Hvorfor skal brinekredsen frostsikres med hele 30% ”sprit”, og hvilken temperatur svarer dette til?
Er det på grund af fare for frostsprængning af fordamperen?
Er det nødvendigt at frostsikre så voldsomt, hvis brine-returtemperaturen kun kommer ned på nogle få minusgrader.
Vand er jo en betydelig bedre varmetransportør end frostvæske, så teoretisk bør man jo bruge rent vand, hvilket vil kunne øge varmeoptagelsen fra brinen.
(Varmefylden og varmeledningstallet for vand er 4180 kJ/kg og ca.0,55 – for ”sprit” er de tilsvarende tal 2430 kJ/kg og ca. 0,16.)
Mindre frostvæske i brinekredsen vil hæve ”virkningsgraden” på hele brinekredsen:
*Bedre varmeovergang i både fordamper og jordslanger.
*Mindre pumpearbejde når varmefylde og varmeovergang øges.
*Højere brinetemp ind og ud.
(Der er sikkert flere i dette forum, der har oplevet at en bilmotor køles bedre en varm sommer, når kølervæsken ”fortyndes” med vand.)
Alt i alt må cop værdien kunne øges ved at minimere frostvæsken i brinekredsen, men hvad er risikoen, og kan eller hvordan elimineres denne?
Kig her på sitet og du vil kunne se at nogen oplever rimelig lave temperaturer i brine-kredsen. Det er lidt svært på forhånd at gennemskue, hvor man kommer til at havne. Og en ting er at brinen f. eks sendes ud til jorden med 0°. Fordampningen af kølemidlet sker ved måske -5 - 7°. Derved er den bestrøgne flade inde i veksleren altså koldere og var anlægget frostsikret til en lavere temperatur, ville en is-hinde begynde at bygge sig op. Derfor frostsikrer vi med 29 volumenprocent IPA (=ca 25vægtprocent), hvilket giver et frysepunkt på -15°. Køres med højere frysepunkt, vil jeg anbefale man får ændret varmepumpen lavest acceptable afgangstemperatur for at imødegå tilfrysning i veksleren.
Kig her på sitet og du vil kunne se at nogen oplever rimelig lave temperaturer i brine-kredsen. Det er lidt svært på forhånd at gennemskue, hvor man kommer til at havne. Og en ting er at brinen f. eks sendes ud til jorden med 0°. Fordampningen af kølemidlet sker ved måske -5 - 7°. Derved er den bestrøgne flade inde i veksleren altså koldere og var anlægget frostsikret til en lavere temperatur, ville en is-hinde begynde at bygge sig op. Derfor frostsikrer vi med 29 volumenprocent IPA (=ca 25vægtprocent), hvilket giver et frysepunkt på -15°. Køres med højere frysepunkt, vil jeg anbefale man får ændret varmepumpen lavest acceptable afgangstemperatur for at imødegå tilfrysning i veksleren.
Spring til debat:
Log ind
Er du endnu ikke registreret bruger? Klik her for at oprette dig.