer åben altid. Ligeledes at skrue pænt op for badeværelsesvarmen (det er normalt der man vil have det varmest.). Bliver badeværelser for varme, så dæmp varmepumpens finjustering lidt. Dette trick forventede vi ville give mere varme i huset, hvilket vi så fik ret i.

Mht forbrug:

Total drifttid VP: 17142 timer = næsten 2 år

Timer kompressor: 5869 timer 85% til varmen

Timer elpatron: 700 timer 98 til varmen. Elpatronen var ved besøg begrænset til max 3 kW?? Forklaringen på dette forbrug har klart været alt for lidt trægning af elpatronens indkobling. Denne er øget maskimalt, idet huset er med fuld gulvvarme. Disse 2100 kWh kunne have været sparet/reduceret ved en ordentlig justering. Legionella sikring var ikke tilkoblet hvilket forekommer næsten kriminelt når der er børn i huset. JD spurgte netop specifikt til om ikke det kunne laves, hvilket vi selvfølgelig programmerede ind.

Jorden hvor slangerne er nedgravet synes våd og relativt høje brinetemperaturer kan konstateres.

Vi målte varmepumpens øjeblikseffektfaktor ved

35° frem og 4° brine

Ydelse 9,758 Kw ved forbrug på 1,983 kW = 4,92 i COP

Data fra kurven antyder : ydelse ca 9,9 kW forbrug 2,1 kW COP 4,7

..altså med de unøjagtigheder der forkommer, ser det ud til varmepumpen kører som den skal.

Nu har der ikke været måler på, men forbruget i to år har været (gæt)

5869 x måske 2,2 = 12912 kWH + 700 x 3 = 2100 kWh ialt 15012 kWh,

deles med 2 => 7506 kWh pris ca 12760 kr/år.

Klart i den høje ende, men ingen tvivl om at man nok mindsker regningen med 700 - 1000 kWh pr år, bare ved bedre indstilling. Men muligvis ryger der så lidt på øget komfort iform af lidtt højere temperaturer i huset. Men glasset gør meget ondt i varmeregnskabet (men er godt for sjælen, for sikke da et lys)!

Derforuden skiftede vi en føler og førte overløb fra sikkerhedsventil til afløb (endte ovenpå varmepumpen, med noget drypperi til følge). Jordkredsen trykpøvet og ekspansion genoprettet. Pakket prop monteret på nilhane.

Derudover kunne stripning af isolering på kulderør (anvendt rørskåle for varmeisolering) anbefales med efterfølgende udskiftning til korrekt frostisolering anbefales, for at eliminere drypperi.

Når der er tilbud på thermografering næsten gang, kunne en sådan fortælle hvor på klimaskærmen varmen spildes. Men mit gæt er: Vinduerne!
Redigeret af hamselv d. 04-12-2009 10:52

hamselv
47 kWh / døgn?? Det er til den høje side.

Men vi har haft et par gode frostdage, der har trukket noget.

Bliv ved med at notere. Så analyserer vi videre efterhånden som tallene fremkommer.

Besparelser: Jeg har svært ved at se ret meget andet end sænkning af rumtemperatur. Men huset skal jo også kunne beboes. Muligvis kunne en spaniolerpropel bedre varmefordelingen ikke uvæsentligt i alrummet, og fordele varmen fra solindfald dramatisk. Men køn er sådan en jo ikke.

En anden metodik, kunne være at lade varmepumpen køre direkte på gulvvarmen. Men den indbyggede pumpe er for svag til at trække så mange gulvvarmeslanger og indregulering vil blive vanskelligt og tidskrævende. Ligeledes overholder man så heller ikke intensionen i BR08 længere. Besparelsen vil blive en anelse højere COP (og koldere håndklædetørrer).

allankj1
Ja 47 kwh pr. døgn virker stadigt højt. Men nu er da der kommet bedre varme i huset. Men jeg fatter ikke hvorfor man ikke kører direkte i gulvene, alle telestater og så i stedet for foretager indregulering er gulvvarmekredsene. Fuldt op for de længeste kredse og så ellers neddrosling af flow i de mindre kredse. Jeg har varmebærepumpen på laveste trin og har 7-8 grader i delta på fremløb og retur. Mit hus er 167 m2, her taler vi om 250 m2 altså 50 % større hus. Er det ikke bare at prøve trin 2 eller 3 på den indbygget varmebærepumpe ?? Og se om den kan trække det?

"Hamselv" du har selv i det tidligere indlæg skrevet at varmebærepumpen står for højt men du kunne jo også være fordi den har lidt kredse der er åbent ad gangen eller ??

Citat "og indregulering vil blive vanskelligt og tidskrævende" Ja muligt men det er det hele værd hvis det er det der skal til for at nedbringe forbruget. Til at foretage en korrekt indregulering er et lille ir-termometer guld værd. Det kan JD selv lære at bruge og så drosle ned for de små kredse indtil returvandet har nogenlunde samme temperatur i alle gulvkredse. Så har du samme varmeafgivelse til alle gulvene i huset og til håndklædetørrene skal der måske drosles så meget ned at skruen næsten er lukket.

Dette hus er 50 % større end mit og varmepumpen er 50 større end min. Passer vel fint overens med pumpens størrelse til huset. Enig i at større vindues partier koster men hvis vinduesarealet er større end det må være i henhold til varmetabsberegningerne burde det jo ikke kunne blive godkendt til at starte med.

Jeg har brugt 15,7 kwh i døgnet på de sidste 7 dage (13,25 kwh i døgnet i de sidste 4 dage i november og 19 kwh i døgnet i dagene i december). Har 23-24 grader i vores hus men har en ide om at du ikke vil have så varmt i huset som jeg har det.

Er du helt sikker på at el-patron stadig ikke kobler til ??? Har du aflæst driftstider siden du stillede den til 200 min og frem til i dag?

47 kwh i døgnet må betyde at pumpen kører 16 – 17 timer i døgnet ellers synes jeg ikke rigtig det kan passe med det forbrug.

Mvh

Allan

IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Har ikke været der siden. Menøhh JD kunne jo næsten gang han giver os data lige aflæse værdierne i menupunkt 3 med varmepumpen i drift på varme.

Ligeledes værdierne i menupunkt 7 (drifttider) + selvfølgelig elmåleren.

Jeg har ikke noget mod direkte kobling til gulvvarmen. Men BR08 har (bygningsreglementet). Umiddelbart er vandpumpen til varmesiden ens i din og JD's. Og den anvendte pumpe er i umiddelbart ikke stor nok til at føde gulvslangerne direkte. Muligt at en fjernelse af ventilen kunne gøre man kunne sænke fremløbet en anelse. Men samtidig ville varmen til håndklædetørreren også mindskes. Så umiddelbart er jeg i syv sind, om man bør anbefale forsøget.

allankj1
"Og den anvendte pumpe er i umiddelbart ikke stor nok til at føde gulvslangerne direkte" Hmmm ja men så er det vel godt der sidder en eksterne pumpe allerede det kan vel laves så den kan klare det.

Allan

IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Jo jo Allan, men....

Du bør ikke bare ubetinget køre et meget stort vandflow over varmepumpen. Du bør sørge for en minimumsdelta T på mellem 5° og 10°. Og idet gulvkredsen er lavet med mange løb og en pumpe med meget flad karakteristik er flowet på gulvkredsen mærkbart større end på varmepumpen (der iøvrigt ligger i øjet med en delta T på 7°).

Tricket som du nævner synes dog fint på 6'ere som din (det har vi prøvet), og måske også på en 7'er. Men kan ikke rigtig lide tanken om at forsøge det på en 9'er. Den er liiige stor nok til den slags øvelser. Jeg er ræd for at jeg ikke kan få flow nok over VP'en eller endnu værre får for lidt flow på gulvet. Tvinger jeg det op, med en hjælpepumpe risikerer jeg alt for lav delta T og VP'en!

Iøvrigt vil øvelsen ikke forandre driftøkonomien væsentligt.

allankj1
Der er åbentbart er forskel på at køre med en ´6'er og en 9'er som jeg ikke var bekendt med. Den med håndklædetørreren er vel det mindste hvis ellers det giver bedre varme og økonomi i huset.

Men kan man ikke ved hjælp af den interne pumpe på trin 1 (til at pumpe vandet over til den eksterne pumpe) og så justere hastigheden på den eksterne pumpe og ventilerne og så ramme en delta på omkring 7 grader? Det burde da være muligt. Og så måske kan varmekurven sænkes i stedet for.

Mit returvand er ved 0 grader omkring 30 grader og det er nok til at varme huset til 23,5 grader. I indlæg fra 11/11-2009 skriver JD at hans returvand er 35,5 og alligevel var der kun 19 grader i huset og et forbrug på 47 kwh i døgnet. Der må bare være noget galt med den installation.

Til JD: Føles gulvene nogensiden varme i huset??

Men okay er ikke ekspert og jeg trækker mig for alt det tekniske men kan kun give indput omkring hvorledes mit anlæg kører.

Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 06-12-2009 01:05

JD
Hermed et hurtigt øjebliks billed d. 5/12-2009 kl. 12.30-

stop temp. 32,6 nuværende 31,3
gt2- 4 grader i Herning
gt8- 39,4
gt9- 31,4
gt10 2,8
gt11 -0,5

Har brugt 382kwt -
Drift timer vp= 145 timer 10%VV & 90%radiator
Tilskud 1 time til 100% VV

mvh. JD

JD
Att. Allan

Ja, gulvene føles nu varme!!

mvh. JD

allankj1
Hej igen.

Okay. Jamen delta ser da bedre ud nu óg varmere gulve og varmere hus. 54 kwh / 1,5 døgn = 36 kwh i døgnet. Tror det begynder at hjælpe nu.

Der er jo også lige det at sige til at det koster jo noget ekstra energi at begynde og hæve temp. i huset fremfor at vedligeholde en konstant temp. i huset.

Hvor varmt er der i huset nu??

Og hvis der er tale om et gasbeton hus kræver det masse energi at
opvarme såvel 25 m3 beton (dine gulve) og resten at gasbetonen.

Allan
Redigeret af allankj1 d. 06-12-2009 01:01

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 16

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,311
Nyeste bruger: Macila
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.